Citat:
Hva Ø Milli mener tror jeg ikke Oslo Tingrett bruker mye tid på. De finner at det er mer sannsynlig at SM er gjerningsmann enn at han ikke er det. Dette pluss mulighet for bevisforspillelse. Så mye mer komplisert er det vel ikke.
At rettssystem og politi skal konspirere mot SM er... vel..
For det første ville det bety at skyldige gikk fri. Det er det siste de vil i en tid hvor gjengvold eskalerer. For det andre ser de nok helst at vurderinger gjeldende rehabilitering til samfunnet og permisjoner skal holde mål. Saker med drap under permisjon eller prøveløslatelse gjør at mye må vurderes om igjen.
At rettssystem og politi skal konspirere mot SM er... vel..
For det første ville det bety at skyldige gikk fri. Det er det siste de vil i en tid hvor gjengvold eskalerer. For det andre ser de nok helst at vurderinger gjeldende rehabilitering til samfunnet og permisjoner skal holde mål. Saker med drap under permisjon eller prøveløslatelse gjør at mye må vurderes om igjen.
Stig Millehaugen slipper ikke ut av fengsel med det første. Han soner nå 21 års forvaring for drap begått i januar 2009. Da han ble pågrepet for drap eller medvirkning til drap på Metkel Betew, var han i en rehabiliteringsprosess som skulle ha endt med en prøveløslatelse i løpet av relativt kort tid, ett år eller to eller tre eller deromkring.
Det er godt mulig å være skyldig i drap uten at politiet har greid å finne gyldige eller rettskraftige beviser som kan føre til tiltale og domfellelse. Ref Tom Hagen.
Men jeg tror at politi og påtalemyndighet ønsker å få Millehaugen dømt for drap eller medvirkning til drap av Betew. Slik at en ny minstetid av ny forvaringsdom begynner å rulle. Og problemet Millehaugen kan skyves frem i tid, til neste generasjon etterforskere og påtaleadvokater.
For å oppnå dette tror jeg mange kan være villige til å strekke og tøye beviser for å få Millehaugen dømt for drap på nytt. Mulig jeg tar feil. Men det er hva jeg tror.
Det beste ville være om politiet finner entydige og klare beviser på hvem som drepte Metkel Betew. Men så langt ser det ikke ut som om politiet har sikret slike beviser.
Dagbladet skrev for ett par dager siden. Kilde: https://www.dagbladet.no/nyheter/begjaerer-seg-loslatt/83106925
Politiet har overfor Dagbladet uttalt at en av teoriene deres er at Millehaugen fikk penger for å drepe Betew, og at han er en av få i Norge med potensial til å stå bak et såpass brutalt drap.Politiet mistenker at Millehaugen alene kan stå bak drapet. Millehaugen har fortsatt stor voldskapital. Selv om han har sonet i fengsel i 35 av de siste 36 årene.
Ved google-søk på Betew kom dette debattinnlegget på politiforum.no opp.
«Organiserte mord kan true kongeriket»
Innlegget sier litt om hvilken alvorlig trussel organisert kriminalitet utgjør mot samfunnet vårt. Fra debattantens ståsted.