2025-07-21, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975
Om det nu enligt dig är ett sådant ”barbarie” eller folkmord enligt andra som Israel begår. Varför hjälper ingen av Palestinas grannar dom. Det ligger runt 70–75 länder runt Gaza som kunde hjälpa dom om dom ville. Här under hittar du alla länder som ligger inom en radie på ungefär 200 mil. Sverige ligger ungefär 300 mil ifrån Gaza som referens. Varför ska vårt land blanda oss med en kultur som är långt ifrån vår och med mänskor som hatar oss och väst.

Mellanöstern & Kaukasus
Palestina, Egypten, Jordanien, Libanon, Syrien, Irak, Iran, Saudiarabien, Kuwait, Bahrain, Qatar, Förenade Arabemiraten, Oman (norra delen), Jemen, Turkiet, Georgien, Armenien, Azerbajdzjan

Europa
Cypern, Grekland, Bulgarien, Rumänien, Moldavien, Ukraina, Ryssland (södra delen), Albanien, Nordmakedonien, Kosovo, Serbien, Montenegro, Bosnien och Hercegovina, Kroatien, Slovenien, Ungern, Slovakien, Tjeckien, Polen, Tyskland, Österrike, Schweiz, Italien, Frankrike, Spanien, Portugal, Belgien, Nederländerna, Luxemburg, Storbritannien (södra delen), Irland (delvis), Finland (södra delen), Litauen, Lettland, Estland

Afrika
Marocko, Algeriet, Tunisien, Libyen, Sudan, Sydsudan, Etiopien, Eritrea, Djibouti, Somalia (norra delen), Centralafrikanska republiken, Tchad, Niger, Nigeria (norra delen), Kamerun, Mali (delvis), Mauretanien, Senegal (östra delen)

Samma sak gäller Ukraina! Ingen vill utvidga till storkrig. Så klart!

Sen är Palestinierna inte så väl sedda i den arabiska världen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G1qr2Q/arabvarldens-stod-for-palestinierna-vacklar
Citera
2025-07-21, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Samma sak gäller Ukraina! Ingen vill utvidga till storkrig. Så klart!

Sen är Palestinierna inte så väl sedda i den arabiska världen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G1qr2Q/arabvarldens-stod-for-palestinierna-vacklar
Alla grannar till Ukraina hjälper dom, har du missat det. Men du har rätt att Palestinierna inte så väl sedda i den arabiska världen och den övriga världen likaså.
Citera
2025-07-21, 15:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Det är klart att det ärt. Dom hurrar och firar när judar blir slaktade. Dom skriker på stan att judar ska utrotas. Det är inget folkmord som det var mot judar. Det finns som sagt 2 MILJARDER muslimer. Knulla har dom uppenbart tid med dessa trots att dom är så "utsatta". Ta på hucklet bland har dom också tid med.Trots att det är så hemskt.

Det är inte alls klart att det är.

Att palestinier firar och skriker på stan i vissa fall säger ingenting om syftet med konstinstallationen i det aktuella fallet.

Önsketänkande är inte ett giltigt argument.

Du kör med argumentationsfel, det är ohederligt och gör dina inlägg ointressanta och svåra att ta seriöst.

Vem som helst får påstå att Israel utsätter palestinierna för folkmord. Det är också fritt fram att argumentera emot och hävda att det inte handlar om folkmord, det gör dock inte konstinstallationen irrelevant eller illegitim som åsiktsyttring på något vis.
Citera
2025-07-21, 15:21
Medlem
Arne_Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Din uppfattning är alltså att installationen är en uppmaning till att hänga judar?

Så uppfattar jag det också, koncentrationsläger uniformer samt en gul juden-stjärna på bröstet. Detta symboliserar nazism och en mörk del av vår historia.
Dockorna symboliserar hänga judar, man drar alla över en kam.

Hade man istället eldat en koran och hängt dockor med arsbiska kläder hade jag tolkat det som att man uppmanade till våld mot muslimer.

Åklagaren var väldigt snabb att ingripa mot Dan Parks för många år sedan. Han hade placerat en burk med texten zyklon-b utanför judiska församlingen i göteborg. Han fick då två månaders fängelse, får se vad detta slutar i.
Nu är ju de inblandade vänster och inte en hemsk högerperson så följer detta med stort intresse. Kan tycka att expo borde gå igång på detta, men icke. Det enda jag finner om nazism på deras hemsida när jag tittar är om raggar-nazister.
https://expo.se/kommentar/sluta-blunda-for-raggar-nazismen/
Nu har vi ju en socialdemokrat som verkar grovt insyltad så då kanske det inte är intressant att undersöka? Men statliga bidrag och skattemedel ska man uppbära.
Citera
2025-07-21, 15:38
Medlem
jools82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Israel vill inte ha Gaza. Dom vill ha fred.
Helt fel. Israel vill inte ha fred, de vill ha Gaza.
Citera
2025-07-21, 15:40
Medlem
Ett vanligt prank som inte hade fått någon uppmärksamhet på 90- 00-talet
Citera
2025-07-21, 15:51
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne_Anka
Så uppfattar jag det också, koncentrationsläger uniformer samt en gul juden-stjärna på bröstet. Detta symboliserar nazism och en mörk del av vår historia.
Dockorna symboliserar hänga judar, man drar alla över en kam.

Hade man istället eldat en koran och hängt dockor med arsbiska kläder hade jag tolkat det som att man uppmanade till våld mot muslimer.

Åklagaren var väldigt snabb att ingripa mot Dan Parks för många år sedan. Han hade placerat en burk med texten zyklon-b utanför judiska församlingen i göteborg. Han fick då två månaders fängelse, får se vad detta slutar i.
Nu är ju de inblandade vänster och inte en hemsk högerperson så följer detta med stort intresse. Kan tycka att expo borde gå igång på detta, men icke. Det enda jag finner om nazism på deras hemsida när jag tittar är om raggar-nazister.
https://expo.se/kommentar/sluta-blunda-for-raggar-nazismen/
Nu har vi ju en socialdemokrat som verkar grovt insyltad så då kanske det inte är intressant att undersöka? Men statliga bidrag och skattemedel ska man uppbära.

De hängda dockorna symboliserar mycket riktigt nazismens folkmord på judar. Genom överskriften och figuren med palestinasjal görs det tydligt att det handlar om att jämföra folkmordet på judar med det med palestinier.

Eftersom folkmordet på palestinier förstås inte uppmuntras så är det är inte heller en uppmaning till mord på judar, oavsett mordmetod.

Det är beklämmande på många sätt att folk inklusive dig använder metoden att helt sonika hitta på en fultolkning som passar deras agenda att kunna sätta en antisemitstämpel på verket.

Det inkluderar chefredaktörer, höga politiker, professorer, jurister och opinionsbildare. Man är antingen inte kapabel att tolka konstnärliga verk som är mer avancerade än baksidan på ett mjölkpaket eller tycker sig ha rätt att tolka allt som man vill, dvs till det sämsta för motståndaren och i vilket fall som helst så struntar man i om man är sanningsenlig och ärlig eller inte, för man har rätt i alla fall.

Alla intellektuella bland högerväljare och israelvänner i Sverige borde vara lika djupt bekymrade som jag över vad som håller på att hända och vilka företrädarna för dessa grupper är och hur villigt och uppenbart de använder lögnen som vapen och hur renons på vanlig empati de är.
Citera
2025-07-21, 16:18
Medlem
jarhoiss avatar
Hörde precis en debatt på Studio ett där de sades att bilden som figurerar i medierna är en kraftigt beskuren konstinstallation. Går det hitta originalbilden längre bak i tråden? Försökte leta men gav upp i den allmänna Israeldiskussionen
Citera
2025-07-21, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Det är klart att det ärt. Dom hurrar och firar när judar blir slaktade. Dom skriker på stan att judar ska utrotas. Det är inget folkmord som det var mot judar. Det finns som sagt 2 MILJARDER muslimer. Knulla har dom uppenbart tid med dessa trots att dom är så "utsatta". Ta på hucklet bland har dom också tid med.Trots att det är så hemskt.

Vad är skillnaden? Att judar alltid varit illa omtyckta eller? Klart som fan det är folkmord. Ironiskt nog har vissa kvävts av tårgas.
Citera
2025-07-21, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Protesten är riktad mot det som sker i Gaza efter Israels angrepp. Den jämför det med folkmordet på judar eftersom staten Israel grundades som en judisk stat som en direkt följd av förintelsen.

Att den skulle vara judehatande, antisemitisk eller riktad mot judar är påhitt, och en uppfattning spridd framför allt bland de som ogillar kritiken mot Israel och i många fall gillar anfallet mot Gaza och struntar i det civila lidandet med att de får skylla sig själva, inräknat kvinnor och barn.
Jag gillar inte hur anfallet mot Gaza gick till. Dock tycker jag att det s k konstverket är obehagligt och respektlöst. Låt oss jämföra det med situationen att du är mycket ledsen eftersom din mamma dött. Du berättar det för en arbetskompis och förväntar dig empati och ett beklagar sorgen. Istället för det berättar denna att han mist sin mor för två år sedan, sedan är diskutionen slut. Hade du inte upplevt handlingen märklig? Som att den enes sorg inte räknas eftersom den andre upplevt samma. Bådas sorg räknas, dock är förintelsen symbolen för en rutten människosyn där t ex handikappade inte förtjänade leva. 10 miljoner människor dog för de inte levde upp till den perfekta ariska människan.
Sverige kan inte vara skådeplats för världens konflikter, så säger statsministern och jag håller med. Terrorstämplade Hamas som fortfarande håller gisslan och som de röstat fram som som ledare. 50 miljarder har EU donerat sedan 1994, vad har pengarna gått till? Det har inte hållits val där sedsn 2006, en demokrati?
Jag gillar inte när barn och oskyldiga dör. Israel borde evakuerat samtliga utanför Gaza och sedan startat sitt krig.
De gör fel, det är en mardröm för folket. Men inget konstverk om förintelsen kommer vara dem till gagn.
Citera
2025-07-21, 16:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BlueBarrel
Så SD har hyrt in aktiva socialdemokrater att utföra deras "false flag". Kreativt.

Var hittar du det i min text eftersom du citerar mig...
Citera
2025-07-21, 17:00
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1000RopparOch1Yxa
Vad är skillnaden? Att judar alltid varit illa omtyckta eller? Klart som fan det är folkmord. Ironiskt nog har vissa kvävts av tårgas.
Läs på vad ett folkmord är. Det finns 2 miljarder muslimer. Hur många har dött i detta krig? Hur många var judarna och hur många dog i förintelsen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in