2025-06-14, 11:55
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Hypotesen har inget att göra med om Engström var till Åland.

Hypotesen tog KP upp på pressträffen (utan att nämna vare sig Åland eller Maggan) men Maggan var alltså först.

Du kanske har missat att Ålandsmaggan helt spontant hänvisar i förhöret till sin man för att de ska kunna kolla hennes uppgifter?

Av detta får man lätt intrycket att Ålandsmaggan var van att inte bli trodd när hon berättade för omgivningen om sånt hon upplevde hade hänt i sin fantasi.

Har den påhittade hypotesen, eller tankeleken att SE mördade OP ens med MOP att göra?
Citera
2025-06-14, 11:59
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
SE säger redan den 7 april att han insett att det var ett vittne han sett.

Jag vet inte om du känner till det, men man kan i efterhand beskriva hur man uppfattade något i stunden. Utan att det behöver betyda att man fortfarande tror det.
Men det är inte det han säger i förhöret hos polisen den 25:e april .

Han säger att han inte vet (i presens) om det är mördaren eller Lars han sett ...
Citera
2025-06-14, 12:02
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det framgår tydligt om man tar del av det SE uppger på olika håll att det inte är en myt.

I hans kampanj i april understryks hela tiden hur pass viktigt, tidigt och avgörande vittne han var. Trots detta förbises han. En konsekvens av förbiseendet blev att det kan finnas felaktigheter i signalementet.

Även i övrigt framgår det att han vill vara betydelsefull i sammanhanget. Hur det exempelvis är han som bryter handlingsförlamningen efter skotten.

Vad menar du för övrigt är relevant med denna förväxling, det vill säga att någon kan ha misstagit honom för GM flera minuter efter att GM försvunnit och uppbåd är på plats? Minuter som med tiden blir allt fler i takt med att han utverkar hämnd mot PU som ignorerat honom.

Nja inte bara några minuter efter mordet, det började ju redan på Sveavägen innan mordet, han var ju bara något tiotal meter bakom makarna Palme (tillräckligt nära för att bli förväxlad) när skotten small, fast just det där vet jag inte om han skröt om för andra än polisen. Det vill säga att han inte bara missade polisen som han sprang efter, utan även missade gärningsmannen på grund av det intensiva klocktittandet och trots att han var så pass nära händelsen.

Av allt döma lyckades han bättre med förväxlingslanseringen, DN skrev till exempel den 2 mars att "signalementet om en man i mörk rock kan var delvis felaktigt då ett vittne iklädd en sådana sprungit efter gärningsmannen".

"... signalementet om en man man i mörk rock kan gälla honom själv" ((SE til polisen den 1 mars)
"... så var ju jag klädd " (SE till RB den 1 mars)"

Klart vi nu kan tycka att det var stolligt att tro att han blev förväxlad på grund av språngmarschen men det ju det som var kärnan i hans budskap. "När han kom tillbaka (från språngmarschen) hörde han till sin förvåning ett vittne beskriva ..." säger Folke i reportaget. Det är en sak att skryta om sina misslyckanden för media (som t ex den misslyckade språngmarschen) men han gjorde det även för polisen redan från dag 1.

Man kan konstatera att han lurade många av oss upp på läktaren, jag har faktiskt själv suttit där
Senast redigerad av MrBarnaby 2025-06-14 kl. 12:09.
Citera
2025-06-14, 12:07
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
'

Ålandsmaggan visar på ett förtjänstfullt sätt hur man med livlig fantasi kan hitta på LÖSNINGEN till MOP.

Jag förstår din beundran av denna kvinnas fantasier.

Inte ens KP trodde att SE varit på Åland i Maggans affär, men KP är väl inte lika insatt i materialet som du är?

Det är i och för sig ingen omöjlighet att SE var på Åland. En av poliserna som jagade efter GM (en av de misstänkta i polisspåret) besökte Åland en vecka innan SE eventuellt gjorde det. Det var synd att inte RB undersökte SE:s närvaro på jobbet, även efter Idre-semestern, så man hade kunnat utesluta det

Om han däremot stod som "sjuk" ... Då kan man fundera på om han levde ett dubbelliv. Som snubben i "The Americans" !

Ålandsmaggan var hur som helst den första som la pusslet. Hon nådde på fem minuter längre än vad utredarna gjorde på fem månader.
Senast redigerad av Dalulven 2025-06-14 kl. 12:12.
Citera
2025-06-14, 12:10
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Men det är inte det han säger i förhöret hos polisen den 25:e april .

Han säger att han inte vet (i presens) om det är mördaren eller Lars han sett ...

Därför att en reporter förvirrat honom ja.

SE förklarar extremt pedagogiskt i sitt aprilförhör varför han först kände sig rätt säker på att det var ett vittne men sedan blev osäker efter att han pratat med reportern:

FHL: Den här observationen har du under hela utredningstiden trott vara vittnet Lars påpekar du, men du har sedermera haft samtal med en man på Skandia som har någon kontakt med vittnet Lars Jeppsson och du har fått klart för dig att det kan inte vara vittnet Lars Jeppsson.

Stig Engström: Det är inte riktigt rätt. Enligt honom så skulle vittnet Lars Jeppsson ha varit till vänster om baracken, men jag har talat med en tidningsreporter som är helt övertygad om att förhållandet är omvänt, vittnet Lars Jeppsson är till höger och mördaren har sprungit till vänster.

Därför vet jag inte om det är vittnet Lars Jeppsson eventuellt, eller om det eventuellt är mördaren jag har sett.

Det här borde väl till och med du kunna läsa innantill.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E63-00-C
Citera
2025-06-14, 12:11
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Du kanske har missat att Ålandsmaggan helt spontant hänvisar i förhöret till sin man för att de ska kunna kolla hennes uppgifter?

Av detta får man lätt intrycket att Ålandsmaggan var van att inte bli trodd när hon berättade för omgivningen om sånt hon upplevde hade hänt i sin fantasi.

Har den påhittade hypotesen, eller tankeleken att SE mördade OP ens med MOP att göra?
Återigen, hypotesen som KP nämnde har inget att göra med om Engström var till Åland, däremot var Maggan först med den, kanske ska du titta på pressträffen på nytt?

Det handlar alltså om Engströms framträdanden i media, inte om det eventuella besöket på Åland. Där hade Maggan en hypotes, KP spann vidare på det men utan att nämna vare sig Åland eller Maggan
Senast redigerad av MrBarnaby 2025-06-14 kl. 12:20.
Citera
2025-06-14, 12:18
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det är i och för sig ingen omöjlighet att SE var på Åland. En av poliserna som jagade efter GM (en av de misstänkta i polisspåret) besökte Åland en vecka innan SE eventuellt gjorde det. Det var synd att inte RB undersökte SE:s närvaro på jobbet, så man hade kunnat utesluta det om han däremot stod som "sjuk" ...

Då kan man fundera om han levde ett dubbelliv.

Som snubben i "The Americans" ...

Ålandsmaggan var hur som helst den första som la pusslet. Där kom hon på fe minuter längre än vad utredarna nådde på fem månader.

Jaha, nu var det "filmtajm" i tråden igen tydligen.

Ja, när du säger det så dog det flera poliser när Estonia sjönk 1994. Kanske demonsuperskurken SE låg bakom även denna förlisning?

Dubbla måttstockar och dubbelliv är säkert sånt man hittar i överflöd när man hoppar bland plot-hålen i fiktiva filmmanus.

SE kan som du skriver levt ett dubbelliv och varit kommunist i hemlighet och smygläste Proletären med ficklampa under täcket i patriciervillan i Täby?

Om begreppet "dubbelpussel" ens existerar undrar jag lite till smygs om du verkligen lägger rätt pussel?
Citera
2025-06-14, 12:23
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Återigen, hypotesen som KP nämnde har inget att göra med om Engström var till Åland, däremot var Maggan först med den, kanske ska du titta på pressträffen på nytt?

Jag tycker mig komma ihåg att KP nämnde att SE av allt att döma åkte till Idre och då drog jag slutsatsen att KP avfärdade SEs besök i Maggans butik Happy Days på Åland samma tid.

Men vem är jag att tolka den store KPs genomarbetade presentation. Det vore nästan lite förmätet av mig.

Även nebulösa och lite stolliga teorier har så klart en upphovsman, eller upphovskvinna som i detta fall. Ändå verkar Ålandsmaggan inte fått någon medalj av kungen.
Senast redigerad av ursprungligen 2025-06-14 kl. 12:51.
Citera
2025-06-14, 12:23
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det är i och för sig ingen omöjlighet att SE var på Åland. En av poliserna som jagade efter GM (en av de misstänkta i polisspåret) besökte Åland en vecka innan SE eventuellt gjorde det. Det var synd att inte RB undersökte SE:s närvaro på jobbet, även efter Idre-semestern, så man hade kunnat utesluta det

Om han däremot stod som "sjuk" ... Då kan man fundera på om han levde ett dubbelliv. Som snubben i "The Americans" !

Ålandsmaggan var hur som helst den första som la pusslet. Hon nådde på fem minuter längre än vad utredarna gjorde på fem månader.
Framför allt var Maggan först med att förklara/genomskåda Engströms framträdanden i media, det där är helt oberoende av om Engström var till Åland eller ej
Senast redigerad av MrBarnaby 2025-06-14 kl. 12:28.
Citera
2025-06-14, 12:26
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Jag tycker mig komma ihåg att KP nämnd att SE av allt att döma åkte till Idre och då drog jag slutsatsen att KP avfärdade SEs besök i Maggans butik Happy Days på Åland samma tid.

Men vem är jag att tolka den store KPs genomarbetade presentation. Det vore nästan lite förmätet av mig.

Även nebulösa och lite stolliga teorier har så klart en upphovsman, eller upphovskvinna som i detta fall. Ändå verkar Ålandsmaggan inte fått någon medalj av kungen.
Du fick inte med mitt tillägg, Maggan var alltså först med att genomskåda Engströms förväxlingscharader. Har inget att göra med om det var Engström som tittade in i hennes butik
Citera
2025-06-14, 12:31
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Framför allt var Maggan först med att förklara Engströms framträdanden i media, det där är helt oberoende av om Engström var till Åland eller inte

Märkligt nog är framträdanden i media också helt oberoende av om Engström mördade OP eller inte.

Däremot jobbar Ålandsmaggan enligt devisen: "SE var nära mordet (har jag läst i Expressen) och bör därför misstänkas"!

Längre än så har väl "modern forskning" om den hypotetiska GM-SE inte kommit än i dennas dag?

Edit: Jämför gärna med hur den påhittade GM-SE anses skyldig till mordet oavsett om han mördade OP eller inte.
Senast redigerad av ursprungligen 2025-06-14 kl. 12:53.
Citera
2025-06-14, 12:34
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Framför allt var Maggan först med att förklara/genomskåda Engströms framträdanden i media, det där är helt oberoende av om Engström var till Åland eller ej

Det är en bra poäng! Ålandsmaggan visste mer om Skandiamannens bruk av glasögon än Fruganmaggan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in