Citat:
Ursprungligen postat av
Problem2020
1 Han ser LOP gå arm i arm in på bion vid 21 tiden !
Det får du bara påstå om du har belägg för att han kunnat det. Du får först redogöra hur han ens tagit sig ut. Jag är övertygad om att han varit ute under kvällen, men att det skulle vara vid 21-tiden är knepigt. En av väktarna gör rond då. Hans kort är inte reggad så då måste han kommit in genom exempelvis en dörr han satt upp. Men varför skulle han göra det? Han blev insläppt tidigare, det säger en väktare, och då har han ju liksom inte smugit sig ut utan bara gått ut. Han kan ju inte vid 21 tänkt "jag smiter ut här genom bakdörren så jag kan smita in sen igen". För varför skulle han inte göra precis som vanligt och bara gå ut och att en väktare senare släpper in? Han kan nämligen vid denna tidpunkt inte veta att LOP ska på bio!
Kan köpa idén om att smita in och ut efter att han sett paret. Men den idén har folk som är jätteinsatta i hela Skandiahuset ganska grundligt slagit håll på när jag diskuterat den här i tråden så det har han med största sannolikhet inte gjort. Iallafall inte den aktuella kvällen
Citat:
Ursprungligen postat av
Problem2020
4 Tillbaka på Skandia byter han till rock och tar av sig glasögonen och stämplar ut ! När han kommer ut så ser han LOP igen och känner såklart igen dom på håll för att han just sett dom vid Grand !
Varför skulle han ta av sig glasögonen?
Citat:
Ursprungligen postat av
Problem2020
Dum text igen
Sluta säga till
Faderlig att saker som tas upp är dumma. Du får ju jättebra motargument hela tiden. Det är en person som är bra insatt. Ta till dig vad som skrivs istället
Citat:
Ursprungligen postat av
Problem2020
Sen kan du väl inte mena att väktarna ska minnas när Engström kommer och går 3mån senare ?
Givetvis minns du vilka kollegor du släppt in dagen när ett statsministermord hänt. Det är ju inte som så att dom släpper in folk i skytteltrafik. Det är SE lite tidigare på kvällen men utöver det är det inte ens säkert att någon blivit insläppt alls denna dagen eller dagarna i närtid heller för den delen. Då minns man. Dom får egentligen inte ens får göra det. Det säger den kvinnliga väktaren i förhör. Mycket för att hon är rädd att arbetsgivaren får nys om detta då det går emot hennes yrkesroll
På samma sätt är det inte konstigt att SE ljuger så det stänker om det att han inte varit ute på kvällen. Varför? Jo för han smitit ut och ätit middag och så släpper ena väktaren in honom. Det ljuger han absolut om. Men det måste inte alls vara gå grund av att han potentiellt är en gärningsman - utan för att han antagligen måste stämpla ut sig om han är ute och äter kvällsmat. Det är ju inte jättebra att erkänna att han blivit insläppt av en väktare då. För erkänner SE att han varit ute men att han inte använt sin kort och hans chef får reda på det så kan det bli tråkiga reprimander. Givetvis ljuger han om det för att inte bli påkommen med att han brukar fuskstämpla. Kan även försäkra dig om att han inte är den första och säkerligen inte den sista som fuskar med sina stämplingstider
Citat:
Ursprungligen postat av
Problem2020
Det man kan säga är att Engström inte drar kortet alltid om han inte ska hem !
Det har du rätt i och detta gäller inte bara SE, utan många andra personer. Dom fuskar med stämplingarna helt enkelt
Citat:
Ursprungligen postat av
MrBarnaby
Någon som har en fundering kring att SE i Folkes reportage hastar fram på trottoaren ivrigt kollandes på klockan flera gånger i farten (och utan att behöva ställa sig vid skyltfönstret) men sedan vid rättegångarna är det både insneddande, stanna upp vid skyltfönstret (för att bättre kunna tyda den mörka urtavlan), hala fram rev ... "klockan" menar jag, en procedur som han menade tog 6-7 sekunder, det var ju både rock och kavaj.
Finns två teorier:
1. Han speglar gärningsmannen som gm
2. Han berättar detta som vittne för att folk ska förstå att reklampelaren döljer honom söderifrån och att klocktittandet gör att han helt enkelt inte kan se och därigenom inte kan redogöra på gatan framför. Dvs, teorin är att han alltså inte gjort så här utan varit inne på Skandia men måste berätta detta för annars är han ju helt enkelt inte ute på gatan
Citat:
Ursprungligen postat av
Faderlig
För då ska nämligen SE införskaffa och förvara även ett hölster utan att någon märker. Och det blir också mer svårtänkt att han skulle fått detta från grannen.
Fast det måste inte vara ett hölster. Det kan vara så att vapnet är i en djupare innerficka
Citat:
Ursprungligen postat av
Faderlig
Det ska väl ändå nämnas att den observationen IM gör handlar om hur den väntande gm ställer sig på plats innan mordet och därför inte alls stämmer in på hypotesen med SE som följer efter LOP. I teorin om SE så gäller ju denna observation isåfall AB. Det är då han som isåfall speglar SE.
Han kan väl göra båda delar som gm? Dvs, först följa efter, sedan gå om dom på högra sidan på trottoarens ytterkant, gå framför dom och sedan snedda in? Varför är den teorin så omöjlig? Han
måste väl inte göra en av varianterna utan en kombination?
Citat:
Ursprungligen postat av
Problem2020
Varför tar du upp larmlistor om Engström kan komma och gå utan dra kort !
Tror du missar poängen. Han kan ju det om någon släpper in honom. Väktaren börjar sin rond vid 21. Det tar tid att gå rond. Larmlistorna och loggarna är jätteviktiga här för att få helhetsbilden över den aktuella kvällen i huset. Läs in dig på dom. Har själv inte gjort det till 100% men där kan du utesluta olika saker och styrka/stänga olika teorier. Tex att person X var på plats Y exakt vid tid Z osv osv..
Citat:
Ursprungligen postat av
Problem2020
Vill du förklara varför du anser att Engström inte kan varit vid Grand vid 21 ?
Det är väl du som ska förklara det? Med bra belägg
Citat:
Ursprungligen postat av
Faderlig
SE ses i den här teorin gå efter LOP. Han kan då inte samtidigt stå i hörnan, så som IM då påstår om hans observation gäller SE.
Som jag skrev ovan, varför kan han inte både passera en stund och sen gå fortare runt dom efter att Fauzzi passerat dom och ställa sig i hörnan? Är den teorin verkligen helt omöjlig och i så fall varför?
Citat:
Ursprungligen postat av
Problem2020
Den typen av gissningar är vi tyvärr tvungna att göra !
Nej. Du får aldrig gissa i en brottsutredning. Det du kan göra är antaganden. Det ska man såklart också undvika, men du
kan göra det om du har en otroligt bra uppbackning. Men då är det dock just ett antagande
Citat:
Ursprungligen postat av
Niklasgl87
Antingen såg SE Palme redan när han gick ut därifrån och följde efter åt vänster eller så gick han högerut och sedan följde efter dem. Antingen gick han efter dem hela vägen och sedan sköt vid Dekorima eller så gick han före när de stannade vid butiken Sari och väntade en kort stund vid Dekorima. Ett femte alternativ är att han såg Palme komma gående högerut när han hade gått ut från Skandia och gick före dem till Dekorima för att vänta in dem en kort stund.
Och mannen som följer efter i den blå jackan som Fauzzi ser går bara upp i rök då?
Citat:
Ursprungligen postat av
kristerz
Kallprata med vakterna innan han tänker skjuta Palme! - tjena!
Funkar, men endast om det är ett impulsdåd, dvs han ej vet att Palme är utanför förrän han kommer ut på gatan
Citat:
Ursprungligen postat av
kristerz
Återvänder mot mordplatsen minuter efter mördat en statsminister???
Väldigt kylig. En solklar omöjlighet? Nej
Citat:
Ursprungligen postat av
kristerz
Går ut i media dagen efter, hej här är jag? ( han kan omöjligt veta vad vittnen har sett, en mördare skulle aldrig vara så dum! )
Som gm är det väl snarare smart? Att förvirra folk ordentligt. Gör man det där skickligt får man ju till slut folk med på det. Har någon sett honom tex när gm halar upp revolvern och han inte säger "självklart var det jag, jag var där, jag kollade på klockan!" utan blånekar, ja, då får han ju jätteproblem