Citat:
Ursprungligen postat av
Konstantinpoopel
Jag håller inte med dig, utan tycker att hon argumenterar väl för sin sak angående detta. Det är djupt problematiskt ifall domstolar ska lösa alla mellanmänskliga missförstånd och gränsöverträdelser utifrån stela lagar. Någonstans måste vi dra en gräns, och jag är böjd att hålla med om att en sån här, måhända djupt obehaglig och ångestframkallande situation för målsägande, inte riktigt kvalificerar till domstolsmaterial i min värld.
Vad gäller Benny Fredriksson har Åsa rannsakat sig själv i artiklar, uttryckt ånger och erkänt sina misstag. Det är mer än vad många av hennes kollegor gör och hedrar henne.
Ingen har sagt att Åsa inte kan argumentera. Hon är ju en prisbelönad författare. Precis därför trodde många på henne när hon ljög rakt i nyllet på folk i tv och i sin kolumn angående Benny Fredriksson. Hon verkade trovärdig och hon hänvisade till den omfattande granskningen av 40 personer i Bennys närmaste krets.
Men allt var en stor fet lögn. Det visste Åsa hela tiden, men lät det hållas så länge hon fick vara med i tv och i radio och Aftonbladet kunde vara med i gamet.
Ingen tanke på hur det skulle kännas hos den som blir anklagad för något så allvarligt utan att kunna bevisa motsatsen. Åsa hade makten att diktera hurdan människa Benny Fredriksson var och hon njöt av sin position.
Sen kom fällningen av Pressens Opininionsnämnd och då hänvisade Åsa till sina privata bekymmer som motivation till varför hon skrev kolumnen.
Det är trams och inget annat.
Åsa saknade moralisk kompass och jag misstänker starkt att så är fallet även nu - fast på andra sidan.
Då hette det att kvinnor inte ljuger och nu heter det att lite får man väl ändå tåla.
Om Åsa själv skulle få en lavett av en kollega, skulle hon själv anse att det ingår i jobbet att tolerera sådana händelser?
En lavett räknas som ringa misshandel och två tvångspussar ingår säkert i motsvarande kategori när det gäller sexualbrott.