2025-05-09, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
I dag er det frigjøringsdag. Og snart tre uker siden Metkel Betew ble funnet drept i et lite skogholt ved Godlia.

Stig Millehaugen sitter varetektsfengslet, i isolasjon, siktet for drapet på sin venn Betew. Ja, det to har vært omtalt som venner. Millehaugen fyller 56 år i dag. Det blir vel en stille feiring.

Politiet gjentar stadig vekk at de ikke utelukker nye pågripelser. Men det er gått tre uker og ingenting har skjedd.

Etter trippeldrapet i Uppsala 29. april har svensk politi pågrepet minst åtte personer. Er svensk politi mye flinkere enn det norske.

Politiet jobber fortsatt med å avdekke motiv, skrev politiforum.no for to dager siden. Det må bety at de ikke har funnet dokumentasjon på bestilling eller pengeoverføring som kan underbygge politiets hypotese om at drapet var et bestillingsdrap. Med Stig Millehaugen som hitman.

Det er enighet om at å være innelåst i 35 år, med lange perioder i isolasjon, vil gi soningsskader. Det er mer uklart hvordan soningsskader arter seg.

At Stig Millehaugen lengter etter frihet og frisk luft og å traske barbent i gresset og lukte på blomstene, er noe de fleste kan forstå.

Det ubegripelige her er at det ser ut som om Stig Millehaugen har kastet friheten på havet for å kunne begå et nytt bestillingsdrap. Like før han er ferdig med å sone. Like før han ville ha blitt løslatt.

Under skremmende like omstendigheter som drapet på Jeddi i 2009.

Det er bare uforståelig. Ubegripelig.

Overhodet ikke ubegripet. Han har en diagnose som gjør at hans tilsynelatende irrasjonelle handlingsmønster kan forklares. Det er slik han er.

Og selvsagt er du helt ødelagt etter et helt liv i fengsel. Mange som sitter på langt kortere dommer foretrekker fengsel framfor «frihet».

Vet ikke hvor du har fått for deg at dette er så rart, tatt personen i betraktning.

Dessuten er mange drap i seg selv absurde. Hvorfor drepe noen og få 17-21 års fengsel pga at samboeren din går fra deg? Motivene i drapssaker legitimerer aldri drap. Med SM er det derimot enklere å forstå, jf diagnose og soningsskader.
Citera
2025-05-09, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkimedes
Ingenting händer egentligen. Den åtalade dömdes till ytterligare två veckors isolering i fängelse. Det verkar inte som att polisarbetet går framåt. De brukar gå ut med information om de har något, eller om de vill påverka den allmänna opinionen. Men den här gången är det märkligt tyst från dem. Inga nya arresteringar eller efterlysningar. Efter mer än två veckor nu borde de ha kommit en bra bit på vägen med att analysera DNA-prover och kartlägga elektroniska spår, men har de hittat något håller de det för sig själva. Och det är verkligen ovanligt.

Tack ska du ha.

Man kan tro de någon inseder info han besitter, så man vet inte riktigt vad man ska göra med honom?
Citera
2025-05-10, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandernamn1
Overhodet ikke ubegripet. Han har en diagnose som gjør at hans tilsynelatende irrasjonelle handlingsmønster kan forklares. Det er slik han er.

Og selvsagt er du helt ødelagt etter et helt liv i fengsel. Mange som sitter på langt kortere dommer foretrekker fengsel framfor «frihet».

Vet ikke hvor du har fått for deg at dette er så rart, tatt personen i betraktning.

Dessuten er mange drap i seg selv absurde. Hvorfor drepe noen og få 17-21 års fengsel pga at samboeren din går fra deg? Motivene i drapssaker legitimerer aldri drap. Med SM er det derimot enklere å forstå, jf diagnose og soningsskader.

Det er umulig å forstå drivkreftene som ligger bak. Og som endte med drapet på vennen Betew.

Like greit å bare akseptere at det er slik. Forsøke ihvertfall.
Citera
2025-05-10, 12:49
Ja, her er det mye man som utenforstående ikke kan makte å forstå.
Men det kommer vel ganske tydelig fram at dette er gjengrelatert. Her må man nesten ha kart og bilder på veggen for å kunne få en liten oversikt og forståelse, og det er vel ingen menigmann som har tid eller mulighet til det.
Jeg merker meg bare at en svensk den gang 16 åring fikk i oppdrag å drepe en venn av Betew som nylig var kommet ut fra Bastøy, som nevnt tidligere i tråden.
Det var bare flaks at han ikke fikk gjort oppdraget. Planleggingen av det drapet foregikk også på Signal.
Den frisluppne mannen fra Bastøy og Metew var observert sammen flere ganger i løpet av det siste halvåret. Så er en nordmann involvert. Han er ute i det fri nå.

“I midten av september i fjor ble en ung norsk mann i 20-årene pågrepet i Bastøy-saken. Han er siktet for medvirkning til drapsforbund, men er nå løslatt fra varetekt.”

Den nå 17 årige som ikke klarte å drepe Betews venn, soner nå i ungdomsstraff i Sverige. Det er vel nærmest åpen soning, og disse institusjonene er ofte drevet av kriminelle selv, og de som bor der har alle muligheter til å beholde kontakten med andre kriminelle. De blir også presset av andre kriminelle. Ikke ment som systemkritikk, men som et faktum.

Så får vi bare håpe at de som vet noe har store nok baller til å sende kryptert melding til politiet. Men jeg tviler, for her er det mange feiginger involvert.

https://www.nrk.no/norge/hemmelige-m...rge-1.17398183

Tips politiet: https://www.politiet.no/tjenester/tips-politiet/
Senast redigerad av Linselus 2025-05-10 kl. 13:09.
Citera
2025-05-14, 09:31
Medlem
Ny artikkel i VG idag, men lite oppklarende.

https://www.vg.no/nyheter/i/lwyPLM/d...d-sparkesykkel

Eller er det noen som skjønner dette bedre enn meg? Politiet har beslaglagt en sparkesykkel fra stedet der Millehaugen oppholdt seg. Om det stedet er Horten (som har fremkommet tidligere i tråden) lurer jeg på hvordan en sparkesykkel i Horten praktisk kan brukes til drap i Oslo?

Det står også at Millehaugen holdes i varetekt også grunnet opplysninger han har gitt i avhør. Sitat:

"I den forbindelse la politiet frem mistanke*grunnlaget mot ham, deriblant et vitneavhør som ble tatt av Millehaugen dagen etter drapet."

Men vi har jo hele tiden fått høre at Millehaugen ikke vil la seg avhøre. Er det flere enn meg som er forvirret?
Senast redigerad av Sharkimedes 2025-05-14 kl. 09:53.
Citera
2025-05-14, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkimedes
Ny artikkel i VG idag, men lite oppklarende.

https://www.vg.no/nyheter/i/lwyPLM/d...d-sparkesykkel

Eller er det noen som skjønner dette bedre enn meg? Politiet har beslaglagt en sparkesykkel fra stedet der Millehaugen oppholdt seg. Om det stedet er Horten (som har fremkommet tidligere i tråden) lurer jeg på hvordan en sparkesykkel i Horten praktisk kan brukes til drap i Oslo?

Det står også at Millehaugen holdes i varetekt også grunnet opplysninger han har gitt i avhør. Sitat:

"I den forbindelse la politiet frem mistanke*grunnlaget mot ham, deriblant et vitneavhør som ble tatt av Millehaugen dagen etter drapet."

Men vi har jo hele tiden fått høre at Millehaugen ikke vil la seg avhøre. Er det flere enn meg som er forvirret?

Det er vel ikke så vanskelig å se for seg? Kjørt bil til Litteraturhuset under dekke av å skrive bok med sparkesykkelen i bagasjerommet. Sparkesykkel opp til Oppsal og tilbake.

Når det gjelder det siste må du skille mellom vitneavhør og avhør som siktet. Han lot seg frivillig avhøre som vitne, og noe av det han har sagt her har dannet og/eller forsterket et mistankegrunnlag mot han.
Citera
2025-05-14, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verkstedtime
Det er vel ikke så vanskelig å se for seg? Kjørt bil til Litteraturhuset under dekke av å skrive bok med sparkesykkelen i bagasjerommet. Sparkesykkel opp til Oppsal og tilbake.

Når det gjelder det siste må du skille mellom vitneavhør og avhør som siktet. Han lot seg frivillig avhøre som vitne, og noe av det han har sagt her har dannet og/eller forsterket et mistankegrunnlag mot han.

Takk, jeg hadde ikke våknet ordentlig da jeg leste VG , det du sier er plausibelt.

Men jeg får følelsen av at nettet snører seg om Millehaugen. At hans advokat ikke vil kommentere på noe, underbygger vel det.

Men videre, og som jeg har skrevet tidligere, jeg synes politiet holder kortene veldig til brystet. De vet nok mer enn oss på FB (skulle bare mangle) men hva er deres rolle i dette? Jeg er ganske sikker på at Millehaugen var under konstant oppsikt under sin permisjon. Mitt spørsmål er hvor nær de var fysisk da Betew ble skutt?

Eller er det bare jeg som synes politiets små drypp med info om etterforskning i slike alvorlige saker, mangler denne gang? Rent bortsett fra standardfrasen om at "flere arrestasjoner utelukkes ikke."
Citera
2025-05-14, 12:36
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verkstedtime

Spørsmålet er hva en sparkesykkel kan si om hans eventuelle straffskyld.
Citera
2025-05-14, 12:51
Medlem
WinnieSeilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsvogeren
Hun jobbet ikke inne på Bastøy, men det stemmer at han ble kjent med henne da han sonet der for mange år siden.

Visst var hon ansatt på Bastøy:
https://imgur.com/a/alt87uO

Hennes "bror" ...
https://imgur.com/a/F06SGHy
Citera
2025-05-14, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WinnieSeila

Hennes "bror" ...

Hun jobbet ikke på Bastøy når SM sonet der fra 2007 til 2008. SM har ikke sonet på Bastøy etter dette.
Citera
2025-05-14, 13:47
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WinnieSeila

Hennes "bror" ...

Viktigste er vel at hun a) er involvert i kriminalomsorgen, b) er kjæreste med SM, og c) jukser vilt på CV'en.
Vet arbeidsgiveren KO om de to siste forholdene?

Citera
2025-05-14, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Viktigste er vel at hun a) er involvert i kriminalomsorgen, b) er kjæreste med SM, og c) jukser vilt på CV'en.
Vet arbeidsgiveren KO om de to siste forholdene?

Det tatt i betraktning vet vi faktisk ikke om hun er/har vært ansatt der. Fengselshelsetjenesten er ikke underlagt fengselet. Akkurat samme som biblioteket og skolen. Det er kommunale tjenester. MEN fengselet må sikkerhetsklarere alle som jobber der, selv om de er kommunalt ansatte. Dersom KDI hadde vist at vedkommende hadde en så nær relasjon til en annen innsatt ville vedkommende blitt nektet adgang. Det skjedde nylig i Oslo fengsel. Der ble mistet en ekstrahjelp i fengselsbiblioteket jobben i Deichman etter at politiet fant ut at hun var kjæreste med en tidligere innsatt.

Det eneste jeg med 100% sikkerhet kan si er at de to damene som jobbet i fengselshelsetjenesten på Bastøy i 2007 og 2008 IKKE var henne. De var langt eldre. Bastøy har vel egentlig aldri hatt psykologer på øya heller. Alle som trenger psykolog blir henvist til DPS i Tønsberg. Der er det 6 måneder ventetid. Mange innsatte velger derfor privat psykolog som du får time hos på dagen. Dette gir deg mulighet for typ 5 timers velferdsperm for å gå til psykolog. Om du velger en behandler i Oslo så får du ca 12 timer inkl reisevei. Dvs at du er ute en hel dag.
Senast redigerad av exsvogeren 2025-05-14 kl. 14:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in