2011-06-21, 00:22
Medlem
dilbers avatar
Läste precis denna artikeln om en 21-åring som dömts till 2 månaders fängelse.

http://www.sydsvenskan.se/lund/artic...-fangelse.html

"En 21-årig Lundabo fälls på nio åtalspunkter och döms till två månaders fängelse. Bland annat rånade han en man vid Runslingan i Lund på 120 kronor för snart två år sedan och misshandlade sin före detta flickvän i oktober förra året."

"Tingsrätten dömer honom för både rån och övergrepp i rättssak."

"21-åringen döms också för narkotikabrott sedan polisen vid en husrannsakan i hans bil hittat mindre mängder cannabis. Domen gäller även rattfylleri eftersom han kört bil med narkotika i blodet. Han döms även för olovlig körning."

Är det inte hög tid att justera upp tiden brottslingar sitter inne?
Döms det så milt för att det kostar så mycket att förvara folk i fängelse?
För mig känns det som att man bara pissar på offren och kastar till dem några tusenlappar..
Citera
2011-06-21, 00:25
Medlem
valkyriaans avatar
2 år är ju verkligen ingenting för alla dem brott som killen begått. låter väldigt skumt med just bara 2 år.
Citera
2011-06-21, 00:29
Medlem
hashish-boys avatar
spontant tycker jag det låter milt eftersom de inte är första gången han begår grövre brott.
kan kanske finnas lindrande omständigheter...

men jag tycker också det borde vara hårdare straff, runt ett år hade låtit rimligare i mina öron.
Citera
2011-06-21, 00:37
Medlem
revodnebs avatar
Jag spyr nästan när jag läser sånt här. Hade man satt ett straff på exempelvis 3-5 år, 3 om han sköter sig, 5 om han missköter sig (med ev. påbackning) så tror jag han hade tänkt både en och två gånger på hur han vill ha sin framtid. Två månader är rena skämtet, helt meningslöst i mina ögon. Man kunde lika gärna sparkat brottsoffren i skrevet, jag ser ingen skillnad.
Citera
2011-06-21, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av valkyriaan
2 år är ju verkligen ingenting för alla dem brott som killen begått. låter väldigt skumt med just bara 2 år.

Han dömdes till två MÅNADER!
Citera
2011-06-21, 00:41
Bannlyst
Nah. 2 månader var lagom. Det var ju inga brott att tala om. Misshandeln är säkert bara att han slagit till henne med handflatan eller något.
Citera
2011-06-21, 00:41
Medlem
valkyriaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ismyg
Han dömdes till två MÅNADER!

ber om ursäkt, tröttheten börjar jobba haha. men 2 månader? blir bara ledsen när man läser sånt här.
Citera
2011-06-21, 05:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dilber
Är det inte hög tid att justera upp tiden brottslingar sitter inne?
Döms det så milt för att det kostar så mycket att förvara folk i fängelse?
För mig känns det som att man bara pissar på offren och kastar till dem några tusenlappar..

Nej det är för att de som förvränger de gamla lagarna, de som felaktigt kallas lagstiftarna, är ett gäng kriminella blötdjur.

De som alla kriminella vill ju ha så låga straff som möjligt.
Befolkningen vill ha hårdare straff medans de kriminella blötdjuren som felaktigt kallas lagstiftare går in och nedmonterar lagen till att bli ett skämt.

Vidare ska man komma ihåg att dessa kriminella blötdjur även sett till så att man i Sverige har straffrabatt, dvs. gör man flera olika brott så pliktar du endast för det grövsta medans i stort sett alla andra länder så applicerar man principen där man adderar ihop alla brotten för att komma till hur stort straffet blir, därav blir den här smutsiga horungen endast bestraffad med 2 månader för att de andra brotten han åkt dit för har försvunnit iom den sinnessjuka straffrabatten.

De kan hiva ut tiotusentals kronor på främlingar som kommer hit och får mer pengar än fattigpensionärerna utan att ha betalat skatt en enda dag i sitt liv, så kostnader för fängelser kan inte direkt vara någon post som de försöker spara in pengar på, vill man dessutom spara in pengar så är det bara ta bort alla leksaker de har i fängelsena och dra in åtminstone ett mål mat om dagen.
Citera
2011-06-21, 10:33
Medlem
dilbers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamSmack
Nah. 2 månader var lagom. Det var ju inga brott att tala om. Misshandeln är säkert bara att han slagit till henne med handflatan eller något.
Det är just på det sättet som gör att samhället är den skiten den är idag.
In några månader sen ut igen och göra likadant med nya offer, sen in igen.
Skapar otrygghet och ger en signal att det nästan är acceptabelt att råna folk och köra bil påverkad.
Jag tycker inte att man i Sverige skall kunna ha uppemot 50 åtalspunkter under sin ungdomstid, som vissa har, utan att göra en längre tur på kåken.
Citera
2011-06-21, 11:01
Bannlyst
Citat:
Det är just på det sättet som gör att samhället är den skiten den är idag.
In några månader sen ut igen och göra likadant med nya offer, sen in igen.
Skapar otrygghet och ger en signal att det nästan är acceptabelt att råna folk och köra bil påverkad.
Jag tycker inte att man i Sverige skall kunna ha uppemot 50 åtalspunkter under sin ungdomstid, som vissa har, utan att göra en längre tur på kåken.

Ja, men man passar sig för att skicka unga till fängelse. De får en eller flera extra chanser när de är unga. Det är inget fel med det. Det är ju förödande för samhället att förstöra någons liv. Hur stora tror du inte de kostnaderna blir?
Citera
2011-06-21, 11:29
Medlem
dilbers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamSmack
Ja, men man passar sig för att skicka unga till fängelse. De får en eller flera extra chanser när de är unga. Det är inget fel med det. Det är ju förödande för samhället att förstöra någons liv. Hur stora tror du inte de kostnaderna blir?
Men vad tror du alla dessa brott kostar samhället totalt.
Alla dessa småförbrytares brott måste ju kosta samhället mycket mer än några år på kåken.
Citera
2011-06-21, 11:57
Bannlyst
Citat:
Men vad tror du alla dessa brott kostar samhället totalt.
Alla dessa småförbrytares brott måste ju kosta samhället mycket mer än några år på kåken.

Nej det tror jag inte. En plats på en anstalt kostar ett antal tusenlappar per dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in