Flashback bygger pepparkakshus!
2025-05-21, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jegvetikke
Hva Ø Milli mener tror jeg ikke Oslo Tingrett bruker mye tid på. De finner at det er mer sannsynlig at SM er gjerningsmann enn at han ikke er det. Dette pluss mulighet for bevisforspillelse. Så mye mer komplisert er det vel ikke.

At rettssystem og politi skal konspirere mot SM er... vel..

For det første ville det bety at skyldige gikk fri. Det er det siste de vil i en tid hvor gjengvold eskalerer. For det andre ser de nok helst at vurderinger gjeldende rehabilitering til samfunnet og permisjoner skal holde mål. Saker med drap under permisjon eller prøveløslatelse gjør at mye må vurderes om igjen.

Stig Millehaugen slipper ikke ut av fengsel med det første. Han soner nå 21 års forvaring for drap begått i januar 2009. Da han ble pågrepet for drap eller medvirkning til drap på Metkel Betew, var han i en rehabiliteringsprosess som skulle ha endt med en prøveløslatelse i løpet av relativt kort tid, ett år eller to eller tre eller deromkring.

Det er godt mulig å være skyldig i drap uten at politiet har greid å finne gyldige eller rettskraftige beviser som kan føre til tiltale og domfellelse. Ref Tom Hagen.

Men jeg tror at politi og påtalemyndighet ønsker å få Millehaugen dømt for drap eller medvirkning til drap av Betew. Slik at en ny minstetid av ny forvaringsdom begynner å rulle. Og problemet Millehaugen kan skyves frem i tid, til neste generasjon etterforskere og påtaleadvokater.

For å oppnå dette tror jeg mange kan være villige til å strekke og tøye beviser for å få Millehaugen dømt for drap på nytt. Mulig jeg tar feil. Men det er hva jeg tror.

Det beste ville være om politiet finner entydige og klare beviser på hvem som drepte Metkel Betew. Men så langt ser det ikke ut som om politiet har sikret slike beviser.

Dagbladet skrev for ett par dager siden. Kilde: https://www.dagbladet.no/nyheter/begjaerer-seg-loslatt/83106925
Politiet har overfor Dagbladet uttalt at en av teoriene deres er at Millehaugen fikk penger for å drepe Betew, og at han er en av få i Norge med potensial til å stå bak et såpass brutalt drap.
Politiet mistenker at Millehaugen alene kan stå bak drapet. Millehaugen har fortsatt stor voldskapital. Selv om han har sonet i fengsel i 35 av de siste 36 årene.

Ved google-søk på Betew kom dette debattinnlegget på politiforum.no opp.

«Organiserte mord kan true kongeriket»

Innlegget sier litt om hvilken alvorlig trussel organisert kriminalitet utgjør mot samfunnet vårt. Fra debattantens ståsted.
Citera
2025-05-22, 22:53
Medlem
Mener du at politi og påtalemyndighet skulle benytte anledningen av et så brutalt drap til å ta Millehaugen? Som i, "Flaks at vi fikk dette drapet på Betew, nå kan vi bruke dette til å ham"?
Da hevder du i så fall at man blåser i den faktiske bakmann/gjerningsmann...

Selv om Millehaugen har sittet inne det meste av sitt voksne liv, så utelukker jeg ikke at han kan ha utført ting/drap som ikke er kjent også. Vi skal være forsiktig med å basere alt på det han er dømt for, kanskje virkeligheten er enda verre, hvem vet...

Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Stig Millehaugen slipper ikke ut av fengsel med det første. Han soner nå 21 års forvaring for drap begått i januar 2009. Da han ble pågrepet for drap eller medvirkning til drap på Metkel Betew, var han i en rehabiliteringsprosess som skulle ha endt med en prøveløslatelse i løpet av relativt kort tid, ett år eller to eller tre eller deromkring.

Det er godt mulig å være skyldig i drap uten at politiet har greid å finne gyldige eller rettskraftige beviser som kan føre til tiltale og domfellelse. Ref Tom Hagen.

Men jeg tror at politi og påtalemyndighet ønsker å få Millehaugen dømt for drap eller medvirkning til drap av Betew. Slik at en ny minstetid av ny forvaringsdom begynner å rulle. Og problemet Millehaugen kan skyves frem i tid, til neste generasjon etterforskere og påtaleadvokater.

For å oppnå dette tror jeg mange kan være villige til å strekke og tøye beviser for å få Millehaugen dømt for drap på nytt. Mulig jeg tar feil. Men det er hva jeg tror.

Det beste ville være om politiet finner entydige og klare beviser på hvem som drepte Metkel Betew. Men så langt ser det ikke ut som om politiet har sikret slike beviser.

Dagbladet skrev for ett par dager siden. Kilde: https://www.dagbladet.no/nyheter/begjaerer-seg-loslatt/83106925
Politiet har overfor Dagbladet uttalt at en av teoriene deres er at Millehaugen fikk penger for å drepe Betew, og at han er en av få i Norge med potensial til å stå bak et såpass brutalt drap.
Politiet mistenker at Millehaugen alene kan stå bak drapet. Millehaugen har fortsatt stor voldskapital. Selv om han har sonet i fengsel i 35 av de siste 36 årene.

Innlegget sier litt om hvilken alvorlig trussel organisert kriminalitet utgjør mot samfunnet vårt. Fra debattantens ståsted.
Citera
2025-05-23, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Usernavn
Mener du at politi og påtalemyndighet skulle benytte anledningen av et så brutalt drap til å ta Millehaugen? Som i, "Flaks at vi fikk dette drapet på Betew, nå kan vi bruke dette til å ham"?
Da hevder du i så fall at man blåser i den faktiske bakmann/gjerningsmann...

Selv om Millehaugen har sittet inne det meste av sitt voksne liv, så utelukker jeg ikke at han kan ha utført ting/drap som ikke er kjent også. Vi skal være forsiktig med å basere alt på det han er dømt for, kanskje virkeligheten er enda verre, hvem vet...

Nei det håper jeg da virkelig ikke.

Vi vet at Betew og Millehaugen skal ha møttes flere ganger før skjærtorsdagen da Betew ble drept. Det har vært skrevet at de to tidligere hadde møttes i Godlia-skogen, der Betew ble funnet drept.

Og vi vet at politiet oppsøkte Millehaugen på langfredag, han avga en frivillig forklaring og ga fra seg mobilen. Altså hadde ikke politiet tilstrekkelig mistankegrunnlag for pågripelse dagen etter drapet.

Så er det veldig mye vi ikke vet men som politiet vet. Hva Millehaugen har forklart, hva de har funnet på mobilen hans, om det er funnet beviser i beslag fra adressen i Horten på påskesøndag, om det er funnet beviser i bilene som ble beslaglagt.

Så mangler vi resultater fra åstedsundersøkelser, obduksjon med dødsårsak, om drapvåpen er funnet, om det finnes vitner som har observert bevegelser rundt åstedet i aktuelt tidsrom, hvor tett Betew og eller Millehaugen ble fulgt av politiet i tiden før drapet, det er så alt for mange detaljer vi ikke vet noen ting om.

Oslo tingrett har varetektsfengslet Millehaugen i åtte uker med brev- og besøksforbud, de første seks ukene i isolasjon foreløpig.

Noen beviser må politiet ha.

Bevisene må legges frem om det blir drapstiltale og straffesak mot Millehaugen. Da vil offentligheten få innsyn.
Citera
2025-05-23, 17:05
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:

Jeg tenker at innlegget er saklig og nøkternt i forhold til temaet som omtales, men kunne gjerne inneholdt konkrete og dokumenterte eksempler på det han kaller å "vise tegn til å akseptere vold mellom kriminelle". For på samme måte vil det kunne gå an å argumentere for at samfunnet "godtar" mange slags typer kriminalitet - i lys av alle sakene som blir henlagt eller ikke etterforsket tilstrekkelig.

Jeg tenker ikke at drapet på MB i utgangspunktet blir "akseptert". Til tross for at en enslig og ikke helt oppegående politiker hevdet det er en god ting at kriminelle tar livet av hverandre.
Citera
2025-05-24, 19:39
Medlem
https://www.nettavisen.no/nyheter/metkel-betew-saken-dykket-etter-drapsvapen-i-drammenselva/s/5-95-2450257

Drapsvåpenet funnet
Citera
2025-05-24, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Jeg tenker at innlegget er saklig og nøkternt i forhold til temaet som omtales, men kunne gjerne inneholdt konkrete og dokumenterte eksempler på det han kaller å "vise tegn til å akseptere vold mellom kriminelle". For på samme måte vil det kunne gå an å argumentere for at samfunnet "godtar" mange slags typer kriminalitet - i lys av alle sakene som blir henlagt eller ikke etterforsket tilstrekkelig.

Jeg tenker ikke at drapet på MB i utgangspunktet blir "akseptert". Til tross for at en enslig og ikke helt oppegående politiker hevdet det er en god ting at kriminelle tar livet av hverandre.

Det blir for omfattende å diskutere her.

Citat:
Ursprungligen postat av Snopatruljen
https://www.nettavisen.no/nyheter/metkel-betew-saken-dykket-etter-drapsvapen-i-drammenselva/s/5-95-2450257

Drapsvåpenet funnet

Muligens ett av drapsvåpnene funnet. Det mangler fortsatt minst ett skytevåpen. Så langt vi vet.
TV2 har tidligere skrevet at de har opplysninger om at han også ble påført knivskader. Disse opplysningene har også Nettavisen.
Billedtekst.
FUNN: Denne kniven ble tatt opp av vannet fredag rundt klokken 15:30. Kniven viker til å stamme fra IKEAs knivsett «Ändlig».
Link til IKEAs bilder av knivsettet.
https://www.ikea.com/no/no/p/aendlig-knivsett-3-deler-lys-gra-hvit-70257624/

Millehaugen anker ikke siste varetektsfengsling.
Millehaugen ble tirsdag varetektsfengslet i fire nye uker. Furuholmen forteller til Nettavisen at avgjørelsen ikke ankes.
Citera
2025-05-24, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snopatruljen

Drapsvåpenet funnet

Ikea-kniv? Virker ikke det litt.. Amatørmessig?
Citera
2025-05-24, 23:30
Medlem
Mange nye spørsmål.

Hvis kniven ble brukt på Betew, er det mulig å sikre biologiske spor, eks rester av blod og dna, på en kniv som har ligget i Drammenselva anslagsvis litt over fem uker.

Hvorfor lette politiet under Øvre Sund bru. Hadde de sporet at Millehaugen kjørte der. Eller mottatt tips om at noen hadde stoppet og kastet noe fra brua. Eller at noen på sparkesykkel har stoppet på brua og kastet fra seg noe i vannet. Fortrinnsvis på skjærtorsdag kveld.

Øvre Sund bru ligger på fylkesvei 283 og er en del av Sentrumsringen i Drammen. Har MG tatt en liten omvei via FV 283 og kjørt E18 resten av veien til Horten. Eller har MG unngått E18 i det hele tatt.

Skal politiet nå begynne å gå igjennom alle kjøp av knivsettet Ändlig fra Ikea. Hvor mange slike knivsett er solgt.

Hvis kniven kan knyttes til drapet av Betew så tror jeg politiet vil bekrefte funnet ganske snart.
Citera
2025-05-25, 00:08
Medlem
En kniv gir fra seg et mønster når den stikkes i et menneske, eller andre ting
Mulig at mg sin telefon er benyttet og har slått inn på baser i nærheten av funnstedet for kniven.

Det kan jo være at politiet i løpet av de ukene som har gått siden drapet, virkelig har brukt tiden godt, og funnet ut mye vi utenforstående ikke aner. Det kan få.eks mangle en kniv i kjøkkenet i Horten....osv osv mulighetene er uendelige
Citera
2025-05-25, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpakka
Ikea-kniv? Virker ikke det litt.. Amatørmessig?

Eller er det dét? Den minste av disse knivene er jo lett å ha med seg, skarp og kan gjøre stor skade.. billig er den sikkert også..
Citera
2025-05-25, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellen60
En kniv gir fra seg et mønster når den stikkes i et menneske, eller andre ting
Mulig at mg sin telefon er benyttet og har slått inn på baser i nærheten av funnstedet for kniven.

Det kan jo være at politiet i løpet av de ukene som har gått siden drapet, virkelig har brukt tiden godt, og funnet ut mye vi utenforstående ikke aner. Det kan få.eks mangle en kniv i kjøkkenet i Horten....osv osv mulighetene er uendelige
Kan jo også være videomateriale de har sikret seg. De har nok saumfart alt av kameraer på strekningen Oslo-Horten på gitte tidspunkter på skjærtorsdag. Det er uendelig mange kameraer rundt omkring. Skal nok ikke se bort fra at et visst hus i Horten mangler en Ikea kniv. Lett tilgjengelig om ikke annet.
Citera
2025-05-25, 10:13
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Mange nye spørsmål.

Hvis kniven ble brukt på Betew, er det mulig å sikre biologiske spor, eks rester av blod og dna, på en kniv som har ligget i Drammenselva anslagsvis litt over fem uker.

Hvorfor lette politiet under Øvre Sund bru. Hadde de sporet at Millehaugen kjørte der. Eller mottatt tips om at noen hadde stoppet og kastet noe fra brua. Eller at noen på sparkesykkel har stoppet på brua og kastet fra seg noe i vannet. Fortrinnsvis på skjærtorsdag kveld.

Øvre Sund bru ligger på fylkesvei 283 og er en del av Sentrumsringen i Drammen. Har MG tatt en liten omvei via FV 283 og kjørt E18 resten av veien til Horten. Eller har MG unngått E18 i det hele tatt.

Skal politiet nå begynne å gå igjennom alle kjøp av knivsettet Ändlig fra Ikea. Hvor mange slike knivsett er solgt.

Hvis kniven kan knyttes til drapet av Betew så tror jeg politiet vil bekrefte funnet ganske snart.

Hvis det er drapsvåpenet de har funnet, så kan det jo tyde på at de(n) som dumpet kniven har kjørt rundt Oslofjorden, og kanskje også brukt småveier der det var mulig. Spørsmålet er hvordan politiet fant frem til stedet der kniven var dumpet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in