2025-04-24, 12:00
Medlem
Banen til Godlia, evt Skøyenåsen.
Ingen vits i dra til Tveita hvis du kommer fra Mortensrud.

Citat:
Ursprungligen postat av MystiskMann
Godliaskogen og skogen SM først oppholdt seg i er ikke samme skog nei!

For å ta seg til Godliaskogen via mortensrud har man 3 valg slik jeg ser det.

1. ta buss til Trasop skole
2. ta T-bane for så buss til Trasop skole
3. ta T-bane til Tveita og gå de få minuttene
Citera
2025-04-24, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKvinna
Fra det øyeblikket SM og andre drapsmenn dømmes i Norge, så er det fokus på rehabilitering. Myndighetene (enten det er domstolen eller kriminalomsorgen) har ikke fokus på ofrene, de pårørende eller alvoret i forbrytelsene.
Det er «synd» på drapsmennene (for det er oftest menn som dreper) og det legges til rette for utdanning og permisjoner så snart som det er mulig.

Selv en så hardbarka bankraner og drapsmann x 2 (eller x 3 eller x 4) som SM er det så synd på, eller folk fascineres av ham, ute av stand til å se hvem man har med å gjøre.
Derfor sender «nyttige idioter» som den kvinnelige meddommeren julekort til SM hvor hun uttrykker støtte til ham. Derfor får SM permisjoner og skriveplass.

Det man holder på med i Norge er et hån mot ofrene for alvorlige forbrytelser. Bare gå inn å se i Marius-tråden på kvinneguiden. Der sitter voksne (ofte damer med lite utdanning) og forsvarer den siktede kronprinsesse-sønnen

Joda, det kan du jo mene. Men samtidig: Hvis vi virkelig mener alvor med at vi vil ha et tryggere samfunn, så må vi også jobbe for at mennesker som har begått alvorlige forbrytelser ikke gjør det igjen. Det betyr at vi ikke bare kan stenge dem inne og kaste nøkkelen. De fleste skal faktisk tilbake til samfunnet en dag. Og da er spørsmålet: hvem vil vi at de skal være når de kommer ut?

Men det blir uansett en digresjon.
Citera
2025-04-24, 12:07
Medlem
Bletchley-Parks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Jeg skrev ikke at politiet sa at flere skudd var avfyrt, og det tror jeg heller ikke at de sa. Politiet var ikke på åstedet da skuddene ble avfyrt, så antall skudd kan bare vitnene si noe om. Politiet er fremdeles i innsamlingsfasen, så det er altfor tidlig å konkludere med noe som helst.

Nei, men jeg siterte altså hva Metlid har uttalt via pressen om at det dreide seg om flere skudd og akkurat det er det tidligere linket til i denne tråden også, så du tror feil der. Nei Politiet var ikke på åstedet som jeg selv har uttalt her tidligere og politiet må da i startfasen av etterforskningen forholde seg til vitner, men etterhvert enda viktigere, de må forholde seg til objektive funn på åstedet. Så når Metlid uttaler at det er flere skudd, så er det rimelig å anta at det fantes fler prosjektiler i liket. Men iom. at vitneutsagnene spriker så mye når det gjelder hvor mange skudd de hørte, så er det ekstra viktig at politiet søker etter fler spor etter skudd på åstedet, enn de prosjektilene som måtte ha truffet kroppen.

Politiet har desverre en litt søreglig historikk med å være forutinntatt med tanke på etterforskning og i kjølvannet av dette har det blitt begått noen justismord, derfor håper jeg de hadde lært litt nå. Men så tidlig spyling av åsted, peker desverre i en annen retning og at de mer eller mindre etterforsker for snevert med tanke på antall gjerningspersoner og i tilfelle hvem.
Citera
2025-04-24, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joikakake
https://www.vg.no/nyheter/i/yEjO2r/f...itteraturhuset

Fyren var jo praktisk talt fri. Åpent fengsel, skriveprosjekt, tydeligvis en kjæreste .. Hva skjedde her? Jeg syntes noe skurrer, men jeg vet ikke helt hva.

På forsiden av VG, under ett "skummelt" fotografi av Stig Millehaugen fra retten i 2024. Da Borgarting lagmannsrett, under dissens, nektet Millehaugen prøveløslatelse, i begynnelsen av 2024.

Hadde skriveplass like ved Slottet

Mer demonisering. Nå skal folk skremmes med at SM i ett par måneder har hatt en felles skriveplass, på Litteraturhuset, sammen med andre forfattere.

Artikkelen forteller at Stig Millehaugen har opptrådt høflig og ikke skremt noen mens han satt i skrivefellesskapet og skrev på sitt nye bokprosjekt.

Jeg kan ikke forstå at dette er nødvendig.

Det er helt normalt nå straffedømte skal tilbakeføres til samfunnet. Soningen skal mykes opp under forberedelse til løslatelse slik at den straffedømte skal få mulighet til å finne sin plass i samfunnet igjen.

Man skulle nesten tro at dette skriveprosjektet hans, om forvaringsstraff fra innsiden, som han kaller det, utgjør en slags trussel mot noen. Ubegripelig.
Citera
2025-04-24, 12:13
“Begge drapene ble begått mens han sonet lengre fengselsstraffer.”
https://www.nrk.no/norge/derfor-kunn...ept-1.17388340

God Astrid Meland artikkel fra 22 april:
“Tidligere har han begått flere hensynsløse ran, tatt gissel, rømt fra fengsel og begått ny kriminalitet under permisjon.”

“Det står i dommen fra 2024, at han ikke hadde hatt hatt permisjoner med overnatting etter forvaringsdommen.”

Han har hatt mange permisjoner og andre ordninger.

https://www.vg.no/nyheter/i/B0Xxe9/h...-ute-i-det-fri
Senast redigerad av Linselus 2025-04-24 kl. 12:27.
Citera
2025-04-24, 12:18
Medlem
Bletchley-Parks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optic-HxZ
Helt enig i denne. Jeg har fra sikre kilder at mr.K er han som har bestemt seg for å kvitte seg med MB. SM var en slags megler i en pågående konflikt mellom de, har ingen sikre kilder at SM har utført drapet - men at han har vært der er ingen tvil. Jeg har et lite «håp» om at han kun har vært på feil sted til feil tid.

Make sense. Der har vi antagelig hovedgrunnen til disse møtene mellom MB og SM.
Citera
2025-04-24, 12:21
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkimedes
Er ikke uenig med deg.
Hvis SM møtte MB under påskudd av å megle, men visste MB skulle drepes, var han en lokkedue.
Hvis SM møtte MB for å megle, men MB ble drept uten av SM visste om det, var han en nyttig idiot.
Hvis SM møtte MB for å drepe han, var han en drapsmann.

Ja, drapsmann, lokkedue eller nyttig idiot? Har inntrykk av at folk som soner sammen blir kompiser mens de sitter inne og drømmer om et liv i frihet. Men jeg får det liksom ikke til å rime at det har blitt gjort en drapsbestilling i Berg fengsel. Og at SM med vitende og vilje har brukt sine fire dager på perm for å bevisst lure MB i døden. På den annen side vet jeg ikke hvordan denne K har kontaktet noen andre for å gi de en drapsordre. Det må nesten være noen på utsiden som har organisert opplegget.
Citera
2025-04-24, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joikakake
Joda, det kan du jo mene. Men samtidig: Hvis vi virkelig mener alvor med at vi vil ha et tryggere samfunn, så må vi også jobbe for at mennesker som har begått alvorlige forbrytelser ikke gjør det igjen. Det betyr at vi ikke bare kan stenge dem inne og kaste nøkkelen. De fleste skal faktisk tilbake til samfunnet en dag. Og da er spørsmålet: hvem vil vi at de skal være når de kommer ut?

Men det blir uansett en digresjon.

SM beviser at ikke alle kan rehabiliteres. Det blir ikke noe tryggere samfunn av at folk tror at han soner straffen sin, men så sitter han i realiteten på Litteraturhuset, hvor det står han fritt til å planlegge nye forbrytelser.
Noen mennesker har faktisk ikke krav på å gå fritt ute blant folk. Dessverre må noen som fortsetter å forsvare norsk praksis selv rammes før man forstår alvoret.

Norsk strafferettspleie hører hjemme under temaet og er absolutt ingen digresjon. Hvis det nå viser seg at en hardbarka bankraner og dobbeltdrapsmann som sonet på forvaring, har klart å drepe for tredje gang, så bør han rett og slett aldri mer komme ut.

Du spør: «hvem vil vi at de skal være når de kommer ut?»
Mitt svar: det er ingen menneskerett å komme ut når man ikke er i stand til å rehabiliteres og beviser det gang på gang
Citera
2025-04-24, 12:30
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
SM beviser at ikke alle kan rehabiliteres.

Dette er en sannhet med modifikasjoner inntil det er bevist at han har begått drapet på MB.
Men sant nok, hans skjebne henger nå i det jeg vil kalle en ikke spesielt slitesterk tråd.
Citera
2025-04-24, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exitevolve
Det er vel strengt tatt Politiets privilegium å få og ha informasjon og kunnskap, og bestemme hvilken informasjon de mener er riktig å dele og tidspunktet for dette.

Ja, men se til svært mange andre land..De deler mye mye mer.
Citera
2025-04-24, 12:31
Medlem
Citat:
SM beviser at ikke alle kan rehabiliteres. Det blir ikke noe tryggere samfunn av at folk tror at han soner straffen sin, men så sitter han i realiteten på Litteraturhuset, hvor det står han fritt til å planlegge nye forbrytelser.
Noen mennesker har faktisk ikke krav på å gå fritt ute blant folk. Dessverre må noen som fortsetter å forsvare norsk praksis selv rammes før man forstår alvoret.

Norsk strafferettspleie hører hjemme under temaet og er absolutt ingen digresjon. Hvis det nå viser seg at en hardbarka bankraner og dobbeltdrapsmann som sonet på forvaring, har klart å drepe for tredje gang, så bør han rett og slett aldri mer komme ut.

Du spør: «hvem vil vi at de skal være når de kommer ut?»
Mitt svar: det er ingen menneskerett å komme ut når man ikke er i stand til å rehabiliteres og beviser det gang på gang

Nå var han jo på åpen soning, Litteraturhuset etc FØR han ble pågrepet nå sist, så frem til nå så har han vel vist at han kan rehabiliteres, ergo - han fikk mer frihet og ble gjort «klar» for tilbakevending til samfunnet. Politiet har jo ikke konkret gått ut med hva som har skjedd, og jeg syntes som sagt at det er ting som ikke henger på greip her - men jeg har også i mente at han var nær frihet i 2009 også.
Citera
2025-04-24, 12:36
Noe som vet hvem dette er?

“I etterkant ble en 53 år gammel mann pågrepet i Oslo, siktet for å ha bistått Millehaugen med flukten. Mannen innrømmet å ha kjøpt flybilletter til Millehaugen i forkant av permisjonsdagen. De to har hatt en nær relasjon siden minst 2009.”
https://no.wikipedia.org/wiki/Stig_Millehaugen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in