Del (1)
Jag har redan bemöt Oyto skrev? Han skrev;
Jag finner att ett antal användare i tråden inte läser elitteoretikerna elitteoretikerna som Vilfredo Pareto, Robert Michels, Gaetano Mosca eller för den delen dess moderna motsvarigheter så som Elmer E. Schattschneider eller William Domhoff på sätt som inte avspeglar sig i vad författarna faktiskt skriver. Vilfredo Pareto argumenterar i The Mind and Society (1916, re. 1935, 4th edition) inte mot den fria viljan, att folket inte har förmågan eller kan påverka politiken. Pareto beskriver ett samspel (ofta i konkurrens) mellan elitgrupper (politiker, aristokratin, näringsliv, militärer osv.) och folket.
Detta är ett multi-hierarkiskt/multi-stratifierat system och inte ett slutet hierarkiskt system. Människor i eliten förlorar systematiskt sin elitstatus eller ges elitstatus. Vidare skiljer Pareto på styrande eliter (tex. politiker) och icke-styrande eliter (tex. professorer) samt påpekar samhället har en multi-stratifierad komplexitet. Under kristider riskerar eliten att avsättas eller påverkas av massan (Circulation of elites);
Under Paretos livstid (1848–1923) var den moderna demokratin fortfarande i sin linda med svaga demokratiska institutioner, begränsade politiska och civila rättigheter. Det Europa som som Pareto såg präglades av massiva socioekonomiska skillnader med begränsad tillgång till utbildning, litteratur och information. Idag är europeiska folks möjlighet att påverka politikens utkomst betydligt större än på 1920-talet. Vilfredo Pareto läses bör läsas kontextuellt snarare än att direkt överföras till vår tid. Jag delar mycket av det som (elit)teoretikerna skriver. Som du säkert har noterat i det jag skrivit tidigare är jag tämligen förtjust i Vilfredo Pareto och författare som Christopher Lasch.
Citat:
Det var många ord utan att bemöta Oytos invändningar, och utan argument för att andra ska acceptera din premiss, som eventuellt (men du byter ofta fot) är det gamla rousseauanska begreppet allmänvilja, sönderstrimlat från höger och vänster i århundraden. (...)
I slutändan har du skrivit ett enda långt "jag anser" utan att vi får veta varför du anser. Varför tror du på allmänvilja (om det ens är det du gör) och varför köper du inte argumenten emot dess existens, t.ex. från elitteoretiker? Det hela leder till samma orsakliga hålrum som tidigare diskussioner med Meiji om Israel. Vi får höra en åsikt upprepas, men ingen anledning till åsikten. Det enda vi andra kan göra om vi vill komma framåt är att själva flura på vad som kan ha orsakat åsikten. (...) Svenskar har handlingsfrihet att vara invandringskritiker, men blir straffade av makthavare när det sker, som de politiker som anordnade folkomröstningen i Sjöbo blev.
I slutändan har du skrivit ett enda långt "jag anser" utan att vi får veta varför du anser. Varför tror du på allmänvilja (om det ens är det du gör) och varför köper du inte argumenten emot dess existens, t.ex. från elitteoretiker? Det hela leder till samma orsakliga hålrum som tidigare diskussioner med Meiji om Israel. Vi får höra en åsikt upprepas, men ingen anledning till åsikten. Det enda vi andra kan göra om vi vill komma framåt är att själva flura på vad som kan ha orsakat åsikten. (...) Svenskar har handlingsfrihet att vara invandringskritiker, men blir straffade av makthavare när det sker, som de politiker som anordnade folkomröstningen i Sjöbo blev.
Jag har redan bemöt Oyto skrev? Han skrev;
"Svensken har sig själv att skylla" är en pseudovetenskaplig tes"Jag har inte skrivit svensken har en kollektiv skuld. Jag skrev att eliter inte ensamma påverkar eller ensamma bär ansvar för väljarbeteende. Oyto följde upp detta med jämförelser mellan Sverige och Israel. Det visade sig att Oyto inte läst de israeliska enkätfrågor (i relation till SOM-frågorna) han hänvisade till eller för den delen kände till att Israel hade en hetslagstiftning. I den mån Oyto berörde Sverige handlade det om att svenska väljare aldrig fått möjlighet att rösta på nationalistiska partier vilket inte är sant. Oyto skrev;
Till denna svårighet att rösta rätt, kommer som sagt det triviala faktum att en representativ demokrati bygger på någorlunda hederliga folkliga representanter som gör vad de utlovar. Vilket ju empiriskt saknas. [...]Israeliska politiker säger rakt ut vad de menar och fullföljer sedan till fullo.Jag hänvisade till Elin Naurins fallstudie; Promising Democracy. Parties, Citizens and Election Promises (2009) som vittnar om att svenska politiker till stor del faktiskt håller vad de lovar i valen. Vidare hänvisade jag till opinionsmätningar (Pew, IDI osv.) som indikerar att de judiska israelerna har lägre förtroende för sin media och demokrati än vad svenskar har. Faktum är att Israel placerar sig lägre än Sverige när kommer till uppfyllnad av vallöften.
Jag finner att ett antal användare i tråden inte läser elitteoretikerna elitteoretikerna som Vilfredo Pareto, Robert Michels, Gaetano Mosca eller för den delen dess moderna motsvarigheter så som Elmer E. Schattschneider eller William Domhoff på sätt som inte avspeglar sig i vad författarna faktiskt skriver. Vilfredo Pareto argumenterar i The Mind and Society (1916, re. 1935, 4th edition) inte mot den fria viljan, att folket inte har förmågan eller kan påverka politiken. Pareto beskriver ett samspel (ofta i konkurrens) mellan elitgrupper (politiker, aristokratin, näringsliv, militärer osv.) och folket.
Detta är ett multi-hierarkiskt/multi-stratifierat system och inte ett slutet hierarkiskt system. Människor i eliten förlorar systematiskt sin elitstatus eller ges elitstatus. Vidare skiljer Pareto på styrande eliter (tex. politiker) och icke-styrande eliter (tex. professorer) samt påpekar samhället har en multi-stratifierad komplexitet. Under kristider riskerar eliten att avsättas eller påverkas av massan (Circulation of elites);
...as happened in the wars of the French Revolution, the energy in the masses may be great enough to save a country because, though the war may have been badly prepared for by its ruling classes, preparations and leadership have been even worse in the ruling classes of the enemy countries, a circumstance that gives the constituent members of the lower strata of society time to drive their ruling class from power and replace it with another [min not; politisk elit] of greater energy and possessing the instincts of group-persistence in greater abundance. Still again, as happened in Germany after the disaster at Jena, the energy of the masses may spread to the higher classes and spur them to an activity that proves most effective as combining able leadership with enthusiastic faith. (s. 1518)Således, folket (allmänviljan) kan både påverka och avsätta en inkompetent eller fientlig elit. Folket bär fram en ny politisk elit. Pareto underkänner inte folkets vilja (folkviljan) och i förlängning handling till förändring. Han menar att dock deras möjlighet att påverka eliten är begränsad av politiska, ekonomiska och sociologiska anledningar. Detta är också det argumentet som jag framförde till Oyto. Jag förkastade inte (elit)teorierna i sin helhet.
https://archive.org/details/ParetoTh...ciety/mode/2up
Under Paretos livstid (1848–1923) var den moderna demokratin fortfarande i sin linda med svaga demokratiska institutioner, begränsade politiska och civila rättigheter. Det Europa som som Pareto såg präglades av massiva socioekonomiska skillnader med begränsad tillgång till utbildning, litteratur och information. Idag är europeiska folks möjlighet att påverka politikens utkomst betydligt större än på 1920-talet. Vilfredo Pareto läses bör läsas kontextuellt snarare än att direkt överföras till vår tid. Jag delar mycket av det som (elit)teoretikerna skriver. Som du säkert har noterat i det jag skrivit tidigare är jag tämligen förtjust i Vilfredo Pareto och författare som Christopher Lasch.
Senast redigerad av Edgerton 2025-09-30 kl. 22:40.
Senast redigerad av Edgerton 2025-09-30 kl. 22:40.