Citat:
Ursprungligen postat av
Lokfoeraren
Jag har nu min LIA1 som lokförare och träffade en annan som var inne på LIA3 från en annan skola och han hade redan fått anställning med lön två månader innan utbildningen var klar. Hur går man tillväga för att få denna möjlighet egentligen? (jag var dum och frågade inte om denna detalj).
Ska man fråga företaget där man har sin LIA nu direkt om dom vill anställa mig redan nu? Eller kommer dom fråga mig om mina körlärare rekommenderar mig?
I min klass kom MTR till skolan och erbjöd jobb. Vi skickade in CV och hade intervju som vanligt, och nästan alla som ville fick anställning.
Det kan även vara så att andra operatörer som inte kommer till skolan erbjuder anställning, men att man då får hålla utkik själv efter annonser.
Mitt tips är att redan under LIA 2 hålla koll på vilka företag som anställer, och skicka in CV och personligt brev redan då och berätta att man är intresserad av en anställning efter examen och att man även vill göra sin LIA 3 där. Har man tur kan man kombinera dessa så man får börja sin företagsspecifika utbildning då redan under LIA 3. Det har jag hört en del företag nappa på, och således får man anställning inför LIA 3 även om operatören inte kommer direkt till skolan.