2025-04-22, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MystiskMann
Er ikke halshugging litt pakistansk? Lederen i YB er ikke fra Pakistan. Det er heller ikke guttene i YB. Noen som vet om Onkel skrue har tette relasjoner til KK?

Hvem er halshugget??
Citera
2025-04-22, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Den vitneforklaringen var visst flere timer lang. Det er ganske omfattende til ett enkelt vitne å være.
Spørsmålet blir jo da hvorfor han ville snakke så mye? Et annet spørsmål er jo om han meldte seg
som vitne, eller ble hentet inn. Hvis han er skyldig, hvorfor skulle han stille i vitneavhør?
En erfaren forbryter som ham burde jo vite at man bør si så lite som overhodet mulig.
Jeg tipper politiet kjapt sjekka telefontrafikken til MB, og fant ut at SM hadde hyppig kontakt med MB. Dermed ringte det vel noen bjeller, og han ble kjapt plukka inn. Å sitte flere timer i avhør, betyr ikke at han har sagt noe. Det vet man jo ikke.
Citera
2025-04-22, 17:26
Medlem
Jeg spurte ChatGPT om gjengvirksomheten i Oslo opp gjennom, mye interessant her☺️

Her er en enkel oversikt over utviklingen av de viktigste kriminelle gjengene i Oslo – og hvordan de henger sammen:

1. Young Guns (1980-tallet – ca. 2000)
• Opprinnelse: Oslo, hovedsakelig unge menn med pakistansk bakgrunn.
• Aktivitet: Narkotikahandel, vold, utpressing.
• Leder: Shahid Rasool (aktiv ca. 1989–1999).
• Utvikling: Ble svekket etter fengslingen av Rasool. Flere medlemmer gikk videre til andre gjenger.

2. B-gjengen (sent 1990-tall – )
• Opprinnelse: Delvis ut fra tidligere Young Guns-medlemmer.
• Bakgrunn: Også hovedsakelig norsk-pakistanske menn.
• Aktivitet: Organisert kriminalitet, inkludert narkotika og skyteepisoder.
• Konflikt: Hadde voldelige sammenstøt med A-gjengen.
• Lederfigur: Ghulam Abbas (tidligere ansett som en sentral skikkelse).

3. A-gjengen (tidlig 2000-tall – )
• Opprinnelse: Oslo Øst.
• Bakgrunn: Hovedsakelig menn med nordafrikansk og midtøsten-bakgrunn.
• Leder: Metkel Betew (senere kjent for samarbeidet med Stig Millehaugen under drapet på “Jeddi”).
• Konflikt: Hadde voldelig gjengkrig med B-gjengen i 2006–2009.
• Samarbeid: Noen medlemmer av A-gjengen har samarbeidet med organisert kriminalitet i utlandet.

4. Young Bloods (2010-tallet – )
• Opprinnelse: Holmlia, Oslo.
• Bakgrunn: Ny generasjon, flerkulturell bakgrunn.
• Aktivitet: Tungt involvert i narkotika, vold, kidnapping, drapsforsøk.
• Kjennetegn: Yngre og mer voldelige, lite lojalitet – løse strukturer.
• Konflikt: Har hatt interne splittelser og rivalisering med andre mindre grupper i Oslo sør.

5. Nye aktører (2020-tallet – )
• Flere løst organiserte og ustabile grupper vokser fram, ofte uten tydelig ledelse.
• Konfliktene handler nå mer om narkotika, sosiale medier og rykte – mindre ideologisk/etnisk motivert.
• Gjengene er yngre, mer impulsive og bruker lettere våpen enn tidligere.
Citera
2025-04-22, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Den vitneforklaringen var visst flere timer lang. Det er ganske omfattende til ett enkelt vitne å være.
Spørsmålet blir jo da hvorfor han ville snakke så mye? Et annet spørsmål er jo om han meldte seg
som vitne, eller ble hentet inn. Hvis han er skyldig, hvorfor skulle han stille i vitneavhør?
En erfaren forbryter som ham burde jo vite at man bør si så lite som overhodet mulig.

Spørsmålet er om noen har lurt SM til de grader så han aldri slipper ut av fengsel. Det at Metkel ble et offer trenger ikke ha noe med saken å gjøre. Noen kan tjene på at SM aldri ser dagslys igjen.
Citera
2025-04-22, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellen60
Up da om 30 år er han 85
Men da har det nok kommet frem saker vi ikke vet med sikkerhet her

Jeg er usikker på hvordan soningstid regnes.

Store norske leksikon om straff for drap. https://snl.no/drap
Straffebestemmelser. Er drapet begått med forsett, er straffen i Norge fengsel fra 8 inntil 21 år etter straffeloven § 271. Normalstraffen for et forsettlig drap i Norge ligger i 2015 på 12 års fengsel. Er et drap begått med overlegg, for å lette eller skjule en annen forbrytelse eller når særdeles skjerpende omstendigheter foreligger, vil normalstraffen øke til fra 15-16 år opp til lovbudets lengstestraff.
Millehaugen ble dømt til 17 års fengsel for drapet på fengselsbetjenten i 1992.

I 2009 skulle han ha vært ferdigsonet. Sånn omtrent. Han sonet en 6-års dom da drapet skjedde.

I stedet ble det nytt drap og ny dom. Denne gangen ble Millehaugen dømt til 21 år forvaring med en minstetid på 10 år.

Det er Aftenposten som nevner 30 års forvaring.
Blir han dømt for drap for tredje gang, kan han bli dømt til Norges strengeste straff, 30 års forvaring.
Kilde: https://www.aftenposten.no/norge/i/5...farligste-mann

Hvis han skulle bli dømt så tror jeg det betyr + 9 nye år på forvaringsdommen han allerede soner.

Men jeg er usikker.

Det er kanskje noen her som kjenner til hvordan soningstid beregnes.
Citera
2025-04-22, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilleMonster
Jeg spurte ChatGPT om gjengvirksomheten i Oslo opp gjennom, mye interessant her☺️

Her er en enkel oversikt over utviklingen av de viktigste kriminelle gjengene i Oslo – og hvordan de henger sammen:

1. Young Guns (1980-tallet – ca. 2000)
• Opprinnelse: Oslo, hovedsakelig unge menn med pakistansk bakgrunn.
• Aktivitet: Narkotikahandel, vold, utpressing.
• Leder: Shahid Rasool (aktiv ca. 1989–1999).
• Utvikling: Ble svekket etter fengslingen av Rasool. Flere medlemmer gikk videre til andre gjenger.

2. B-gjengen (sent 1990-tall – )
• Opprinnelse: Delvis ut fra tidligere Young Guns-medlemmer.
• Bakgrunn: Også hovedsakelig norsk-pakistanske menn.
• Aktivitet: Organisert kriminalitet, inkludert narkotika og skyteepisoder.
• Konflikt: Hadde voldelige sammenstøt med A-gjengen.
• Lederfigur: Ghulam Abbas (tidligere ansett som en sentral skikkelse).

3. A-gjengen (tidlig 2000-tall – )
• Opprinnelse: Oslo Øst.
• Bakgrunn: Hovedsakelig menn med nordafrikansk og midtøsten-bakgrunn.
• Leder: Metkel Betew (senere kjent for samarbeidet med Stig Millehaugen under drapet på “Jeddi”).
• Konflikt: Hadde voldelig gjengkrig med B-gjengen i 2006–2009.
• Samarbeid: Noen medlemmer av A-gjengen har samarbeidet med organisert kriminalitet i utlandet.

4. Young Bloods (2010-tallet – )
• Opprinnelse: Holmlia, Oslo.
• Bakgrunn: Ny generasjon, flerkulturell bakgrunn.
• Aktivitet: Tungt involvert i narkotika, vold, kidnapping, drapsforsøk.
• Kjennetegn: Yngre og mer voldelige, lite lojalitet – løse strukturer.
• Konflikt: Har hatt interne splittelser og rivalisering med andre mindre grupper i Oslo sør.

5. Nye aktører (2020-tallet – )
• Flere løst organiserte og ustabile grupper vokser fram, ofte uten tydelig ledelse.
• Konfliktene handler nå mer om narkotika, sosiale medier og rykte – mindre ideologisk/etnisk motivert.
• Gjengene er yngre, mer impulsive og bruker lettere våpen enn tidligere.

Tveitagjengen bør legges til, et miljø som SM var tilknyttet.
https://no.m.wikipedia.org/wiki/Tveitagjengen
Citera
2025-04-22, 17:50
Medlem
Avhørt når J.Brenna intervjuer SM ang når han rømte fra soning:

"Østmarka var ikke sånn som jeg huska. Jeg hadde ikke vært der på tredve år. Og jeg har vært mye i Østmarka. Som guttunge bodde jeg nesten inni der. Men nå så var det.. det var ikke et sted du fikk være i fred. På en sti jeg hadde skutt med AG3 på 90 tallet uten at noen ringte politi, kom det nå tre fire syklister."

"Også hadde jeg jo syssla med å få utgitt denna boka mi i alle år ikke sant... og nå var det plutselig interesse for den da."
Citera
2025-04-22, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalldirV2
Tveitagjengen bør legges til, et miljø som SM var tilknyttet.
https://no.m.wikipedia.org/wiki/Tveitagjengen
Så absolutt, fikk med denne fra gpt:
Tveitagjengen (1970-tallet – 1990-tallet)
• Opprinnelse: Tveita, Oslo øst.
• Medlemmer: Hovedsakelig norske menn, mange vokste opp i belastede områder.
• Kjennetegn: Ran, våpen, vold og godt organiserte aksjoner – ofte mot pengetransporter og banker.
• Tidlige ledere: Bl.a. Jan Kvalen og andre fra Oslos østkant.
• Stig Millehaugen: Ble etter hvert en sentral figur i gjengen – og er i dag kjent som en av Norges farligste kriminelle.
• Aktivitet: Sto bak noen av de mest brutale ranene i Norge på 80- og 90-tallet.
• Forhold til andre gjenger: Ikke etnisk motivert som Young Guns, A- eller B-gjengen. Hadde mer en «norsk gangster»-profil.
Citera
2025-04-22, 17:57
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annonnnym
Spørsmålet er om noen har lurt SM til de grader så han aldri slipper ut av fengsel. Det at Metkel ble et offer trenger ikke ha noe med saken å gjøre. Noen kan tjene på at SM aldri ser dagslys igjen.

Jeg vil tro MB er hovedofferet. Enten det er SM eller noen andre som har gjort det.
Hvis noen ville kvitte seg med SM ville de gjort det skikkelig, tenker jeg.
Men for alt jeg vet, kan det jo være dette egentlig var et drapsforsøk på SM som gikk skeis.
At det var omvendt. Det kunne vel også forklare brutaliteten, hvis det var et desperat, men
vellykket forsøk på å forsvare seg. Ikke at jeg tror det er tilfelle, men man kan jo ikke vite.
Citera
2025-04-22, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norsk-Madde
Leste akkurat boken til SM.
Bet meg merke i en ting fra historiene hans, støtt og stadig er det noen som er død. Og det viser seg å være en bilulykke.
Er merkelig at så mange fra samme miljø har gått bort i en bilulykke. Bare meg som reagerte på det?
Det er ikke så merkelig for den gjengen der kjørte som noen gærninger. Ofte var de rusa også.
Citera
2025-04-22, 18:10
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumbo85
Det er ikke så merkelig for den gjengen der kjørte som noen gærninger. Ofte var de rusa også.

Ja, biler var vel "det andre hjem" for mange i Tveita-miljøet. Og de skulle være raske.
Citera
2025-04-22, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annonnnym

Noen slipper kanske å betale nå? Om han byttet side, og først skulle ta K*shtrim, kan det være det er en slags hevn? Eller tror du ikke SM står bak drapet på MB?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in