2025-07-21, 18:37
Medlem
Arne_Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
De hängda dockorna symboliserar mycket riktigt nazismens folkmord på judar. Genom överskriften och figuren med palestinasjal görs det tydligt att det handlar om att jämföra folkmordet på judar med det med palestinier.

Eftersom folkmordet på palestinier förstås inte uppmuntras så är det är inte heller en uppmaning till mord på judar, oavsett mordmetod.

Det är beklämmande på många sätt att folk inklusive dig använder metoden att helt sonika hitta på en fultolkning som passar deras agenda att kunna sätta en antisemitstämpel på verket.

Det inkluderar chefredaktörer, höga politiker, professorer, jurister och opinionsbildare. Man är antingen inte kapabel att tolka konstnärliga verk som är mer avancerade än baksidan på ett mjölkpaket eller tycker sig ha rätt att tolka allt som man vill, dvs till det sämsta för motståndaren och i vilket fall som helst så struntar man i om man är sanningsenlig och ärlig eller inte, för man har rätt i alla fall.

Alla intellektuella bland högerväljare och israelvänner i Sverige borde vara lika djupt bekymrade som jag över vad som håller på att hända och vilka företrädarna för dessa grupper är och hur villigt och uppenbart de använder lögnen som vapen och hur renons på vanlig empati de är.

Så du menar att konst ej tolkas av betraktaren, utan är att jämföra med naturvetenskap. Där det bara finns ett rätt svar på en hypotes? Förstår jag dig rätt, är det detta när du menar att min tolkning av spektaklet är att liknas vid en fultolkning som ska passa min agenda att sätta en antisemit stämpel?

Dan Parks dömdes ju för hets mot folkgrupp när han placerade en burk med texten cyklon-b utanför judiska församlingen i göteborg. Helt rätt ska tilläggas.

Vad jag kan se i media verkar de flesta politiker fördömma detta och kalla det antisemitism. Verkar bara vara folk på vänsterkanten och inom palestinarörelsen som tycker annorlunda. Som vanligt är man nyttiga idioter, se hur det gick i Iran 1979 som exempel på hur det går när man lierar sig med religösa extremister.

Var anser du gränsen för konst går? Jag anser att den passerats med råge i Umeå.
Citera
2025-07-21, 18:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Läs på vad ett folkmord är. Det finns 2 miljarder muslimer. Hur många har dött i detta krig? Hur många var judarna och hur många dog i förintelsen?
I Srebrenica dog 8400 och det klassas som folkmord...
Citera
2025-07-21, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Läs på vad ett folkmord är. Det finns 2 miljarder muslimer. Hur många har dött i detta krig? Hur många var judarna och hur många dog i förintelsen?

Fanns det bara judar där judar dog eller? Klart som fan det är folkmord. Dom har ingen plan på att någon Palestinier ska överleva. Dom har stängt in dom, lurar dom att komma och hämta mat, dödar dom. Dom river tlllochmed deras hem. Dom ockuperar inte ens deras hem längre utan förstör dom bara. Dom försöker rensa ut alla bevis på att det någonsin bott Palestinier där. Precis så som med judarna. Driv ut dom, plundra, riv, mörda, förneka.

Fuck dig jävla fascist.
Citera
2025-07-21, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
I Srebrenica dog 8400 och det klassas som folkmord...

8400 muslimer som sorteras ut och radas upp framför diken, skjuts och begravs direkt = folkmord.

8400 muslimer som dödas som resultat av normal krigföring, två här när en Hamasbunker sprängs, och tre där när en villa tillhörig en känd terrorist flygbombas ≠ folkmord.
Citera
2025-07-21, 18:53
Medlem
Harmandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1000RopparOch1Yxa
Fanns det bara judar där judar dog eller? Klart som fan det är folkmord. Dom har ingen plan på att någon Palestinier ska överleva. Dom har stängt in dom, lurar dom att komma och hämta mat, dödar dom. Dom river tlllochmed deras hem. Dom ockuperar inte ens deras hem längre utan förstör dom bara. Dom försöker rensa ut alla bevis på att det någonsin bott Palestinier där. Precis så som med judarna. Driv ut dom, plundra, riv, mörda, förneka.

Fuck dig jävla fascist.
Det finns ingen etnisk grupp som kallas palestinier. Det är påhitt.
Citera
2025-07-21, 19:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Förintelsen var inte en "avsaknad av humanitärt tänkande och agerande" utan ett organiserat massmord som skulle utplåna Europas judiska befolkning.

Det vore hedervärt om alla som på detta sätt relativiserar förintelsen kunde förklara lite mer ingående hur de tror att Israel har för avsikt att mörda alla som bor i Gaza.

Jo, att utrota genom massmord är inhumant.

Att förstöra sjukhus, energiinfrastruktur och hindra humanitär hjälp är inhumant, folk kan inte överleva utan mat och rent vatten samt i förekommande fall livsnödvändig sjukvård.

Palestinier tvingas på flykt, de fördrivs.

Det aktuella fallet syftar inte till att förminska Förintelsen.
Citera
2025-07-21, 19:14
Medlem
Ett förfärligt tilltag att hets mot judar vilket jag tror är syftet ! Usch på er FY FY
Citera
2025-07-21, 19:16
Medlem
Arne_Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jools82
Helt fel. Israel vill inte ha fred, de vill ha Gaza.

Jag ser gärna att du backar upp ditt påstående med fakta. Du är medveten om att Israel lämade gaza 2005 va? Tog med sig allt, till och med benen av begravda innan man lämnade.

Hamas vann valet 2007, de har i sina stadgar att utplåna staten Israel. Fint att palestinska folket röstar för fred, men judehatet sitter djupt. Palestinas stor mufti, Muhammad Amin al-Husseini, du vet? Han som lierade sig med Hitler under WW2 sa i ett av sina otaliga radio tal(1:a mars 1944):" Arabs rise as one man and fight for your sacred rights. Kill the jews wherever you find them, this pleases god, history and religion. God is with you".
Han var även mentor till Yassir Araft som kallade honom en stor man.
Istället för att bygga upp gaza, få till en tvåstatslösning för sitt folks bästa så man kunde börja utvinna gasen i havet för att slippa beroendet av bistånd efter omvärldens välvilja valde man att rusta för krig med fienden. Man byggde under 20 år terror tunnlar och militär infrastruktur. Sedan angrep man israeliska civila, mördade, våldtog och kidnappade. Man spred filmer på sina handlingar, konstigt nog tog peroner på vänsterkanten ej avstånd(Kristoffer Lundberg bla). Jagsjälv gillar inte socialdemokrater men tog starkt avstånd mot vad Breivik gjorde.

Vårt land som ej är landet jag växte upp i och började läsa dagstidningar när jag lärt mig läsa i första klass i mitten på 1980-talet finns ej längre. Vi har importerat alla världens konflikter och sålunda även denna. Alla partier med regeringsmakt sedan dess bär ansvaret för denna samhällsutveckling.

Alla vill äga narrativet och Hamas har lyckats väl ska medges, till och med värvat terror-Greta för en seglats med terror kramare. Anmärkningsvärt tyst om den seglatsen, hade det varit en SD:are som åkt så.. nåväl.

Nu flyttar man fram sina positioner, senaste av palestinarörelsen fiffiga påfund är att hänga upp dockor i fångkläder från koncentrationsläger och kalla detta för konst. Man häpnar och beklagar sig.

Dessa två händelser går ej att jämföras, båda är enorma tragedier. Palestinerna valde själva, genom att välja sina ledare sin egen olycka. Nu utmålas Israel som skyldig till allt som drabbar dem vilket är djup ohederligt.

Och för att avsluta, vad anser du om "konstverket"? Själv anser jag att upphovsmännen likt Dan Parks ska dömas för hets mot folkgrupp.

De satte ju dit Salwan Momikas medhjälpare för det, även fast han ej yttrade någonting kränkande mot muslimer under koranbränningarna. Det var den mördade Momika som stod för detta, domstolen fastslog även att att bränna koranen ej var ett brott

Vi får se om/när den politiska domen faller, väntar med spänning. Detta kanske även är skyddat av grundlagen åsiktsfrihet likt koranbränningarna.
Citera
2025-07-21, 19:16
Medlem
Lyssnade på sommarprataren idag och hedersskit och unkna seder som kommit till vårt land är bara Ett litet hack i skivan bara enligt Yvonne Hirdman. Ett bra snack fram till just ordet folkmord då. Den förtryckta kvinnan från medeltiden finns här. Men väx upp för fan, vi ger dig stöttning du kvinna.
Vi går bara vidare är ju budskapet här.
Hon pratade om folkmord och då är det som jag förstår det den svagare i en väpnad konflikt öde att bli utsatt för just ett folkmord. Man nämner givetvis inte religion som islam och Hamas, för då ger man syre åt skiten är vad jag förstår.
Ukraina utsätts givetvis för ett folkmord eftersom man anser sig utan hela västvärldens uppbackning inte kunna besegra Ryssland.
Lagar mot västliga värderingar och WOKE kultur ska omvandla dessa avarter inom islam är det tänkt.
Som Gay HBTQ+ för Gaza och att Sharia och hederskultur och klansamhällen passar mindre bra och får gå sin naturliga väg dit där solen aldrig lyser.
Senast redigerad av MyOpinion2 2025-07-21 kl. 19:23.
Citera
2025-07-21, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Det aktuella fallet syftar inte till att förminska Förintelsen.

Jag skall förklara det enkelt för dig så du inte förringar förintelsen av misstag fler gånger:

Förintelsen karakteriseras av avsaknad av humanitet. Åt andra håller gäller dock inte sambandet, dvs avsaknad av humanitet är inget argument för att folkmord pågår.

Citat:

Vi vet att nazisterna massmördade judar i t ex Treblinka. Kan du nämna hur Israel massmördar araber i Gaza?

Citat:
Att förstöra sjukhus, energiinfrastruktur och hindra humanitär hjälp är inhumant, folk kan inte överleva utan mat och rent vatten samt i förekommande fall livsnödvändig sjukvård.

Jag hävdar att detta är resultatet av nödvändig krigföring mot Hamas. Har du bevis för motsatsen?

Citat:
Palestinier tvingas på flykt, de fördrivs.

Israel varnar befolkningen innan de anfaller. Detta är ett bevis för att IDF är världens mest moraliska krigsmakt. Men du kanske föredrar att Israel inte säger åt civilbefolkningen att evakuera innan anfall?
Citera
2025-07-21, 19:32
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag skall förklara det enkelt för dig så du inte förringar förintelsen av misstag fler gånger:

Förintelsen karakteriseras av avsaknad av humanitet. Åt andra håller gäller dock inte sambandet, dvs avsaknad av humanitet är inget argument för att folkmord pågår.

Vi vet att nazisterna massmördade judar i t ex Treblinka. Kan du nämna hur Israel massmördar araber i Gaza?

Jag hävdar att detta är resultatet av nödvändig krigföring mot Hamas. Har du bevis för motsatsen?

Israel varnar befolkningen innan de anfaller. Detta är ett bevis för att IDF är världens mest moraliska krigsmakt. Men du kanske föredrar att Israel inte säger åt civilbefolkningen att evakuera innan anfall?

Jag behöver inte styrka massmord eller bevisa något, frågan handlar om att palestinier anser sig utsatta för folkmord och är vad konstinstallationen syftar till att belysa.

Du försöker med din argumentation rättfärdiga att ta palestiniernas rätt att opinionsbilda ifrån dom.

I mina ögon är ditt sätt att ta dig an frågan ett större hot mot mänskligheten oavsett läger än konstinstallationen i sig.

Jag vill understryka att jag inte tar parti för någon i konflikten, jag försvarar yttrandefriheten.
Citera
2025-07-21, 19:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Arne_Anka
Hamas vann valet 2007, de har i sina stadgar att utplåna staten Israel.
Nej, det har de inte. De stadgar som sa detta är sedan länge avskaffade.

Citat:
Fint att palestinska folket röstar för fred, men judehatet sitter djupt. Palestinas stor mufti, Muhammad Amin al-Husseini, du vet?
Han som utsågs av britterna mot palestiniernas vilja? Ja, vi vet hur arabhatare ständigt drar fram honom.

Israel har helt på egen hand valt att ockupera mer och mer av Palestina och driva ut den infödda befolkningen. Då får man inte bli förvånad om de ockuperade gör motstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in