Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-13, 17:39
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jepp,det är rätt foto.
Leta även upp det på sajten tunnelgatan.se..där finns länk som återigen går till it demokratis foto,men man kan via denna lilla process få rejäl förstoring på fotot på ett sätt som åtminstone inte jag får när man försöker samma process direkt via sajten it demokrati.
Det är nog en förhållandevis lång snubbe som står där bakom..han synes ha mörk rock,vit skjorta samt eventuellt slips på sig,någon form av huvudbonad kan eventuellt också antas..rund ansiktsform..dessutom kan han möjligen ha högerarmen lyft?..och är det något som dinglar från handleden?
Är det en handledsväska?
Jävligt svårt att se..men man kan få det intrycket eventuellt.

Bilden jag finner på tunnelgatan.se är den som är överst på själva sidan, en rejäl och grynig inzoomning?

Den eventuella handledsväskan, är det den du menar som har en flaskliknande form som är i höjd med hans överarm?
Om det vore en väska, är den inte lite märkligt placerad? Ingen normal höjd att hålla i den? I så fall måste ju vederbörande hålla upp den i syfte att visa upp den? Så tänker jag iaf.
Jag tänker även att huvudformen fortfarande är lite märklig, skev och lustig, på höger sida (alltså mot Sveavägens körbana)?
Man undrar ju även över, vad som är ovanför ögonen och pannan? Ser lite vågigt ut? SE var väl i det närmaste flintis? Känns lite märkliga konturer om det är kepsen? Snarare tänker jag kraftig och vågigt hår, en lugg som hänger ner, eller en mössa som hamnat lite på sniskan?
Annars ser det ju ut som vita skjortkragar och eventuellt en slips.

Det är mina fem öre, av bilden iaf.
Citera
2025-11-13, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Kan bara instämma i att personen på bilden inte ser ut att vara längre än 168.

Dock, med tanke på att Ekman är där och att personen liknar Almsäter med en mörk jacka, mörkt hår, så var mitt tips honom. Definitivt inte SE som där, i rollen som vittne, bör ha varit tillbaka på Skandia.

Att Remstam ser SE lite överallt ger jag inte mycket för. (Ursäkta mitt raljerande, men Remstam blandar fakta med egna fria fantasier på sin hemsida.)

Varför bör SE vara tillbaka på Skandia klockan 23.33 mordkvällen i roll som vittne?
Det förstår jag inte.
Tvärtom så har väl Engström lämnat uppgifter av sådant slag att annan slutsats än att Stig befunnit sig på mordplatsen förhållandevis länge efter dådet knappast kan dras?
I övrigt så håller jag med om Remstams oförmåga att dra sunda slutsatser.Detta gäller för övrigt den individ som tillhandahåller tunnelgatan.se också.
Båda sajterna innehåller dock ett brett faktamässigt material om man bortser från deras vidare vilda spekulationer.
Citera
2025-11-13, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
Bilden jag finner på tunnelgatan.se är den som är överst på själva sidan, en rejäl och grynig inzoomning?

Den eventuella handledsväskan, är det den du menar som har en flaskliknande form som är i höjd med hans överarm?
Om det vore en väska, är den inte lite märkligt placerad? Ingen normal höjd att hålla i den? I så fall måste ju vederbörande hålla upp den i syfte att visa upp den? Så tänker jag iaf.
Jag tänker även att huvudformen fortfarande är lite märklig, skev och lustig, på höger sida (alltså mot Sveavägens körbana)?
Man undrar ju även över, vad som är ovanför ögonen och pannan? Ser lite vågigt ut? SE var väl i det närmaste flintis? Känns lite märkliga konturer om det är kepsen? Snarare tänker jag kraftig och vågigt hår, en lugg som hänger ner, eller en mössa som hamnat lite på sniskan?
Annars ser det ju ut som vita skjortkragar och eventuellt en slips.

Det är mina fem öre, av bilden iaf.

Håller utan tvekan med om att man inte kan skönja någon handledsväska eller för den delen höjd arm.
Vid närmare betraktning så handlar det istället om någon form av ljusreflex som varit upphovet till mitt tidgare intryck.
Gällande vågen ovanför ögonen så kan det eventuellt även vara en kepskant eller något sådant.Är kepsens hårdare framkant något böjd kan det eventuellt kanske ge intrycket som bilden förmedlar?

Hursomhelst..någon är det som står där.Antingen Engström eller någon okänd förbipasserande som har stannat till vid tillfället.Man får väga de två alternativen för och emot..men att Engström borde funnits vid brottsplatsen klockan 23.33 mordkvällen kan man nog förmoda.
Citera
2025-11-13, 19:06
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Håller utan tvekan med om att man inte kan skönja någon handledsväska eller för den delen höjd arm.
Vid närmare betraktning så handlar det istället om någon form av ljusreflex som varit upphovet till mitt tidgare intryck.
Gällande vågen ovanför ögonen så kan det eventuellt även vara en kepskant eller något sådant.Är kepsens hårdare framkant något böjd kan det eventuellt kanske ge intrycket som bilden förmedlar?

Hursomhelst..någon är det som står där.Antingen Engström eller någon okänd förbipasserande som har stannat till vid tillfället.Man får väga de två alternativen för och emot..men att Engström borde funnits vid brottsplatsen klockan 23.33 mordkvällen kan man nog förmoda.

Det är inte omöjligt att det är den lilla skärmen som är böjd av något slag.

Det mest troliga är ju att SE var på platsen 23:33. Och med tanke på att SE upplevde (eller tolkade det som) att Söderström var brysk mot Lisbeth, så kan ju platsen bakom Saaben vara rimlig, då står han ju lämpligt nära för att vittna om det. På första parkett. Det vore ju heller inte så konstigt, att Söderström missade SEs närvaro, om han stod där (eller omkring), Söderström stod med ryggen åt honom, dessutom med händerna fulla av vittnen, Lisbeth och kollegor.

Dock är det väl rimligt att anta att SE rörde sig runt platsen under de dryga femton minuter han förmodligen uppehöll sig där. Det mest troliga är ju att han inte deltog i några vidare aktiviteter, eftersom ingen minns dem, det borde ju i alla fall någon ha noterat och kommit ihåg. Så det mest troliga är väl att han strök omkring likt en osalig ande på platsen och även höll sig smått i skuggorna?
Citera
2025-11-13, 19:33
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Remstam verkar vara säker på SE, men jag skulle säga Ekmans kompis Almsäter i sin svarta skinnjacka.

De drog senare förbi Sabbatsberg och intervjuades där av SvD och fotade.

Nu framgår det inte i deras respektive förhör, men jag misstänker att de även återvände till mordplatsen där Ekman fastnade på ett av polisens foton under brottsplatsundersökningen.
Bild 17. hos Remstam.
Ekman med sina händer karaktäristiskt i byxfickorna.

Och nej, det är inte SE det heller på den bilden... som Remstam påstår.

http://www.itdemokrati.nu/page60.html

Korrekt! Det är Almsäter. Han står bredvid Ekman på en tidigare bild och förflyttar sig sedan.

Det syns tydligt om man jämför med bilden på de två från Sabbatsbergs sjukhus.

Ekman och Almsäter beskriver i sina förhör hur de pratar med AH och KJ, vilket förevigats av UK.

Så det är alltså möjligt att förväxla en 20-årig yngling med SE. Det är svindlande!

Men JA kunde inte förväxla den betydligt äldre JÅS med SE, enligt förståsigpåare.

P.S. För egen del har jag funderat på om de är Holmes och Watson, utsända från framtiden.

Men tyvärr, någon SE hittar ni inte på bilderna. Konstigt nog ingen JÅS heller ...
Citera
2025-11-13, 20:06
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Det är inte omöjligt att det är den lilla skärmen som är böjd av något slag.

Det mest troliga är ju att SE var på platsen 23:33. Och med tanke på att SE upplevde (eller tolkade det som) att Söderström var brysk mot Lisbeth, så kan ju platsen bakom Saaben vara rimlig, då står han ju lämpligt nära för att vittna om det. På första parkett. Det vore ju heller inte så konstigt, att Söderström missade SEs närvaro, om han stod där (eller omkring), Söderström stod med ryggen åt honom, dessutom med händerna fulla av vittnen, Lisbeth och kollegor.

Dock är det väl rimligt att anta att SE rörde sig runt platsen under de dryga femton minuter han förmodligen uppehöll sig där. Det mest troliga är ju att han inte deltog i några vidare aktiviteter, eftersom ingen minns dem, det borde ju i alla fall någon ha noterat och kommit ihåg. Så det mest troliga är väl att han strök omkring likt en osalig ande på platsen och även höll sig smått i skuggorna?

SE beskriver i förhör och intervjuer endast GS som passiv.

Så varifrån det bryska kommer är oklart, det är från en källa i andra hand (ALG).

Däremot hakar han på andra och beskriver polisen som ointresserad.

Men poliserna var inte ointresserade av att ta vittnesuppgifter från kl. 23:30, och då var SE kvar.

Så frågan är varför han inte gav sig till känna då, när han till och med var beredd att springa efter poliser för att berätta det Lisbet hade sagt. Varför berättade han inte det för poliserna på platsen?
Citera
2025-11-13, 20:11
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Tackar för invändningen,men när jag kollar Almsäter så är han framförallt för kort för att kunna vara mannen bakom bilen. Individen på fotot måste vara betydande längre än 168 cm.

Det är han. Om du tittar på föregående bild så står han mellan Ekman och KJ.

Jämför med bilden från Sabbatsbergs sjukhus på Ekman och Almsäter.
Citera
2025-11-13, 20:38
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Du tycker det låter lämpligt att välja ett tyngre vapen när kraften i händerna försvagas av sjukdom?

Ja, du upphör aldrig att förvåna med dina "slutsatser".

Edit: En studie i hur gripkraften försämras vid RA: https://advancesinrheumatology.biomedcentral.com/articles/10.1186/s42358-018-0020-1/tables/2

Edit 2: Maximala greppkraften för den testade patientgruppen med RA hade maxvärde 17 kgf med hela handen. S&W Magnum kräver ca 5 kgf för att avfyra i double action (andra skottet.)

Givet att 17 kgf är alla fingrar blir det nog svettigt att klämma avtryckaren med 5 kgf med pekfingret och samtidigt rikta vapnet som väger 1,4 till 1,5 kg med sex tums pipa och laddad för en person likt SE mad RA.

Edit 3: Jag hittar inga värden för en kalligrafipenna, men utgår från att det rör sig om mindre krafter än en magnumrevolver.

Exakt. Bra inlägg för en gångs skull Ursprungligen. Alltid bra med siffror och fakta. Detta utesluter kanske inte SE men allt i denna diskussion är ju indicier och det faktum att han var reumatiker med bevisat superkrokiga fingrar talar emot SE som GM.

Har varit bekant med en reumatiker som hade ungefär lika krokiga och knotiga fingrar. Hon kunde knappt lyfta på brevlådans lock.

Han kanske jobbade över så mycket för att han var långsam, på grund av reumatismen? Dåligt grepp och dålig styrsel på pennan.
Citera
2025-11-13, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Exakt. Bra inlägg för en gångs skull Ursprungligen. Alltid bra med siffror och fakta. Detta utesluter kanske inte SE men allt i denna diskussion är ju indicier och det faktum att han var reumatiker med bevisat superkrokiga fingrar talar emot SE som GM.

Har varit bekant med en reumatiker som hade ungefär lika krokiga och knotiga fingrar. Hon kunde knappt lyfta på brevlådans lock.

Han kanske jobbade över så mycket för att han var långsam, på grund av reumatismen? Dåligt grepp och dålig styrsel på pennan.

En stor tung puffra har mindre rekyl än en lättare en.
Citera
2025-11-13, 21:00
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
SE beskriver i förhör och intervjuer endast GS som passiv.

Så varifrån det bryska kommer är oklart, det är från en källa i andra hand (ALG).

Däremot hakar han på andra och beskriver polisen som ointresserad.

Men poliserna var inte ointresserade av att ta vittnesuppgifter från kl. 23:30, och då var SE kvar.

Så frågan är varför han inte gav sig till känna då, när han till och med var beredd att springa efter poliser för att berätta det Lisbet hade sagt. Varför berättade han inte det för poliserna på platsen?

Nu kan ju Söderström ha varit, och upplevts som både (delvis) passiv och brysk? Personligen gissar jag på att han blev "passiv" eller lamslagen (behärskat chockad?) när han blev varse vem offret var? Inte omöjligt att han var lite brysk eller bestämd innan, kanske även när Palme var i stånd att lassas in i ambulansen? Ingen aning.

SE uttalar ju sig i Expressen, att Polisen var brysk mot Lisbeth.

Det finns ju flera personer på platsen, som Polisen inte tog uppgifter på, har inte alla exakt i huvudet för ögonblicket, men det har stötts och blötts i trådarna genom åren.

Ska vi lita på SE så sprang han ju efter poliserna för att lämna signalement. Minuterna senare ville han lämna uppgifter?
Citera
2025-11-13, 21:23
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Remstam verkar vara säker på SE, men jag skulle säga Ekmans kompis Almsäter i sin svarta skinnjacka.

De drog senare förbi Sabbatsberg och intervjuades där av SvD och fotade.

Nu framgår det inte i deras respektive förhör, men jag misstänker att de även återvände till mordplatsen där Ekman fastnade på ett av polisens foton under brottsplatsundersökningen.
Bild 17. hos Remstam.
Ekman med sina händer karaktäristiskt i byxfickorna.

Och nej, det är inte SE det heller på den bilden... som Remstam påstår.

http://www.itdemokrati.nu/page60.html
Remstam var väl (precis som dig och t.ex. Gunnar Wall) inne på att mördaren "har ett annat namn". Tror du att du med tiden kommer att mer och mer kunna närma dig polis och åklagares slutsats (dvs. att det var SE som sköt Palme), eller finns det någonting som får dig/er att vilja avvisa den officiella teorin om händelseförloppet?
Citera
2025-11-13, 21:44
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Nu kan ju Söderström ha varit, och upplevts som både (delvis) passiv och brysk? Personligen gissar jag på att han blev "passiv" eller lamslagen (behärskat chockad?) när han blev varse vem offret var? Inte omöjligt att han var lite brysk eller bestämd innan, kanske även när Palme var i stånd att lassas in i ambulansen? Ingen aning.

SE uttalar ju sig i Expressen, att Polisen var brysk mot Lisbeth.

Det finns ju flera personer på platsen, som Polisen inte tog uppgifter på, har inte alla exakt i huvudet för ögonblicket, men det har stötts och blötts i trådarna genom åren.

Ska vi lita på SE så sprang han ju efter poliserna för att lämna signalement. Minuterna senare ville han lämna uppgifter?
¨
Enligt SE så stod GS och IW kvar vid bilen och sa åt LP att ambulans är på väg när hon sprang fram. Medan SE befann sig knästående invid kroppen så förhöll sig GS passiv borta vid bilen, menar SE.

Det enda jag har sett i Expressen, från SE:s håll, är att polisen var ointresserad av LP.

Det går inte så bra ihop med det GS sa, att han försökte få ur LP info vid tre tillfällen.

I vilken artikel säger SE att polisen var brysk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in