2025-05-11, 15:53
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Hoppas polisen grep honom. De behöver ju bara kolla i närområdet efter någon som kollar på klockan mer än fyra gånger i timmen.

Kan SE sett GS när han tittade på sin klocka på mordplatsen och blivit inspirerad? GS pratade mycket om att han tittade på sin klocka faktiskt.

Kan GS också ha lidit av OCD?
Citera
2025-05-11, 16:12
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Det finns inget stöd för en annan väntetid heller.

Inte i förhören med Lars. Bara att Lars väntade en viss tid innan han rörde sig uppför trappan.

Stödet finns i områdesanropet. Lars mötte Yvonne och Ahmed vid trappkrönet när områdesanropet sändes.

Områdesanropet sändes mellan 23.25.10 och 23.25.35.

Det tog lika lång tid (57 sekunder) för Yvonne och Ahmed att färdas från krönet till Luntmakargatan som det tog för poliserna att färdas från Brunkebergstorg (där larmet hördes) till Luntmakargatan (30 + 15 + 12 sekunder). Enligt polisens egna mätningar och förhör (A1969 och A14205).

Om larmet (och varför det är intressant): https://www.flashback.org/sp89333377

Tvärtom visar förloppet att områdesanropet gick runt 23:23 till senast 23:24.
Citera
2025-05-11, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Att historian är påhittad kan jag instämma i.

Likväl finns det en uppgift att han kollar klockan på kontoret, därefter i receptionen, och i TV-inslaget samt på massor av bilder flexar han klockan. Klocktittandet förefaller vara något i överkant, precis som antalet samtal med polisen, precis som GM:s bakåttittande.

Ja, det är en hypotes. Nej, det är inget bevis.

MOP-utredningen skakar inte i sina grundvalar.

SE verkar iallafall vara över genomsnittet besatt av tid, tider. Det med att han ringer Skandia och jagar iväg folk på deras fritid är fan inte friskt.
Vad fan höll han på med där? Som vittne liksom? Det är vel fan inte hans jobb.

Och han gör det INTE för att hjälpa polisen, för att hjälpa till. Tiderna ändras ju med tiden, värre och värre blir det. Senare och senare kommer han ut.
Citera
2025-05-11, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det är bekännelsebreven som postades i Norrtälje man tänkte jämföra med.

Jag tror det DNA som fanns på breven var från en kvinna, så man slutförde aldrig analysen.

Det matchade inte SEs DNA i alla fall.

Tack U!

Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jag tror att det nämns här:
https://alandsradio.ax/video/palmemordaren ("Palmemördaren" av Lars Lampers)

... att det var några "erkännandebrev" (med DNA) man ville kolla.

"Palmemördaren" fanns ju på SVT Play tidigare men inte nu längre, försvann ungefär samtidigt som Folke Rydéns inslag med den numera "officiellt" misstänkte gärningsmannen. Nu är alltså båda åter tillgängliga tack vare Åland och Norge (NRK).

I "Palmemördaren" framgår att Lampers är lite skeptisk till Engström som GM, "skulle han som gärningsman iskallt återvänt till Skandia" funderar han. Om man ska tro på väktarnas vittnesmål så var väl inte "iskall" riktigt rätt beteckning på SE:s tillstånd vid återkomsten.

Tack!

Vilken kvalitetsproduktion Lampers gjorde där altså. Hela vägen.

Nej, där missar Lampers helt enkelt. Borde vel bytt ut iskall med panisk eller förstörd där… faktiskt.

Men så är det, alla uppfattar saker lite olika.
Citera
2025-05-11, 16:59
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Tvärtom visar förloppet att områdesanropet gick runt 23:23 till senast 23:24.

Om du läser vad jag skriver ser du att områdesanropet sändes 23.25 (som bröderna Poutiainen konstaterade i boken "Inuti labyrinten" 1995).

Sedan 2020 finns flera nya bevis (som inte var offentliga tidigare och inte uppmärksammades av granskningskommissionen).

Granskningskommissionen skrev i rapporten 1999 att områdesanropet kunde ha sänts 23.25, men att två bevis tydde på 23.24. Dessa två bevis är numera motbevisade.

Om larmet (och varför det är intressant): https://www.flashback.org/sp89333377

Det finns ännu fler bevis än jag nämner där. Andra exempel är EEE642 (som visar att radiobil 2160 grep Bengt M 23.30) och A14218 (som visar att gripandet gjordes "c:a 4 - 5 minuter från det första larmet om händelsen").
Citera
2025-05-11, 17:24
Medlem
Knattarnas avatar
Anar man att delar av SE-gänget fått för sig att Lampers är team SE bara på grund av titeln ”Palmemördaren”? Haha.
Citera
2025-05-11, 17:37
Medlem
Citat:
Tittade han på klockan i receptionen? Vad stod den på då?

Sedan är ju i din hypotes uppvisandet av klocktittandet i media ett försök att sälja in den påhittade historian. Men det ska vi glömma nu alltså. För hypoteser behöver tydligen inte vara konsekventa.

Nu är alltså klocktittandet i media ett uppvisande av ocd-tendenser. De försökte förgäves hindra honom för att gång på gång plocka fram underarmen och snegla på uret. Men förgäves.

Precis som när han tittade bakåt uppemot hela tre gånger flyendes från en brottsplats. Vilket tyder kraftigt på ett maniskt beteende. Ingen frisk människa skulle väl titta bakåt hela tre gånger då. Ni hör ju, hela tre gånger. Helt galet.

Jag ser det så, att Engströms klockshow är ett försök att signalera ordentlighet och dölja en mycket oordentlig kväll.
Citera
2025-05-11, 17:45
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brummell
Jag ser det så, att Engströms klockshow är ett försök att signalera ordentlighet och dölja en mycket oordentlig kväll.
Det är värst vad mycket man kan läsa in i det där.

Fast återigen förstår jag inte logiken. Är klocktittande synonymt med ordentlighet? Jag trodde det snarare var synonymt med att man inte vet vad tiden är. Det är då jag brukar titta på klockan i alla fall. Det är sällan när jag blir orolig för att jag ska framstå som oordentlig att jag tar till knepet att kolla på klockan.

Men det kan ju inte ha lyckats väldigt väl. Jag vet inte om jag någonsin sett någon uttrycka. "Fan vad han framstår som ordentlig ändå den där SE. Han gick ju gatan fram och försökte kolla på klockan och misslyckades med det. Han kan inte haft en oordentlig kväll"
Citera
2025-05-11, 18:16
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Tittade han på klockan i receptionen? Vad stod den på då?

Sedan är ju i din hypotes uppvisandet av klocktittandet i media ett försök att sälja in den påhittade historian. Men det ska vi glömma nu alltså. För hypoteser behöver tydligen inte vara konsekventa.

Nu är alltså klocktittandet i media ett uppvisande av ocd-tendenser. De försökte förgäves hindra honom för att gång på gång plocka fram underarmen och snegla på uret. Men förgäves.

Precis som när han tittade bakåt uppemot hela tre gånger flyendes från en brottsplats. Vilket tyder kraftigt på ett maniskt beteende. Ingen frisk människa skulle väl titta bakåt hela tre gånger då. Ni hör ju, hela tre gånger. Helt galet.

Skandiamannens klockarm flög uppenbarligen upp ett antal gånger.

Ja, det är nog lite i överkant om det gäller en kort sträcka. Att titta bakåt tre gånger. Om han nu inte hade en bil parkerad där som han inte ville att någon skulle se.

Eller behövde ta på sig Clark Kent-glasögon ... 😀

Byter man beteende bara för att man hittar på?
Citera
2025-05-11, 18:19
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag har också hittat mördaren i Buenos Aires som vände sig bakåt och tittade när han sprang från brottsplatsen år 1918. Det kan inte vara OPs mördare eftersom OPs mördare beskrivs som yngre.

Hela hypotesen att mördaren måste vara SE eftersom GM vände sig om, haltar nästan som "en face plant som rör sig framåt genom ålning medelst hasning."

SE uppvisade också ett obefintligt kontrollbehov när det gällde sin egen ekonomi, vilket talar lite mot "det dalulvska magplasket" att SE led av OCD.

GM:s tittande är nog det mest komiska ”indicium” som någonsin lagts fram mot SE. Det är bra att du hjälpt till att vederlägga det med lite modern forskning om Buenos Aires.

Apropå SE:s inbillade ”OCD” får man inte riktigt den bilden av Filippa Glaser:

Stig Engström hade även svårt att hålla tiden och saknade struktur.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:H22159-05
Citera
2025-05-11, 20:25
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
GM:s tittande är nog det mest komiska ”indicium” som någonsin lagts fram mot SE. Det är bra att du hjälpt till att vederlägga det med lite modern forskning om Buenos Aires.

Apropå SE:s inbillade ”OCD” får man inte riktigt den bilden av Filippa Glaser:

Stig Engström hade även svårt att hålla tiden och saknade struktur.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:H22159-05

Det är så klart korkat bortom all räddning att tro att en verklig mördare som vänder sig om under flykten lider av OCD. Den rimliga slutsatsen borde vara att GM vände sig om för att kontrollera om någon följde efter.

Att därefter begå lustmord på sin egen intelligens och påstå att det är ett symptom på OCD att SE tittade på sin klocka en gång är något av en bedrift.

När dessa två "observationer" radas upp efter varandra och kopplas ihop, får OCD-hypotesens upphovsman en trovärdighet liknande en varmluftsballong med århundrades snabbaste pyspunka.
Citera
2025-05-11, 21:28
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Tack U!

Tack!

Vilken kvalitetsproduktion Lampers gjorde där altså. Hela vägen.

Nej, där missar Lampers helt enkelt. Borde vel bytt ut iskall med panisk eller förstörd där… faktiskt.

Men så är det, alla uppfattar saker lite olika.

"Problemet" med GM-SEs förslagenhet är väl att den "pusslas in" i tidsaxeln och hela tiden ändrar karaktär:

- panisk (flykt i hala kontorsskor)
- förslagenf (väktarlögnerna på mordnatten)
- frånvarande (fjällresan)
- manipulerande ("styrde medierapporteringen runt modet med järnhand")
- beräknande (ändrade, eller försökte ändra, sin utstämplingstid till kl 23.23 i hovrätten)
- manisk (SE ville prata med alla om mordet, även med Skydd & Säkerhet)

GM-SE framstår som en psykologisk gåta som bara kan "lösas" med uppdiktade speglingsteorier eller genom att räkna på hur många gånger den verkliga mördaren vände sig om under flykten.

Dessa försök kan inte beskrivas som "en kvalitetsproduktion", hur man än försöker att se på saken.

Lampers bok är väl ofta ganska kritisk till hypotesen att SE mördade OP?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in