2025-06-14, 16:10
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Orimlig och osannolik. Perfekta beskrivningar av SE som GM.

Beskrivningen av SE är bra, som du skriver, men budskapet verkar inte gå hem.

Det liknar lite en Nigeria-scam, där premisserna för att fiska in offren ofta är så övertydliga att bara de mest godtrogna kan trilla dit?

Skrev inte Filter "LÖSNINGEN" i skrikiga stora bokstäver som tydligt lånar upplägget från Nigeriabrev?
Citera
2025-06-14, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen

Det liknar lite en Nigeria-scam, där premisserna för att fiska in offren ofta är så övertydliga att bara de mest godtrogna kan trilla dit?

Skrev inte Filter "LÖSNINGEN" i skrikiga stora bokstäver som tydligt lånar upplägget från Nigeriabrev?

Dom flesta mordgåtorna som aldrig får en lösning eller har starka bevis mot sig är väl pga att GM inte var så sannolik eller rimlig om han agerade på egen hand !

Så det är väl inte konstigt
Citera
2025-06-14, 16:18
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag får lyfta på hatten (eller ingen huvudbonad) åt ditt gedigna arbete kring Långtjärnsfantasierna.

Jag vill dock påpeka att redan ”mannen på isen” är ett antagande, för ingen såg mannen på själva isen. Och det fanns inga fotspår på isen.

Men det var inget som hindrade tipsaren från att tillämpa ett förutseende Filtertänk, då hon konstaterade att avsaknaden av fotspår tyder på att någon gått där. För fotspåren måste ha ”blåst bort”.

Den verkliga mannen kan förstås ha vänt vid sjöns kant om han tyckte att det var för dåligt väder för isfiske just den dagen. Vilket skulle kunna förklara varför han vände tillbaka till bilen så snabbt. Något tipsaren reagerade på.

Men som du säger vågar man väl knappt röra köttbenet i ”stay behind”-bulldoggens fradgande gap.

Det stora mysteriet vid Långtjärnen är väl hur vittnet tyckte sig koppla observationen till mordvapnet?

Kanske var vittnet släkt med Ålandsmaggan och hade läst i någon kvällstidning om mordet?

Annars är det väl inte så konstigt att någon stannar till längs en trafikerad väg till fjällen? På vilket sätt måste det ha ett samband med mordet på statsministern?

Edit: Tänk att den figurativa hunden i mitt inlägg kunde kopplas till "Stay Behind"! Så långt tänkte inte ens jag faktiskt.
Citera
2025-06-14, 16:25
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Dom flesta mordgåtorna som aldrig får en lösning eller har starka bevis mot sig är väl pga att GM inte var så sannolik eller rimlig om han agerade på egen hand !

Så det är väl inte konstigt

Du har rätt i att det är lättare att fantisera om den påhittade GM-SE som en obetydlig, nästan osynlig kugge i en konspiration.

SE kan då haft en dubbel roll efter mordet. Dels att dra alla blickar till sig, dels att skymma sikten för nyfikna vittnen.

Och efteråt, genom att fullständigt dominera medierapporteringen efter mordet och göra allt polisarbete nästintill omöjligt genom att störa dem.

Eller så var SE bara ett ganska färglöst efterspelsvittne.
Citera
2025-06-14, 16:30
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:

Det kanske rent av är en Nigeria-scam och TP på riktigt hånar läsarna i titeln på boken. Ungefär som Konspiration 58?

Efter att mockumentären Konspiration 58 släpptes var det massor av människor som oförhappandes tog den på allvar. Upphovsmännen till mockumentären blev häpna.

TP kanske rent av hämtade inspiration från Flashback-användaren ”Spongen” när han skrev sin bok?

Man bör här betänka att SE-teoretiker ofta beskylls för att ha ”konspirationsteoretiker-hjärnor” och kan ha relativt lätt att hoppa över till hemlig agent-fantasier om stay behind och liknande. I alla fall i långt större grad än CA-, CP- och MV-intresserade. SE-teoretiker kan alltså med fördel jämföras med ”konspirationsteoretiker” vid läsning av nedanstående inlägg:

Citat:
Ursprungligen postat av Spongen
Det har mycket värde i att förstå hur man på ett neutralt sätt åstadkommer kunskap om någonting, och framförallt hur man inte går tillväga för att inte drivas av sina egna bias.

Jag är inte helt uppdaterad i allt kring 9/11, det var flera år sedan jag diskuterade det 'på allvar'; men jag har haft diskussioner kring väldigt många andra konspirationer sedan dess, och det finns mycket tydliga och gemensamma mönster för hur slutledningsförmågan går till, om det så handlar om Sandy Hook, förintelseförnekande, månlandningskonspirationer eller vad som helst.

Jag skulle hävda att den inställningen som ofta demonstreras är en som kan användas för att 'bevisa' precis vad som helst, då den applicerar extrem cynism gentemot allt som går emot ens redan förutfattade mening, och extrem godtrogenhet gentemot all information som är konsekvent eller bekräftande av ens redan förutfattade mening.

Jag har exempelvis själv konstruerat konspirationsteorier och aspekter av dem, vilket kan vara ganska roligt. Det är bara att hitta på en berättelse omkring en verklig händelse, som är konsekvent med tillgänglig information. I informationsluckorna för man in sin berättelse om vilka som 'egentligen ligger bakom', och vid eventuell konflikt med tillgänglig information breder man bara ut omfattningen av konspirationen för att täcka detta, sedan är det bara att hävda detaljerna till dem redan övertygade om att den tillgängliga informationen antingen är falsk eller otillräcklig och med deras epistemologiska inställning så köper dem det bara rakt av, och sprider det vidare.

Du kan testa detta själv som ett psykologiskt experiment och fundera lite kring vad det säger om såväl mänskligheten som en själv, och begränsningarna de aphjärnor genom vilket vi för våra resonemang faktiskt har.
Citera
2025-06-14, 16:55
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det kanske rent av är en Nigeria-scam och TP på riktigt hånar läsarna i titeln på boken. Ungefär som Konspiration 58?

Efter att mockumentären Konspiration 58 släpptes var det massor av människor som oförhappandes tog den på allvar. Upphovsmännen till mockumentären blev häpna.

TP kanske rent av hämtade inspiration från Flashback-användaren ”Spongen” när han skrev sin bok?

Man bör här betänka att SE-teoretiker ofta beskylls för att ha ”konspirationsteoretiker-hjärnor” och kan ha relativt lätt att hoppa över till hemlig agent-fantasier om stay behind och liknande. I alla fall i långt större grad än CA-, CP- och MV-intresserade. SE-teoretiker kan alltså med fördel jämföras med ”konspirationsteoretiker” vid läsning av nedanstående inlägg:

Ja, TP nästan hånar läsarna i titeln på sin bok!

Spännande. Ditt inlägg lockar mig till att försöka elda på konspirationsteorierna om GM-SE:

Man behöver inte förklara varför eller hur det kom sig att den påhittade GM-SE var beväpnad med en skarpladdad revolver på mordnatten utan man kan bara fylla i luckorna direkt ur sin egen fantasi med:
- Du vet väl att SE var från Indien och när hans fru matade honom med tigerkaka blev han uppfylld av en kraft, som en smidig och påkostad magnumrevolver!

- Ja, det låg en Esso-mack ute i Täby på 80-talet, så antagligen hade han en "tiger i tanken" också! Det borde väl vara lite misstänkt?

- Ja, tigern är ett randigt djur som det heter. Har du sett var jag har lagt mina påsksmällare?
(Enligt ditt inlägg behövde konspirationsteorin inte vara begriplig utan bara "luftig" nog att låta de godtrogna själva fylla i luckorna.)
Citera
2025-06-14, 17:17
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ja, TP nästan hånar läsarna i titeln på sin bok!

Spännande. Ditt inlägg lockar mig till att försöka elda på konspirationsteorierna om GM-SE:

Man behöver inte förklara varför eller hur det kom sig att den påhittade GM-SE var beväpnad med en skarpladdad revolver på mordnatten utan man kan bara fylla i luckorna direkt ur sin egen fantasi med:
- Du vet väl att SE var från Indien och när hans fru matade honom med tigerkaka blev han uppfylld av en kraft, som en smidig och påkostad magnumrevolver!

- Ja, det låg en Esso-mack ute i Täby på 80-talet, så antagligen hade han en "tiger i tanken" också! Det borde väl vara lite misstänkt?

- Ja, tigern är ett randigt djur som det heter. Har du sett var jag har lagt mina påsksmällare?
(Enligt ditt inlägg behövde konspirationsteorin inte vara begriplig utan bara "luftig" nog att låta de godtrogna själva fylla i luckorna.)

Man får heller inte glömma att TP började med att lägga fram hela grejen som en konspirationsteori. Han kände sin publik.

Så här skrev ju som bekant Gunnar Wall:

Det är i maj 2018. Vi återvänder nu till september 2017. Thomas Pettersson presenterar alltså sin konspirationsteori för utredarna och den handlar egentligen inte om hur Engström rent praktiskt skulle kunna ha utfört mordet. Fokus är helt på att han – enligt TP – tycks höra hemma i en sorts hemligt nätverk som iscensatt en mer eller mindre professionell mordkomplott i vad man sett som nationens intresse. Det är, så att säga, komplotten som är grejen.

Det är kanske just meningen att SE-teorin är så luftig, för att bjuda in till eget skapande med en bedräglig känsla av självbelåtenhet i potten. Ungefär som en barnmålarbok där barnen får fylla i färgerna själva. Sedan hör man de glada ropen: ”Titta, jag målade en enhörning!”

Eller en IKEA-möbel utan monteringsanvisning. Alla delar finns där (även de påhittade), men hur du sätter ihop den säger mest om dig själv.

Lars Larsson ska ha varit åtminstone lite mer verklighetsförankrad enligt uppgift. Öppen för att det kan finnas flera tolkningar. Men det var inget för TP och MG.
Citera
2025-06-14, 17:37
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Man får heller inte glömma att TP började med att lägga fram hela grejen som en konspirationsteori. Han kände sin publik.

Så här skrev ju som bekant Gunnar Wall:

Det är i maj 2018. Vi återvänder nu till september 2017. Thomas Pettersson presenterar alltså sin konspirationsteori för utredarna och den handlar egentligen inte om hur Engström rent praktiskt skulle kunna ha utfört mordet. Fokus är helt på att han – enligt TP – tycks höra hemma i en sorts hemligt nätverk som iscensatt en mer eller mindre professionell mordkomplott i vad man sett som nationens intresse. Det är, så att säga, komplotten som är grejen.

Det är kanske just meningen att SE-teorin är så luftig, för att bjuda in till eget skapande med en bedräglig känsla av självbelåtenhet i potten. Ungefär som en barnmålarbok där barnen får fylla i färgerna själva. Sedan hör man de glada ropen: ”Titta, jag målade en enhörning!”

Eller en IKEA-möbel utan monteringsanvisning. Alla delar finns där (även de påhittade), men hur du sätter ihop den säger mest om dig själv.

Lars Larsson ska ha varit åtminstone lite mer verklighetsförankrad enligt uppgift. Öppen för att det kan finnas flera tolkningar. Men det var inget för TP och MG.

Gunnar går igenom det hela på ett föredömligt begripligt sätt i sin bok.

Det ligger något självbedrägligt över själva övertygelsen att bara vittnet SE kan ha mördat OP.

Men tydligen lockar den mer än ett dåligt hopsatt IKEA-varuhus utanför Uppsala. Ibland är det bättre att inte fuska vid hopsättningen utan vara lite mer uppmärksam vid själva teoribygget.

Skrivbordshurtsen "Kassun", Svängdörren "Stämpelfri" eller handledsväskan "Mördarskubb" borde inte vara artiklar som direkt hoppar av hyllan hos IKEA.

En målarbok där man kan måla OP-mördarens rock svart i olika nyanser låter däremot inte helt osäljbart.
Citera
2025-06-14, 17:44
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Han går ju ut hårt med hemma-hos reportage direkt på förmiddagen med bild och allt...

Poängen jag försökte lägga är att polisen inte minns honom från brottsplatsen trots att närminnet borde vara påslaget

Många har ju gjort en poäng att många vittnen eg kände igen och minns Engström från brottsplatsen men blev aldrig tillfrågade !

Jag försöker lyfta frågan men från polisens håll och inser att dom inte minns någon Engström

Jag finner det mkt märkligt för hur anonym måste man vara för att inte bli ihågkommen?

Jag förstår inte riktigt poängen i relation till framträdandet i SvD.

Du påstår fortsatt att han "går ut hårt". Kan det preciseras?

Och hade SE inflytande över redaktion och redigering på SvD? Det han gjorde, vilket inte hade varit självklart för envar, var att kontakta sin tidning för att berätta sin historia efter en mycket stor nyhet där han fanns på plats. Tidningen nappar på detta och om det vankades hembesök och bild eller någon annan utformning var givetvis inte hans sak.

Noteras kan att SvD efter mordet skickade folk "så fort det dök upp något" och den som sannolikt besökt SE minns inte detta eftersom han "var ute och träffade väldigt många de första dagarna". Så det var många som låg på hårt, tydligen.

Man kan påpeka samma sak gällande Rapport. Kunde han kontakta redaktionen och beställa tv-tid för att få uppträda enligt eget huvud?

Rydén fick för övrigt ett lite sorgligt och ömkligt intryck av SE, han sökte tydligt uppmärksamhet och bekräftelse och spelade teatraliskt över. Men i själva verket var allt detta spelat. Alltså, GM-SE spelade ömkligt försmådd, tydligt bekräftelsesökande och teatraliskt överspelande.

Att GM-SE har många oanade och raffinerade talanger är dock ingen nyhet.

Citat:
2 Han kontaktar tydligen själv Rapport för att göra denna språngmarsch

Jasså?

Citat:
Är det verkligen något som Engström känner efter 40 dagar att han tror sig vara förväxlad?

Han känner sig uppenbarligen sårat förbisedd. Och det oavsett vittne eller GM.
Citera
2025-06-14, 17:49
Medlem
https://frivarld.se/sakerhetsradet/olof-palme-och-ubatskrisen-pa-1980-talet/

"Stig Engström (alias Skandiamannen) utpekades som gärningsman, men någon ”smoking gun” presenterades inte. I stället för teknisk bevisning lades det fram en indiciekedja vars starka länkar var närvaro på brottsplatsen, viss vapenträning och umgänge i Palmefientliga kretsar. Eftersom den utpekade är död, väcks dock inget åtal. Förundersökningen ska läggas ned. Det blev ett antiklimax som öppnar för att mordet kommer att fortsätta gå följetong i kvällspressen – och jakten på gärningsmannen eller gärningsmännen fortsätta skymma sikten för Palmes politiska gärning."
Citera
2025-06-14, 17:53
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Nja inte bara några minuter efter mordet, det började ju redan på Sveavägen innan mordet, han var ju bara något tiotal meter bakom makarna Palme (tillräckligt nära för att bli förväxlad) när skotten small, fast just det där vet jag inte om han skröt om för andra än polisen. Det vill säga att han inte bara missade polisen som han sprang efter, utan även missade gärningsmannen på grund av det intensiva klocktittandet och trots att han var så pass nära händelsen.

Av allt döma lyckades han bättre med förväxlingslanseringen, DN skrev till exempel den 2 mars att "signalementet om en man i mörk rock kan var delvis felaktigt då ett vittne iklädd en sådana sprungit efter gärningsmannen".

"... signalementet om en man man i mörk rock kan gälla honom själv" ((SE til polisen den 1 mars)
"... så var ju jag klädd " (SE till RB den 1 mars)"

Klart vi nu kan tycka att det var stolligt att tro att han blev förväxlad på grund av språngmarschen men det ju det som var kärnan i hans budskap. "När han kom tillbaka (från språngmarschen) hörde han till sin förvåning ett vittne beskriva ..." säger Folke i reportaget. Det är en sak att skryta om sina misslyckanden för media (som t ex den misslyckade språngmarschen) men han gjorde det även för polisen redan från dag 1.

Man kan konstatera att han lurade många av oss upp på läktaren, jag har faktiskt själv suttit där

Var uppger han att han blev förväxlad redan på Sveavägen på väg till mordplatsen?

Ja, jag är grundlurad av SE om han var GM, det skulle jag impat tillstå. Att genomskåda hans 4D-schack kräver kognitiv kapacitet jag bara kan drömma om.
Citera
2025-06-14, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag förstår inte riktigt poängen i relation till framträdandet i SvD.

Du påstår fortsatt att han "går ut hårt". Kan det preciseras?

Och hade SE inflytande över redaktion och redigering på SvD? Det han gjorde, vilket inte hade varit självklart för envar, var att kontakta sin tidning för att berätta sin historia efter en mycket stor nyhet där han fanns på plats. Tidningen nappar på detta och om det vankades hembesök och bild eller någon annan utformning var givetvis inte hans sak.

Noteras kan att SvD efter mordet skickade folk "så fort det dök upp något" och den som sannolikt besökt SE minns inte detta eftersom han "var ute och träffade väldigt många de första dagarna". Så det var många som låg på hårt, tydligen.

Man kan påpeka samma sak gällande Rapport. Kunde han kontakta redaktionen och beställa tv-tid för att få uppträda enligt eget huvud?

Rydén fick för övrigt ett lite sorgligt och ömkligt intryck av SE, han sökte tydligt uppmärksamhet och bekräftelse och spelade teatraliskt över. Men i själva verket var allt detta spelat. Alltså, GM-SE spelade ömkligt försmådd, tydligt bekräftelsesökande och teatraliskt överspelande.

Att GM-SE har många oanade och raffinerade talanger är dock ingen nyhet.

Jasså?

Han känner sig uppenbarligen sårat förbisedd. Och det oavsett vittne eller GM.

Japp , jag kan förklara vad jag menar med att gå ut hårt dagen efter !

Det han faktiskt går ut hårt med är att han är ett centralt vittne och att han befinner sig nära händelserna !

Så om polisen på brottsplatsen minns honom så borde dom sen inte glömma honom en månad senare pga att han påminner deras närminne så även om han är halvt anonym så blir dom nu påminda..

När han sen dyker upp i Rapportinslaget så borde Poliserna på brottsplatsen igen bli påminda att där är ju gubben från Skandia igen och nu dessutom hånar han oss lite och visar upp en språngmarsch....

Vad jag påstår är att om Poliserna på brottsplatsen har något som helst minne av Engström på mordnatten så är det helt otänkbart att dom inte skulle minnas han efter Rapport...

Vidare hävdar jag då att när Palmegruppen börjar tveka i April ang Engström som varandes på brottsplatsen och även att han kanske ljuger en del , då inte skulle fråga Poliserna som faktiskt befann sig på brottsplatsen ang Engström

Då är min slutsats att dom har nekat, alltså att dom inte har något minne av en Engström eller någon språngmarsch

Jag tycker att detta är en märklig sak !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in