Citat:
Ursprungligen postat av
Problem2020
Teorin om Engström bygger på 3 saker som du gärna får kommentera ..
1 Engström kommer ut från Skandia när LOP passerar + -30 sek
2 YN lämnar signalement som stämmer överens med Engström springandes på DBG ca 80sek efter mordet
3 Engström har svårt att befästa sig på mordplatsen efter skotten..
Det är eg grunden för misstankarna
Citat:
Ursprungligen postat av
Dalulven
SE är intressant för att han är ute på Sveavägen strax före mordet och ser LJ 40-60 sekunder efter skotten, men därefter är som försvunnen under ca 15 minuter, samtidigt som en man med hans kännetecken springer i gränden och uppe på åsen. Han medger till och med själv att han springer i gränden och är lik GM. Holmér skulle ha "gått till botten" med SE istället, men valde ett fokus på VG.
Det som utan tvekan tycks rendera honom betydande bekymmer är att "befästa sig" alldeles intill skotten. Och till det har jag svårt att se någon annan förklaring än att han faktiskt inte befann sig där.
Vad gäller de omständigheter som presenteras så handlar dessa om det jag påpekar - att han känt befann sig på platsen. Poängen att han dessutom känt befann sig på platsen ekar då ganska tom.
Ja, den lilla väskan (och som inte beskrivs hos GM) är det materiella som finns i uppslaget. Jag nekar inte till det. Det övertrumfar inte på något enkelt vis dock att det handlar om en ordinär medborgare som av en ren slump råkar passera brottsplatsen på väg hem från arbetet och gällande vilken inte finns något som antyder beväpning eller våldsimpulsivitet eller läggning åt liknande håll (ett ivrigt postmodernistiskt konstruerande av en alternativ tillvaro ändrar inte på det).
Men ingenting kan uteslutas och Stigs manövrar kanske är en vidunderlig GM-apparat med allt från övermänsklig list och kalkyl till sårad fåfänga via rent slumpmässigt agerande.
Observationen av LJ görs knappast mer sannolikt från gränden än från mordplatsen.
Stigs påstådda rörelse i gränden görs flera minuter efter GM:s och senareläggs dessutom med tiden när han utverkar hämnd på PU för det bristande intresse som visas honom.
Citat:
Ursprungligen postat av
Problem2020
Ja det handlade inte om vapnet iallafall..
Vapnet är ju ofta något dom som inte tror på SE använder..
Jag har också svårt att tro att Engström går beväpnad på stan på väg hem..
Så då måste man använda sig av att han faktiskt ville ha skydd eller att han visste att LOP var på bio..
Vad vet man, får avvakta och se om uppdagas något som åtminstone antyder möjligt illegalt vapeninnehav och beväpning på stan.