2025-07-13, 10:22
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vad skulle vi missuppfattat? Det är väldigt tydligt vad studien kom fram till och det var kanske lite för skrämmande resultat för LVU-dödskulten att ta till sig?

Det är precis vad vi gjort. Med fakta.

Det får trådens läsare avgöra. Att du tar din kompis i försvar trots hans sandlådenivå på argumentation trodde jag aldrig om dig. Du framstår ändå som lite mer resonerande.

Vad han skriver är ju bara inte bara verklighetsfrånvänt. Det är ett dokumenterat faktaförnekande.

Är detta påstående korrekt och finns stöd för i forskningen du hänvisat till?

Citat:
När det gäller överdödligheten på 400 %, så kommer den siffran från Socialstyrelsen och handlar om placerade barn i stort och inte enbart de "svåraste fallen", utan generellt.

Ja eller nej?
Citera
2025-07-13, 10:23
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Ok och det har ju redan Nariiouh påvisat att den inte har stöd för ditt uttalande.

Detta är ett falskt påstående, som inte finns stöd i forskningen du hänvisar till.
Bemöt kritiken du fått med faktiska argument om du vill bli tagen på allvar.
Nej det du säger här stämmer helt enkelt inte.

Forskningen visar att omhändertagandet ökar dödligheten markant, och det görs på rättsosäkra grunder.
Det är vad Helénsdotter och CFR konstaterar.
Citera
2025-07-13, 10:30
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Detta är ett falskt påstående, som inte finns stöd i forskningen du hänvisar till.
Bemöt kritiken du fått med faktiska argument om du vill bli tagen på allvar.

Det börjar bli smärtsamt tydligt vad ni är för sekt. Ni sitter och gaslightar varandra tills ni faktiskt tror att era egna lögner är sanning. Och det mest komiska? Allt ni påstår faller sönder med en enkel läsning här, öppet, på samma forum.

Och så har vi klassikern: "Ni förstår inte statistik!" sagt av någon som inte ens greppar skillnaden mellan absolut och relativ risk.

Så här kommer det igen, långsamt, för den som missat grundkursen i procent:

Enligt SNS-rapporten är grundrisken att dö före 20 års ålder 1,8 %.
Efter LVU-placering ökar risken till 6,8 %.
Det är en ökning med 5 procentenheter i absoluta tal, men i relativa termer en ökning med cirka 378 %, vilket avrundas till 400 % i debatten.

Det är alltså korrekt. Det är matte. Det är forskning.
Men ni kallar det "desinformation" eftersom det är enklare än att erkänna det obekväma: att barn faktiskt löper kraftigt ökad risk att dö efter att ha omhändertagits.

Och att du ens står bakom någon som kallar detta "feltolkning" säger nog allt. Det handlar inte om okunskap längre. Det handlar om att ni försöker rädda ansiktet genom att relativisera att barn dör i statens vård. Frågan är varför? Vem tjänar på er desinformation? Ja inte är det barnen i vart fall som löper nästan fyra gånger så hög risk att dö.
Citera
2025-07-13, 10:36
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Nej det du säger här stämmer helt enkelt inte.

Forskningen visar att omhändertagandet ökar dödligheten markant, och det görs på rättsosäkra grunder.
Det är vad Helénsdotter och CFR konstaterar.

Ditt påstående

Citat:
så som de blir nu med 400% ökad dödlighet av omhändertagande

Finns det inte stöd för i forskningen.

Det har Nariiouh i detalj förklarat i detta inlägg

(FB) ”LVU-sekten” påstår att Svenska myndigheter systematiskt kidnappar och säljer barn.

Du uppvisar vad som kallas bekräftelsebias.

Jag kan inte utrycka det här tydligare, förstår du inte, nej synd, bryr mig faktiskt inte, upp till dig, nu ska jag ut och njuta av semestern! Ha det så bra, hoppas du mår bättre snart.
Citera
2025-07-13, 10:37
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Det börjar bli smärtsamt tydligt vad ni är för sekt. Ni sitter och gaslightar varandra tills ni faktiskt tror att era egna lögner är sanning. Och det mest komiska? Allt ni påstår faller sönder med en enkel läsning här, öppet, på samma forum.

Och så har vi klassikern: "Ni förstår inte statistik!" sagt av någon som inte ens greppar skillnaden mellan absolut och relativ risk.

Så här kommer det igen, långsamt, för den som missat grundkursen i procent:

Det är en ökning med 5 procentenheter i absoluta tal, men i relativa termer en ökning med cirka 378 %, vilket avrundas till 400 % i debatten.

Det är alltså korrekt. Det är matte. Det är forskning.
Men ni kallar det "desinformation" eftersom det är enklare än att erkänna det obekväma: att barn faktiskt löper kraftigt ökad risk att dö efter att ha omhändertagits.

Och att du ens står bakom någon som kallar detta "feltolkning" säger nog allt. Det handlar inte om okunskap längre. Det handlar om att ni försöker rädda ansiktet genom att relativisera att barn dör i statens vård. Frågan är varför? Vem tjänar på er desinformation? Ja inte är det barnen i vart fall som löper nästan fyra gånger så hög risk att dö.

Din tankevurpa förklaras bland annat här:

(FB) ”LVU-sekten” påstår att Svenska myndigheter systematiskt kidnappar och säljer barn.

Jag har inget behov som du att upprepa vad som redan sagts konstant, förstår du inte första gången, lär du inte förstå 20e gången heller.
Citera
2025-07-13, 10:41
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:

Vad studien visade var nämligen just en nästan fyrdubblad överdödlighet för barnen som socialtjänsten lyckades placera. Det går liksom inte att förneka. Det är fakta och inte "desinformation".

Titta nu ljuger du igen

Studien påstår inte detta

Du förstår verkligen inte innehållet.
Citera
2025-07-13, 10:43
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ditt påstående

Finns det inte stöd för i forskningen.

Det har Nariiouh i detalj förklarat i detta inlägg

Du uppvisar vad som kallas bekräftelsebias.

Jag kan inte utrycka det här tydligare, förstår du inte, nej synd, bryr mig faktiskt inte, upp till dig, nu ska jag ut och njuta av semestern! Ha det så bra, hoppas du mår bättre snart.
Ja det är din åsikt om saken.

Den stämmer naturligtvis inte och du anklagar mig för det du själv gör.

Tvångsomhändertagning ökar risken för att dö i förtid
I de fall då det inte är självklart att barnet borde omhändertas leder beslutet
att placera barnet utanför hemmet till att risken för att barnet dör innan det
år barnet skulle fylla 20 år ökar med 6,8 procentenheter. Jämfört med barnens
grundrisk (1,8 procent) motsvarar detta en ökning med flera hundra procent.
Med andra ord hade fler av dessa barn överlevt barndomen om de inte
tvångsplacerats med stöd av LVU.

https://snsse.cdn.triggerfish.cloud/uploads/2024/11/sns-analys-106-overleva-barndomen.pdf

Njut du av semestern.
Citera
2025-07-13, 10:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Titta nu ljuger du igen

Jaha vad visar studien då menar du? Vad är det jag inte förstår? Varför publicerades ens studien om den inte visade något anmärkningsvärt?

Låt oss höra nu din analys.
Citera
2025-07-13, 10:44
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Titta nu ljuger du igen

Citat:
Ja det är din åsikt om saken.

Den stämmer naturligtvis inte och du anklagar mig för det du själv gör.

Tvångsomhändertagning ökar risken för att dö i förtid
I de fall då det inte är självklart att barnet borde omhändertas leder beslutet
att placera barnet utanför hemmet till att risken för att barnet dör innan det
år barnet skulle fylla 20 år ökar med 6,8 procentenheter. Jämfört med barnens
grundrisk (1,8 procent) motsvarar detta en ökning med flera hundra procent.
Med andra ord hade fler av dessa barn överlevt barndomen om de inte
tvångsplacerats med stöd av LVU.

https://snsse.cdn.triggerfish.cloud/uploads/2024/11/sns-analys-106-overleva-barndomen.pdf

Njut du av semestern.
Här står det precis det Kurt säger studien säger.
Citera
2025-07-13, 10:45
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Din tankevurpa förklaras bland annat här:

Jag har inget behov som du att upprepa vad som redan sagts konstant, förstår du inte första gången, lär du inte förstå 20e gången heller.

Det är ett icke-svar precis som vanligt och det är nog det som är ert problem. När ni inte har några svar så beter ni er exakt på detta sätt och blandar bort korten. Ni är på fel sida i historien och kommer till slut att stå helt ensamma i er lilla interna barnplågarkult.
Citera
2025-07-13, 10:48
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:

Här förvränger du informationen igen. Så antingen har du inte läst eller så kan du bara inte låta bli att ljuga.

Citat:
Jaha vad visar studien då menar du? Vad är det jag inte förstår? Varför publicerades ens studien om den inte visade något anmärkningsvärt?

Låt oss höra nu din analys.

Den visar att fler dör vid tveksam placering inte generell som du antyder hela tiden.
Citera
2025-07-13, 10:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Här förvränger du informationen igen. Så antingen har du inte läst eller så kan du bara inte låta bli att ljuga.
Vad EXAKT har jag förvrängt? Låt höra nu.

Citat:
Den visar att fler dör vid tveksam placering inte generell som du antyder hela tiden.

Precis och det var ju det som var poängen! Barn dör i tveksamma LVU. Det är just därför vi pratar om det. Men du verkar mer störd av kritiken än av dödsfallen som den dödskultssektmedlem du är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in