Citat:
Vet du hur stort varslet beräknas bli?
Även om operatören anser sig ha ett personalöverskott så brukar ju sånt oftast lösas smidigt med pensionsavgångar, ej förlängda provanställningar, koncernflyttar och liknande. Bara man slutar anställa så jämnar det oftast ut sig rätt fort så länge det inte rör sig om ett väldigt stort överskott.
Att inleda sitt övertagande med att varsla personal är ju verkligen inget drömläge och det lär färga personalens syn på VR för lång tid framöver.
Det hade varit rimligare för samtliga inblandade att varsla medan nödavtalet fortfarande var igång för att ge VR en bra start på avtalet. Om varsel verkligen är nödvändigt.
Om det inte rör sig om något käbbel mellan VR och Transdev som lett till att Transdev vill lämna VR med svarte-petter?
Även om operatören anser sig ha ett personalöverskott så brukar ju sånt oftast lösas smidigt med pensionsavgångar, ej förlängda provanställningar, koncernflyttar och liknande. Bara man slutar anställa så jämnar det oftast ut sig rätt fort så länge det inte rör sig om ett väldigt stort överskott.
Att inleda sitt övertagande med att varsla personal är ju verkligen inget drömläge och det lär färga personalens syn på VR för lång tid framöver.
Det hade varit rimligare för samtliga inblandade att varsla medan nödavtalet fortfarande var igång för att ge VR en bra start på avtalet. Om varsel verkligen är nödvändigt.
Om det inte rör sig om något käbbel mellan VR och Transdev som lett till att Transdev vill lämna VR med svarte-petter?
Nej jag vet inte hur många. Kan ju vara 3, eller kan vara 15. Har ingen aning hur många.
Är ju svårt att veta hur många som väljer att kliva av självmant med pensionsavgångar osv. Man har ju rätt att jobba några år efter sin ”ålder”.
Sen kanske dom erbjuder folk att bli timanställda (fel ord jag vet). För som det är nu så har ni väl knappt några av den sorten, mer än några pensionärer.
Tror inte att VR får varsla i förväg. Och Transdev ser väl inget behov att göra det, eftersom det inte är dom som betalar för dom för många anställda.
Sen kanske det inte händer direkt, eftersom man vill få allt att rulla i början.
Citat:
Nu vet jag inte hur länge du har jobbat där. Men blir ju några av dom som är sist anställda isåfall.
Ja, det är ju orimligt att ha så mycket reserver som Transdev har haft.
Jag hade nog inte sökt jobb nu, om du trivs. Hade väntat tills det är klart isåfall hur många som får lämna. Kan ju vara 1, eller 10.
Är du med i facket har du ju inkomstförsäkring, så skulle nog inte känna sådan stress isåfall.