2025-07-21, 22:21
Medlem
JK tar inte upp fallet så det verkar inte som att han anser att det är HMF.
Sen kan ju någon anse att det är antisemitism men det är inget brott.
Citera
2025-07-21, 22:27
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper

[. . .]

Tänk dig vilket ramaskri det skulle blivit om några nynazister gjort samma sak .....

Det hade blivit ramaskri om de visat bilder på hängda judar men också om de visat bilder på välmående judar i koncentrationsläger som hänger lägervakter, det är ett rimligt antagande.

Det tillämpas dubbla måttstockar där endast den goda sidan får yttra sig utan att riskera att stå inför skranket.
Citera
2025-07-21, 22:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
JK tar inte upp fallet så det verkar inte som att han anser att det är HMF.
Sen kan ju någon anse att det är antisemitism men det är inget brott.

JK tar inte upp fallet med bilder publicerade på Instagram eftersom att plattformen saknar utgivningsbevis, det säger ingenting om JK uppfattning om eventuellt lagbrott.
(JK handlägger tryckfrihetsmål)

Ärendet ligger hos polisen och väntar på att en åklagare ska tilldelas fallet.
Citera
2025-07-21, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Yttrandefriheten står över personliga känslor hur många jämförelser du än presenterar.
Det får väl åklagaren avgöra, knappast du.
Citera
2025-07-21, 22:55
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mylstrupidius2
Det får väl åklagaren avgöra, knappast du.

Nja, åklagaren kan väl knappast stå över Regeringsformen?
Citera
2025-07-21, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nja, åklagaren kan väl knappast stå över Regeringsformen?
Var det inte just i Umeå judar känt sig hotade, vill minnas att de fick lägga ner sin förening.

JK kommer göra en utredning, som du säkert vet.
Citera
2025-07-21, 23:25
Moderator
OYs avatar
Citat:
Var det inte just i Umeå judar känt sig hotade, vill minnas att de fick lägga ner sin förening.

Såvitt jag vet kommer JK inte att utreda saken vilket jag påtalade 22:29 i den här tråden.

Omni

Citat:
JK utreder frågor gällande tryck- och yttrandefrihetsbrott men eftersom Instagram, där bilderna på skenhängningen publicerades, inte har något utgivningsbevis skickas ärendet tillbaka till polisen.

Kanske har ändrats, har du information om det?
Citera
2025-07-21, 23:32
Medlem
Citat:

Stämmer. NMR trakasserade dem.
Citera
2025-07-22, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
[u]
Tänk dig vilket ramaskri det skulle blivit om några nynazister gjort samma sak .....

Du ser ingen skillnad av att de som hyllar de som stod bakom förintelsen och smällde upp koncentrationslägren skulle hänga upp dockor för att påminna om det (i synnerhet då mycket av nynazistisk propaganda handlar om att hänga folk, NMR har tex haft hängsnanor både i tal och på sina sköldar) och en protest som likställer det folkmordet på förintelsen i Gaza? Jag ser ganska stor skillnad dem emellan.
Citera
2025-07-22, 00:32
Medlem
BlueBarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Plutten
Var hittar du det i min text eftersom du citerar mig...

menar du att du inte sagt att det är SD som ligger bakom?
Citera
2025-07-22, 01:00
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Hur kan du jämföras detta med lite papper som brinner, Är det ok att jag hänger muslimer på torget?

Nej det vore inte ok. Men ingen har väl hängt riktiga judar, eller hur?
Citera
2025-07-22, 12:14
Medlem
ReedMes avatar
Jaha, det åläggs då polisen i Umeå att utreda om brott begåtts. Då lär väl ärendet läggas ner med tanke på att Umeå är fullpackat av vänster och högernazister och polisen där gett fan i att skydda stadens judar från hat och trakasserier vilket orsakat massflykt därifrån.

Själv finner jag flera problem med "konstverket".

Endast judar hänger avrättade i snaror och utesluter alla andra grupper som nazisterna dödade.
Hängning användes som avrättningsmetod när en fånge gjort något extra skamligt.
Palestinaflaggor ramar in verket.
Verket försöker likställa förintelsen med civila dödsfall i ett krig mellan Israel och Gaza.
Nazitysklands förintelseoffer hade ingen möjlighet att värja sig. Gazaborna kan lägga ner vapnen i vilken stund som helst.
Startskottet för Israels offensiv i Gaza var gazabornas massaker på israeler, gästarbetare och turister 7 oktober 2023.

Personerna bakom verket är problematiska. Bla Mahmou*d Shnin*o. Företrädare för Socialdemokraterna och sedan för Vänsterpartiet. Personen är en varm anhängare av Hamas och hyllade massakern 7 oktober på sociala medier. Hamas i sin tur är stora beundrare av Hitler och Nazityskland och hyllar förintelsen på judarna. Man kan alltså anta att "konstnärerna" bakom verket känner samma sak. Vilket gör "konstinstallationen" minst sagt grotesk.
https://bulletin.nu/foretratt-s-i-um...d-judedockorna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in