Citat:
Ursprungligen postat av
Svartediket
Man kan jo spørre hvorfor han skrev den artikkelen. Han levner ikke ofrene en tanke i det han skriver.
Det gjenspeiler et ganske mørkt sinn. Jeg har en fornemmelse av at han fremdeles er i stand til å drepe.
Dette skrev Millehaugen om ofrene i kronikken i Aftenposten.
Svaret på dette er selvsagt sammensatt, men finnes trolig i fordomspsykologien. «Blaming the victim» er et godt beskrevet mønster for hvordan gjerningsmenn kan oppfatte og vurdere sine ofre.
Gjerningspersonen leter da etter årsaken til sine egne handlinger i offerets personlighet. Denne mekanismen finnes med hensyn til alle mulige fordommer overfor mennesker som på et eller annet vis er degradert eller tilsidesatt av omgivelsene. Et slikt eksempel er seksualisert vold. Offeret degraderes til noe simpelt, en som innbyr til slik adferd og dermed må kunne skylde seg selv!
Man kan ikke si at han ikke nevner ofrene i kronikken.
Kilde:
https://www.aftenposten.no/meninger/...rklare-ondskap
Så vidt jeg husker fra intervjuet med JB, sa SM at det var relativt lite fokus på ofrene på den tiden. Ransbølgen varte fra ca fra 1997-2004, da ca 50 ranere spesialsierte seg på ran av postkontorer, banker og pengetransporter. Hvorav Millehaugen var én av gjerningsmennene. De etterlot seg en bølge med posttraumatiske ransofre også.
Jeg mener å ha lest at den første skriftlige beskrivelsen av posttraumatiske symptomer er fra antikkens Hellas. Mens begrepet posttraumatisk stresslidelse oppsto først midt på 70-tallet. Da hadde man vært innom begreper som granatsjokk, kz-syndrom og krigsseilersyndrom. Som alle egentlig er grader eller varianter av PTSD.
Ofrene får ofte ikke tilstrekkelig hjelp. Det er en historisk kjensgjerning. Og et faktum også i dag.
Selv overlevende etter Utøya svarer i undersøkelser at de opplever å ikke få tilstrekkelig hjelp i møte med helsevesenet og øvrige hjelpetjenester.
Så jeg vet ikke om det er veldig spesielt for Millehaugen å tilsynelatende glemme og overse ofrene.