2025-05-15, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeffreythugga
Har någon testat att ersätta tomheten med kava? Kan inte mycket alls om det, vet bara att jag läst en del åsikter som går isär gällande dess effektivitet/ineffektivitet, precis som man gjorde med kratom i början.

Förstår ju såklart att kava inte på något sätt agerar på samma receptorer osv, men kanske kan funka till att just ersätta det där "komma hem på eftermiddagen och längta efter något"?

Vad är kava?
Citera
2025-05-15, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dottertillendotter
Vad är kava?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kava
Citera
2025-05-15, 16:32
Medlem
Citat:
Vilka växter tänker du då på framförallt?
Provade Sakae Naa idag, ingen höjdare, tänker inte köpa igen. Får hem Akuamma och Kanna snart. När Hirsuta och Javanica finns att köpa så beställer jag dom två. Provade Hirsuta under ATn och vart besviken men tänker att det kanske ger mer effekt nu när toleransen är lägre och måendet lite bättre. Akuamma ska tydligen gå på opioid receptorerna och kanna ska höja serotoninet, naturens MDMA kallar vissa det. Har inga högre förväntningar men kul att testa. Saknar kratom 😭
Citera
2025-05-15, 17:50
Medlem
Citat:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kava

Ok, men det är väl inte lagligt i Sverige om jag förstår det rätt. Förstås...
Citera
2025-05-15, 18:56
Medlem
Citat:
Ok, men det är väl inte lagligt i Sverige om jag förstår det rätt. Förstås...
Kava är lagligt i Sverige. Tänker testa såsmåningom.
Citera
2025-05-15, 19:11
Medlem
Citat:
Har någon testat att ersätta tomheten med kava? Kan inte mycket alls om det, vet bara att jag läst en del åsikter som går isär gällande dess effektivitet/ineffektivitet, precis som man gjorde med kratom i början.

Förstår ju såklart att kava inte på något sätt agerar på samma receptorer osv, men kanske kan funka till att just ersätta det där "komma hem på eftermiddagen och längta efter något"?

Ska vara ärlig med dej! Kava är skit för dem flesta, liknar ett dåligt vin med låg procent i effekt. Inget som efterliknar kratom alls. Finns inget som direkt kan ersätta kratom. Däremot liknar givetvis opioider, men nått som skulle kunna ersätta är väl Gabapentin. Det har det här lätt stimulerande effekten, men det är inte kul att bli beroende av Gabapentin. Skulle ändå välja vad som helst iprincip före kava. Det kändes så intoxikerande på nått sätt. Provade kava för flera år sedan av riktigt bra kvalité räckte med några få gånger.
Citera
2025-05-15, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knubbisarne
Kava är lagligt i Sverige. Tänker testa såsmåningom.

En fråga, äter du möjligen SSRI eller SNRI preparat? Funderar på hur det går ihop med Kanna? :-) /D
Citera
2025-05-15, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImovaneKungen
Ska vara ärlig med dej! Kava är skit för dem flesta, liknar ett dåligt vin med låg procent i effekt. Inget som efterliknar kratom alls. Finns inget som direkt kan ersätta kratom. Däremot liknar givetvis opioider, men nått som skulle kunna ersätta är väl Gabapentin. Det har det här lätt stimulerande effekten, men det är inte kul att bli beroende av Gabapentin. Skulle ändå välja vad som helst iprincip före kava. Det kändes så intoxikerande på nått sätt. Provade kava för flera år sedan av riktigt bra kvalité räckte med några få gånger.

Oj då, det lät ju inte så lovande. Men tack för att du delar med dig!! /D
Citera
2025-05-15, 20:11
Medlem
Citat:
En fråga, äter du möjligen SSRI eller SNRI preparat? Funderar på hur det går ihop med Kanna? :-) /D
Nix käkar inte SSRI/SNRI. Det jag läst om kanna låter lovande men lär säkert bli besviken ändå. Tror inte att det finns något lagligt som kan ersätta vårt älskade kratom tyvärr. Det enda som jag tycker liknar kratom är nog tramadol men att ersätta kratom med det är som att ersätta kaffe med tjack 😅
Citera
2025-05-16, 06:12
Medlem
Citat:
Ni som skriver i tråden, slutade ni CT eller körde ni nedtrappning? Köpte nämligen på mig en större mängd precis innan det blev olagligt i syfte att just trappa ned, men inte påbörjat det ännu, och börjar fan bli dags nu.

Började trappa ned långsamt redan förra sommaren och det gick förvånansvärt bra, gick från drygt 25 gpd till 11 utan några som helst bekymmer mer än smått psykiskt jobbigt att minska antalet doser per dag. Men sen på hösten igen sket det sig.

I princip CT för mig också. Något mindre och färre doser sista veckan när jag blev smärtsamt medveten om att det snart tar slut. Planen var annars att trappa ut under lång tid men jag lyckades inte följa planen.. Har tagit stora doser under många år.

Nu har det gått 3 veckor sedan sista dosen och det flesta av det fysiska symtomen har blivit bra eller i alla fall mycket bättre. Men som andra har varit inne på, den psykiska delen är helt klart den jobbigaste. Allt känns jobbigt och tungt. Jag har rökt en hel del cb under den här tiden men undvikit återfall på tyngre saker. Hittills.
Senast redigerad av banansoda 2025-05-16 kl. 06:16.
Citera
2025-05-16, 09:40
Medlem
-charliesheens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banansoda
I princip CT för mig också. Något mindre och färre doser sista veckan när jag blev smärtsamt medveten om att det snart tar slut. Planen var annars att trappa ut under lång tid men jag lyckades inte följa planen.. Har tagit stora doser under många år.

Nu har det gått 3 veckor sedan sista dosen och det flesta av det fysiska symtomen har blivit bra eller i alla fall mycket bättre. Men som andra har varit inne på, den psykiska delen är helt klart den jobbigaste. Allt känns jobbigt och tungt. Jag har rökt en hel del cb under den här tiden men undvikit återfall på tyngre saker. Hittills.

Fortsätt rök så länge du känner att du behöver. Det hjälpte mig att bli kvitt min besatta beroendehjärna av opiater tillsammans med personliga förändringar så som träning m.m.
Citera
2025-05-16, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -charliesheen
Fortsätt rök så länge du känner att du behöver. Det hjälpte mig att bli kvitt min besatta beroendehjärna av opiater tillsammans med personliga förändringar så som träning m.m.
Tycker inte om förespråka droganvändning men håller faktiskt med om att röka hjälper väldigt mycket. Varje gång jag rökt sen jag slutade med kratomet så har suget och tristessen försvunnit och jag äntligen kunnat slappna av och njuta av normala saker i vardagen tex musik, promenader, god mat osv. Tänker på kratom och andra droger hela tiden men när jag röker så försvinner dom tankarna och jag känner mig rätt nöjd med tillvaron. Och detta kommer från någon som aldrig riktigt diggat cannabis. Så rök med gott samvete! Dags att det blir lagligt men det lär väl dröja bra länge...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in