2025-04-25, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bletchley-Park
Ja, selv så holder jeg det for veldig lite sannsynlig at SM er selve gjerningsmannen, spesielt fordi drapet ble utført så groteskt med bl.a. kniver/macheter og fordi mye tydet på at MB og SM var nære fortrolige. Og uansett hva de som er mest i hevn/blodtåka måtte mene, så tillegger jeg SM endel æreskodekser som ikke er forenlig med slikt foræderi overfor en venn og en slik brutal IS-inspirert drapsmåte. Derimot kan jeg selvsagt ikke utelukke helt at han kan ha visst om hva som var planlagt og fungert som en vitende lokkedue for MB. Men foreløpig tror jeg aller mest på at han ikke har visst om planene om å ta livet av MB og at han klarte å komme seg unna. Evt. at den/de som har utført drapet har latt SM få stikke av fordi han selvsagt grunnet sin historikk og tilstedeværelse på åstedet, ville kunne være en perfekt scapegoat. Om drapsmannen/mennene var maskerte, så vil han jo antageligvis ikke kunne kjenne dem igjen, spesielt ikke hvis disse gjerningspersonene var innleid fra Sverige.

Hvis SM selv har blitt lurt i en felle, eller han og / eller MB har blitt spanet på, føler jeg meg helt sikker på at SM hvet hvem GM er. Hvis det var maskerte ukjente personer så hadde han snakket i avhør.
Citera
2025-04-25, 09:51
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smijern
Hvis SM selv har blitt lurt i en felle, eller han og / eller MB har blitt spanet på, føler jeg meg helt sikker på at SM hvet hvem GM er. Hvis det var maskerte ukjente personer så hadde han snakket i avhør.

Vet, eller mistenker. Om han var der da MB ble drept, har han vel grunn til å frykte samme skjebne.
Jeg tipper de er ute av landet for lenge siden. Kommer kanskje en etterlysning via Interpol snart.
Citera
2025-04-25, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Vet, eller mistenker. Om han var der da MB ble drept, har han vel grunn til å frykte samme skjebne.
Jeg tipper de er ute av landet for lenge siden. Kommer kanskje en etterlysning via Interpol snart.

Da kan man jo spørre seg om - hvis SM ble lurt til å føre morderne til MB - hvorfor de ikke "tok ut " SM i samme operasjonen?
Citera
2025-04-25, 10:29
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkimedes
Da kan man jo spørre seg om - hvis SM ble lurt til å føre morderne til MB - hvorfor de ikke "tok ut " SM i samme operasjonen?

Fordi han skulle bli mistenkt?
Citera
2025-04-25, 10:32
Medlem
Citat:
Joda. Men det er tross alt politiet og myndighetene sitt ansvar å rydde opp i dette. Jeg støtter Bøhler sitt forslag om å heve kravene for permisjon og prøveløslatelse, særlig for draps- og forvaringsdømte. Han sier bl.a. man bør skille mellom god oppførsel i fengsel og faren for straffbare handlinger i frihet. Det er uansett en liten gruppe mennesker det er snakk om som utgjør dette problemet. Det bør ikke være noen heksekunst å innskrenke deres handlingsrom.

2/3 regelen er bare å skrote med en gang for kriminelle gjengangere som havner i buret enda en gang for noe grovt. Da er de ikke rehabilitert, punktum. Og da spesielt for de som har lurt seg ut av forvaring, der burde det ikke vært et spørsmål engang.
Citera
2025-04-25, 10:34
Medlem
Citat:

Det må jo være mye mer strategisk å ta han ut når man vet hvilken info han sitter på? Hvis det er slik du antyder i ditt forslag til mulig scenario, vil jo SM når som helst kunne angi de han "meglet" på vegne av. Og terskelen for å gjøre det vil jo bli betydelig mindre når SM skjønner at han ble narret til å føre morderne til MB, MB som attpåtil beskrives som en nær venn av SM.
Tror du de da vil skyte MB og la SM gå?
Citera
2025-04-25, 10:43
Medlem
Citat:
Det er akkurat dette jeg har tenkt. MB var nok temmelig paranoid og kjente vel godt til at folk ønsket ham død.

At han har løyet betyr ikke at han deltok i selve drapet. Men det tilsier vel at han vet hva som har skjedd. Noe sier meg at han føler seg tryggere inne enn ute akkurat nå.

De har bare tatt han i løgn eller at han har unngått å fortelle sannheten, og da er det lett å huke han inn på skjellig mistanke. Spesielt om det viser seg at de hadde avtalt et møte.. Svært kort vei til varetektsfengsling da.
Politiet brukte to dager fra avhør til å hente han inn. Da har de ikke hatt noe på han, men de har i etterkant funnet noe i hans forklaring som ikke stemmer. Selveste Stig Millehaugen, ute på perm, hadde ikke fått forlate politistasjon om de mistenkte han på det tidspunktet.
Citera
2025-04-25, 10:48
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Det må jo være mye mer strategisk å ta han ut når man vet hvilken info han sitter på? Hvis det er slik du antyder i ditt forslag til mulig scenario, vil jo SM når som helst kunne angi de han "meglet" på vegne av. Og terskelen for å gjøre det vil jo bli betydelig mindre når SM skjønner at han ble narret til å føre morderne til MB, MB som attpåtil beskrives som en nær venn av SM.

Vi vet vel ikke om SM var der da MB ble drept. De kan ha tatt ham rett før eller rett etter at de møttes.
Citera
2025-04-25, 10:51
Medlem
Citat:

Jeg har heller ingen tro på at de lager en slik «genial drapsplan» for å få det til å se ut som at SM har gjort dette. Og mindre tro på det får jeg når drapet er såpass bestialsk og brutalt. Og i følge media var det MB som har fortalt at han skulle møte SM. Den infoen går fort fra den ene kriminelle til en annen osv til noen som kanskje ser sitt snitt til å ta han. Jeg tror ikke drapet er spesielt planlagt.
Citera
2025-04-25, 10:54
Medlem
Citat:
Vi vet vel ikke om SM var der da MB ble drept. De kan ha tatt ham rett før eller rett etter at de møttes.

Om SM ikke var tilstede akkurat da MB ble drept, endrer ikke på det jeg skrev. SM ville jo øyeblikkelig skjønne hva han er blitt lurt til å være med på, og de som lurte ham vil skjønne at han sitter på info som kan avsløre dem.
Citera
2025-04-25, 10:58
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Om SM ikke var tilstede akkurat da MB ble drept, endrer ikke på det jeg skrev. SM ville jo øyeblikkelig skjønne hva han er blitt lurt til å være med på, og de som lurte ham vil skjønne at han sitter på info som kan avsløre dem.

Hvis noen drepte MB etter at SM var gått vil han vel ikke vite mye?

Hvis noen drepte MB før SM kom, ville han kun vite at MB var drept.

Eller hva tenker du han kunne ha av info på disse folkene?
Citera
2025-04-25, 10:59
Medlem
Citat:

Åpenbart
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto