Flashback bygger pepparkakshus!
2025-07-02, 21:01
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Klas tillför inget nytt i sin text utan sammanställer bara de "bevis" som SE-ivrarna kokat ihop. Det är en tunn soppa.

Dessutom la han 99 av 102 sidor på att försöka sticka hål på det helt sanningsenliga vittnet. Vilket väl är lite som att slå in en öppen dörr vid det här laget. Kryddat med lite amatörpsykologiserande om varför GM-SE agerade extremt korkat ibland.

Efterspelsvittnet som kom för sent till mordplatsen och överdrev sin insats fick däremot bara 2,5 sidor. Det försökte han jäkta förbi. Då blev det svettigt, vilket blev extra tydligt av att han fick dra till med en grov lögn för att få ihop det. Han hittade på att JÅS kört upp på trottoaren så att efterspelsvittnet SE hade tvingats ”hoppa undan”.

I själva verket körde JÅS inte upp på trottoaren över huvud taget.
Citera
2025-07-02, 21:02
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Klas tillför inget nytt i sin text utan sammanställer bara de "bevis" som SE-ivrarna kokat ihop. Det är en tunn soppa.
Inget att ta på allvar.

Det är bara en hämnd-inlaga. Han känner sig kränkt och ska ge tillbaka. Påminner mest om den där killen som i par med en annan skulle "granska granskarna" i podden Palmemordet. Istället ägnade han sig enbart åt personliga påhopp och fick ett maniskt spel. Stor humor.
Senast redigerad av enough-is-enough 2025-07-02 kl. 21:05.
Citera
2025-07-02, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Inget att ta på allvar.

Det är bara en hämnd-inlaga. Han känner sig kränkt och ska ge tillbaka. Påminner mest om den där killen som i par med en annan skulle "granska granskarna" i podden Palmemordet. Istället ägnade han sig enbart åt personliga påhopp och fick ett maniskt spel. Stor humor.

Inget att ta på allvar ?

Tja Engström är redan misstänkt så allvar är det väl isåfall redan va ?
Citera
2025-07-02, 21:54
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Dessutom la han 99 av 102 sidor på att försöka sticka hål på det helt sanningsenliga vittnet. Vilket väl är lite som att slå in en öppen dörr vid det här laget. Kryddat med lite amatörpsykologiserande om varför GM-SE agerade extremt korkat ibland.

Efterspelsvittnet som kom för sent till mordplatsen och överdrev sin insats fick däremot bara 2,5 sidor. Det försökte han jäkta förbi. Då blev det svettigt, vilket blev extra tydligt av att han fick dra till med en grov lögn för att få ihop det. Han hittade på att JÅS kört upp på trottoaren så att efterspelsvittnet SE hade tvingats ”hoppa undan”.

I själva verket körde JÅS inte upp på trottoaren över huvud taget.
"I själva verket körde JÅS inte upp på trottoaren över huvud taget"

Jag laborerar lite med tanken att "JÅS avsåg att köra upp på trottoaren, men råkade parkera ute på körbanan av misstag". ("Det avgörande misstaget".)

Kan det vara något sånt "dubbeltänk" som Klas "genomskådat"?

Annars är väl Klas bara dåligt påläst? Hans utfall mot de som inte helt delar hans inställning är också ganska hetska och missklädsamma.

Jag ryser fortfarande efter att ha läst att han kallar SvDs eminenta skribent Lena Andersson för "konspirationsteoretiker". Det är ju ren pajkastning från Klas sida.
Citera
2025-07-02, 22:01
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
När det gäller själva händelseförloppet under mordnatten så tillför kanske inte Klas Gustavsson något nytt. Möjligen att han är mer pedagogisk än Lars Larsson, Thomas Pettersson och Krister Petersson, och förklarar det här på ett sätt som fler (t.ex. Gunnar Wall) nu har fått möjlighet att ta till sig. Det mest läsvärda (och underhållande) i texten skulle jag nog säga är Gustavssons uppgörelse med de sk. alternativa teorierna:
https://drive.google.com/file/d/1EdmI7O1WTAdJ5qTpvHyT-K0gJc-82pfq/view?pli=1

Vi får hoppas att Gunnar W kan få hjälp av Klas pedagogiska text och sluta att sprida sina teorier om att SE var någon slags "syndabock"!

Hoppas GW rättar in sig i ledet. Det finns säkert någon plats över på läktaren för honom också.

Vi får hjälpas åt att snäsa av kuppförsvarsövningar och ex-löjtnanter som GW verkar fastnat lite i. Om man kan "smälta ihop" SE med den verkliga mördaren är mordet löst enligt Klas.
Citera
2025-07-03, 08:47
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Teorin om "vittnet SE" blev tydligen rejält sågad i Klas Gustavssons text:
"Mannen som inte gick att komma runt"
Ledande alternativteoretiker som t.ex. Gunnar Wall verkar nu välja att ta en timeout:
"Jag har inte hunnit läsa den och det kommer att ta ett tag innan jag gör det och förmodligen också svarar på den här på bloggen. Anledningen till dröjsmålet är att jag, som jag nämnt i andra sammanhang, håller på att skriva klart en bok om kalla kriget."
https://gunnarwall.wordpress.com/2025/05/12/palmemordsarkivets-mattias-kressmark-rapporterar-fran-rattegangsspelet-i-lund/#comment-53447
Kanske håller Wall på och försöker vässa argumenten, så här skriver Klas Gustavsson:
Ett motiv för den här texten har varit att bemöta de vilseledande argument och texttolkningar som kommit i omlopp i den offentliga debatt som följde i spåren av nedläggningsbeslutet. Jag är självfallet beredd att, i lämpliga forum, försvara mina påståenden i ett meningsutbyte med de personer som jag polemiserar mot. På detta sätt hoppas jag att de debattörer som hittills nöjt sig med att formulera svaga argument för att utesluta Engström som gärningsman, ska tvingas att anstränga sig för att vässa sin argumentation. Självklart är jag också ödmjuk inför att själv revidera tolkningar och påståenden i en prövande diskussion. Nivån på debatten behöver höjas.
Senast redigerad av MrBarnaby 2025-07-03 kl. 09:43.
Citera
2025-07-03, 12:35
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Inget att ta på allvar ?

Tja Engström är redan misstänkt så allvar är det väl isåfall redan va ?

Klas var med och matade mockrättegången mot SE med "fakta" om den påhittade mördaren SE.

När erfarna jurister tagit del av Klas uppgifter och relevanta fakta, kom de alla fram till att hur man än lade ihop, vad många inbillar sig är 'bevis' mot SE, kom de fram till att det inte ens räckte till en svag misstanke.

Så hur "misstänkt" man bör tycka att SE är har blivit fastslaget redan

Att det kan vara skönt att trivselmisstänka SE verkar också ha viss relevans, men några verkliga misstankar räcker det inte till.
Citera
2025-07-03, 12:37
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Kanske håller Wall på och försöker vässa argumenten, så här skriver Klas Gustavsson:
Ett motiv för den här texten har varit att bemöta de vilseledande argument och texttolkningar som kommit i omlopp i den offentliga debatt som följde i spåren av nedläggningsbeslutet. Jag är självfallet beredd att, i lämpliga forum, försvara mina påståenden i ett meningsutbyte med de personer som jag polemiserar mot. På detta sätt hoppas jag att de debattörer som hittills nöjt sig med att formulera svaga argument för att utesluta Engström som gärningsman, ska tvingas att anstränga sig för att vässa sin argumentation. Självklart är jag också ödmjuk inför att själv revidera tolkningar och påståenden i en prövande diskussion. Nivån på debatten behöver höjas.

Klas verkar inte förstå att bevisbördan ligger hos de som anklagar någon för något.

Skönt att han åtminstone är lite ödmjuk.
Citera
2025-07-03, 15:04
Medlem
Citat:
Klas var med och matade mockrättegången mot SE med "fakta" om den påhittade mördaren SE.

När erfarna jurister tagit del av Klas uppgifter och relevanta fakta, kom de alla fram till att hur man än lade ihop, vad många inbillar sig är 'bevis' mot SE, kom de fram till att det inte ens räckte till en svag misstanke.

Så hur "misstänkt" man bör tycka att SE är har blivit fastslaget redan

Att det kan vara skönt att trivselmisstänka SE verkar också ha viss relevans, men några verkliga misstankar räcker det inte till.

Vad vi misstänker Engström är ju presmterat !

Så nu godtar du inte ens våra misstankar mot honom

Kontrollbehov ?
Citera
2025-07-03, 15:24
Medlem
Citat:
Klas verkar inte förstå att bevisbördan ligger hos de som anklagar någon för något.

Skönt att han åtminstone är lite ödmjuk.

Beviset på varför han misstänker honom skriver han ju i sin text !

Syftar du på bevis för att få honom dömd ?
Citera
2025-07-03, 17:45
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Okej...

Hur vanligt är det menar du att folk springer in i en gränd där just GM sprungit in I efter en skjutning ?

Väldigt få människor gör detta om dom dessutom inte har en väldigt stark anledning..

Hur vet Engström att gränden är säkrad när det bara gått några minuter ?

Kan vara fler GM och dom kan ha glömt sig i gränden och det kan bli skottlossning mellan polis och GM i gränden..

Sen så skulle ju dessutom påstå att det är strängt förbjudet att göra en sådan sak som Engström gör från polisens ögon..

Det är sannolikt inte det minsta uns avvikande att röra sig omkring en mordplats flera minuter efter det att GM försvunnit och när polisen finns på platsen. Jag ser inte tillstymmelse till poäng här, som man kanske kan göra gällande annat som påstås att vittnet SE borde eller inte borde ha gjort.

Att den lilla ensamma och timide LJ tar sig för något så halsbrytande som att springa upp i trappen direkt efter GM och faktiskt jaga honom ignoreras när det att röra sig i gränden ska uppförstoras.

Att folk är benägna att företa sig alltför rådiga insatser i kritiska sammanhang är ingen nyhet. Drar mig mig till minnes postrånet med Mockfjärdsrevolvern där en vanlig kund i lokalen blev skjuten i benet mede en kula Winchester Metal Piercing när han skulle ingripa mot förövarna.

Citat:
Teorin om "vittnet SE" blev tydligen rejält sågad i Klas Gustavssons text:
"Mannen som inte gick att komma runt"
Ledande alternativteoretiker som t.ex. Gunnar Wall verkar nu välja att ta en timeout:
"Jag har inte hunnit läsa den och det kommer att ta ett tag innan jag gör det och förmodligen också svarar på den här på bloggen. Anledningen till dröjsmålet är att jag, som jag nämnt i andra sammanhang, håller på att skriva klart en bok om kalla kriget."
https://gunnarwall.wordpress.com/2025/05/12/palmemordsarkivets-mattias-kressmark-rapporterar-fran-rattegangsspelet-i-lund/#comment-53447

Vad ska jag göra åt Wall.

Som ledande regimlojal får jag väl läsa det när tid, ork och motivation inställer sig.
Citera
2025-07-03, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det är sannolikt inte det minsta uns avvikande att röra sig omkring en mordplats flera minuter efter det att GM försvunnit och när polisen finns på platsen. Jag ser inte tillstymmelse till poäng här, som man kanske kan göra gällande annat som påstås att vittnet SE borde eller inte borde ha gjort.

Att den lilla ensamma och timide LJ tar sig för något så halsbrytande som att springa upp i trappen direkt efter GM och faktiskt jaga honom ignoreras när det att röra sig i gränden ska uppförstoras.

Att folk är benägna att företa sig alltför rådiga insatser i kritiska sammanhang är ingen nyhet. Drar mig mig till minnes postrånet med Mockfjärdsrevolvern där en vanlig kund i lokalen blev skjuten i benet mede en kula Winchester Metal Piercing när han skulle ingripa mot förövarna.

Vad ska jag göra åt Wall.

Som ledande regimlojal får jag väl läsa det när tid, ork och motivation inställer sig.

Men jag sa ju att man kan springa in i en relativt farlig gränd...men då krävs ju en anledning!!

Du får det nästan att låta som att det är ingenting att ta en risk , men jag menar att LJ tar en risk

Men du missar min poäng för många har ju beskrivit Engström som "harig" och "feg" men min poäng är att jag tror språngmarschen är ett påhitt men om jag ska köpa den så krävs ju en anledning till att han går eller springer in där väl ?

Menar du att anledningen är att springa ikapp poliserna ?

För när jag läser ditt inlägg så skulle alltså Engström bara röra sig in mot den mörka gränden av oklar anledning!

Där är ju samtidigt mkt som händer på brottsplatsen där Olof åker in i Ambulans och polis ställer frågor till vittne och Lisbeth...

Då skulle alltså Engström plötsligt börja röra sig in mot en mörka gränden som inte är säkrad...

Troligen så inser du att du behöver en bra anledning till varför Engström gör detta och då landar du i hans lögn om att jaga ikapp polisen ..

Detta är vad jag menar att du gör ständigt i tråden..

Du börjar lite vagt men när man pressar lite så köper du ofta Engströms hittepå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in