2025-07-19, 11:58
Medlem
https://www.folkbladet.nu/2025-07-19...er-brott-0a101

Citat från folkbladet

Vid lunchtid under fredagen inträffade det en performance art demonstration i Vänortsparken, Umeå.

Dockor i blårandiga skjortor med davidsstjärna på bröstet hängdes upp i snaror.

Nedanför var det en person med en palestinasjal, även känd som en keffiyeh, över ansiktet. I famnen hade personen en docka som liknar en bebis.

Ovanför detta stod det ”Ett folkmord är ett folkmord är ett folkmord” och bredvid stod två Palestinaflaggor.

Någon som vet mer?

Vad tycker ni om jämförelsen?
Citera
2025-07-19, 12:25
Medlem
kalkryggars avatar
Ja man undrar om det är svenskt vänstersnask som stödjer muslimer eller om det är muslimer som själva gör detta i vanlig ordning. Kan vara en blandning.

Vi vet historiskt att islam/muslimer står väldigt nära nazismen så man blir inte förvånad. Men att vänstersnask har börjat anamma nazism via islam i så hög grad är vi lite mer ovana vid.

Ska bli intressant att se vilka det mer specifikt är som ligger bakom detta. Det borde väl polisen ha koll på tänker jag?

Man får väl göra som i England, terrorklassa palestinagrupperna. Förra helgen så hade det ett massgripande där de helt sonika grep varenda en som gick å grinade om det där tramsiga from the river .... yada yada.

Någon här som har koll på vad som hände?

Här är en artikel från Aftonslasket som är olåst.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-demonstration
Citera
2025-07-19, 12:26
Medlem
Det påstås att vara ett konstprojekt av en ensam konstnär. Ingen aning om vem, men skulle inte bli förvånad om det är Dan Park bakom detta.
Citera
2025-07-19, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
Det påstås att vara ett konstprojekt av en ensam konstnär. Ingen aning om vem, men skulle inte bli förvånad om det är Dan Park bakom detta.

Alldeles för sofistikerat för att vara Dan Park.

Dan gör väl mest kontroversiella klistermärken?
Senast redigerad av duenna3 2025-07-19 kl. 12:30.
Citera
2025-07-19, 12:33
Medlem
Var en mängd av de aktiva i gruppen där för någon annan aktivitet som tal eller samla in underskrifter/pengar eller kan de hävda att konstnären gick för långt och vi såg inte i tid ??

Tillägg: Bilder låg uppe på gruppens sida ett tag innan de ångrade sig verkar det som:
" Gruppen beklagar också att personer ”tagit illa upp” av att bilden delades i deras kanaler"
Senast redigerad av OnlyHans.Redux 2025-07-19 kl. 12:40. Anledning: Tveksam snabbhet
Citera
2025-07-19, 12:35
Medlem
Hets mot folkgrupp gäller bara judar.
Citera
2025-07-19, 12:42
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoneUtroparen
Hets mot folkgrupp gäller bara judar.
Nej då, om jag säger Gregers neger ströp en neger när när han gick på skithuset och födde en neger blir jag anmäld och får böta 12 000 eller så.
Hets mot folkgrupp gäller alla förutom svenska vita män.

Umeå är infesterat av vänsterfolk, annars en fin liten stad att besöka på väg uppåt.
Senast redigerad av Onanikrem 2025-07-19 kl. 13:08.
Citera
2025-07-19, 12:50
Medlem
Detta är inte längre Sverige. Varför ska andra länders elände påverka detta lilla land så mycket? Det är samma sak med Palestinademonstrationer som kostar ett antal miljoner i polisiära insatser. Vi har nog med våra egna problem med invandringen. Det räcker. Jag drömmer mig tillbaka till tiden då Sverige var svenskt.
Citera
2025-07-19, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duenna3

Någon som vet mer?

Hets mot folkgrupp tolkas lite väl brett kan jag tycka. Isht när man blandar in Israel (staten alltså) och kritiserar (något de gör) så kommer det ju omedelbums bannor om att det är frågan om antisemitism. Så kan det dels gå när man skapar en religiös stat (eller stat baserat på en folkgrupp i hets mot folkgrupp) - staten tar då sig någonslags rätt till icke-kritik baserat på hets-mot-folkgrupp-argument.

Jag tycker att man rimligen måste kunna kritiskera ageranden och ideer - även om agerandet på så sätt är förknippat med en folkgrupp eller ideerna råkar vara irrläror.

I detta fallet är ju budskapet rätt tydligt - att även attackerna mot Israels befolkning bör vara att betrakta som folkmord det också. Säga vad man vill om tesen, men det måste ju vara tillåtet att vädra en sån åsikt också.
Citera
2025-07-19, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
Inte första gången vänstern hänvisar till konstprojekt, det var väl något som blev frikänt med den motiveringen?
Citera
2025-07-19, 13:18
Medlem
Ett fall för Expo? . Tror inte det kommer hända.
Citera
2025-07-19, 13:19
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duenna3
https://www.folkbladet.nu/2025-07-19...er-brott-0a101

Citat från folkbladet

Vid lunchtid under fredagen inträffade det en performance art demonstration i Vänortsparken, Umeå.

Dockor i blårandiga skjortor med davidsstjärna på bröstet hängdes upp i snaror.

Nedanför var det en person med en palestinasjal, även känd som en keffiyeh, över ansiktet. I famnen hade personen en docka som liknar en bebis.

Ovanför detta stod det ”Ett folkmord är ett folkmord är ett folkmord” och bredvid stod två Palestinaflaggor.

Någon som vet mer?

Enligt en flyktigt bekant som påstår sig ha "insyn" så var det i själva verket pro-israeler som riggade detta, med motiveringen att få folk att släppa uppmärksamheten på pågående "folkmord i Gaza".

Visst, konstigare saker har ju hänt. (T.ex att en skurk är sittande president i USA.)
Dock har jag själv svårt att tro riktigt på denna teori, den känns lite väl konspiratorisk!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in