2025-07-13, 08:56
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Mm, grundproblemet här är att du och hon har olika syn på vad tveksamt omhändertagande är. Du tror att alla LVUn i grund och botten är tveksamma omhändertaganden.

Nej, jag avfärdar inte studien, jag avfärdar att studien säger det du vill förmedla. Att LVU skulle innebära en 400% risk att placerade barn dör.

Läs rapporten.

Gäller fortfarande tveksamma LVUn baserat på vad hon anser är tveksamt. Inte du.

Jo du har sagt det, du vill att det ska granskas i dess oändlighet för att det kanske någonstans nånstans skrivits en mening fel som ogillar hela fallet.

Signifikant överdödlighet? Haha vad yrar du om.

Sidantalet tog jag upp då rapporten är att anse som "kort" och inte mer ingående. Hade DU vetat något högre studier hade du vetat att mer ingående rapporter har mer än 3000 ord, detta är alltså ingen omfattande forskning.
Om vi använder forskningen som hon stödjer sig på (Doyle, J. J. (2007). Child protection and child outcomes: Measuring the
effects of foster care.) har den avhandlingen 15000 ord och är mer ingående. Säger det inte för att förminska värdet utan för att förmedla att det ger en begränsad insyn på placeringarna i Sverige.

En tragisk siffra, men absolut ingen överdödlighet du pratar om. De flesta klarar sig ur LVU utan suicid hur du än vrider och vänder på det. 63st hade dött oavsett.

Motbevisade dina 400% pga LVU. Det rör sig om en förändring från 1,8% till 6,8%.

Kan man matte förstår man att 400% är en ökning. Grundrisken för suicid vid felplacering är alltså 6,8% inte 400%.

Precis detta kurt-sune och Fia har basunerat ut hela tiden, men nu helt plötsligt när någon faktiskt läst det dom grundar sin desinformation i blir det tydligt vad de håller på med.

Det finstilta som förändrar hela påståendet, det tar man inte med. Tror anledningen att kurt-sune tror en jävla massa om hur socialsekreterare fuskar i sina utredningar, är för det är exakt det han själv håller på med i sin "samhällskritik".
Citera
2025-07-13, 09:03
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Precis detta kurt-sune och Fia har basunerat ut hela tiden, men nu helt plötsligt när någon faktiskt läst det dom grundar sin desinformation i blir det tydligt vad de håller på med.

Det finstilta som förändrar hela påståendet, det tar man inte med. Tror anledningen att kurt-sune tror en jävla massa om hur socialsekreterare fuskar i sina utredningar, är för det är exakt det han själv håller på med i sin "samhällskritik".
Om du läser CFR inslag om detta så ska du se att Kurt har rätt i sin samhällskritik.

https://centrumforrattvisa.se/wp-content/uploads/2024/11/Rapport-Chanslos-mot-myndigheterna-2024-11-12.pdf

Kurt har varit väldigt tydlig med vad studien påstår hjärtat.
Citera
2025-07-13, 09:10
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incidenten
Men hur går man tillväga som enskild förälder här? Om man lyckas få ut merparten av alla handlingar från socialtjänsten är det ju minst ett halvårs arbete att studera texter och som du skriver låta AI granska innehållet. Men sedan då? När man har ett underlag med felaktigheter vem ska publicera det så att allmänheten kan läsa? Du vet ju redan att mainstream media inte är särskilt intresserad av att exponera socialtjänsten. Vilken journalist vill ta i saken?
UG tar ju bara upp enstaka fall. Åren med sina barn kan man inte få tillbaka och rättvisa kan inte skipas sålänge det inte finns tjänstmanna ansvar. Förstår hur du tänker men då krävs det att flera tusen föräldrar agerar väl?

Media är tyvärr ofta ointresserade inte för att fallen saknar substans, utan för att journalister sällan får tillgång till hela materialet. De ser bara fragment: ett gråtande barn i ett klipp, en upprörd förälder i en statusuppdatering. Och när socialtjänsten då kan svara med att "vi har annan information, men vi kan inte kommentera p.g.a. sekretess", så står föräldern där ensam och journalisten backar.

För det är inte bara källkritik som styr, det är självbevarelsedrift. En journalist som går ut och granskar socialtjänstens beslutslinje sätter sin egen trovärdighet på spel, särskilt om fallet inte är 110% bombsäkrat i varje detalj. Och skulle det i efterhand visa sig att socialtjänsten eventuellt hade fog för sitt agerande, riskerar journalisten att bli uthängd som en ansvarslös populist som "sått misstro mot en samhällsviktig institution".

Det är därför fallet Adam fick gå i Uppdrag Granskning: för att det var så uppenbart absurt att till och med rättssystemet reagerade. En sjuårig pojke som felaktigt anklagas för incest och pedofili, där socialtjänsten hävdar att "vi är objektiva" samtidigt som både polisförhör och läkarbedömningar säger tvärtom. Det gick inte att sopa under mattan.

Men det finns många andra fall lika upprörande, lika godtyckliga som aldrig når offentligheten. De pågår i detta nu. Skillnaden? Föräldern har inte lyckats samla in all dokumentation, eller så är övergreppet inte tillräckligt mediegenomträngligt. Inga skandalkopplingar. Inga chockrubriker. Bara systematiska fel, maktmissbruk och barn som lider i tystnad.

Och tyvärr är det många journalister som vet att det finns ett problem men håller tyst. Inte av illvilja, utan av rädsla. För att redaktionen inte vill bråka med kommunen. För att det är enklare att skriva ännu ett reportage om gängvåld än att ge sig in i ett sekretesskyddat minfält där alla bevis måste dubbelverifieras och där man riskerar att bli kallad för "desinformatör" eller "konspiratorisk".

Så var ska sanningen komma fram? Inte i DN. Inte i SVT. Det måste börja med föräldrarna själva.

De som begär ut handlingarna. De som analyserar, dokumenterar, synliggör och publicerar själva om ingen annan vågar.

För rättvisa bygger inte på att media nappar. Rättvisa bygger på att någon vägrar ge sig och tar reda på vad som faktiskt står i socialtjänstens dokumentation. Det ligger där. Bara att begära ut!
Citera
2025-07-13, 09:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Vad exakt är det vi har "basunerat ut" som du menar är felaktigt eller desinformation?

Du anklagar andra för att förvränga fakta, men det var ju du själv som nyligen spred ren desinformation om forskningsrapporten och det inför hela tråden, för allmän beskådan. Det är inte ens en tolkningsfråga, det var faktamässigt fel.

Så frågan är: hur hög är din egen trovärdighet just nu, egentligen? Förmodligen lägre än den du försöker smutskasta, vare sig det gäller Fia, Family United eller andra som granskar systemet.

Att kritisera andras påståenden kräver att man håller sig till sanningen själv. Du borde börja där.

Citat:
Nu råkar det vara så att jag inte bara tror att socialsekreterare fuskar i sina utredningar. Det är väl dokumenterat av både IVO och JO. Det finns flera beslut där allvarliga brister konstaterats: fabricerade citat, bristande dokumentation, sekretessbrott, olagliga beslut utan rättslig grund. Det är bara en googling bort. Men jag misstänker att du inte är särskilt intresserad av att ta del av det. Det passar liksom inte narrativet inom LVU-dödskulten.

Och som jag redan nämnt tidigare: föräldrar har laglig rätt att granska sina egna handlingar. Journalerna tillhör inte socialtjänsten, de tillhör barnen och föräldrarna. Det är därför allmän handling finns i svensk lag. Att myndigheten bara är förvaltare av materialet betyder inte att de får använda det som personlig ägodel eller vapen.

Så ja, du kan kalla det "samhällskritik", "desinformation" eller vad du vill, men sanningen kommer ändå fram. Det är bara en tidsfråga innan fler föräldrar börjar begära ut sin dokumentation, går igenom allt i detalj och visar exakt hur det gick till. Och då blir det svårare och svårare att gömma sig bakom orden "barnets bästa".
Citera
2025-07-13, 09:30
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Om du läser CFR inslag om detta så ska du se att Kurt har rätt i sin samhällskritik.

https://centrumforrattvisa.se/wp-content/uploads/2024/11/Rapport-Chanslos-mot-myndigheterna-2024-11-12.pdf

Kurt har varit väldigt tydlig med vad studien påstår hjärtat.

Litar inte på att du klarar av att läsa och tolka text öht, om den bevisar det som kurt-sune och du sagt.

Alltså följande påstående:

från dig:

Citat:
så som de blir nu med 400% ökad dödlighet av omhändertagande

från kurt-sune:

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
När det gäller överdödligheten på 400 %, så kommer den siffran från Socialstyrelsen och handlar om placerade barn i stort och inte enbart de "svåraste fallen", utan generellt.

Vart exakt i din länk du fortsätter spamma hittar du stöd för dessa påståenden?
Nariiouh skrev ett inlägg som förklarade det tydligt hur ni båda missuppfattat det ni själva läser.

Bemöt hans kritik sakligt, peka på vart i materialet ni har stöd för dessa påståenden.
Undvik halmgubbar och personangrepp.

Det kommer ni garanterat inte klara av. Men jag väntar med spänning.
Citera
2025-07-13, 09:33
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Vad exakt är det vi har "basunerat ut" som du menar är felaktigt eller desinformation?

Du fick ju en hel lista med exempel, men vi kan ju ta detta:

Citat:
När det gäller överdödligheten på 400 %, så kommer den siffran från Socialstyrelsen och handlar om placerade barn i stort och inte enbart de "svåraste fallen", utan generellt.

Citat:

Du anklagar andra för att förvränga fakta, men det var ju du själv som nyligen spred ren desinformation om forskningsrapporten och det inför hela tråden, för allmän beskådan. Det är inte ens en tolkningsfråga, det var faktamässigt fel.

Jag utgick från det du själv skrivit, som ovanstående påstående, att det var "generellt", och att du menar att LVU innebär en generell ökad dödlighet à la 400%, men ska sluta lita på att du ens kan läsa från och med nu.
Citera
2025-07-13, 09:35
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Litar inte på att du klarar av att läsa och tolka text öht, om den bevisar det som kurt-sune och du sagt.

Alltså följande påstående:

från dig:

från kurt-sune:

Nariiouh skrev ett inlägg som förklarade det tydligt hur ni båda missuppfattat det ni själva läser.

Bemöt hans kritik sakligt, peka på vart i materialet ni har stöd för dessa påståenden.

Men finaste hjärtans käraste vännen, vi har redan gett stöd för dessa påståenden.

Ifall du tar dig tiden att läsa igenom vad CFR har skrivit så kommer du få en klarar bild om vilket tillstånd omhändertagandet av barn är i.
Citera
2025-07-13, 09:42
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Men finaste hjärtans käraste vännen, vi har redan gett stöd för dessa påståenden.

Ifall du tar dig tiden att läsa igenom vad CFR har skrivit så kommer du få en klarar bild om vilket tillstånd omhändertagandet av barn är i.

Jag vill att du visar specifikt vart i det CFR skrivit som ger stöd för detta påstående.

Citat:

Vart har du gett stöd åt detta påstående, citera vart i artikeln detta påstående från dig har stöd.
Citera
2025-07-13, 09:54
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Jag vill att du visar specifikt vart i det CFR skrivit som ger stöd för detta påstående.

Vart har du gett stöd åt detta påstående, citera vart i artikeln detta påstående från dig har stöd.
Men hjärtat kära, är det inte lättare att bara läsa den?
Du hade ju läst klart den vid det här laget nu. Jag vet inte vart du får att jag har påstått att CFR har sagt den siffran. Det är Helénsdotters forskning som visar det.

Är det verkligen så att du har barnens bästa i åtanke? Jag skulle föreställa mig att man tar till sig vad seriösa aktörer säger då.
Citera
2025-07-13, 09:55
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag utgick från det du själv skrivit, som ovanstående påstående, att det var "generellt", och att du menar att LVU innebär en generell ökad dödlighet à la 400%, men ska sluta lita på att du ens kan läsa från och med nu.

Du får sluta "lita" hur mycket du vill, men det var du som spred desinformation när du påstod att studien jämförde barn som inte haft med socialtjänsten att göra med placerade. Att du nu försöker projicera din egen läsförmåga på mig är bara pinsamt.

Vad studien visade var nämligen just en nästan fyrdubblad överdödlighet för barnen som socialtjänsten lyckades placera. Det går liksom inte att förneka. Det är fakta och inte "desinformation".
Senast redigerad av kurt-sune 2025-07-13 kl. 09:58.
Citera
2025-07-13, 10:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Vad skulle vi missuppfattat? Det är väldigt tydligt vad studien kom fram till och det var kanske lite för skrämmande resultat för LVU-dödskulten att ta till sig?

Citat:
Det är precis vad vi gjort. Med fakta.

Citat:
Det får trådens läsare avgöra. Att du tar din kompis i försvar trots hans sandlådenivå på argumentation trodde jag aldrig om dig. Du framstår ändå som lite mer resonerande.

Vad han skriver är ju bara inte bara verklighetsfrånvänt. Det är ett dokumenterat faktaförnekande.
Citera
2025-07-13, 10:17
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Men hjärtat kära, är det inte lättare att bara läsa den?
Du hade ju läst klart den vid det här laget nu. Jag vet inte vart du får att jag har påstått att CFR har sagt den siffran. Det är Helénsdotters forskning som visar det.

Är det verkligen så att du har barnens bästa i åtanke? Jag skulle föreställa mig att man tar till sig vad seriösa aktörer säger då.

Ok och det har ju redan Nariiouh påvisat att den inte har stöd för ditt uttalande.

Citat:

Detta är ett falskt påstående, som inte finns stöd i forskningen du hänvisar till.
Bemöt kritiken du fått med faktiska argument om du vill bli tagen på allvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in