2025-07-16, 14:26
Medlem
Flickpojkens avatar
Detta är ett påstående som ofta cirkulerar i den allmänna diskursen inom vänstermedia. Men stämmer det verkligen?

Frågan är i allra högsta grad relevant, eftersom synen på straff och vilka effekter man anser att straff har är en av de mer avgörande skillnaderna mellan de politiska blocken.

Den forskning som vänstern lutar sig mot är oftast gjord i USA. Jag tvivlar starkt på att dessa data är giltiga i en svensk kontext.

Detta beror på att vår brottslighet är importerad – det vill säga, ett främmande element som har kommit utifrån. Om alla dessa kriminella invandrare hypotetiskt skulle avskiljas genom att man låser in dem på livstid samtidigt, så skulle problemet i princip vara löst, eftersom den återstående befolkningen inte utgör samma problem.

Svenskar kommer inte plötsligt att organisera sig i klaner, infiltrera myndigheter, trakassera civilsamhället, skjuta varandra på gatorna eller detonera bomber i bostadshus.

Här skiljer sig Sverige drastiskt från USA, där en mycket större del av befolkningen är potentiella brottslingar, och där kulturen kring kriminalitet är djupt rotad i samhället och inte importerad.

Dessvärre kan man inte låsa in alla samtidigt, men min hypotes är att vi i princip skulle kunna bli av med den typen av kriminalitet vi ser idag – om vi införde ordentliga straff från tidig ålder. Vänsterns prat om brottsprevention och påståenden om att straff inte hjälper är enligt mig ren propaganda, som faktiskt är en orsak till att utvecklingen bara verkar fortsätta i fel riktning. Vilket kranke framför allt skadar invandrare själva.

Det skulle vara intressant – och faktiskt folkbildande – att ha en faktabaserad diskussion om detta inför valet.

Henrik Jönsson, vars klipp börjar närma sig ren folkbildning med bred spridning (med tanke på hur många som tittar!), upplyser befolkningen om sådant som det politiserade vänsteretablissemanget försöker dölja.Jag hoppas verkligen att han kommer att producera ett inlägg om detta på sin YouTube-kanal (det är möjligt att han redan har gjort det).

Men även den här tråden skulle kunna reda ut hur det egentligen förhåller sig i denna viktiga fråga. Som definit borde tala för en röst på SD.

Jag tror att SD är de enda parti som garanterar en ordentlig kriminalpolitik med långa inlåsningar. I annat fall kommer utveckling fortsätta. De försten egentligen självklart vi vill inte ha pedofiler som Anders Eklund springandes på gatorna. Och dom där babbarna är precis lika vidriga då dom gromar barn, förgriper sej på gammla och mördar oskyldiga mänskor våldtar osv. Att de skulle vara kontraproduktiv låsa in dom misstänker jag är ren myt utan empirist stöd i ett svenskt kontext.
Senast redigerad av Flickpojken 2025-07-16 kl. 14:51.
Citera
2025-07-16, 14:31
Medlem
GusFrings avatar
Nej, stämmer inte. Inkapaciteringseffekten är inte bara sunt förnuft utan även vetenskapligt belagd. Däremot finns inga vidare bevis kring den avskräckande effekten - men det är något annat. Folk som är kriminella har inget vidare konsekvenstänk.
Citera
2025-07-16, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GusFring
Nej, stämmer inte. Inkapaciteringseffekten är inte bara sunt förnuft utan även vetenskapligt belagd. Däremot finns inga vidare bevis kring den avskräckande effekten - men det är något annat. Folk som är kriminella har inget vidare konsekvenstänk.
Har inte de hårdare vapenlagarna uttryckligen gjort att gängen slutat bära vapen och skjuta själva? Säkrare att låta en 14åring som inte kan straffas göra det.
Citera
2025-07-16, 14:38
Avstängd
Ksenia74s avatar
Jag tycker det ska vara dödsstraff för mord jag menar om jag vet det att om jag mördar någon så dör jag själv därmed kommer man inte mörda någon för att man vill leva.
Citera
2025-07-16, 14:41
Medlem
Onanikrems avatar
Det har inget förebyggande syfte men..

Plockar man bort det värsta avskummet från gatan, låser in dem eller avlivar så kan de inte göra någon skada.

Ja, det finns hundra till som står i kö för att mörda, spränga och lemlästa, lås in eller avliva. Personligen föredrar jag det senare då det är billigare och de kan aldrig göra om det igen. De fyller ingen funktion i samhället, de skapar bara kostnader och lidande.
Citera
2025-07-16, 14:43
Medlem
franges avatar
Titta på El Salvador - tidigare ett av världens värsta länder att bo i med bland världens högsta mordstatistik och grövsta kriminalitet. Efter att president Bukele tog vid - med definitivt hårda straff - hur har landet förändrats? Har brottsligheten ökat eller minskat?

Fungerar hårda straff i El Salvador? Ja eller nej?

Om det fungerar där - varför skulle det inte fungera i västvärlden?

Eller är det så att man menar att hårda straff inte fungerar i västvärlden? Som om att man liksom - av någon anledning - inte vill bli bukt med den importerade grova brottsligheten?
Citera
2025-07-16, 14:45
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GusFring
Nej det har de inte. Plockar man bort dem permanent kan de i alla fall aldrig göra om det igen. Antar du förstår vad jag menar med permanent? Blir liksom en pinne mindre på kammen kan man säga.
Citera
2025-07-16, 14:47
Medlem
Rimberts avatar
I vissa fall är brott en social investering. Fängelse innebär mat, husrum och gratis gymkort. En trygg ålderdom för den som växt upp i utsatthet. Det är inte dumhet – det är alternativ välfärdsplanering...
Att säga att kriminella saknar konsekvenstänk är lika felaktigt som att säga att Schrödingers kattusling saknar bostadsadress.
Senast redigerad av Rimbert 2025-07-16 kl. 14:54.
Citera
2025-07-16, 14:54
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
I vissa fall är brott en social investering. Fängelse innebär mat, husrum och gratis gymkort. En trygg ålderdom för den som växt upp i utsatthet. Det är inte dumhet – det är alternativ välfärdsplanering...
Att säga att kriminella saknar konsekvenstänk är lika felaktigt som att säga att Schrödingers kattusling saknar bostadsadress.

De är ju win/wion i såna fall. Samhället slipper dom och dom får de lungt och skönt på kåken. Undra från vilken ålder de skulle vara en pullfactor. Dom här mänskorna går ju ändå ner sej rätt tidigt så de är faktiskt möjligt att du har rätt.
Senast redigerad av Flickpojken 2025-07-16 kl. 15:00.
Citera
2025-07-16, 15:01
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
felpost
Ja, det verkar vara en lugn tillvaro, tills enhörningen du har som cellkamrat börjar spela säckpipa i gryningstimmarna.

För att vara lite allvarlig - Vad är det för fel med dödsstraff egentligen?
Slutgiltig rättvisa: För brott som anses särskilt grymma eller omänskliga upplever vissa att dödsstraff ger ett känslomässigt avslut för brottsoffrens anhöriga, som ser det som en form av rättvisa.

Ingen risk för återfall: Dödsstraff eliminerar risken att gärningspersonen begår fler brott.

Ekonomiska argument: I teorin kan dödsstraff ses som ett sätt att minska långsiktiga kostnader för livstids fängelse.

Slutgiltig rättvisa: För brott som anses särskilt grymma eller omänskliga upplever vissa att dödsstraff ger ett känslomässigt avslut för brottsoffrens anhöriga,
Jag vet att Det är viktigt att notera att dessa argument har starka motargument också, särskilt när det gäller risken för felaktiga domar, rättssäkerhet, och mänskliga rättigheter.

Jag vet att det finns starka motargument,men jag står på mig: Återinför det gamla hedervärda yrket bödel igen.
Det handlar ju inte om att plåga delikventerna i onödan, utan bara om att så lugnt och stilla med största möjliga värdighet släcka deras livslåga. Inget konstigt med det, vi ska ju alla den vägen vandra.
Döden är vad vi alla har gemensamt och ingen undslipper den.
Som ett sorts androm till varnagel till andra som går i brottsliga tankar.
Tror det är en bra psykologisk metod som avskräckning för grova brott vad än alla insöade trähattar till professorer säger...
Senast redigerad av Rimbert 2025-07-16 kl. 15:41.
Citera
2025-07-16, 15:02
Medlem
Beklagligt att Flashbacks sökfunktion är så usel att du startar en ny tråd istället för att posta i någon av dussintals trådar som behandlar samma ämne:
Citera
2025-07-16, 15:24
Medlem
psaks avatar
Svenska straff är ofta löjeväckande låga MEN straff-frågan är knappast den viktigaste faktorn för låg brottslighet.
Min slutsats efter att ha tittat på Sverige, USA (som haft en annan demografi längre) och andra västländer, då och nu, är att det är två lika viktiga faktorer som verkar avgöra:

1. Välfärdsstandard och 2. Vilka och hur stora folkgrupper man hyser i landet (själva mångkulturen, krockarna mellan folk utgör mycket av problemet).

Man ska vara ärlig.
Senast redigerad av psak 2025-07-16 kl. 15:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in