Citat:
Ursprungligen postat av
MrBarnaby
Finns det något protokoll från "fotovisningen"? Kanske gick till så här när JA "reagerade" på Engströms foto: det ser man ju vem som är sprintern.
(har för mig att den här konfrontationen gjordes efter att Engström sprungit hos SVT och Expressen, om jag har fel så är det säkert någon som rättar mig)
Jo, det stämmer. Sprinten i TV med den beskäftige SE skedde den 6:e april, under polisens stora rekonstruktionshelg, och på måndagen den 7:e stod SE i fokus med sin story i ett par tidningar.
I full Tunnelgatan-mundering: glasögon, rock och keps.
Den 8:e april genomförs ett förhör med JA, men ingen SE skymtar där. Däremot beskrivs en annan beskäftig man, också han med rock och glasögon, JÅS.
Den 15:e diskuteras detta förhör i Palmerummet, och Holmér drar slutsatsen att det är SE som beskrivs. I maj görs en uppföljning där man åker ut till JA, på dennes arbetsplats, där han gör om beskrivningen, och ska peka ut denne beskäftige man i rock och glasögon.
Men JÅS, som gjorde sin rekonstruktion något senare och mol allena, var uppenbarligen inte med i materialet just då. I så fall hade förväxlingen inte skett.
JÅS kommer upp på radarn igen först i tingsrätten 1989? Då är SE sedan länge "etablerad på mordplatsen".
Om framträdandet i media var en psy-op eller vad det kallas, medveten eller ej, var det av ren slump en sanslöst lyckad en för GM-SE:s del. Det var en strike, ett yatzy-slag och en royal straight flush allt i ett.
Den påstått med GM förväxlade fick ofrivilligt ett alibi av en förväxling med ett vittne på platsen. Ännu bättre!
Ja, fler ljudklipp med JA hade underlättat förstås.