Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-07-25, 17:21
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Det du syftar på är att antingen måste IM har rätt I båda påstående eller fel i båda ?

Tolkar jag dig rätt ?

För jag menar att även AB vankar fram och tillbaka så kan IM blanda ihopa ?
Jag förstår inte riktigt vad du skriver.

Men om observationen är innan mordet gäller det inte SE. Då är det AB det gäller. Eller en väntande gm som då inte är SE.
Citera
2025-07-25, 17:23
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Den här teorin?

Det handlar om GM:s rörelsemönster (enligt IM) på Sveavägen och som "råkar" överensstämma med SE:s beskrivning av sitt eget. Inte konstigt att stackarn ansåg sig ha blivit förväxlad med GM, handledsväska hade de båda dessutom
Teorin om SE som gm. Då ses han gå bakom LOP fram till mordplatsen.

Han kan då inte samtidigt stå och vänta vid dekorimahörnan. Vilket är det IM beskriver.

Ni kan som sagt inte äta kakan och behålla den.
Citera
2025-07-25, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Jo, men då har vi samtidigt inget som tyder på att SE var ute vid 21.

Det är alltså en ren gissning. Och osannolik gissning på det.
För då gissar du inte bara att han varit ute, utan också vid ett specifikt klockslag. trots att inget tyder på det. Det är inte jättehög sannolikhet på det.

Vi har dessutom kvar tidsproblematiken. Det är högst tveksamt om SE har tid att se LOP och hinna bli insläppt innan ronden börjar.

Såklart gissning

Men gissningen gjordes för att jag tror oavsett GM så tror jag att han hade en vetskap om att Engström är på bio

Även med CA så inser dom att han troligen inte är beväpnad 23:21 utan ha sett LOP vid 21

Därav blir det också en gissning att CA måste ha sett LOP vid Grand vid 21 !

Den typen av gissningar är vi tyvärr tvungna att göra !

Om vakterna blivit hörda 1 mars så hade vi inte behövt göra dessa gissningar
Citera
2025-07-25, 17:29
Medlem
Citat:
Jag förstår inte riktigt vad du skriver.

Men om observationen är innan mordet gäller det inte SE. Då är det AB det gäller. Eller en väntande gm som då inte är SE.

Hur långt innan mordet pratar du då om ?
Citera
2025-07-25, 17:30
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:

Han kan då inte samtidigt stå och vänta vid dekorimahörnan. Vilket är det IM beskriver.

Nja det finns väl flera teorier om den absoluta sista fasen i händelseförloppet.

Enligt Kanger/IM har GM sneddat in till skyltfönstret vid ungefär reklampelaren och ställt sig, och kanske halat fram revolvern.

Enllgt SE har han själv sneddat in ungefär vid reklampelaren in till skyltfönstret och halat fram revo ... eh klockan
Senast redigerad av MrBarnaby 2025-07-25 kl. 17:33.
Citera
2025-07-25, 17:32
Medlem
Citat:

(FB) Skandiamannen Har du läst mitt inlägg?

Om SE gick före makarna Palme till Dekorima och väntade där så handlade det om en kort stund. Inge M första förhör i mars 1986 sade han att det handlade om sekunder som han såg gm innan makarna Palme kom dit, dvs det kan ha funnits en "väntande" gm vid Dekorima. Finns ingen motsägelse där heller.

Vittnena Anneli K och Margareta S såg en man vid Grand (som kollade in) ca kl 23:07 och då var det 14 min kvar till mordet. Om SE var den mannen så hade han 14 minuter på sig att gå tillbaka, gå in på Skandia, stämpla ut, prata kort med väktarna och sedan gå ut därifrån kl 23:19-23:20.

Antingen såg SE Palme redan när han gick ut därifrån och följde efter åt vänster eller så gick han högerut och sedan följde efter dem. Antingen gick han efter dem hela vägen och sedan sköt vid Dekorima eller så gick han före när de stannade vid butiken Sari och väntade en kort stund vid Dekorima. Ett femte alternativ är att han såg Palme komma gående högerut när han hade gått ut från Skandia och gick före dem till Dekorima för att vänta in dem en kort stund.

Gm kan ha stått vid Dekorima en kort stund. Grandmännen och gm hade olika signalement och mannen som korvkioskvittnet Ljubisa N såg påminner inte heller om gm. Mannen som Anneli K och Margareta S såg vid Grand påminner inte heller om mannen som Ljubisa N såg.
Citera
2025-07-25, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Nja det finns väl flera teorier om den absoluta sista fasen i händelseförloppet.

Enligt Kanger/IM har GM sneddat in till skyltfönstret vid ungefär reklampelaren och ställt sig, och kanske halat fram revolvern.

Enllgt SE har han själv sneddat ungefär vid reklampelaren in till skyltfönstret och halat fram revo ... eh klockan

Om IM menar att det stod en väntande GM I flera minuter innan mordet så är det AB för inget vittne lämnar någon sådan uppgift som passerar
Citera
2025-07-25, 17:36
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Såklart gissning

Men gissningen gjordes för att jag tror oavsett GM så tror jag att han hade en vetskap om att Engström är på bio

Även med CA så inser dom att han troligen inte är beväpnad 23:21 utan ha sett LOP vid 21

Därav blir det också en gissning att CA måste ha sett LOP vid Grand vid 21 !

Den typen av gissningar är vi tyvärr tvungna att göra !

Om vakterna blivit hörda 1 mars så hade vi inte behövt göra dessa gissningar
En gissning som gör emot materialet dessutom.

Men det är ju bra att du är medveten om att det är rena gissningar. Nästa steg är väl att förstå att gissningar, som inte bara ingenting tyder på utan till och med motsägs av materialet kraftig försvagar en teori.

För att testa ett annat tänk. Om SE bevisats oskyldig. Hade du då utifrån materialet ansett att det var troligt att han var ute vid 21?
Citera
2025-07-25, 17:37
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Om IM menar att det stod en väntande GM I flera minuter innan mordet så är det AB för inget vittne lämnar någon sådan uppgift som passerar
Den där "insneddningen" är känslig för SE-förnekarna.

Tillägget han gjorde två år efter mordet kan inte bortförklaras med något svamligt märkvärdighetstjafs, då har man fastnat i Holmérs gamla hjulspår
Senast redigerad av MrBarnaby 2025-07-25 kl. 17:42.
Citera
2025-07-25, 17:40
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Hur långt innan mordet pratar du då om ?
I texten det handlar om så beskrivs det att mannen först står vid annonspelaren och sedan sneddar in och ställer sig och väntar vid dekorimahörnet.

Det nämns ingen specifik tid.
Citera
2025-07-25, 17:41
Medlem
Citat:

Men det är ju bra att du är medveten om att det är rena gissningar. Nästa steg är väl att förstå att gissningar, som inte bara ingenting tyder på utan till och med motsägs av materialet kraftig försvagar en teori.

För att testa ett annat tänk. Om SE bevisats oskyldig. Hade du då utifrån materialet ansett att det var troligt att han var ute vid 21?

Nej , gissningen är enbart gjord för det blir lättare att sätta ett vapen I handen på honom 23:21

Jag misstänker alltså inte Engström pga Grand 21

Utan 23:19 keps och handledsväska

Som jag skrev innan till dig ..

Vill du hellre att man bara stannar där vid sin misstanke och skippat sen spekulera och gissa ?

Lite som CA

Dom stannar vid vapnet och gissar inte mer ?
Citera
2025-07-25, 17:42
Medlem
Citat:

Ok du menar att konkreta bevis kan komma fram nästan 40 år efter Palmemordet? Nej det lär det inte göra. Finns inga konkreta bevis mot CA eller CP med flera heller.
Senast redigerad av Niklasgl87 2025-07-25 kl. 17:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in