Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-07-26, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Samtal brukar normalt inte vara kortare än de är.
Samtal brukar normalt inte vara längre än de är.
Samtal brukar vara så långa som de är.

Enligt efterspelsvittnet SE kom han fram till mordplatsen i tid för att se LJ i gränden.

Det här är inte ett svårt pussel att lägga.

Okej..

Det är din åsikt och hoppas du respekterar andra för att ha andra åsikter ?

Du brukar ha lite svårt för det
Citera
2025-07-26, 17:31
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Du bad mig gissa hur vapnet hamnade i handen på Engström men jag stannar vid koppling...

Detta gör dig frustrerad

Kan du då berätta för mig vad denna koppling består i och varför du anser att den är relevant?

Kan man ta kopplingen som intäkt för att SE hade tillgång till vapen på mordnatten eller är kopplingen mer som ett horoskop i en veckotidning? Något som är påhittat, men som lättledda personer tycker låter rimligt och sant?
Citera
2025-07-26, 17:35
Medlem
Citat:
Kan du då berätta för mig vad denna koppling består i och varför du anser att den är relevant?

Kan man ta kopplingen som intäkt för att SE hade tillgång till vapen på mordnatten eller är kopplingen mer som ett horoskop i en veckotidning? Något som är påhittat, men som lättledda personer tycker låter rimligt och sant?

Tyvärr du får inte mer info..

Jag vet att du kan bli frustrerad över detta
Citera
2025-07-26, 17:40
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Tyvärr du får inte mer info..

Jag vet att du kan bli frustrerad över detta

Du skrev själv:
"Att dessutom Engström har en koppling till mordvapnet är så otroligt i den kontexten att det är snudd på galet !"
Att du inte ens vill utveckla vad du menar när man frågar är snudd på galet!

Är kopplingen att SE hade ritat en sprängskiss på en Haubits på 60-talet så är SEs koppling till vapen i kontexten snudd på galet? (Jag tror TP anser att detta är mycket viktigt i sin osannolika bok.)

Edit: Du skriver också att SEs koppling till vapen är "Totalt oviktigt". Där tangerar du KPs resonemang "att SE måste haft ett vapen med tanke på vad som hände" men också menar att det är "totalt oviktigt" att gå in på några som helst detaljer om hur han menar.
Senast redigerad av ursprungligen 2025-07-26 kl. 17:58.
Citera
2025-07-26, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det är väl en rätt stor tillfällighet. Det är inte särskilt sannolikt att känna någon med rätt sorts vapen.

Det är dock inget jag reagerar nämnvärt på då det inte är en konkret och sannolik källa till att ha ett vapen, särskilt inte på kontoret, bara för att man känner någon med det.

Särskilt inte när man har kollat upp det och det inte verkar vara så att han lånar ut vapen hej svejs. Snarare tvärtom.

Sådana här osannolikheter och tillfälligheter finns, som jag tidigare sagt, i alla spår. Det kommer alltid att finnas enstaka osannolika tillfälligheter om man letar upp en stor mängd fakta.

Om du skulle läsa in dig på andra spår och använda samma måttstockar som du gör här så hade du blivit övertygad om 5-6 olika spår.

Det är en omständighet som visar att SE hade i vart fall en möjlig källa till vapen / "inspiration" till att skaffa ett eget vapen. Om man tycker att någon redan är misstänkt pga andra omständigheter så stärker det såklart bilden av denne som en möjlig/trolig gärningsman. Enligt min mening inte särskilt mycket kanske, eftersom det finns otaliga möjligheter för vem som helst att skaffa ett vapen på egen hand på den illegala marknaden.
Senast redigerad av BleakHouse 2025-07-26 kl. 17:51.
Citera
2025-07-26, 17:49
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleakHouse
Det är en omständighet som visar att SE hade i vart fall en möjlig källa till vapen / "inspiration" till att skaffa ett eget vapen. Om man tycker att någon redan är misstänkt pga andra omständigheter så stärker det såklart bilden av denne som en möjlig/trolig gärningsman.
Det är jag väl införstådd med.
Citera
2025-07-26, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det är jag väl införstådd med.

Titta på sannolikheten och säg sedan att du inte ens finner det misstänkt !

Jag tror du har bestämt dig för att inte misstänka Engström och blir nästan det du anklagar mig för !

Alltså att du bestämt dig för utgången och ser inte sannolikheter som en bra grej utan försöker hitta luckor istället..

Typ såhär :

Det är inte bevisat att Engström är ute 23:21

Det finns fler med keps och handledsväska..

Det är många i Stockholm som har koppling till en Magnum 357 ..

Men lägger du ihop dessa saker så måste du hamna på under 1%
Citera
2025-07-26, 17:57
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleakHouse
Det är en omständighet som visar att SE hade i vart fall en möjlig källa till vapen / "inspiration" till att skaffa ett eget vapen. Om man tycker att någon redan är misstänkt pga andra omständigheter så stärker det såklart bilden av denne som en möjlig/trolig gärningsman. Enligt min mening inte särskilt mycket kanske, eftersom det finns otaliga möjligheter för vem som helst att skaffa ett vapen på egen hand på den illegala marknaden.

Du tänker på att SE var moderat och umgicks med militärer?

Är det unikt för SE att "det finns otaliga möjligheter för vem som helst att skaffa ett vapen på egen hand på den illegala marknaden"?

Rimmar det inte lite illa med "avsnäsningsteorin"?

Jag tycker det låter som nebulösa spekulationer, men det är bara så som jag tänker.
Citera
2025-07-26, 18:00
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Den största elefanten i rummet är väl att de som såg mördaren bäst på mordplatsen inte beskriver någon keps utan tyckte mördaren hade en stickad mössa eller var barhuvad. AB, IM, JA, LL, AH, ja listan kan göras lång.

SE stämplade ut inne i Skandiahuset och pratade därefter med väktarna några minuter innan han gick ut på Sveavägen, men där måste man klara av att göra en tidslinje, så det är lite överkurs i denna tråd.

Problemet är att inget av dessa vittnen såg GM särskilt bra. Möjligen i rörelse, under ett par sekunder ...

Vad gäller väktarsamtalet är det oklart om det ens skedde, och om det skedde, hur långt det var.

Stämplade SE ut före eller efter detta eventuella samtal?

Det var synd att inte ALG, HO och AK hördes igen vad gäller samtalet eller samtalen.
Citera
2025-07-26, 18:02
Medlem
Citat:
Du tänker på att SE var moderat och umgicks med militärer?

Är det unikt för SE att "det finns otaliga möjligheter för vem som helst att skaffa ett vapen på egen hand på den illegala marknaden"?

Rimmar det inte lite illa med "avsnäsningsteorin"?

Jag tycker det låter som nebulösa spekulationer, men det är bara så som jag tänker.

Jag tänker på att hans koppling till den s.k. vapensamlaren.

Nej, det är inte unikt för SE och det är därför jag säger att kopplingen är ett ganska svagt indicium i sammanhanget.

Jag vet vad avsnäsningsteorin går ut på men förstår inte hur du menar?
Citera
2025-07-26, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Problemet är att inget av dessa vittnen såg GM särskilt bra. Möjligen i rörelse, under ett par sekunder ...

Vad gäller väktarsamtalet är det oklart om det ens skedde, och om det skedde, hur långt det var.

Det var synd att inte ALG, HO och AK hördes igen vad gäller samtalet eller samtalen.

Stämpelklockan satt väl innanför innerdörrarna som man var tvungen att passera igenom för att komma ut i entrén där vakten satt.

Edit: Men teoretiskt kanske han kunde gå in igen och stämpla ut efter samtalet. Är det så du menar?
Senast redigerad av BleakHouse 2025-07-26 kl. 18:09.
Citera
2025-07-26, 18:13
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

Du kan inte mena allvar om du tror att det föreligger något slags rimligt tvivel kring om SE stämplade ut före eller efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in