Citat:
Ursprungligen postat av
ursprungligen
Jag tycker du ger upp lite väl lätt!
Låt oss studera varför teorin att den påhittade GM-SE verkligen dumpade vapnet under isen på Långtjärnen är en så tilltalande teori i SE-La-la-land:
Jag inbillar mig att i SE-La-la-land är det "logiskt" att helt utan grund hypotisera om att:
- Den påhittade GM-SE måste varit mannen på isen på Långtjärnen, eftersom manen på isen var smalare än SE och helt enkelt inte passade in i rollen som mannen på isen.
- Det fanns många vittnen som inte ens sett mannen på isen på Långtjärnen, kanske för att de inte var i närheten av tjärnen. Vittnen som inte sett GM-SE bevisar utan undantag här i SE-La-la-land att GM-SE var dääär!
- Ingen påstod någonsin att SE brukade uppträda i en blå overall. Detta tyder i SE-La-la-land på att den påhittade GM hade tiilgång till en blå overall. GM-SE kan ha ärvt en blå overall eller köpt den av en knarkare i Kungsträdgården.
- Ingenting i Långtjärnsvittnets berättelse kopplar den smala mannen i blå overall till mordvapnet i MOP. Vittnet såg aldrig något vapen dumpas, utan på sin höjd en person som "betedde sig underligt". Detta betyder i SE-La-la-land att den påhittade GM-SE dumpade just mordvapnet inför vittnets ögon, även om vittnet inte såg detta.
- Att bilen var en Toyota som inte gick att koppla på något sätt till SE betyder i SE-La-la-land att den påhittade GM-SE kan ha känt en bilsamlande granne och "tjuvlånat" en samlarbil (Röd Toyota) av grannen när han dumpade mordvapnet i Långtjärnen.
- Att ingenting stämmer med iakttagelsen av den blåklädda mannen på isen och SE, inte ens tidpunkten, tyder enligt "logiken" i SE-La-la-land att "det bästa vore om gubbfan [SE] dumpade vapnet i alla fall".
- Om vittnet "stod lite fel" kan vittnet på grund av betraktelsevinkeln missat att manen på tjärnen "sneddade" över isen. I SE-La-la-land är det bara den påhittade GM-SE som kan "snedda".
- Den smala mannen på isen kan ha halkat på isen med sina hala skor och råkat "spegla sig" i isen när han tittade ned på sina fötter. I SE-La-la-land är den påhittade GM-SE alltid klädd i hala sulor och är mördaren om han "speglade sig".
Det är lite av en polisiär skandal att KP inte skickade grodmän till Långtjärnen för att plocka upp vapnet. Du förstår nog hur jag menar.
Jag gör här en liknelse om du ändå missat poängen: Tänk dig en lätt efterbliven, storväxt bulldogg som bitit fast sig ordentligt i sitt
favoritköttben. Inte skulle du väl våga bryta köttbenet ur dess dreglande gap utan att förvänta dig någon form av reaktion?
Jag törs inte, när det gäller den påhittade vapendumpningen i Långtjärnen och konstaterar att SE faktiskt var moderat och att den smala blå overallen på Långtjärnens is kan ha varit "moderatblå".
Jag får lyfta på hatten (eller ingen huvudbonad) åt ditt gedigna arbete kring Långtjärnsfantasierna.
Jag vill dock påpeka att redan ”mannen på isen” är ett antagande, för ingen såg mannen på själva isen. Och det fanns inga fotspår på isen.
Men det var inget som hindrade tipsaren från att tillämpa ett förutseende Filtertänk, då hon konstaterade att avsaknaden av fotspår tyder på att någon gått där. För fotspåren måste ha ”blåst bort”.
Den verkliga mannen kan förstås ha vänt vid sjöns kant om han tyckte att det var för dåligt väder för isfiske just den dagen. Vilket skulle kunna förklara varför han vände tillbaka till bilen så snabbt. Något tipsaren reagerade på.
Men som du säger vågar man väl knappt röra köttbenet i ”stay behind”-bulldoggens fradgande gap.