Citat:
Ursprungligen postat av
ChubChub
Du har ganska lite erfarenhet av livet om du inte har sett människor förändras. Traumatiska händelser ändrar folk i grunden, ibland till det bättre och ibland till det sämre. Hon skulle knappast exponera sig på det här sättet om hon inte förändrats och tål granskning. Hon fattar ju att många kommer att resonera precis som du.
Hon var en vilsen småbarnsmamma utan kompass, från ett trasigt hem, som sökte bekräftelse och sammanhang. Skadade hon folk på vägen? Ja, men inte på ett oförlåtligt sätt.
Du har rätt, klart att hon har mognat och har all rätt att få forma ett liv,
nu sett båda avsnitten/dokumentären och det är verkligen bra upplägg,
nästan som en personutredning.
Jag får förståelse och kan se hur trasslig barndom o uppväxt, föder känslomässig inre kaos.
Ingela hamnade
i alla dessa problem, då hon saknade rätt moralisk vägledning.
Detta har hon gemensamt med många andra unga som "hamnar" i kriminalitet.
Att hon nu arbetar som skolkurator bör innebära att hon är stabil känslomässigt.
Att klara av en sådant jobb kräver att hon nu är trygg o har förmågan att vilja stötta andra.
Tänker att hon kommer i kontakt med många vilsna o trasiga ungdomar, och där hon är den vuxne, som tar ansvaret att stödja den unge genom polisanmälningar och social-myndighets kontakt.
Skolkurators insatser innebär också att hon gör polisanmälan o vittnar om den unge utsatts för brott.
Hennes egen bakgrund och allt som hänt, kan vara ett plus i hennes arbete.
Att hon skulle vara utan känslor, och empatistörd tror jag inte, då skulle hon inte fungera som skolkurator.
Hon har säkert gått i terapi, och är inte känslomässigt stängd som hon var i sin ungdom.
Jag hoppas o tror att hon lyckas klara sig bra framöver.
Att jämföra hennes brottslighet med Knutby-Helge, är galet.
Han var en vuxen gränslös, störd mänska.
Och i hans fall kan vi inte skylla på hans unga ålder, han var medelålders när han härjade i den där sjuka sekten. Hans störning lär bestå.