2025-12-07, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salmonellatv
Det är timanställda, inhyrda och några äldre som inte följer med över. Är inte insatt exakt i hur det ser ut på de olika depåerna men i Hlm tror jag man tappat 5-6 förare sedan i somras. I Malmö är det också en del som inte följer med över då de närmar sig pensionen.

Jag vet inte riktigt vilket datum ni hade att ni var tvungna att bestämma er om ni skulle med över eller inte. Var ett tag sen jag hörde allt detta, så kan vara att dom räknade på om alla följde med över.
Citera
2025-12-07, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Du behöver absolut INTE vara orolig för varsel, det är upphandlad trafik och det ska inte gå färre tåg med nya entreprenören. Tro mig.

Nej går inte färre tåg, men det betyder ju inte att man inte är för många anställda.
Som sagt, i somras(!) hade dom 70st reserver samma dag.
Citera
2025-12-07, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maanoja
Nej går inte färre tåg, men det betyder ju inte att man inte är för många anställda.

Jag jobbade hela sommaren och jag såg inte att det var 70 stycken reserver någon av dagarna. Det var många reserver måndagar och fredagar, men inte 70 stycken. Jag fick till och med sälja min semester för att de skulle lösa sommarens bemanning.
Citera
2025-12-08, 10:05
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Tack snälla! Uppskattar det verkligen ☺️

När Citypendeln tog över pendeltågen i Stockholm så från SJ sa de att det skulle varslas 100 förare ungefär, der visade sig redan första dagfn att det fatrades 100 förare, en felräknkng på 20å förare ungefär.
Citera
2025-12-08, 10:07
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Ja men dp gick der knappast särskillt många tåg, vad var anledningen till det?
Citera
2025-12-08, 10:17
Medlem
Citat:
Jag jobbade hela sommaren och jag såg inte att det var 70 stycken reserver någon av dagarna. Det var många reserver måndagar och fredagar, men inte 70 stycken. Jag fick till och med sälja min semester för att de skulle lösa sommarens bemanning.

Jag har själv sett det med egna ögon i ett arbetsverktyg.
Citera
2025-12-08, 10:19
Medlem
Citat:
Ja men dp gick der knappast särskillt många tåg, vad var anledningen till det?

Det gick lika många tåg som vanligt i somras.
Citera
2025-12-08, 10:35
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Det gick lika många tåg som vanligt i somras.

Så hur kan det då vara 70 lokförare för mycket helt plötsligt?
Citera
2025-12-08, 10:38
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Ja vae kommer siffran 70 ifrån?
Går det märkbart färre tåg på sommaren?
70 verkar fullständigt orimligt, hur många förare är det totalt? 300? 400?
Citera
2025-12-08, 10:59
Medlem
Citat:
Så hur kan det då vara 70 lokförare för mycket helt plötsligt?

För Transdev anställde för mycket, hyrde in för mycket. Eftersom dom gick på nödavtal så var det inte dom som betalade, utan länsbolagen, och vi skattebetalare.
Citera
2025-12-08, 12:05
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
För Transdev anställde för mycket, hyrde in för mycket. Eftersom dom gick på nödavtal så var det inte dom som betalade, utan länsbolagen, och vi skattebetalare.

Ok, men några 70 reserver lär det inte ha suttit samtidigt, tvivlar på att det blir någon fadt anställd som blir av med arbetet.
Citera
2025-12-08, 12:56
Medlem
Citat:
Ok, men några 70 reserver lär det inte ha suttit samtidigt, tvivlar på att det blir någon fadt anställd som blir av med arbetet.

Tack snälla du! Jag uppskattar dina ord 🙏🏻 Det känns bättre i magen nu!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in