Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-08-01, 08:26
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det låter långsökt. RB: "han har tydligen gått in i lokalerna och druckit kaffe säger dom". Dom kan knappast syfta på några andra än HO och ALG.

Det där med "säkerhetsfolk" är troligen bara en variation på "väktarna".

”Säger dom” [har jag hört]. En fullt möjlig tolkning.

Men det är bra att du nu säger ”troligen”. Jag har inga problem med att du tror det. Det är bara när du lägger fram det som fakta som det blir problem.
Citera
2025-08-01, 16:49
Medlem
Ny video (för mig då) från Palmekonferensen 2025. Henrik O Andersson berättar om Skandiahuset, den delen som är på andra sidan Tunnelgatan.

Finns tydligen nån liknande grej Andersson gjort från huvudbyggnaden också, från 2023, men den missade tyvärr jag. Den gången.
Citera
2025-08-01, 18:46
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Ny video (för mig då) från Palmekonferensen 2025. Henrik O Andersson berättar om Skandiahuset, den delen som är på andra sidan Tunnelgatan.

Finns tydligen nån liknande grej Andersson gjort från huvudbyggnaden också, från 2023, men den missade tyvärr jag. Den gången.

Finns det länk? Undras om han tar upp det jag funderade på häromdagen.
Citera
2025-08-01, 19:27
Medlem
Citat:
Finns det länk? Undras om han tar upp det jag funderade på häromdagen.

Fan, det glömde jag. Förlåt.

https://www.youtube.com/watch?v=S-jgqNWOLkU
Citera
2025-08-01, 22:09
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Nej, det är bara du som inte kan läsa Roland Bergströms förhör ordentligt.

Roland antyder ganska kraftigt att det inte är från väktarna han fått uppgiften om att SE passerat den inre skjutdörren:

Och jag trodde att han hade stannat ute hos vakterna när han kom tillbaka. Men jag har fått information här av vårt folk, säkerhetsfolk att han har gått in genom skjutdörrarna men inte ens dom har han öppnat med vårt kort utan det tyder på att vakterna skulle öppnat den dörren åt honom också så han gått in.

Han gör alltså åtskillnad mellan ”säkerhetsfolk” och ”vakterna”. Och han säger att det ”tyder” på att vakterna öppnat den dörren. Det låter inte som att han fått den uppgiften direkt från vakterna.

”Säkerhetsfolk” betyder sannolikt PH.

Säkerhetsfolk avser sannolikt killen som jobbade med larm- och låslistorna. Eller den säkerhetsansvarige. Minns inte deras namn.

RB verkar ju PH inte haft så mycket kontakt med. PH har ju inte ens pratat med RB om dennes samtal med SE.
Senast redigerad av enough-is-enough 2025-08-01 kl. 22:20.
Citera
2025-08-01, 22:26
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Säkerhetsfolk avser sannolikt killen som jobbade med larm- och låslistorna. Eller den säkerhetsansvarige. Minns inte deras namn.

RB verkar ju PH inte haft så mycket kontakt med. PH har ju inte ens pratat med RB om dennes samtal med SE.

RB säger i och för sig uttryckligen att han pratat med PH om SE:s återkomst till Skandia på ett annat ställe i samma förhör.

Men jag håller också öppet för att RB kan mena någon annan, till exempel säkerhetschefen. Men jag tror inte han menar väktarna själva så som han formulerar sig.
Citera
2025-08-01, 22:34
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
RB säger i och för sig uttryckligen att han pratat med PH om SE:s återkomst till Skandia på ett annat ställe i samma förhör.

Men jag håller också öppet för att RB kan mena någon annan, till exempel säkerhetschefen. Men jag tror inte han menar väktarna själva så som han formulerar sig.
Ja de kan ha pratat om återkomsten. Men PH säger klart och tydligt att han inte pratat med RB personligen om dennes samtal med SE. Det säger en del.

Det fanns en kille som hade hand om larm- och låslistor. Mest sannolikt avses han. Det avser inte väktarna, inget snack om den saken.
Senast redigerad av enough-is-enough 2025-08-01 kl. 22:37.
Citera
2025-08-01, 22:45
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Det avser inte väktarna, inget snack om den saken.

Äntligen någon med normal verklighetskontakt.

Att vara övertygad om att det måste vara väktarna är ungefär samma simpla tänk som krävs för att vara övertygad om att SE är GM. Man stannar vid den mest ytliga och banala likheten och struntar helt i att fördjupa sig mer än så.

”Säkerhetsfolk måste betyda väktarna!!”

”Vittnet med handledsväska måste vara mördaren!!”
Senast redigerad av Knattarna 2025-08-01 kl. 22:52.
Citera
2025-08-02, 02:44
Medlem
Citat:
Ja de kan ha pratat om återkomsten. Men PH säger klart och tydligt att han inte pratat med RB personligen om dennes samtal med SE. Det säger en del.

Det fanns en kille som hade hand om larm- och låslistor. Mest sannolikt avses han. Det avser inte väktarna, inget snack om den saken.

Minns alla dina långa inlägg att Engström inte hade som agenda att lägga språngmarschen som ett skäl att bli förväxlad...

Att ingen vettig person kunde förväxla Engströms språngmarsch med GM

Ändå hittade dom en tidig artikel där Engström tydligen hittade ett vittne som förväxlade honom inne i gränden .

Inte nog med det utan Engström blev dessutom informerad om det !

Så kan vi väl äntligen sätta punkt för den saken att som GM så hittar Engström på språngmarschen och hittar på ett vittne som sen förväxlar honom

Såklart har artikeln funnit sen 1986 och enligt Knattarna så kände alla till denna info...

Detta vittne borde väl senare bli supervittnet när han bygger på sin story och sen kortar han även när språngmarschen till Luntmakargatan...

Inte illa
Senast redigerad av Problem2020 2025-08-02 kl. 02:49.
Citera
2025-08-02, 14:22
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

De enda som var där den aktuella kvällen, och kunde se SE gå in för att dricka kaffe, var HO och ALG. "Dom", alltså säkerhetsfolket, berättar att SE gick in för kaffestunden.

Men uppgiften är sannolikt förmedlad i andra hand. RB pratade med de som var i receptionen tidigt lördag eftermiddag. Om AK hade pass till 16:45 så bör det ha kommit från henne, som i sin tur fått uppgiften av ALG och HO vid avlösningen på morgonen.

PH kunde ha fått uppgiften under sina undersökningar, men han var inget "säkerhetsfolk". Hur ni lyckas få in snubben med larmlistan, som inte ens var där, är oklart. Menar ni att han specialövervakade kaffeautomaterna? 😀

Hade ni inte ett liknande problem med att förstå vad RB menade med klockan?
Senast redigerad av Dalulven 2025-08-02 kl. 14:26.
Citera
2025-08-02, 14:41
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Två saker här är bra !

Språngmarschen var alltså anledningen till att bli förväxlad

Det andra är mer subtilt men Engström påstår ju lite senare att han tvärnitar vid Luntmakargatan men då har han släppt detta vittne eftersom det annars blir helt korkat att bli förväxlad..

Så varför springer han inte till trappan vid senare förhör...Då krockar han med Poliserna

Varför kom aldrig detta vittne fram som förväxlade Engström inne i gränden springandes ?

MOP Spanaren har ju ofta lyft fram YN med sällskap eller Delsborn som detta vittne...

Jaha hur fan skulle dom förväxla Engström med GM..

Nej , detta blev ett ytterligare bevis för att Språngmarschen är skapad så Engström kunde skapa ett vittne som sen kunde förväxla honom

Ja, det här djupt in i gränden-vittnet är en sensationell uppgift, om nu artikelförfattaren förstod SE rätt. Senare förflyttar SE vittnet ut till Sveavägen, och är noga med att betona att det vittnet inte var på plats, från början.

Möjligen fanns det någonstans en tanke att gardera sig mot LJ, som stod och tittade efter honom där han sprang i trappen. Men det skulle kräva verbala krumbukter bortom till och med Skandiamannens.

Retorikens Houdini sprang efter polis och ambulans ... ?
Citera
2025-08-02, 15:02
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ja, det här djupt in i gränden-vittnet är en sensationell uppgift, om nu artikelförfattaren förstod SE rätt. Senare förflyttar SE vittnet ut till Sveavägen, och är noga med att betona att det vittnet inte var på plats, från början.

”Senare”? Han ställer vittnet på Sveavägen den 10 mars.

Fascinerande hur SE-misstänkarna gång på gång visar att de har noll koll på materialet och får tuppjuck av gammal skåpmat som en intervju från april 1986 som varit känd i åratal.

Förhöret 10 mars:

När Stig Engström kommer ner på Sveavägen står en person och beskriver klädseln, på den förmodade gärningsmannen, för en polisman.

Engström hör att det är hans klädsel som beskrives. Stig Engström hör hur hans keps och stålbågade glasögon, rock, omtalas. Ingen reagerar dock för honom. Den person, som för polismannen beskrev Stig Engströms klädsel, hade inte varit på platsen i inledningsskedet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in