Citat:
Ursprungligen postat av
RutgerFuchs
Det står under de maskade meningarna.
Jag skrev och frågade Åsa, vilket hon uppgav då.
Beträffande advokaten, läs andra dokumentet, ganska sent i advokatens tillägg.
Ursäkta klänget men det duger nu inte riktigt.
1. “puss värre än våldtäkt”
Min fråga gäller endast huruvida den i FUP maskade informationen publicerats med/utan målsägandes *samtycke*. Därför har jag inte läst hela FUP (mig veterligen de 2 PDF:erna tillänkade denna tråds
#256), men noterar nu att de 2 maskningarna i B 21763-24 Maskad ab 8 på s7 är de enda i materialet, så källformuleringen måste ligga under ena &/eller andra masken där. (Att det borde vara maskarna på den sidan och ingen annan var bara en gissning tidigare.) Hon meddelade händelsevis inte de omaskade formuleringarna?
2. advokatens tillägg
Med “andra dokumentet” bör du mena Stockholms TR B 21763-24 Aktbil 9 och hade då kunnat ange sidnummer (9). Enda advokattillägget där (och det finns heller inget sådant i B 21763-24 Maskad ab 8) kommer dock från mannens försvarsadvokat; och vad han där (ganska sent i tillägget, som du sagt) anför är en generalisering:
[…]
Som framgår direkt av Högsta domstolens avgörande ovan så skall målsägandens egen uppfattning av händelsens integritetskränkningsnivå inte beaktas. Inte heller det förhållanden [Sic] att målsäganden har tidigare erfarenheter av att vara utsatt för brott.
Detta alldeles oavsett hur obehagligt dessa tidigare erfarenheter må vara. [Sic]
Bedömningen skall istället vara objektiv och dessutom med beaktande av förhållandena i det enskilda fallet.
[…]
Visst må kvinnans förhistoria se ut som du tror (men min fråga här inte gäller), men du kan inte utifrån det hittills öppna materialet påstå att “advokaten dessutom skickat in ett tillägg om att målsägande tidigare varit utsatt för brott och att det inte ska ska belastas hans klient.” [
@] – vilket tilläggs mening för sig vore ett yxskaft i sammanhanget oavsett vilken part som anfört det. En klurifax skulle (beroende på vad som egentligen står under maskarna) rentav kunna tolka advokattilläggets “tidigare erfarenheter av att vara utsatt för brott” som att gälla puss #1, för teknisk gardering av inledningsvis gjord poäng (“Försök till sexuellt ofredande […] är inte straffbart”) avseende Puss[försök] #2, givet misstanken i given form (“att ha pussat
eller försökt pussa” [Min fetning.]). Det vore osannolikt, icke desto mindre möjligt. Gissom då att klarspråket på även denna punkt kommer via Linderborg, från Mask #2?