2026-02-21, 20:25
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spitvenom
Och ändå döms person efter person efter person efter person i tusentals i hela Sverige och ingen gör någon affär av det. Alla försvarare bara låter det ske. Mycket märkligt. Du borde skriva in och klaga. Dom kanske lyssnar på dig....
Ja. Det är beklagligt att så sker. Finns exempel på när person efter person dömdes för skattebrott och därtill fick skattetillägg. Vilket man senare insåg stod i strid med förbudet om dubbelbestraffning (ne bis in idem). Tänk alla försvarare som stod på sig mot domstolarna i decennier och pekade på att domstolarna hade fel. Tills Sverige fick smäll på fingrarna från Europadomstolen och därmed fick ändra sin praxis.

Här har du JK:s genomgång av ovanstående.
https://www.jk.se/beslut-och-yttranden/2016/12/3508-16-40/

Se även NJA 2013 s. 502 som blev vändpunkten.

Så jag tänker stå på mig. Dina argument "det är så det är" blir i sammanhanget helt meningslöst i en politisk diskussion. Ha en egen åsikt och tänk själv istället för att argumentera med tautologier, auktoritetsargument (domstolen dömer så!) och låta myndigheterna fylla dig när du står på alla fyra.
Citera
2026-02-21, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Ja. Det är beklagligt att så sker. Finns exempel på när person efter person dömdes för skattebrott och därtill fick skattetillägg. Vilket man senare insåg stod i strid med förbudet om dubbelbestraffning (ne bis in idem). Tänk alla försvarare som stod på sig mot domstolarna i decennier och pekade på att domstolarna hade fel.

Du med din latin. Sjukt pinsamt...
Skillanden här är att ingen av alla försvarare "står på sig" eftersom de vet att det är narkotikaklassat...

Citat:
Så jag tänker stå på mig. Dina argument "det är så det är" blir i sammanhanget helt meningslöst i en politisk diskussion. Ha en egen åsikt och tänk själv istället för att argumentera med tautologier, auktoritetsargument (domstolen dömer så!) och låta myndigheterna fylla dig när du står på alla fyra.
Precis. Du visar att detta enbart handlar om vad DU anser att det ska vara, inte vad som verkligen sker i svenska domstolar För här i verkligheten VET vi hur det döms.

Välkommen till verkligheten.
Senast redigerad av spitvenom 2026-02-21 kl. 20:48.
Citera
2026-02-21, 20:43
Medlem
Citat:
Istället för att byta ämne kring vem jag är som person så kanske du kan hänvisa till vart exakt det står skrivet att den metaboliten är illegal att ha i kroppen.

Vi är överens om att den såvitt känt bara kan komma från kokain. Men det bevisar bara att man har intagit kokain (medvetet eller omedvetet).

Vi är dock inte överens om att det skulle innebära att man är påverkad av narkotika i lagens mening.
Jämför med att Etylglukuronid (EtG) bevisar att man har druckit, men inte att man är full.

Ang. det fetade: Vad har det för relevans vid den straffrättsliga bedömningen menar du?

Förtydligar något: Jag tolkar det som att du fiskar efter att det bara är olagligt att köra bil med narkotika i blodet om man har ett påvisbart rus (så är det inte). Men du kanske gör en semantisk poäng här..?
Senast redigerad av Eldey 2026-02-21 kl. 20:45. Anledning: förtydligande
Citera
2026-02-21, 20:49
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eldey
Ang. det fetade: Vad har det för relevans vid den straffrättsliga bedömningen menar du?
Regeringen har rätt att bedöma vadsomhelst som narkotika. Men när det inte står utskrivet någonstans att BZE är narkotika så behöver man rimligen bedöma om en inaktiv metabolit faktiskt kan ge ett rus.

Skulle BZE inte utgöra narkotika (vilket det enligt min uppfattning inte är), så vid den straffrättsliga bedömningen får det därmed effekten att den inaktiva metaboliten enbart bevisar att man brukat narkotika (och därmed har den tilltalade begått ringa narkotikabrott), men inte nödvändigtvis begått rattfylleri. För det krävs att man bevisar att den narkotiska substansen var aktiv innan den metaboliserades till en restprodukt, under eller efter färden.

Jag gör en mer djupgående genomgång här:
(FB) Katja Nyberg (fd SD) gripen för rattfylla och misstänkt narkotikainnehav (dec 2025)

Återkom om det är något mer du undrar.
Citera
2026-02-21, 20:52
Medlem
Citat:
Skulle BZE inte utgöra narkotika (vilket det enligt min uppfattning inte är),
Där kan du avsluta din argumentation eftersom det i den verkliga världen i Sverige som alla nu vet ÄR narkotikaklassat.
Citera
2026-02-21, 20:53
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Du med din latin. Sjukt pinsamt...
Skillanden här är att ingen av alla försvarare "står på sig" eftersom de vet att det är narkotikaklassat...
Ne bis in idem är en vedertagen term inom juridiken.

Försvarares jobb är att försvara. Det hör man på namnet.

Citat:
Precis. Du visar att detta enbart handlar om vad DU anser att det ska vara, inte vad som verkligen sker i svenska domstolar För här i verkligheten VET vi hur det döms.

Välkommen till verkligheten.
Du har skrivit 25 inlägg att "det är vad som sker". Vi vet att det sker. Och det är fel. Vilket jag visat tydligt att det är.

Jag har aldrig hållit tillbaka att det är mina åsikter. Vi befinner oss i politikforumet. Att sakna åsikter när man sitter i denna forumdelen och diskuterar är ganska... Cringe.
Citera
2026-02-21, 20:54
Medlem
Citat:

Vi vet att den konvention från 1961 avser bland annat Narkotikaprekursorer. Det är ingen enkel sak att omvandla BZE till kokain igen.
Så om det är en tolkning man gör att BZE är illegalt utan att det står skrivet någonstans, baserat på att det med svårhet kan ombildas till kokain, så är vi långt ifrån vad som ska avses som narkotika enligt 8 § NSL

BZE är en inaktiv metabolit och således vare sig euforiserande eller beroendeframkallande. Att omvandla BZE tillbaka till kokain kräver avancerad kemisk kunskap och laboratorieutrustning är inte vad lagen menar med "lätthet".

Titta allihopa! Den försöker tänka.

”…med lätthet kan omvandlas till varor med sådana egenskaper” har ingenting med avancerad laboratorieutrustning att göra utan syftar på att ämnet med få steg kan omvandlas till ett rusgivande ämne (kokain).

Eftersom bensoylekgonin kemiskt är så närbesläktat med kokain kan det med lätthet omvandlas till kokain.

Det krävs bara ett eller två steg.

”Med lätthet kan omvandlas” syftar inte på att du med lätthet skulle kunna omvandla ett visst ämne till ett beroendeframkallande eller rusgivande ämne i ditt kök.

Det syftar på att det är en kemisk process med få steg.

På grund av att bensoylekgonin med lätthet kan omvandlas till kokain är ämnet föremål för kontroll enligt FN:s allmänna Narkotikakonvention (1961), som en ester till ekgonin. Den biten har vi redan gått igenom.

Citat:

Jag tittade även i 2004/273/EG (förordningen om narkotikaprekursorer) där bensoylekgonin heller inte står listad.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/ALL/?uri=CELEX%3A32004R0273

Undrar varför bensoylekgonin inte finns med på en lista över narkotikprekursorer?

Kan det bero på att bensoylekgonin är narkotika och inte en prekursor?
Citera
2026-02-21, 20:56
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Där kan du avsluta din argumentation eftersom det i den verkliga världen i Sverige som alla nu vet ÄR narkotikaklassat.
Nej det är inte narkotikaklassat.
Citera
2026-02-21, 20:57
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Nog för att din hatt är snyggare än min. Men du kan väl också försöka citera exakt vart det står att BZE är illegalt. Så kan du visa att jag "gjort bort mig", enligt dina ord.

Jag kan citera lagtexten:
Kod:
8 §   Med narkotika förstås i denna lag läkemedel eller hälsofarliga varor med beroendeframkallande egenskaper eller euforiserande effekter eller varor som med lätthet kan omvandlas till varor med sådana egenskaper eller effekter och som
   1. på sådan grund är föremål för kontroll enligt en internationell överenskommelse som Sverige har biträtt, eller
   2. av regeringen har förklarats vara att anse som narkotika enligt lagen. Lag (1999:43).

Vi vet att den konvention från 1961 avser bland annat Narkotikaprekursorer. Det är ingen enkel sak att omvandla BZE till kokain igen.
Så om det är en tolkning man gör att BZE är illegalt utan att det står skrivet någonstans, baserat på att det med svårhet kan ombildas till kokain, så är vi långt ifrån vad som ska avses som narkotika enligt 8 § NSL

BZE är en inaktiv metabolit och således vare sig euforiserande eller beroendeframkallande. Att omvandla BZE tillbaka till kokain kräver avancerad kemisk kunskap och laboratorieutrustning är inte vad lagen menar med "lätthet". Eftersom det inte står i förordningen har regeringen inte förklarat det som narkotika.

Vilket innebär att man gör en extensiv tolkning av lagen när man bedömer att bensoylekgonin=narkotika. Vilket är fel.

Jag antar att du inte har så mycket att säga mer än att agera forum-pappa.

Edit:

Jag tittade även i 2004/273/EG (förordningen om narkotikaprekursorer) där bensoylekgonin heller inte står listad.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/ALL/?uri=CELEX%3A32004R0273

Så att jag skulle ha gjort bort mig kan jag inte se.

Men starta en tråd om det i lämplig forumdel då. Den här handlar om Katja Nyberg
Citera
2026-02-21, 20:58
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambushed
Undrar varför bensoylekgonin inte finns med på en lista över narkotikprekursorer?

Kan det bero på att bensoylekgonin är narkotika och inte en prekursor?
Okej. Och vad är ekgonin enligt dig? Var det inte du som påstod att bensoylekgonin kunde bli ekgonin?

bensoylekgonin är inte narkotika. Det har varit narkotika.
Citera
2026-02-21, 20:59
Medlem
Men lägg ner då.
Det är ju precis det du har gjort. Du har ju för fasiken skrivit att det INTE är narkotikaklassat. Sluta då med det. För om det inte vore narkotikaklassat hade ju inte domstolarna dömt som de gör.

Att sitta i den här tråden och argumentera om vad du anser är ju meningslöst. Den här tråden handlar om vad Katja gjort och kommer dömas för. Vill du argumentera för vad du anser att det borde vara så kan du ju starta en tråd om det. Det är inte relevant här. Tråden handlar inte om att du anser att det inte borde klassas som rattfylleri. Vi vet ju redan att det gör just det. Sen kan man så klart få ha en åsikt om hur man själv tycker att det borde vara men vad har det med den här tråden att göra?
Senast redigerad av spitvenom 2026-02-21 kl. 21:01.
Citera
2026-02-21, 21:00
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men starta en tråd om det i lämplig forumdel då. Den här handlar om Katja Nyberg
Ska jag starta en tråd om att jag motsätter mig att Katja Nyberg ska dömas för rattfylleri?

Jag tycker denna tråden duger för den diskussionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in