Flashback bygger pepparkakshus!
2025-09-21, 13:00
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det är bara JA som pekar ut SE från mordplatsen och minns kepsen av de man frågat. Det har du rätt i.

Edit:
Varken JA eller YN beskriver en GM med keps,

JA såg inte mycket av GM, och för YN var GM i mörkret. LJ, däremot, är inne på keps.
Citera
2025-09-21, 13:07
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Men AB hade mördarens keps på mordplatsen?

Nu tror jag pannluggen i hårdrocksfrisyren har halkat ned framför dina ögon igen. SE har ingen keps när han intervjuas i Rapport eller hemma i sitt kök av SvD.

Jag tror du tittar lite för mycket på film och att det inte är bra för dig.

SE har keps när han går på Sveavägen och springer i gränden, i TV-inslaget, samt på teckningarna.

Han har även keps på bilden i Expressen den 7:e april (samma bild som YN fick se).

JA kan knappast ha missat det.
Citera
2025-09-21, 13:19
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, Wall går ju rätt hårt åt GMP:n och kallar den "gissningsverk". Förvisso kan jag väl ändå hålla med, för GMP (oavsett seriebrott eller ej) så är det ju antaganden(i olika grad) utifrån den information man har som ligger till grund för profileringen.
Och i detta fall så är det som du skriver "ett enda brott" som ligger till grund för denna GMP.

Likväl som att Jordås hämtade "stöd" från GMP, så gjorde ju även TP det men mer då från James W. Clarke.(Clarke som även Paul Smith hänvisat till för stöd av CA som GM)

Man måste ta GMP för vad det är. "Ett verktyg för smalna av sökandet"
I detta fall bör man vara än mer försiktig utifrån att informationen endast avser ETT brott.

Ja, KP ville göra poäng där av "hala skor"(likväl som föregångarna).
Vi vet ju dock inte vad SE hade på sig(som du är inne på).
Det är inte ovanligt att kontorsarbetare har ett par skor stående på jobbet och använder andra, mer väderanpassade, till och från jobbet. SE kanske hade sina curlingkängor på sig denna kväll?
Tycker väl att uppgiften också visar på hur tunn hypotesen är. KP kände behov av att ta upp detta. Han var t.ex. också tvungen att utelämna det mer hypotetiska(och därmed tunnare) Grand-scenariot. o.s.v.

Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja och här är du ju inne på "vaskandet" där GMP gjorde en lång lista, men även där kan man nog tänka sig att intressanta personer missats, (det du kallar mörkertal?), bl.a. i.o.m. GMPs utgångspunkt; nämligen de egna framtagna kriterierna.

Det är på grund av att vi inte har tillräckligt med information(teknisk bevisning m.m.) som listan blir längre.
Citat:
En GMP går väl att likna med den lapp man skriver innan man går och handlar och köper det som står på lappen. Att sedan bli upphetsad över att man köpt just det som står på lappen när man packar upp grejerna hemma är kanske inte så konstruktivt.

För att mana till lite mer försiktighet när det gäller GMP bör en sådan främst göras när den misstänkta GM är okänd. CP var i ropet och beskrivs i GMP som blandmissbrukare med en förkärlek för amfetamin, vilket stämmer dåligt in på många andra kandidater inklusive SE.

Därför gissar jag att de som ser GMP som någon form av "bevis" missar hur metoden bör användas. SE vaskades aldrig fram som ett GMP-ämne, men det hindrar inte TP att dra stora växlar på de likheter han tycker att han hittar mellan SE och GMP. (Månne ett exempel på körsbärsplockning?)

GMP:n är författad utifrån antagandet att GM av en händelse fått syn på makarna på stan för att därpå hämta ett vapen han har tillgång till i närheten. Vid förkastande av den analysen blir är GMP:n inte längre relevant. Och GM är istället en beväpnad tok på stan eller högkvalificerad och organiserad.

Blott ett brott som grund innebär begränsad möjlighet att identifiera personliga drag hos GM. Men MOP har en tydlig signatur som innebär god möjlighet att peka mot en tänkbar typ av person. Exempel på relevant information om GM är den mycket stora personliga risk han tar, att utdaterat och icke ändamålsenligt material används, att genomförandet är påfallande taffligt (ett skott och det i ryggen), att situationen är kaotisk och mordplatsen okänd på förhand, att insatsen avviker från hur organiserade attentat brukade se ut osv.

Detta berättar en hel del om GM. Och är dessutom oförenligt med en GM som har kapacitet till att kartlägga och övervaka en statsminster. Vidare kan den typiska GM i fall med offer på OP:s nivå strykas, det vill säga stollen som dyker upp vid ett sammanhang där det är känt att det tilltänkta offret skall närvara och attackerar utan någon utvecklad tanke på att komma undan.

Summan av detta innebär god möjlighet att formulera kriterier för att identifiera intressanta uppslag i utredningen, vilket är syftet. Och här har GMP:n enligt mig lyckats. Men så är jag ju enig med den gällande brottets karaktär.

Jag kan inte se några likheter mellan den person GMP skissar på och CP.

Ja, det innebär missbruk av metoden att anföra antal "träffar" som besvärande för individer.

Stig Engström och GMP:n.

Den är irrelevant gällande honom, eftersom den möjlighet som finns i hans fall är omedelbar impulshandling utförd av en person som går beväpnad på stan med Magnumrevolver. GMP:n har aldrig skissat på en sådan typ (vilken skulle förete stora likheter med CP).

Clarke är inte heller han applicerbar på detta scenario, eftersom de amerikanska attentatsmän som ligger till grund för hans analys är den typiske GM jag nämnt ovan, det vill säga stollen som planerar saken på förhand och attackerar på ett offentligt möte eller liknande.
Citera
2025-09-21, 13:55
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Om Engström stämplar ut 23:19

Och samtalet varar i ca 2min så är det ju inte ens omöjligt

Om du vill att Engström ska råka stöta in i LOP utanför Skandia så måste du ju klämma in ett samtal på ca 2min !

LOP passerar väl Skandia ca 23:21:00

Han stämplar 23:19, men enligt Roland så är den verkliga tiden 23:20. Den kan i teorin vara mellan 23:20:00 och 23:20:59. Ena vakten säger att dom pratat om resan dagen efter. Detta kan ju ha varit vid ett annat tillfälle och att vakten blandat ihop dagarna, men man minns nog ganska tydligt om det var just denna kvällen eftersom att den var så speciell. Då är frågan hur pass lång tid samtalet kan ha tagit, men säkert någon halv minut eller en hel? Han går alltså ut tidigast 1,5 minut innan skotten men man måste dra bort sekunder från dels dom 0-59 sekunderna som ej syns i stämpelklockan och dels för tiden samtalet med vakten tar

Så när han väl är ute på gatan är det inte jättelångt kvar till skotten faller. Då säger vissa i tråden att han ska ha gått till Bohemia. Totalt är det ca 108 meter och 36 meter från Sveavägen 44 till korsningen. Hur lång tid tar det att gå? Frågade ChatGPT och 36 meter tar 26–30 sekunder i normal hastighet och 18–23 sekunder i rask takt. Den totala sträckan på 108 meter tar cirka 1 minut 17 sek - 1 minut 30 sek i normal takt och cirka 54–68 sekunder i rask takt

Så vad blir summan av kardemumman?
Utstämpling: 23:20 (+/- 59 sekunder)
Tid från stämpeluret ut till gatan: tar några sekunder. 10 kanske?
Prata med vakten: okänt men säkert minst en halv minut?
Så han bör vara ute på gatan tidigast 23:21 ungefär. Då menar folk att han går till Bohemia. Visst, här kan både AB och NF missa honom på sträckan Sveavägen 44 till korsningen. Men NF säger att han tittar in på tunnelgatan och där är ingen. Men sträckan Sveavägen 44 till Bohemia tar någon minut i rask takt. Hur kan han inte se en rask Engström inne i gränden i så fall?

Ovan har jag räknat rätt så snålt. Räknar man med ännu mer marginaler så borde han nästan springa in i NF, men det gör han ju inte..

Citat:
Du missade att det handlade om fyra olika påhittade "pelare".

Sedan spricker hela vuxensagan om SE som GM när vittnen känner igen SE inne på Bohemia efter mordet, men det är inte en av SEktens hörnpelare.

Var kan man läsa förhören med dessa vittnen?

Citat:
Det "bästa beviset" på att SE hade ett skjutvapen tycks vara att "vem som helst kunde köpa ett illegalt vapen på plattan."

Detta märkliga "bevis" passar tydligen bara in på SE och gäller inte alla andra.

"Det bästa med Luftslottet GM-SE är att man kan ta bort alla pelare, men luftslottet finns kvar ändå!"

Hur man får tag på ett skjutvapen i sig är väl inte så jätteintressant. Det finns ju mängder med tänkbara scenarion där han kan ha fått tag på ett vapen genom livet. Plattan är väl det minst troliga
Citera
2025-09-21, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det som utan tvekan tycks rendera honom betydande bekymmer är att "befästa sig" alldeles intill skotten. Och till det har jag svårt att se någon annan förklaring än att han faktiskt inte befann sig där.

Vad gäller de omständigheter som presenteras så handlar dessa om det jag påpekar - att han känt befann sig på platsen. Poängen att han dessutom känt befann sig på platsen ekar då ganska tom.

Ja, den lilla väskan (och som inte beskrivs hos GM) är det materiella som finns i uppslaget. Jag nekar inte till det. Det övertrumfar inte på något enkelt vis dock att det handlar om en ordinär medborgare som av en ren slump råkar passera brottsplatsen på väg hem från arbetet och gällande vilken inte finns något som antyder beväpning eller våldsimpulsivitet eller läggning åt liknande håll (ett ivrigt postmodernistiskt konstruerande av en alternativ tillvaro ändrar inte på det).

Men ingenting kan uteslutas och Stigs manövrar kanske är en vidunderlig GM-apparat med allt från övermänsklig list och kalkyl till sårad fåfänga via rent slumpmässigt agerande.

Observationen av LJ görs knappast mer sannolikt från gränden än från mordplatsen.

Stigs påstådda rörelse i gränden görs flera minuter efter GM:s och senareläggs dessutom med tiden när han utverkar hämnd på PU för det bristande intresse som visas honom.

Vad vet man, får avvakta och se om uppdagas något som åtminstone antyder möjligt illegalt vapeninnehav och beväpning på stan.

Kära Roerlig

Självklart kan det handla om två olika personer !

En person som stämplar ut 23:19 med rock och handledsväska som påstår sig springa i gränden och bli förväxlad

En annan person som springer på DBG med rock och handledsväska ca 80 sek efter skotten..

Men det måste väl slå dig att detta också kan vara samma man ?

Dessutom måste vi ju lägga till att denna man på DBG aldrig har framträtt på 40år...så helt vanlig man kan ju inte detta vara !
Senast redigerad av Problem2020 2025-09-21 kl. 15:22.
Citera
2025-09-21, 15:31
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Kära Roerlig

En person som stämplar ut 23:19 med rock och handledsväska som påstår sig springa i gränden och bli förväxlad

En annan person som springer på DBG med rock och handledsväska ca 80 sek efter skotten..

Dessutom måste vi ju lägga till att denna man på DBG aldrig har framträtt på 40år...så helt vanlig man kan ju inte detta vara !

Ja, det är allt läge för en viss rakkniv. Ockhams, som det är populärt att vifta med här i tråden.

Eftersom varken "Tensonmannen" eller "mannen med handledsväskan" hörts av så ...

Besvärande att de båda har likheter med SE i både tid och rum.
Citera
2025-09-21, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ja, det är allt läge för en viss rakkniv. Ockhams, som det är populärt att vifta med här i tråden.

Eftersom varken "Tensonmannen" eller "mannen med handledsväskan" hörts av så ...

Besvärande att de båda har likheter med SE i både tid och rum.

Ja att Roerlig misstänker att mannen på DBG kan vara en vanlig man som springer på DBG som sen aldrig hör av sig är bara märklig !

Men viljan att erkänna att det kan vara Engström är för svår om man låst sig till en annan GM...

Man kan ju faktiskt våga t.ex erkänna att man misstänker CA men ändå våga glänta på dörren att det kan vara Engström som springer på DBG !
Citera
2025-09-21, 18:29
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Kära Roerlig

Jag påstår just det, att den lilla väskan har någon potens i uppslaget SE (trots att den faktiskt saknas på mordplatsen). Väskan har dock inte, som sagt, tillräcklig tyngd för att övertrumfa en rad andra omständigheter och kvalificera saken till intressant på någon högre nivå. För det krävs nya fakta i målet.

Den insikt jag avgått från SE-saken med är hur oerhört väl det lite stolliga och sena vittnet SE hänger ihop från början till slut, även om han måhända inte kan uteslutas som GM (den saken står och svajar).

Citat:
Ja att Roerlig misstänker att mannen på DBG kan vara en vanlig man som springer på DBG som sen aldrig hör av sig är bara märklig !

Men viljan att erkänna att det kan vara Engström är för svår om man låst sig till en annan GM...

Man kan ju faktiskt våga t.ex erkänna att man misstänker CA men ändå våga glänta på dörren att det kan vara Engström som springer på DBG !

För den som i någon mån hänger med lite i trådarna borde det vara uppenbart att mitt intresse för ärendet inte begränsas till en viss individs skuldstatus och jag manar till återhållsamhet. "Låsningar" kan sparas till någon annan.

Min bedömning är emellertid att det finns fler uppslag än två som är mer kvalificerade än SE.
Citera
2025-09-21, 19:02
Medlem
Citat:
Jag påstår just det, att den lilla väskan har någon potens i uppslaget SE (trots att den faktiskt saknas på mordplatsen). Väskan har dock inte, som sagt, tillräcklig tyngd för att övertrumfa en rad andra omständigheter och kvalificera saken till intressant på någon högre nivå. För det krävs nya fakta i målet.

Den insikt jag avgått från SE-saken med är hur oerhört väl det lite stolliga och sena vittnet SE hänger ihop från början till slut, även om han måhända inte kan uteslutas som GM (den saken står och svajar).

För den som i någon mån hänger med lite i trådarna borde det vara uppenbart att mitt intresse för ärendet inte begränsas till en viss individs skuldstatus och jag manar till återhållsamhet. "Låsningar" kan sparas till någon annan.

Min bedömning är emellertid att det finns fler uppslag än två som är mer kvalificerade än SE.

Men kopplingen mellan Engströms utstämplingstid och mannen på DBG är inget du kan vifta bort som obetydlig

Jag menar på att det till 50% handlar om samna person och då tycker faktiskt jag att det är generöst av mig

Du kan omöjligen ha mindre än 20% att det är Engström som springer på DBG !
Citera
2025-09-21, 19:29
Medlem
Citat:
Men kopplingen mellan Engströms utstämplingstid och mannen på DBG är inget du kan vifta bort som obetydlig

Jag menar på att det till 50% handlar om samna person och då tycker faktiskt jag att det är generöst av mig

Du kan omöjligen ha mindre än 20% att det är Engström som springer på DBG !

Kanske 100% att SE var mannen som Yvonne N såg- 100%
Citera
2025-09-21, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Kanske 100% att SE var mannen som Yvonne N såg- 100%

Jo men 100% är tok för mkt...

Men att inte tro ens 20% att Engström är mannen på DBG är märkligt enligt mig
Citera
2025-09-22, 07:56
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Återigen, SE är intressant av just skälet att han befann sig i platsens omedelbara närhet (samt verkar inte vara helt sanningsenlig i det han uppger). Det är inte så att han är kvalificerat intressant i kraft av andra omständigheter och dessutom befann sig på platsen.

Den eviga snurren blir att SE är intressant eftersom han är identifierad på platsen och till skillnad från andra i ärendet intressanta individer så är han identifierad på platsen.
Det är väl upp till var och en att ha sin uppfattning om vad det är som gör SE suspekt. Att han befann sig "i platsens omedelbara närhet" när det smäller är inte till hans fördel, det kan jag hålla med dig om. Men personligen tycker jag nog att det som är mest besvärande för honom är att han sedan dessutom springer därifrån.

Citat:
Hur skulle vara logiskt möjligt att bevisa eller med säkerhet utesluta att någon inte har ett vapen?

Relevant är att ge goda skäl för att något kan vara fallet. Och inte att göra poäng av att det inte går att "bevisa" att något som är fysiskt möjligt inte är fallet.
Bra fråga. En kroppsvisitation hade naturligtvis gett klart besked här, men nu ville SE tydligen inte ge polisen den möjligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in