2025-09-16, 19:22
Medlem
Men exakt!
Sällan gar en dokumentär fått mig att bli så jävla arg!!!
Och OM hon hade nån jävla moral o heder i kroppen, så borde hon ha tagit på sig att betala alla dessa skulder hon lagt på andra, och hon skulle fan ha försökt be om förlåtelse, om så på dina bara knän, till dom hon förstört livet för!
Och den dolda orsaken till att hon släpptes, vad var den?
FyFan, hon hade gott kunnat få sitta sin tid ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Snorren-Kukegaard
Någon mer än jag som tycker att Ingelas sätt att prata är väldigt likt Johanna Möller och Åsa Waldau (Kristi brud)?

Eventuellt någon bias från min sida, men ändå …

1. Man kan inte lita på nåt de säger. Det enda som räknas är ens handlingar.
2. Det är samma mönster: ”Egentligen är det jag som är offret …”
3. … på gränsen till bebis-språk.
Citera
2025-09-16, 19:29
Medlem
Funderar i samma bana!
Den där ska fan inte jobba med barn, el människor öht!
Hon har inte fullgjort sin "skamlista", och hon har väl inte dragit på sig att betala några skulder åt dom som hon skuldsatt för livet!
Äckligt skamligt beteende, komma här o tro att Allt är bra o förlåtet bara för att hon gjort en sketen o skamligt dokumentär!
SVT borde fan skämmas, och vad fick hon för att göra dokumentären?
FyFan!

Citat:
Ursprungligen postat av Protonic75
Har du provision av Ingela med tanke på vad du skriver?
Citera
2025-09-16, 19:37
Medlem
Dirty.Harrys avatar
För att i Sverige gör dom snyftreportage om brottslingar och hånar brottsoffren. Det är så dom jobbar.
Hon är en äcklig psykopatkärring som inte borde få fläka ut sig i media. Varje normalbegåvad människa begriper att hon är en psykopat som aldrig kommer att bli bättre.
Hon bara försöker lura alla att hon ändrat sig osv. Vänta så får ni se.
Hon är SJUK!

Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Varför i helvete gör man en dokumentär om detta?
Citera
2025-09-16, 21:01
Medlem
Protonic75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av therese87
Hon pysslade ju med människosmuggling. Sen har hon ju även plockat ut pengar ifrån försäkringskassan här i Sverige om man läser expressens artikel. åh hon hade fått ut ungefär runt 100 000 svenska kronor. Det är nog rätt mkt pengar där nere. Sen har hon nog tjänat endel på människosmugglingen som sagt. Hon gör nog det knappast för välgörenhet.

Det tragiska i detta fallet är att hennes dotter är med henne. Dottern är ungefär 11-12år. Undra vad denna töse gör ensam där nere nu, för hon är nog knappast med sin mamma Ingela i fängelset.

Det gör mig nästan mer förbannad än det jag råkat ut för..

Nu är jag 15år försenad på bollen, men hur har det gått för dig therese?
Citera
2025-09-18, 18:59
Medlem
IdunLos avatar
Alltså, inget i den här dokumentären går ihop.

Först är hon förtvivlad över att familjen har vänt henne ryggen så pass att hon inte ens får komma på pappans begravning.

Sedan blåser hon sin egen syrra. Inte ett dugg förvånande förstås, men inte ens det tas upp ur ett kritiskt perspektiv utan det är idel melankoliskt fiolgnissel som om allt bara drabbar Ingela.

Bilden som målas upp av den tragiska Ingela blir helt absurd mot de fakta som presenteras.

Offren skildras däremot med dokumentär saklighet, trots det fruktansvärda i att t.ex. scamma en pank blivande mamma som inser det totala sveket på BB, medan Ingelas berättelse skildras som en tragedi.

Hur kan det här ens kallas en dokumentär? Det är ju bara ytterligare ett svek och en skymf mot offren.
Citera
2025-09-18, 22:36
Medlem
ruskinarmss avatar
Hon trollar public service.

Bra, Ingela.
Citera
2025-09-21, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Du har rätt, klart att hon har mognat och har all rätt att få forma ett liv,
nu sett båda avsnitten/dokumentären och det är verkligen bra upplägg,
nästan som en personutredning.
Jag får förståelse och kan se hur trasslig barndom o uppväxt, föder känslomässig inre kaos.
Ingela hamnade
i alla dessa problem, då hon saknade rätt moralisk vägledning.
Detta har hon gemensamt med många andra unga som "hamnar" i kriminalitet.
Att hon nu arbetar som skolkurator bör innebära att hon är stabil känslomässigt.
Att klara av en sådant jobb kräver att hon nu är trygg o har förmågan att vilja stötta andra.

Tänker att hon kommer i kontakt med många vilsna o trasiga ungdomar, och där hon är den vuxne, som tar ansvaret att stödja den unge genom polisanmälningar och social-myndighets kontakt.

Skolkurators insatser innebär också att hon gör polisanmälan o vittnar om den unge utsatts för brott.
Hennes egen bakgrund och allt som hänt, kan vara ett plus i hennes arbete.
Att hon skulle vara utan känslor, och empatistörd tror jag inte, då skulle hon inte fungera som skolkurator.
Hon har säkert gått i terapi, och är inte känslomässigt stängd som hon var i sin ungdom.
Jag hoppas o tror att hon lyckas klara sig bra framöver.

Att jämföra hennes brottslighet med Knutby-Helge, är galet.
Han var en vuxen gränslös, störd mänska.
Och i hans fall kan vi inte skylla på hans unga ålder, han var medelålders när han härjade i den där sjuka sekten. Hans störning lär bestå.

Har hon socionomexamen eller någon annan sorts beteendevetenskaplig utbildning med tanke på jobbet som skolkurator?

Hennes bakgrund kan naturligtvis vara en tillgång om hon jobbar på en av Stockholms utsatta områden. Hon kan säkert prata med ungdomarna på deras ”språk” och kanske även vinna deras respekt med tanke på sitt förflutna. Hon har ju gjort det som många unga ligister drömmer om - lurat staten och lurat en massa människor på deras pengar.

Sen har hon ju också suttit på ett tufft fängelse och det väcker säkert både respekt och skräck hos ungarna. Hon ”vet vad hon pratar om” bland dem som själva är vilsna och har konstiga värderingar.

Föräldrarna behöver inte heller skämmas inför henne. Hon är inte ”bättre” än vad de är. Och hon vet av egen erfarenhet hur det blir när föräldrarna lämnar barnen utan omsorg. Hon har den erfarenheter från båda hållen.

Hon har enligt mitt tycke många styrkor i det jobb hon gör, men hon själv uttrycker sig märkligt även idag i dokumentären. Hon ”avslöjar sig själv” och sina attityder gentemot det svenska samhället och oss skattebetalare.

Tex berättar hon i programmet att när hon hade landat tog hon kontakt med socialtjänsten och talade om för dem att hon behövde en lägenhet. Men ”de bara satt där och stirrade på henne” (el ngt sånt). Som om soc var ett företag/en instans man kontaktade för att beställa saker när man kände ett behov. Och de var tvungna att leverera. Och som om just hon - en ökänd bedragerska som precis landat på svensk mark - skulle vara det fallet soc skulle lägga prio 1 på direkt när hon knäppte på fingrarna.

Hon har samma krävande attityd som många av sina ”klienter” på våra utsatta områden och som den nuvarande regeringen försöker rensa upp bland. Soc är inte ett postorderföretag med oändliga gratistjänster för den som vill ha ngt - utan att själv behöva anstränga sig.

Jag vet inte om hon finns hos Kronofogden. Hoppas det. Hon behöver definitivt gottgöra sitt förflutna genom att betala tillbaka till dem vars liv hon har förstört med sitt beteende.
Citera
2025-09-21, 08:49
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mi-Randa
Funderar i samma bana!
Den där ska fan inte jobba med barn, el människor öht!
Hon har inte fullgjort sin "skamlista", och hon har väl inte dragit på sig att betala några skulder åt dom som hon skuldsatt för livet!
Äckligt skamligt beteende, komma här o tro att Allt är bra o förlåtet bara för att hon gjort en sketen o skamligt dokumentär!
SVT borde fan skämmas, och vad fick hon för att göra dokumentären?
FyFan!

Jo, men är inte detta lite typiskt svenskt att hylla och "förstå" kriminella?🤬🤬

Annars tyckte jag dokumentären var skickligt gjord.👍

Kunde ha handlat om en författare eller något istället.😺😺
Citera
2025-09-21, 09:53
Medlem
MrBubss avatar
Nu har jag sett det sista avsnittet och jag har mycket liten förståelse för att SVT ger henne fullt utrymme att prata om sitt liv utan att någon gång ställa en viktig motfråga.

Det är bara Jag, Jag, Jag...i sex avsnitt.

SVT kategoriserar dessutom "dokumentären" som True Crime vilket känns mycket olustigt.
Att vi skattebetalare ska pröjsa för att hon ska kunna flänga runt i Sverige, Europa och Marocko och berätta sin historia känns fullständigt groteskt, när alla hon bedragit inte erbjuds någonting.

SVT belönar en skoningslös kriminell person istället för att hjälpa de människor som fått sina liv förstörda av In*ela. Det känns riktigt ruttet!!

Hon beklagar visserligen att hon har svikit och sårat människor, men hon visar noll vilja att gottgöra och betala tillbaka till de hon har stulit ifrån. Inte en ärligt menad ursäkt någonstans utan hon ska göra gott för andra.

De offer som hon utnyttjat, lurat och bedraget struntar hon uppenbarligen i fullständigt även i dagens läge. Det blir till slut ganska pinsamt!

Det är ganska talande att hennes familj har avböjt att medverka!

NÄ, SVT - Ni borde verkligen inte vara en megafon för en människa som valt att förstöra både sitt eget liv och andras. Riktigt Uselt SVT!!
Senast redigerad av MrBubs 2025-09-21 kl. 10:41.
Citera
2025-09-21, 16:45
Medlem
IdunLos avatar
Det bästa är ju på slutet när hon säger att hon måste acceptera skulden för den går inte att ersätta och tillägger ”inte med pengar”.

Det är ju precis det enda hon kan göra - påbörja en avbetalningsplan till sina offer men det är hon förstås inte intresserad av.

Snacka kan hon men hennes offer är garanterat inte intresserade av det.
Citera
2025-09-22, 19:49
Medlem
Juneauxs avatar
Kollade precis sista avsnittet.

Har inte orkat luska igenom alla sidor.

Vad hände med hennes ”pojkvän” som satt i fängelset med henne? 🙈
Citera
2025-09-22, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juneaux
Kollade precis sista avsnittet.

Har inte orkat luska igenom alla sidor.

Vad hände med hennes ”pojkvän” som satt i fängelset med henne? 🙈
Även om hon är bedragare och psykopat så handlade det minimalt om pojkvännen Adam som tog henne till Etiopien och massa fiffel som gjorde att de hamnade i fängelset. Riktigt usel dokumentär. Tv licens pengar och ingen som ställer motfrågor. Sämsta dokumentär jag sett från SVT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in