2025-05-07, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Jeg husker denne kronikken. Og jeg tenker det samme nå som da jeg leste den første gang. At dette er et forsøk på å bortforklare og relativisere hans egne ugjerninger.

Jeg tenkte da, og sier det nå - nei, Stig. Jeg anser meg som et normalt menneske, og kunne aldri, absolutt aldri, tenke meg at det er til min forlystelse å skade og/eller drepe andre mennesker.

Kronikken forteller i mine øyne om en person som er psykisk og følelsesmessig skadet.
At han formulerer seg språklig godt og lettforståelig, forsvarer ikke innholdet i teksten.
Argumentasjonen minner om det man har hørt fra mange selvforherligende og forfengelige despoter.

Stig Millehaugens kronikk i Aftenposten i 2018, er fjerde og siste del i en kronikk-serie som forsøker å forklare ondskap fra forskjellige fagretninger og ståsted. Om man ser alle kronikkene sammen kan de kanskje gi et litt annet helhetsbilde. Det vet jeg ikke. Jeg har ikke lest alle.

SM nevner Christopher Brownings bok Ordinary Men som handler om Reserve-Polizei-Bataillon 101 i Polen under 2. verdenskrig. Jeg har lest boken for lenge siden, men husker ikke episoden SM nevner i kronikken. Selv om jeg synes jeg husker alt for mye fra boken, spesielt fra begynnelsen. Jeg vet ikke hvor sunt det er å fordype seg i den systematiske ondskapen jødeutryddelsen var. Eller krig og krigens grusomheter, sånn generelt.
Citera
2025-05-07, 19:49
Medlem
Citat:
Man kan jo spørre hvorfor han skrev den artikkelen. Han levner ikke ofrene en tanke i det han skriver.
Det gjenspeiler et ganske mørkt sinn. Jeg har en fornemmelse av at han fremdeles er i stand til å drepe.

Dette skrev Millehaugen om ofrene i kronikken i Aftenposten.
Svaret på dette er selvsagt sammensatt, men finnes trolig i fordomspsykologien. «Blaming the victim» er et godt beskrevet mønster for hvordan gjerningsmenn kan oppfatte og vurdere sine ofre.

Gjerningspersonen leter da etter årsaken til sine egne handlinger i offerets personlighet. Denne mekanismen finnes med hensyn til alle mulige fordommer overfor mennesker som på et eller annet vis er degradert eller tilsidesatt av omgivelsene. Et slikt eksempel er seksualisert vold. Offeret degraderes til noe simpelt, en som innbyr til slik adferd og dermed må kunne skylde seg selv!
Man kan ikke si at han ikke nevner ofrene i kronikken.

Kilde: https://www.aftenposten.no/meninger/...rklare-ondskap

Så vidt jeg husker fra intervjuet med JB, sa SM at det var relativt lite fokus på ofrene på den tiden. Ransbølgen varte fra ca fra 1997-2004, da ca 50 ranere spesialsierte seg på ran av postkontorer, banker og pengetransporter. Hvorav Millehaugen var én av gjerningsmennene. De etterlot seg en bølge med posttraumatiske ransofre også.

Jeg mener å ha lest at den første skriftlige beskrivelsen av posttraumatiske symptomer er fra antikkens Hellas. Mens begrepet posttraumatisk stresslidelse oppsto først midt på 70-tallet. Da hadde man vært innom begreper som granatsjokk, kz-syndrom og krigsseilersyndrom. Som alle egentlig er grader eller varianter av PTSD.

Ofrene får ofte ikke tilstrekkelig hjelp. Det er en historisk kjensgjerning. Og et faktum også i dag.

Selv overlevende etter Utøya svarer i undersøkelser at de opplever å ikke få tilstrekkelig hjelp i møte med helsevesenet og øvrige hjelpetjenester.

Så jeg vet ikke om det er veldig spesielt for Millehaugen å tilsynelatende glemme og overse ofrene.
Senast redigerad av kornblomst 2025-05-07 kl. 19:53.
Citera
2025-05-07, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linselus
Jeg for min del observerer en total kortslutning i denne tankerekken.
Jeg insisterer ikke på at SM er skyldig i mord i dette tilfelle.
Men mtp normal logikk og erfaringer i hans tilfelle er den snarere at han lyver på en meget overbevisende måte som virker innøvd.

Overkill stemmer ikke med nødverge. Flere har påpekt nettopp det.

Hvis man tar utgangspunkt i at Millehaugen kan snakke sant, så er det ikke så mange varianter av mulige handlingsforløp på åstedet.

Dagblader skriver at det var Betew som kontaktet Millehaugen. Kanskje Betew ønsket Millehaugen som støtteperson ved akkurat dette møtet.

Kanskje GM dukket opp og drepte Betew, og lot Millehaugen stikke av. Slik at Millehaugen kan bli syndebukk.

Eller at Millehaugen kom for sent. At Betew allerede var død da han ankom møtestedet.
Citera
2025-05-07, 23:11
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Overkill stemmer ikke med nødverge. Flere har påpekt nettopp det.

Hvis man tar utgangspunkt i at Millehaugen kan snakke sant, så er det ikke så mange varianter av mulige handlingsforløp på åstedet.

Dagblader skriver at det var Betew som kontaktet Millehaugen. Kanskje Betew ønsket Millehaugen som støtteperson ved akkurat dette møtet.

Kanskje GM dukket opp og drepte Betew, og lot Millehaugen stikke av. Slik at Millehaugen kan bli syndebukk.

Eller at Millehaugen kom for sent. At Betew allerede var død da han ankom møtestedet.
Vi får se hva som skjer. Vi ønsker jo alle bare at den eller de skyldige blir tatt. Nå har jeg lest om Columbian Necktie, og det er en helt eksplisitt og grusom drapsmetode. Vi vet jo ikke om det er akkurat denne metoden som er brukt. Har ikke lyst til å beskrive den her. Det kan ifølge flere artikler se ut som at det var slik Nichole Simpson ble drept.
Uansett, jeg har vanskelig for å tro at den metoden er brukt i dette tilfellet, da deler av metoden utføres etter at personen er død.
Uansett, det er bekymrende at mindreårige oppad klatrende gjengmedlemmer ser ut til å være involvert på den ene eller annen måte. Uansett om dette er et betalt oppdrag, en hevnaksjon eller hva, håper jeg virkelig de klarer å nøste opp i det, og at virkelige bevis blir lagt fram.
Senast redigerad av Linselus 2025-05-07 kl. 23:46.
Citera
2025-05-08, 00:15
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Svaret på dette er selvsagt sammensatt, men finnes trolig i fordomspsykologien. «Blaming the victim» er et godt beskrevet mønster for hvordan gjerningsmenn kan oppfatte og vurdere sine ofre.

Gjerningspersonen leter da etter årsaken til sine egne handlinger i offerets personlighet. Denne mekanismen finnes med hensyn til alle mulige fordommer overfor mennesker som på et eller annet vis er degradert eller tilsidesatt av omgivelsene. Et slikt eksempel er seksualisert vold. Offeret degraderes til noe simpelt, en som innbyr til slik adferd og dermed må kunne skylde seg selv!

Så vidt jeg husker fra intervjuet med JB, sa SM at det var relativt lite fokus på ofrene på den tiden. Ransbølgen varte fra ca fra 1997-2004, da ca 50 ranere spesialsierte seg på ran av postkontorer, banker og pengetransporter. Hvorav Millehaugen var én av gjerningsmennene. De etterlot seg en bølge med posttraumatiske ransofre også.

Jeg mener å ha lest at den første skriftlige beskrivelsen av posttraumatiske symptomer er fra antikkens Hellas. Mens begrepet posttraumatisk stresslidelse oppsto først midt på 70-tallet. Da hadde man vært innom begreper som granatsjokk, kz-syndrom og krigsseilersyndrom. Som alle egentlig er grader eller varianter av PTSD.

Ofrene får ofte ikke tilstrekkelig hjelp. Det er en historisk kjensgjerning. Og et faktum også i dag.

Selv overlevende etter Utøya svarer i undersøkelser at de opplever å ikke få tilstrekkelig hjelp i møte med helsevesenet og øvrige hjelpetjenester.

Så jeg vet ikke om det er veldig spesielt for Millehaugen å tilsynelatende glemme og overse ofrene.

Hadde artikkelen vært skrevet av en lovlydig professor ville jeg ikke reagert på samme måte som når det er skrevet av en serie/yrkeskriminell med flere liv på samvittigheten. Min påstand er at han prøver å gjemme seg bak en slags pseudoakademisk språkbruk. Altså samme mann som i det ene øyeblikket retter et våpen mot en annen og fyrer av et dødelig skudd, og i det neste skal forklare ondskap (herunder inkludert pistoldrap) på en relativiserende måte.

For min del er det vanskelig å diskutere SM uten å ta den kriminelle bakgrunnen hans i betraktning.
Citera
2025-05-08, 11:38
Medlem
Citat:

Vi kan vel alle være enige om at systemet kan svikte mennesker som trenger hjelp, det kan handle om blant annet manglende ressurser. En ransmann/drapsmann som er ÅRSAKEN til drap/traumatisering blir i mitt hode noe langt annet. Det bør være lettere for både meg og systemet å glemme ofrene, enn for gjerningsmannen?
Citera
2025-05-08, 12:04
Medlem
Citat:
Hadde artikkelen vært skrevet av en lovlydig professor ville jeg ikke reagert på samme måte som når det er skrevet av en serie/yrkeskriminell med flere liv på samvittigheten. Min påstand er at han prøver å gjemme seg bak en slags pseudoakademisk språkbruk. Altså samme mann som i det ene øyeblikket retter et våpen mot en annen og fyrer av et dødelig skudd, og i det neste skal forklare ondskap (herunder inkludert pistoldrap) på en relativiserende måte.

For min del er det vanskelig å diskutere SM uten å ta den kriminelle bakgrunnen hans i betraktning.

Nå er kronikken offentliggjort i 2018 og SM innrømmet ikke drapet på Jeddi før i boken som ble utgitt i 2023.

Synes det er vanskelig å forstå noe av dette i det hele tatt.

Citat:
Ursprungligen postat av Lillemiss
Vi kan vel alle være enige om at systemet kan svikte mennesker som trenger hjelp, det kan handle om blant annet manglende ressurser. En ransmann/drapsmann som er ÅRSAKEN til drap/traumatisering blir i mitt hode noe langt annet. Det bør være lettere for både meg og systemet å glemme ofrene, enn for gjerningsmannen?

Sønnen til den drepte politimannen valgte selv å treffe Kjell Alrich Schumann. For å få til en slags forsoning. Noen pårørende mener det er lettere å leve videre med sorg og tap etter å ha snakket med GM.

For å oppfatte de forferdelige skadevirkningene på ofrene så må man jo ha kontakt med dem. GM kjenner jo verken ofrene eller ofrenes pårørende forut for forbrytelsen.

Dette er vanskelig tema å diskutere. Synes jeg.
Citera
2025-05-08, 18:12
Medlem
I dag er det frigjøringsdag. Og snart tre uker siden Metkel Betew ble funnet drept i et lite skogholt ved Godlia.

Stig Millehaugen sitter varetektsfengslet, i isolasjon, siktet for drapet på sin venn Betew. Ja, det to har vært omtalt som venner. Millehaugen fyller 56 år i dag. Det blir vel en stille feiring.

Politiet gjentar stadig vekk at de ikke utelukker nye pågripelser. Men det er gått tre uker og ingenting har skjedd.

Etter trippeldrapet i Uppsala 29. april har svensk politi pågrepet minst åtte personer. Er svensk politi mye flinkere enn det norske.

Politiet jobber fortsatt med å avdekke motiv, skrev politiforum.no for to dager siden. Det må bety at de ikke har funnet dokumentasjon på bestilling eller pengeoverføring som kan underbygge politiets hypotese om at drapet var et bestillingsdrap. Med Stig Millehaugen som hitman.

Det er enighet om at å være innelåst i 35 år, med lange perioder i isolasjon, vil gi soningsskader. Det er mer uklart hvordan soningsskader arter seg.

At Stig Millehaugen lengter etter frihet og frisk luft og å traske barbent i gresset og lukte på blomstene, er noe de fleste kan forstå.

Det ubegripelige her er at det ser ut som om Stig Millehaugen har kastet friheten på havet for å kunne begå et nytt bestillingsdrap. Like før han er ferdig med å sone. Like før han ville ha blitt løslatt.

Under skremmende like omstendigheter som drapet på Jeddi i 2009.

Det er bare uforståelig. Ubegripelig.
Citera
2025-05-08, 21:39
Medlem
https://play.tv2.no/nyheter/tv-2-nyh...html?play=true

Tv 2 har laget en oppsummering om mulig gjerningsmannen her. Håper linken fungerer også for ikke abonenter
Citera
2025-05-08, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Secret.vaster
Kan någon vara snäll och berätta lite och uppdatera, jag begriper inte det språket, norska låter så löjligt när man snabb läser skiten.

Tacka Gud jag är svensk.

Ingenting händer egentligen. Den åtalade dömdes till ytterligare två veckors isolering i fängelse. Det verkar inte som att polisarbetet går framåt. De brukar gå ut med information om de har något, eller om de vill påverka den allmänna opinionen. Men den här gången är det märkligt tyst från dem. Inga nya arresteringar eller efterlysningar. Efter mer än två veckor nu borde de ha kommit en bra bit på vägen med att analysera DNA-prover och kartlägga elektroniska spår, men har de hittat något håller de det för sig själva. Och det är verkligen ovanligt.
Citera
2025-05-08, 22:00
Medlem
Jeg syntes ikke det er så rart at politiet holder tyst nå. Viktig at ikke etterforskningen blir avslørt, hvem de har kontakt med, hva de sjekker ut og inn- de har personer å beskytte, om noe plukkes opp i miljøene kan det vel fort bli rabalder og sabotasje.

Det som er mer merkelig er at det ikke har kommet en eneste lekkasje om hva de holder på med..
Citera
2025-05-08, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilleMonster
Jeg syntes ikke det er så rart at politiet holder tyst nå. Viktig at ikke etterforskningen blir avslørt, hvem de har kontakt med, hva de sjekker ut og inn- de har personer å beskytte, om noe plukkes opp i miljøene kan det vel fort bli rabalder og sabotasje.

Det som er mer merkelig er at det ikke har kommet en eneste lekkasje om hva de holder på med..

Ja, det virker som de har lært av Lørenskog saken. Virker som han har lydige disipler han godeste Hatlo her.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in