Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-08-05, 11:55
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Detta är ditt egna idiotiska fjanteri och inte en "Alternativ teori (enligt trådens forumdel.)"
(Och ja Dalulven är rätt duktig på att fjanta sig han med, men det här inlägget tar nog priset..)

Jag håller inte med helt och hållet.

1. Jag "utforskade" i mitt pedagogiska inlägg vad GM-SE kunde haft för motiv att mörda OP.

Att GM skjöt OP av misstag är ett gammalt tema inom Mopperiet. Att GM-SE var hyperkänslig för "avsnäsningar" och hårt driven av vad andra tyckte om OP är en tes som KP och TP lanserar hårt och på fullaste allvar. Att GM-SE därför blev mordisk av att se LP gå emot klädmodet, "vad andra tyckte" och mördade OP av misstag i mitt pedagogiska inlägg, ligger i linje med vad andra "tänkare" redan varit inne på.

Det har redan anförts i tråden att GM-SE mördade OP eftersom han var full och tog kortison. GMP som många tycker passar in på GM-SE nämner amfetamin, så i mitt pedagogiska inlägg utforskade jag vad ett blandmissbruk med amfetamin enligt GMP kunde haft för inverkan på GM-SE.

2. Jag "utforskade" i mitt pedagogiska inlägg hur GM-SE kunde vara beväpnad vid mordtillfället.

Att som KP bara hävda att GM-SE var beväpnad "bara för att" duger inte. GM-SE talar i tidskriften "Bikt & Säkerhet" om en påkostad revolver som har tydlig anknytning till CS som var delägare i spelklubben Oxen. Det finns användare i tråden som hävdar att GM-SE var beväpnad för att skydda sig mot vilda djur i fjällen. Var GM-SE amfetaminmissbrukare enligt GMP och väl orienterad i vad som skedde på spelklubben Oxen på mordnatten finns möjligheten att GM-SE kände CS. Detta skrev jag i mitt pedagogiska inlägg och visade varför GM-SE var beväpnad på mordnatten.

3. Jag "utforskade" i mitt pedagogiska inlägg hur själva mordet gick till.

Jag lånade lite här från L Borgnäs och utgick ifrån att LP var den egentliga måltavlan. Det var således inget jag bara hittade på utan gedigna källor. Jag visade också i mitt pedagogiska inlägg hur GM-SE kunde vara Tensonmannen för att "eliminera" denne ur mordekvationen.

Det var väldigt mycket pedagogiskt tänkande bakom mitt nyfikna och utforskande inlägg.

Kontentan av mitt pedagogiska inlägg blev att fritt spekulerande utan stöd i materialet likt det hypotesen om "SE som GM" bygger på inte går att förväxla med vad som hände i verkligheten. Bara för att något går att fantisera ihop om den påhittade GM-SE behöver det betyda att det är sant.

Edit: Mitt pedagogiska inlägg "speglade" teoribygget som SE-ivrarna ägnar sig åt. Ingen av dessa båda hypoteser har någon förankring i verkligheten, vilket var min pedagogiska poäng och inte "fjantande" som du tolkade det som.

Edit2: Jag visade också pedagogiskt hur "körsbärsplockning" inte behöver leda fram till sanningen.
Senast redigerad av ursprungligen 2025-08-05 kl. 12:46.
Citera
2025-08-05, 13:26
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Fan, det glömde jag. Förlåt.

https://www.youtube.com/watch?v=S-jgqNWOLkU

Tackar!

Jaha, så det var där Stay Behind kan ha hållit till ... Är det mittemot Bohemia?

Är de skyddsrum som nämns fortfarande kvar och intakta?

Bilden är att gamla skyddsrum mest har använts som förråd, från 80-talet och framåt. Har sett exempel på att saker kan hittas i skyddsrum som i decennier antagits som försvunna. Ibland kan de bestå av ett sammelsurium av prylar från 50 år tillbaka.

Men Skandias skyddsrum har gåtts igenom och rensats sedan 1986?

Annars vore det spännande med ett litet studiebesök!

En trave Skandianen här, en pärm med SE-material där ...

Har funderat på en sak med larmlistan, dock inte så relaterad till Henriks senaste genomgång.

På mordkvällen:

L 25 BV YTTERPORT 17:41 Kod: Ingen
L 25 BV YTTERPORT 17:55 Kod: 111 (AK eller ALG i receptionen)
L 25 BV YTTERPORT 18:04 Kod: 184 (ALG)
L 25 BV YTTERPORT 18:08 Kod: 184 (ALG) Var det under denna period som HO försökte nå AK?
L 25 BV YTTERPORT 18:14 Kod: Går ej att utläsa
L 25 BV YTTERPORT 23:51 Kod: 111 (HO eller ALG) Strax före det måste SE ha lämnat.

Var det något krångel med den dörren eller var detta en normal rutin?
Citera
2025-08-05, 14:07
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
TP hade sin research inriktad på SB, men fann inget och tänkte att polisen skulle ha större möjligheter att komma vidare. Ser vi på mötesantekcningarna från KP så går det även där att ana vissa utredningsåtgärder kopplade till SB.

Gällande Skandiahuset så bör man nog fråga sig vilken betydelse det spelar utifrån att paret Palme lika gärna kunde ha valt Mitt liv som hund på Spegeln(Birger Jarls gatan) eller att de inte fått några biljetter till Bröderna Mozart. (De hade inte bokat.)
Ett mötesscenario är väl det som i.s.f. skulle försöka råda bot på dessa omständigheter, men skulle verkligen de verkligen tagit omvägen förbi Skandiahuset om de sett en film på Spegeln?
Skulle Palme verkligen ha haft med Lisbeth på ett hemligt möte?
Hon har inte sagt något om detta alls.
Och vad skulle detta möte ha handlat om som var så akut att det inte lät vänta på sig till lördagen.. o.s.v.
Många frågor blir det.
Instämmer i det mesta

Har funderat över ev. Upplockande av livvakter på vägen hem och att det där funnits möjliggörare inom SB som vid detta tillfälle fått uppgiften att ordna detta. Men rena spekulationer naturligtvis.

Dock, det finns mycket konstigheter runt HH och hans miss-skötsel av Palmeutredningen.

Det där med sjukhusskandalen tycker jag speciellt visar på att oärligt och genomfalskt uppsåt inte bara är möjligt utan kanske till och med troligt...
Citera
2025-08-06, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Tackar!

Jaha, så det var där Stay Behind kan ha hållit till ... Är det mittemot Bohemia?

Är de skyddsrum som nämns fortfarande kvar och intakta?

Bilden är att gamla skyddsrum mest har använts som förråd, från 80-talet och framåt. Har sett exempel på att saker kan hittas i skyddsrum som i decennier antagits som försvunna. Ibland kan de bestå av ett sammelsurium av prylar från 50 år tillbaka.

Men Skandias skyddsrum har gåtts igenom och rensats sedan 1986?

Annars vore det spännande med ett litet studiebesök!

En trave Skandianen här, en pärm med SE-material där ...

Har funderat på en sak med larmlistan, dock inte så relaterad till Henriks senaste genomgång.

På mordkvällen:

L 25 BV YTTERPORT 17:41 Kod: Ingen
L 25 BV YTTERPORT 17:55 Kod: 111 (AK eller ALG i receptionen)
L 25 BV YTTERPORT 18:04 Kod: 184 (ALG)
L 25 BV YTTERPORT 18:08 Kod: 184 (ALG) Var det under denna period som HO försökte nå AK?
L 25 BV YTTERPORT 18:14 Kod: Går ej att utläsa
L 25 BV YTTERPORT 23:51 Kod: 111 (HO eller ALG) Strax före det måste SE ha lämnat.

Var det något krångel med den dörren eller var detta en normal rutin?

Utan fler larmlister, över en längre period, är det vel i princip omöjligt att tolka det här. Skulle man tro.

Vad jag bet mig märke i var att det fanns en övervakningskamera på bygget, i närheten av mordplatsen som i princip KAN ha filmat mordet? ( Eller åtminstone mördaren?) Kameran var kopplat till en skärm inne hos väktarna. Kameran var live, men tog inte upp något på band.

Det var så jag uppfattede det iallafall.
Citera
2025-08-06, 07:52
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Utan fler larmlister, över en längre period, är det vel i princip omöjligt att tolka det här. Skulle man tro.

Vad jag bet mig märke i var att det fanns en övervakningskamera på bygget, i närheten av mordplatsen som i princip KAN ha filmat mordet? ( Eller åtminstone mördaren?) Kameran var kopplat till en skärm inne hos väktarna. Kameran var live, men tog inte upp något på band.

Det var så jag uppfattede det iallafall.

Om man nu inte frågar HO och/eller AK, vad det kan ha varit ...

Just det, finns ett foto på den kameran. Tror mest den hade fångat upp en av väggarna på baracken. Möjligen när SE svischar förbi efter att ha "rundat baracken" ...

PH nämner ett 24-timmarsband. Synd att inte det plockades ur och sparades. Det dokumenterade in- och utpasserande, om jag minns rätt. Hade troligen gett ett antal svar i SE-spåret, beroende på bildkvalitet.
Citera
2025-08-07, 03:17
Medlem
matsqqs avatar
Citat:

Gällande Skandiahuset så bör man nog fråga sig vilken betydelse det spelar utifrån att paret Palme lika gärna kunde ha valt Mitt liv som hund på Spegeln(Birger Jarls gatan) eller att de inte fått några biljetter till Bröderna Mozart. (De hade inte bokat.)
Ett mötesscenario är väl det som i.s.f. skulle försöka råda bot på dessa omständigheter, men skulle verkligen de verkligen tagit omvägen förbi Skandiahuset om de sett en film på Spegeln?
Skulle Palme verkligen ha haft med Lisbeth på ett hemligt möte?
Hon har inte sagt något om detta alls.
Och vad skulle detta möte ha handlat om som var så akut att det inte lät vänta på sig till lördagen.. o.s.v.
Många frågor blir det.
... här har vi ytterligare ett sammanträffande :
https://youtu.be/TgiRBD29Ge4?si=XvC3rr5jCJdPvszL&t=195
den sista som Palme talar med på telefon EFTER att de bestämt sig för att gå på GRAND är Sven Aspling och om denne man kan man läsa följande :
"Som partisekreterare hade Aspling kontakt med CIA:s agent i Sverige William Colby och den socialdemokratiska regeringen under uppbyggandet av det svenska Stay Behind-nätverket.
Personlig vän till Olof Palme.
Aspling var den sista person som talade med Palme på telefon innan makarna Palme begav sig till biografen Grand."

Till mitt förra inlägg (spoiler nedan) kan då läggas en fjärde punkt,
4) den siste Palme pratar med efter att de bestämt sig för att gå på bio på Grand är en man med djupa kontakter inom Stay Behind - denne har då alla möjlighet att veta exakt vart Palme skall bege sig och när ...

Blev det helt enkelt ett scenarie där personer inom SB aktiverades och så kom tillfället de väntat på (kan ha blivit andra inställda attentat när saker inte riktigt klaffat och så på låt säga fjärde försöket öppnas ett fönster på vid gavel och man låter någon bifigur tar risken)

En möjliggörare följer Palme och kollar sikten, en annan som t.ex. Victor Gunnarsson är också i närheten men slipper ta en aktiv roll.

Om personen som skjuter åker fast hamnar man i samma dialoger som nu - vi vet inte om SE var inom SB, vi vet inte om VG hade en roll, vi vet inte om HH var inom SB , inte ens dottern till en av ledarna inom SB förstod ju förrän långt senare vad hennes far höll på med ...
Citera
2025-08-07, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
den sista som Palme talar med på telefon EFTER att de bestämt sig för att gå på GRAND är Sven Aspling och om denne man kan man läsa följande :
"Som partisekreterare hade Aspling kontakt med CIA:s agent i Sverige William Colby och den socialdemokratiska regeringen under uppbyggandet av det svenska Stay Behind-nätverket.
Aspling var den sista person som talade med Palme på telefon innan makarna Palme begav sig till biografen Grand."

4) den siste Palme pratar med efter att de bestämt sig för att gå på bio på Grand är en man med djupa kontakter inom Stay Behind - denne har då alla möjlighet att veta exakt vart Palme skall bege sig och när ...

Blev det helt enkelt ett scenarie där personer inom SB aktiverades och så kom tillfället de väntat på (kan ha blivit andra inställda attentat när saker inte riktigt klaffat och så på låt säga fjärde försöket öppnas ett fönster på vid gavel och man låter någon bifigur tar risken)

En möjliggörare följer Palme och kollar sikten, en annan som t.ex. Victor Gunnarsson är också i närheten men slipper ta en aktiv roll.

Om personen som skjuter åker fast hamnar man i samma dialoger som nu - vi vet inte om SE var inom SB, vi vet inte om VG hade en roll, vi vet inte om HH var inom SB , inte ens dottern till en av ledarna inom SB förstod ju förrän långt senare vad hennes far höll på med ...

Du spekulerar således i att gamle gråsossen Sven Aspling skulle ha varit inblandad i mordet på sin mångårige vän Olof Palme?
Lars Krantz är ju avliden,men han synes ha efterföljare.
Citera
2025-08-07, 08:59
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Du spekulerar således i att gamle gråsossen Sven Aspling skulle ha varit inblandad i mordet på sin mångårige vän Olof Palme?
Lars Krantz är ju avliden,men han synes ha efterföljare.
Det är inte omöjligt för mig, men det finns andra varianter som telefonavlyssning av Asplings telefon (av någon inom SB) eller att denne nämner det för någon annan kontakt.
De 4 omständigheterna finns där hur som helst och de kan visst vara slump - det är upp till var och en att bedöma
Citera
2025-08-07, 09:35
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Ja, dessa uppgifter tror jag diskuterats åtskilliga gånger i detta forum.
Sven Asplings bakgrund och kontakter med William Colby och uppbyggnad av "Svenska Stay Behind".
Allt blir så spännande när man gräver där, men å andra sidan så var Sven även god vän med Palme sedan lång tid tillbaka och med en bakgrund som socialminister och partisekreterare inom socialdemokraterna.
Här krävs alltså att han skulle ha förrått sin vän och tidigare chef Olof Palme.

Till själva telefonsamtalet så kan man ju också börja spekulera i om det var där något möte planerades o.s.v.
Men här bör man ju nog också beakta det faktum att det inte alls var klart att makarna skulle få biljett till Bröderna Mozart. De hade inte bokat några.
Att Lisbeth tilläts vara med på ett möte? Ett möte så akut att det var tvungen att avhandlas mitt i natten i centrala Stockholm.
O.s.v.
Citera
2025-08-07, 10:05
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ja, dessa uppgifter tror jag diskuterats åtskilliga gånger i detta forum.
Sven Asplings bakgrund och kontakter med William Colby och uppbyggnad av "Svenska Stay Behind".
Allt blir så spännande när man gräver där, men å andra sidan så var Sven även god vän med Palme sedan lång tid tillbaka och med en bakgrund som socialminister och partisekreterare inom socialdemokraterna.
Här krävs alltså att han skulle ha förrått sin vän och tidigare chef Olof Palme.

Till själva telefonsamtalet så kan man ju också börja spekulera i om det var där något möte planerades o.s.v.
Men här bör man ju nog också beakta det faktum att det inte alls var klart att makarna skulle få biljett till Bröderna Mozart. De hade inte bokat några.
Att Lisbeth tilläts vara med på ett möte? Ett möte så akut att det var tvungen att avhandlas mitt i natten i centrala Stockholm.
O.s.v.
Jag tror att man ska lägga följande tankar åt sidan :

* HELA organisationer var inblandade i mordet på OP (en del trodde att SÄPO satt och övervakade hela skiten under mordnatten )
* Mordet var planerat in i minsta detalj.

Men om man istället säger att personer inom SB var inblandade och att man till slut efter flera försök fick ett tillräckligt bra fönster på en plats man hade väldigt bra koll på och lät någon bifigur utnyttja detta - då blir det inte lika lätt att avfärda.
Citera
2025-08-07, 10:26
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Jag tror att man ska lägga följande tankar åt sidan :

* HELA organisationer var inblandade i mordet på OP (en del trodde att SÄPO satt och övervakade hela skiten under mordnatten )
* Mordet var planerat in i minsta detalj.

Men om man istället säger att personer inom SB var inblandade och att man till slut efter flera försök fick ett tillräckligt bra fönster på en plats man hade väldigt bra koll på och lät någon bifigur utnyttja detta - då blir det inte lika lätt att avfärda.

Ja, jag tror heller inte att det kan ha rört sig om någon jätte-konspiration. Det återstår i.s.f. att bevisas.
Sedan gällande planering så ser det ju inte riktigt så ut, men visst kan man tänka sig att det planerades, men att det inte riktigt blev som det var tänkt o.s.v.?
Eller att detta var den "lösa" planen? Följa efter och slå till när tillfälle ges?

Själv försöker jag dock hålla mig på lite avstånd kring att spekulera för mycket.
Ser allt för många som fastnar i sina spännande och smaskiga hypoteser.
Citera
2025-08-07, 13:30
Medlem
Citat:
Ja, jag tror heller inte att det kan ha rört sig om någon jätte-konspiration. Det återstår i.s.f. att bevisas.
Sedan gällande planering så ser det ju inte riktigt så ut, men visst kan man tänka sig att det planerades, men att det inte riktigt blev som det var tänkt o.s.v.?
Eller att detta var den "lösa" planen? Följa efter och slå till när tillfälle ges?

Själv försöker jag dock hålla mig på lite avstånd kring att spekulera för mycket.
Ser allt för många som fastnar i sina spännande och smaskiga hypoteser.

Jo, men det är altså så den riktiga polisen jobbar, man gör hypoteser sen tästar man dom mot det material som finns. Det är altså den ledande tekniken i modern efterforskning. Den som står starkast.

Det är altså INGET fel med hypoteser.

Bara så det är sagt. For the record.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in