Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Det framgår tydligt om man tar del av det SE uppger på olika håll att det inte är en myt.
I hans kampanj i april understryks hela tiden hur pass viktigt, tidigt och avgörande vittne han var. Trots detta förbises han. En konsekvens av förbiseendet blev att det kan finnas felaktigheter i signalementet.
Även i övrigt framgår det att han vill vara betydelsefull i sammanhanget. Hur det exempelvis är han som bryter handlingsförlamningen efter skotten.
Vad menar du för övrigt är relevant med denna förväxling, det vill säga att någon kan ha misstagit honom för GM flera minuter efter att GM försvunnit och uppbåd är på plats? Minuter som med tiden blir allt fler i takt med att han utverkar hämnd mot PU som ignorerat honom.
Nja inte
bara några minuter
efter mordet, det började ju redan på Sveavägen innan mordet, han var ju bara något tiotal meter bakom makarna Palme (tillräckligt nära för att bli förväxlad) när skotten small, fast just det där vet jag inte om han skröt om för andra än polisen. Det vill säga att han inte bara missade polisen som han sprang efter, utan även missade gärningsmannen på grund av det intensiva klocktittandet och trots att han var så pass nära händelsen.
Av allt döma lyckades han bättre med förväxlingslanseringen, DN skrev till exempel den 2 mars att "
signalementet om en man i mörk rock kan var delvis felaktigt då ett vittne iklädd en sådana sprungit efter gärningsmannen".
".
.. signalementet om en man man i mörk rock kan gälla honom själv" ((SE til polisen den 1 mars)
"
... så var ju jag klädd " (SE till RB den 1 mars)"
Klart vi nu kan tycka att det var stolligt att tro att han blev förväxlad på grund av språngmarschen men det ju det som var kärnan i hans budskap. "
När han kom tillbaka (från språngmarschen) hörde han till sin förvåning ett vittne beskriva ..." säger Folke i reportaget. Det är en sak att skryta om sina misslyckanden för media (som t ex den misslyckade språngmarschen) men han gjorde det även för polisen redan från dag 1.
Man kan konstatera att han lurade många av oss upp på läktaren, jag har faktiskt själv suttit där