2025-07-22, 12:33
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne_Anka
Så du menar att konst ej tolkas av betraktaren, utan är att jämföra med naturvetenskap. Där det bara finns ett rätt svar på en hypotes? Förstår jag dig rätt, är det detta när du menar att min tolkning av spektaklet är att liknas vid en fultolkning som ska passa min agenda att sätta en antisemit stämpel?

Dan Parks dömdes ju för hets mot folkgrupp när han placerade en burk med texten cyklon-b utanför judiska församlingen i göteborg. Helt rätt ska tilläggas.

Vad jag kan se i media verkar de flesta politiker fördömma detta och kalla det antisemitism. Verkar bara vara folk på vänsterkanten och inom palestinarörelsen som tycker annorlunda. Som vanligt är man nyttiga idioter, se hur det gick i Iran 1979 som exempel på hur det går när man lierar sig med religösa extremister.

Var anser du gränsen för konst går? Jag anser att den passerats med råge i Umeå.

Konst är alltid möjlig och fri att tolka och det är därför många kan läsa in en underliggande antisemitism i installationen. De använder sin förförståelse av konflikten mellan judar och araber och av historien av judeförföljelser. Man kanske t ex går från att man anser sig veta att alla palestinier är antisemititer och att upphovsmännen bakom verket är palestinier till att dra slutsatsen att verket därför måste vara antisemitiskt. Det är en personlig och möjlig tolkning.

Om du däremot är objektiv och som du och jag vet att konst måste och kan tolkas så vet man att det också finns andra tolkningsmöjligheter. Då använder man den kunskapen i en analys och tar med sådant som den uttalade avsikten med verket och man analyserar delarna av verket som t ex texten ”ett folkmord är ett folkmord är ett folkmord”.

Då kommer man fram till att det finns rätt uppenbara och rimliga tolkningar av verket som gör att det inte alls är hotfullt och antisemitiskt och att andra inte betraktar det så och att de är i din fulla rätt att betrakta det så och att konstnären också är i sin fulla rätt att gestalta det så.

Om man då tror på yttrandefrihet och konstens frihet måste man dra slutsatsen att man helt enkelt får stå ut med att andra tycker annorlunda och att man får bortse från att man personligen anser det kränkande då det inte kan vara styrande vad den sämsta tänkbara tolkningen någon kan göra och de känslor den väcker skall vara styrande för vad som är tillåtet att framställa konstnärligt.
Citera
2025-07-22, 13:49
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brainiac55
Du verkar ha svårt med läsförståelse och kognitiv förmåga. Om man inte fattar att de hängda dockorna anspelar på Förintelsen så har man svårt att förstå sammanhang. Att jämställa Förintelsen med det som händer i Gaza är definitivt att relativisera Förintelsen som är en fullständigt unik historisk händelse. Men du förstår väl inte bättre.

Det är klart att dockorna anspelar på förintelsen. Det är därför konstverket utgör en jämförelse mellan förintelsen och vad som idag sker i Gaza. Hela mitt resonemang utgår förstås från det. Om du inte förstår det, hur står det till med din egen kognitiva förmåga?

Att jämföra är inte att relativisera i meningen att man förminskar det man jämför med. Förintelsen är unik i omfattning och planering men den går mycket väl att jämföra med andra hemskheter som drabbat folkgrupper genom historien. Det är absolut inget fel med det.

Här är jämförelsen extra adekvat eftersom den handlar om hur en stat som grundades som en direkt följd av förintelsen och är en övervägande judisk stat med en hel del ättlingar till människor som dödades i den behandlar en annan folkgrupp.

Som en annan debattör svarade (FB) Dockor hängde i snaror i Umeå polisen utreder hets mot folkgrupp 2025-07-19 och som jag helt instämmer i så måste det vara tillåtet för palestinier och deras sympatisörer att jämföra vad som händer idag med förintelsen liksom du får tycka illa om jämförelsen om du vill.
Citera
2025-07-22, 15:08
Medlem
Arne_Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad du anser om konstinstallationen är irrelevant i rättsväsendets bedömning i frågan om det handlar om ett lagbrott.

Självklart, det är åsikter. Ska bli spännande att se det rättsliga efterspelet, med tanke på tidigare "konst" som riktats mot judar.

Citat:
Oavsett förtar det dock inte palestinier rätten att opinionsbilda, formen och uttryckssättet för det kan varken du, jag eller Riksdagen bestämma, det är orimligt.

Alla har rätt till sin åsikt, tycker man olika förklarar man varför.

Citat:
Du har spytt ur dig dina åsikter i frågan därför att du är berörd, du deltager i debatten, upphovsmannen har lyckats med åtminstone en sak, att engagera allmänheten i frågan, konst har ofta det syftet.

Ja, ur det perspektivet så får man ge upphovsmännen/kvinnorna hatten av.
Senast redigerad av Arne_Anka 2025-07-22 kl. 15:21.
Citera
2025-07-22, 15:18
Medlem
Arne_Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jaha, det åläggs då polisen i Umeå att utreda om brott begåtts. Då lär väl ärendet läggas ner med tanke på att Umeå är fullpackat av vänster och högernazister och polisen där gett fan i att skydda stadens judar från hat och trakasserier vilket orsakat massflykt därifrån.

Själv finner jag flera problem med "konstverket".

Endast judar hänger avrättade i snaror och utesluter alla andra grupper som nazisterna dödade.
Hängning användes som avrättningsmetod när en fånge gjort något extra skamligt.
Palestinaflaggor ramar in verket.
Verket försöker likställa förintelsen med civila dödsfall i ett krig mellan Israel och Gaza.
Nazitysklands förintelseoffer hade ingen möjlighet att värja sig. Gazaborna kan lägga ner vapnen i vilken stund som helst.
Startskottet för Israels offensiv i Gaza var gazabornas massaker på israeler, gästarbetare och turister 7 oktober 2023.

Personerna bakom verket är problematiska. Bla Mahmou*d Shnin*o. Företrädare för Socialdemokraterna och sedan för Vänsterpartiet. Personen är en varm anhängare av Hamas och hyllade massakern 7 oktober på sociala medier. Hamas i sin tur är stora beundrare av Hitler och Nazityskland och hyllar förintelsen på judarna. Man kan alltså anta att "konstnärerna" bakom verket känner samma sak. Vilket gör "konstinstallationen" minst sagt grotesk.
https://bulletin.nu/foretratt-s-i-umea-poserade-med-judedockorna

Ja häri ligger problemet, palestinarörelsen har stora problem med antisemitism. Likt de SD hade i sin begynnelse, då många inom vänstern stöder palestiarörelsen blir detta ett problem då vi sett ledande vänsterpartister(Som skrikit antisemiter och nazister efter SD i alla år) göra antisemtiska uttalanden. Då är det helt plötsligt okej, man häpnar.

Det verkar finnas en terror romantik inom delar av vänsterrörelsen, vilket är djupt beklagligt och problematiskt. Vi vet alla hur det går när man beblandar sig med religösa extremister, se irans vänster under revolutionen 1979 som en historiens varning.
Citera
2025-07-22, 15:19
Medlem
Arne_Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Konst är alltid möjlig och fri att tolka och det är därför många kan läsa in en underliggande antisemitism i installationen. De använder sin förförståelse av konflikten mellan judar och araber och av historien av judeförföljelser. Man kanske t ex går från att man anser sig veta att alla palestinier är antisemititer och att upphovsmännen bakom verket är palestinier till att dra slutsatsen att verket därför måste vara antisemitiskt. Det är en personlig och möjlig tolkning.

Om du däremot är objektiv och som du och jag vet att konst måste och kan tolkas så vet man att det också finns andra tolkningsmöjligheter. Då använder man den kunskapen i en analys och tar med sådant som den uttalade avsikten med verket och man analyserar delarna av verket som t ex texten ”ett folkmord är ett folkmord är ett folkmord”.

Då kommer man fram till att det finns rätt uppenbara och rimliga tolkningar av verket som gör att det inte alls är hotfullt och antisemitiskt och att andra inte betraktar det så och att de är i din fulla rätt att betrakta det så och att konstnären också är i sin fulla rätt att gestalta det så.

Om man då tror på yttrandefrihet och konstens frihet måste man dra slutsatsen att man helt enkelt får stå ut med att andra tycker annorlunda och att man får bortse från att man personligen anser det kränkande då det inte kan vara styrande vad den sämsta tänkbara tolkningen någon kan göra och de känslor den väcker skall vara styrande för vad som är tillåtet att framställa konstnärligt.

Tack för ditt klargörande
Citera
2025-07-22, 15:26
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mylstrupidius2
Jag gillar inte hur anfallet mot Gaza gick till. Dock tycker jag att det s k konstverket är obehagligt och respektlöst. Låt oss jämföra det med situationen att du är mycket ledsen eftersom din mamma dött. Du berättar det för en arbetskompis och förväntar dig empati och ett beklagar sorgen. Istället för det berättar denna att han mist sin mor för två år sedan, sedan är diskutionen slut. Hade du inte upplevt handlingen märklig? Som att den enes sorg inte räknas eftersom den andre upplevt samma. Bådas sorg räknas, dock är förintelsen symbolen för en rutten människosyn där t ex handikappade inte förtjänade leva. 10 miljoner människor dog för de inte levde upp till den perfekta ariska människan.

Analogier är oftast inget bra sätt att belysa vad frågan gäller. Det här är ingen social samvaro och berör takt och ton mellan vänner utan handlar om rätten att uttrycka olika åsikter i en djup politisk och oförsonlig konflikt.

Din parallell blir också därmed mycket märklig. Det är oklart vem som är vem i den. Palestinierna anser ju att de är utsatta för övergrepp och har sorg som borde jämföras med vad som drabbade det judiska folket, så de kan väl i så fall vara den i din berättelse som avfärdas med att de absolut inte får jämföra det med någon annans sorg, för den är mycket finare och större och får inte användas till jämförelser.

Citat:
Sverige kan inte vara skådeplats för världens konflikter, så säger statsministern och jag håller med. Terrorstämplade Hamas som fortfarande håller gisslan och som de röstat fram som som ledare. 50 miljarder har EU donerat sedan 1994, vad har pengarna gått till? Det har inte hållits val där sedsn 2006, en demokrati?
Jag gillar inte när barn och oskyldiga dör. Israel borde evakuerat samtliga utanför Gaza och sedan startat sitt krig.
De gör fel, det är en mardröm för folket. Men inget konstverk om förintelsen kommer vara dem till gagn.

Sverige måste få fortsätta vara skådeplatsen för all världens konflikter på det sättet att man får diskutera dem fritt och är fri att ha olika åsikter om dem och få göra konstinstallationer med ett politiskt budskap om dem.

Det är vad den här konflikten i grunden gäller, yttrandefriheten gentemot de som av politiska skäl parat med att de håller på ena parten i en utländsk konflikt vill inskränka alla svenskars och svenska medborgares yttrandefrihet och därför vill se ännu hårdare och ännu absurdare applicerad hets mot folkgrupp.

Nej, vi bör inte alls importera utländska konflikter och låta dem begränsa våra demokratiska friheter i Sverige.
Citera
2025-07-22, 15:51
Medlem
Citat:
Analogier är oftast inget bra sätt att belysa vad frågan gäller. Det här är ingen social samvaro och berör takt och ton mellan vänner utan handlar om rätten att uttrycka olika åsikter i en djup politisk och oförsonlig konflikt.

Din parallell blir också därmed mycket märklig. Det är oklart vem som är vem i den. Palestinierna anser ju att de är utsatta för övergrepp och har sorg som borde jämföras med vad som drabbade det judiska folket, så de kan väl i så fall vara den i din berättelse som avfärdas med att de absolut inte får jämföra det med någon annans sorg, för den är mycket finare och större och får inte användas till jämförelser.

Sverige måste få fortsätta vara skådeplatsen för all världens konflikter på det sättet att man får diskutera dem fritt och är fri att ha olika åsikter om dem och få göra konstinstallationer med ett politiskt budskap om dem.

Det är vad den här konflikten i grunden gäller, yttrandefriheten gentemot de som av politiska skäl parat med att de håller på ena parten i en utländsk konflikt vill inskränka alla svenskars och svenska medborgares yttrandefrihet och därför vill se ännu hårdare och ännu absurdare applicerad hets mot folkgrupp.

Nej, vi bör inte alls importera utländska konflikter och låta dem begränsa våra demokratiska friheter i Sverige.
Min analogi förklarar att ingen kan jämföra någons smärta, inget s k konstverk har rätt att jämföra katastrofer. T ex Estonia-offrens anhöriga behöver ingen minnesplats för min släkting har också drunknat, så jag vill också att det ska uppmärksammas.
Demonstrera kan man göra mot eller för saker, inte förringa att 6 miljoner judar avrättades. Palestinierna var 1914 83000 st, 500 000 1945 och nu är de 5 miljoner och 9 miljoner utanför Palestina. Jag kan inte se något folkmord i jämförelse. Härmed inte sagt att jag gillar Israel det minsta.
Citera
2025-07-22, 16:23
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Min analogi förklarar att ingen kan jämföra någons smärta, inget s k konstverk har rätt att jämföra katastrofer. T ex Estonia-offrens anhöriga behöver ingen minnesplats för min släkting har också drunknat, så jag vill också att det ska uppmärksammas.
Demonstrera kan man göra mot eller för saker, inte förringa att 6 miljoner judar avrättades. Palestinierna var 1914 83000 st, 500 000 1945 och nu är de 5 miljoner och 9 miljoner utanför Palestina. Jag kan inte se något folkmord i jämförelse. Härmed inte sagt att jag gillar Israel det minsta.

Också på ett mänskligt plan mellan människor som står på fredlig fot blir det absurt. Om min anhörig har blivit mördad och jag jämför det med din smärta om du istället fått flera familjemedlemmar mördade skall du då attackera mig för det och påstå att det är respektlöst? Det är inget förringande i det. Smärta är smärta och förlust är förlust.

Det är om något du som är respektlös om du vill sätta gränser för vad jag skall känna och hur mycket jag har rätt att sörja.

Det finns inget förringande i att jämföra andra hemska händelser, folkmord eller inte, med förintelsen. Det är ett påhitt.
Citera
2025-07-22, 16:54
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne_Anka
Självklart, det är åsikter. Ska bli spännande att se det rättsliga efterspelet, med tanke på tidigare "konst" som riktats mot judar.

[. . .]

Konstinstallationen är inte nödvändigtvis riktad mot judar för att dockor föreställande judar används som symboler för Förintelsen.
Citera
2025-07-22, 17:04
Moderator
OYs avatar
Citat:

Ponera att konstinstallationen syftar till att väcka debatt genom att betraktaren ställs inför en fråga genom symbolik, t.ex,,,,,är palestinier utsatta för ett folkmord?

Får frågan inte ställas och vem bestämmer att en fråga inte får ställas med till exempel symbolik?

Jag anar att du har svårt för att se händelsen i en vidare kontext.
Citera
2025-07-22, 17:06
Medlem
Citat:
Också på ett mänskligt plan mellan människor som står på fredlig fot blir det absurt. Om min anhörig har blivit mördad och jag jämför det med din smärta om du istället fått flera familjemedlemmar mördade skall du då attackera mig för det och påstå att det är respektlöst? Det är inget förringande i det. Smärta är smärta och förlust är förlust.

Det är om något du som är respektlös om du vill sätta gränser för vad jag skall känna och hur mycket jag har rätt att sörja.

Det finns inget förringande i att jämföra andra hemska händelser, folkmord eller inte, med förintelsen. Det är ett påhitt.
Jag skulle kunna göra ett konstverk som du säkert inte skulle gilla.
Låt oss säga att jag hänger en docka av en kristen, nedanför en skrattande muslimsk docka. På texten skriver jag: varje år dödas 5000 kristna och 340 miljoner förföljs p g a sin tro.
Du får tolka den som du vill, det är ett konstverk.
Narurligtvis skulle jag aldrig göra det eftersom jag vet att hat föder hat och våld föder våld. Jag väljer det ljus framför det mörka.
Annars kunde ju konstverket hängt en gubbe med texten Hamas på, de är väl palestiniernas fiende från alla vettiga steg mot ett bättre liv. 90 000 palestinier jobbade tidigare i Israel, tror du de är nöjda med Hamas?
Citera
2025-07-22, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ponera att konstinstallationen syftar till att väcka debatt genom att betraktaren ställs inför en fråga genom symbolik, t.ex,,,,,är palestinier utsatta för ett folkmord?

Får frågan inte ställas och vem bestämmer att en fråga inte får ställas med till exempel symbolik?

Jag anar att du har svårt för att se händelsen i en vidare kontext.

Jag är inte ensam om att tycka att konstverket är vidrigt, läser du inte dagstididningar? Vad tycker du är svårt att förstå som så många andra tar till sig direkt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in