2024-05-12, 23:05
Medlem
polskzclager245s avatar
Jag ska göra test 3 snart (psykologen). Lyckas inte hitta nån info hos TCC vad som sker efter det, bara hört att det är 6 tester. Men min fråga - är det BÅDE ett psykologsamtal OCH ett läkarsamtal vid olika tillfällen eller är det samma grej? Kan urinprov komma redan hos psykologen eller är det längre fram? Jättetacksam för snabbt svar!

Och ja, jag har nyligen slutat med mediciner (efter ett trauma) som jag inte behöver längre och planerar inte att försöka dölja eller ta något i framtiden.
Citera
2024-05-13, 01:40
Medlem
Alanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polskzclager245
Jag ska göra test 3 snart (psykologen). Lyckas inte hitta nån info hos TCC vad som sker efter det, bara hört att det är 6 tester. Men min fråga - är det BÅDE ett psykologsamtal OCH ett läkarsamtal vid olika tillfällen eller är det samma grej? Kan urinprov komma redan hos psykologen eller är det längre fram? Jättetacksam för snabbt svar!

Och ja, jag har nyligen slutat med mediciner (efter ett trauma) som jag inte behöver längre och planerar inte att försöka dölja eller ta något i framtiden.

Test 3 är endast psykologdelen, när jag gjorde det testet för två år sedan så avslutades testet med att psykologen berättade om man gick vidare eller ej. Går man vidare så väntar man på antagningsbesked. Blir man antagen så väntar test 4 som är läkarundersökningen. Det är i samband med läkarbesöket som urinprov mm behöver göras.

https://tccacademy.se/urval
Citera
2024-05-13, 02:49
Medlem
polskzclager245s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alana
Test 3 är endast psykologdelen, när jag gjorde det testet för två år sedan så avslutades testet med att psykologen berättade om man gick vidare eller ej. Går man vidare så väntar man på antagningsbesked. Blir man antagen så väntar test 4 som är läkarundersökningen. Det är i samband med läkarbesöket som urinprov mm behöver göras.

https://tccacademy.se/urval
Tack så jättemycket för svar! Har lite kontrollbehov så ju mer jag vet om vad som ska hända desto lugnare blir jag Du har inte lust att berätta lite om psykologtestet, vad dom frågar om osv?
Citera
2024-05-13, 11:22
Medlem
Alanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polskzclager245
Tack så jättemycket för svar! Har lite kontrollbehov så ju mer jag vet om vad som ska hända desto lugnare blir jag Du har inte lust att berätta lite om psykologtestet, vad dom frågar om osv?
Du får ha i åtanke att vilka tester du får göra och vilka frågor som ställs kan ha ändrats sedan jag fick göra test 3. Det beror säkert på vilken psykolog/ort du gör testet på också. Jag gjorde det i Göteborg och det var en manlig psykolog som jag inte minns vad han hette men han var väldigt trevlig att prata med. Han hade bara två frågor. Fråga 1: Varför ville jag bli lokförare? Fråga 2: Berätta om livskriser du varit med om.

Testerna minns jag inte så mycket av men ett av dem var att man skulle ratta nån prick genom en bana. Man hade två rattar för att göra detta, en ratt som gick upp/ner och en ratt som gick höger/vänster. Banan påminde lite om ica-loggan. Man skulle då ratta kulan och försöka att inte gå utanför banan med pricken.

Ett annat test var ett stresstest där man skulle lösa så många uppgifter som möjligt, typ att räkna ut olika tal och fylla i det på en bestämd tidpunkt, man skulle använda sig av en liten telefonbok, kanske en almanacka också jag minns inte riktigt. Det är alldeles för många uppgifter på en gång för att man ska klara allt och man har hörlurar på sig där man även får uppgifter muntligt.

Sedan har jag har ett väldigt svagt minne av att det var ett test där man fick upp olika alternativ och att man skulle ta bort det alternativet som inte passade in.

Sedan minns inte jag om jag gjorde fler tester. Andra kanske minns mer och vill fylla på.
Vilken/vilka orter har du sökt till? Lycka till med testet iaf!
Citera
2024-05-14, 04:03
Medlem
polskzclager245s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alana
Du får ha i åtanke att vilka tester du får göra och vilka frågor som ställs kan ha ändrats sedan jag fick göra test 3. Det beror säkert på vilken psykolog/ort du gör testet på också. Jag gjorde det i Göteborg och det var en manlig psykolog som jag inte minns vad han hette men han var väldigt trevlig att prata med. Han hade bara två frågor. Fråga 1: Varför ville jag bli lokförare? Fråga 2: Berätta om livskriser du varit med om.

Testerna minns jag inte så mycket av men ett av dem var att man skulle ratta nån prick genom en bana. Man hade två rattar för att göra detta, en ratt som gick upp/ner och en ratt som gick höger/vänster. Banan påminde lite om ica-loggan. Man skulle då ratta kulan och försöka att inte gå utanför banan med pricken.

Ett annat test var ett stresstest där man skulle lösa så många uppgifter som möjligt, typ att räkna ut olika tal och fylla i det på en bestämd tidpunkt, man skulle använda sig av en liten telefonbok, kanske en almanacka också jag minns inte riktigt. Det är alldeles för många uppgifter på en gång för att man ska klara allt och man har hörlurar på sig där man även får uppgifter muntligt.

Sedan har jag har ett väldigt svagt minne av att det var ett test där man fick upp olika alternativ och att man skulle ta bort det alternativet som inte passade in.

Sedan minns inte jag om jag gjorde fler tester. Andra kanske minns mer och vill fylla på.
Vilken/vilka orter har du sökt till? Lycka till med testet iaf!
Tack så mycket för svaret! Kände igen exakt allt du skrev, undra om det var samma gubbe Blev godkänd iaf! Har sökt i Boden.
Citera
2024-05-14, 10:44
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skevtt
Jag kollade på kiruna kommun topplönelistor, där hade en 22 åring störst löneökning 2023, 720 000 i lön och enligt linkedin var han lokförare åt LKAB. Kan man verkligen tjäna 60 000 i månaden första året hos LKAB malmtrafik?

Jag såg en lokförare på Tiktok. Han fick i februari 102.000 kr före skatt men han hade plockat på sig några övertidspass.
Citera
2024-05-16, 16:12
Medlem
nosferatuzens avatar
Någon som sökt till Göteborg och fått svar från TCC’s psykolog test?
Citera
2024-05-17, 10:11
Medlem
Bamse92s avatar
Jag ska snart skriva testet hos Trafikverket.
Hur förbereder man sig bäst?
Är det någon kategori av frågor som är överrepresenterade i testet?
Citera
2024-06-10, 23:07
Medlem
Alanas avatar
Någon som vet när antagningsbeskedet från TCC kan tänkas komma?
Citera
2024-06-11, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bamse92
Jag ska snart skriva testet hos Trafikverket.
Hur förbereder man sig bäst?
Är det någon kategori av frågor som är överrepresenterade i testet?
Det är viktiga att kunna se märkningarna på tåget. Längd, vikt (alla sorters vikt), sammansättning och allt sånt där. Det tyckte jag var svårast, det mesta andra var enkelt.

Och läs igenom frågorna ordentligt, dom gör det inte enkelt för oss.

Edit: Nu såg jag att det var flera veckor sedan du postade detta. Hur gick det?
Citera
2024-06-11, 14:11
Medlem
Bamse92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poxxaq
Det är viktiga att kunna se märkningarna på tåget. Längd, vikt (alla sorters vikt), sammansättning och allt sånt där. Det tyckte jag var svårast, det mesta andra var enkelt.

Och läs igenom frågorna ordentligt, dom gör det inte enkelt för oss.

Edit: Nu såg jag att det var flera veckor sedan du postade detta. Hur gick det?
Hej! Det gick bra!
Citera
2024-06-13, 17:08
Medlem
Tjena alla blivande Lokisar eller lokförare , har klarat alla 3 testerna och väntar på svar om jag får en säkrad plats eller reserv .
Frågade skolan om dem hade nån tidsram för den infon men det enda dem sa var ” du får svar inom kommande veckor” och man behlver ju endast göra läkareundersökning om man får plats eller inte. Vill ju boka en längre semester men vill inte missa läkaren om jag skulle komma in . Nån som vet ungefär hur lång tid det kan ta innan man få veta antinge eller ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in