2025-12-07, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt
Vet du hur stort varslet beräknas bli?

Även om operatören anser sig ha ett personalöverskott så brukar ju sånt oftast lösas smidigt med pensionsavgångar, ej förlängda provanställningar, koncernflyttar och liknande. Bara man slutar anställa så jämnar det oftast ut sig rätt fort så länge det inte rör sig om ett väldigt stort överskott.

Att inleda sitt övertagande med att varsla personal är ju verkligen inget drömläge och det lär färga personalens syn på VR för lång tid framöver.

Det hade varit rimligare för samtliga inblandade att varsla medan nödavtalet fortfarande var igång för att ge VR en bra start på avtalet. Om varsel verkligen är nödvändigt.

Om det inte rör sig om något käbbel mellan VR och Transdev som lett till att Transdev vill lämna VR med svarte-petter?

Nej jag vet inte hur många. Kan ju vara 3, eller kan vara 15. Har ingen aning hur många.

Är ju svårt att veta hur många som väljer att kliva av självmant med pensionsavgångar osv. Man har ju rätt att jobba några år efter sin ”ålder”.
Sen kanske dom erbjuder folk att bli timanställda (fel ord jag vet). För som det är nu så har ni väl knappt några av den sorten, mer än några pensionärer.

Tror inte att VR får varsla i förväg. Och Transdev ser väl inget behov att göra det, eftersom det inte är dom som betalar för dom för många anställda.
Sen kanske det inte händer direkt, eftersom man vill få allt att rulla i början.

Citat:
Ursprungligen postat av Salmonellatv
Nu gör du mig sjukt orolig. Jag tillhör en av depåerna i Skåne och har inte SR. Dock nu när jag ser att VR släppt schemat att det är mycket färre reserver än tidigare.

Jag kanske borde leta efter annat jobb. Väldigt tråkigt då jag trivs bra på Öresund.

Nu vet jag inte hur länge du har jobbat där. Men blir ju några av dom som är sist anställda isåfall.
Ja, det är ju orimligt att ha så mycket reserver som Transdev har haft.

Jag hade nog inte sökt jobb nu, om du trivs. Hade väntat tills det är klart isåfall hur många som får lämna. Kan ju vara 1, eller 10.
Är du med i facket har du ju inkomstförsäkring, så skulle nog inte känna sådan stress isåfall.
Citera
2025-12-07, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maanoja
Nej jag vet inte hur många. Kan ju vara 3, eller kan vara 15. Har ingen aning hur många.

Är ju svårt att veta hur många som väljer att kliva av självmant med pensionsavgångar osv. Man har ju rätt att jobba några år efter sin ”ålder”.
Sen kanske dom erbjuder folk att bli timanställda (fel ord jag vet). För som det är nu så har ni väl knappt några av den sorten, mer än några pensionärer.

Tror inte att VR får varsla i förväg. Och Transdev ser väl inget behov att göra det, eftersom det inte är dom som betalar för dom för många anställda.
Sen kanske det inte händer direkt, eftersom man vill få allt att rulla i början.

Nu vet jag inte hur länge du har jobbat där. Men blir ju några av dom som är sist anställda isåfall.
Ja, det är ju orimligt att ha så mycket reserver som Transdev har haft.

Jag hade nog inte sökt jobb nu, om du trivs. Hade väntat tills det är klart isåfall hur många som får lämna. Kan ju vara 1, eller 10.
Är du med i facket har du ju inkomstförsäkring, så skulle nog inte känna sådan stress isåfall.

Dock så ska ju trafiken utökas med fler avgångar och det är ändå en hel del som inte följer med under övergången, så jag tycker det är lite konstigt att de skulle varsla då.
Citera
2025-12-07, 11:57
Medlem
Citat:
Dock så ska ju trafiken utökas med fler avgångar och det är ändå en hel del som inte följer med under övergången, så jag tycker det är lite konstigt att de skulle varsla då.

Om det är en hel del som inte ska följa med över så kanske det ordnar upp sig. Vet du hur många och av vilken anledning?
Citera
2025-12-07, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maanoja
Om det är en hel del som inte ska följa med över så kanske det ordnar upp sig. Vet du hur många och av vilken anledning?

Det är timanställda, inhyrda och några äldre som inte följer med över. Är inte insatt exakt i hur det ser ut på de olika depåerna men i Hlm tror jag man tappat 5-6 förare sedan i somras. I Malmö är det också en del som inte följer med över då de närmar sig pensionen.
Citera
2025-12-07, 14:20
Medlem
Men jag kanske inte vill plugga
Citat:
Ursprungligen postat av Triphe
Vad menar du? Frågar du öppet här nu om fusk?

Ska du bli lokförare får du fan se till att plugga
Citera
2025-12-07, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shafiqrafiq
Men jag kanske inte vill plugga

Då kommer du inte att klara examen eller jobbet, kunskapen måste sitta, även på LIAn, vi som är körlärare kollar genom att ställa frågor att ni kan det ni ska.

TTJ t.ex. kommer du ha prov på när du söker jobb, vissa arbetsgivare har ett nivåprov som man skriver, sedan är det årliga skrivningar i föreskrifter.
Citera
2025-12-07, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SparsamOd1n
Låter fortfarande osannolikt. Har inte hört någon alls från facken säga något som skulle antyda detta. TTJ-fortbildningar har gjorts även för dom som ej har SR-kompetens, för att VR ville ha dom redo och klara innan dom tog över, och betalade Transdev för detta.

Att dom anställt för många när dom tog nödavtalet hade jag inte heller velat påstå. För 1 år sedan kom det ut ett mail den 15 varje månad där man kunde plocka och välja mellan säkert 20+ vakanser. Utöver detta kom det även ut vanliga vakanser på intranätet. Bemanningsförarna har också fått sluta, och vissa timanställda har valt att inte gå över heller. För att inte prata om att det i november månad kom ut 10-13 vakanser.

Jag kan såklart ha fel, jag sitter inte på någon hemlig information från facket osv, men med tanke på de sakerna ovan låter det väldigt osannolikt att någon skulle få gå. Jag tror tyvärr du behöver kontrollera dina källor lite bättre.

Vill bara säga tack till dig för att du får mig att känna mig lite lugnare. Vet att såklart mycket kan hända, men jag känner mig lite tryggare i min anställning nu och ska försöka inte lyssna så mycket på all ryktesspridning.
Citera
2025-12-07, 18:34
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Jag jobbar som lokförare på öresundståg och det är många som talar om varsel bland förarna efter övergången till VR. Jag är genuint orolig. Samtidigt misstänker jag att en del gillar att sprida oro i leden också, så hur mycket sanning det ligger i det vet jag inte.

Du behöver absolut INTE vara orolig för varsel, det är upphandlad trafik och det ska inte gå färre tåg med nya entreprenören. Tro mig.
Citera
2025-12-07, 18:37
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanwall
Så lät det för sju år sen när jag gick Protrains utbildning också. Bristen på LIA-platser var också MYH:s fel då. Tror det bara är deras modus operandi för att förklara en bristfällig egen administration och kontroll. Examensbeviset kommer så småningom i alla fall.

Nja, bristen på liaplatser beror till största delen på att det är svårt att hitta lonförare som vill ha elever.
Citera
2025-12-07, 18:40
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanwall
Ett par hundralappar före skatt per tur med elev anser jag är orimligt lågt. Jag tycker inte att det ena utesluter det andra. Man kan vara handledare för att man vill det och få mer skälig ersättning för det. Sen är det upp till företaget att välja lämpliga förare för att vara handledare om det är många som ansöker om det. Det sker ju redan idag dessutom att åtminstone på de företag jag har varit så har man en urskiljning och faktiskt också säger nej till förare som inte anses vara lämpliga som handledare.

Ska man få lokförare att vilja ta elever så ska man erbjuda 3000 kr i månaden i tillägg oavsett om de har elever eller inte.
Citera
2025-12-07, 18:47
Medlem
Ringhals3s avatar
Rörande de elektromagnetiska fälten och att lokförare skulle vara överrepresenterade för cancer / hjärntumörer eller hur man nu ska uttrycka det så har det utretts och visat sig inte vara så.

Det snackades mycket skit förr om att det var tydliga samband men att SJ tystat ned detta osv.

Så var det inte, saken utreddes noga och ingenting visade på förhöjd risk.

Detta var på den tiden många lokförare rökte, något de tydligen inte var särskillt oroade över samtidigt som de trodde att SJ mörkade risker med att köra eltåg.
Citera
2025-12-07, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Du behöver absolut INTE vara orolig för varsel, det är upphandlad trafik och det ska inte gå färre tåg med nya entreprenören. Tro mig.

Tack snälla! Uppskattar det verkligen ☺️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in