Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-23, 22:32
Medlem
Bletchley-Parks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Et vitne forteller å ha hørt fem til syv skudd. Mens politiet snakker om to skudd.

Interessant. Det skal jo endel til å mistolke kun to skudd til å bli mellom fem og syv. Så hvorfor snakker da politiet om kun to skudd? Er det fordi liket inneholdt to kuler? Hvor havnet i tilfelle de andre skuddene? I lufta og langt vekk? eller godt gjemt i skogbunnen, i nærheten av liket? Nå avsluttet jo politiet undersøkelsen av brottsplassen ganske så raskt, så utelukker ikke at de har oversett en del. Og politiet hørte jo knappest skuddene selv, så her stoler jeg nok mer på vitnet som hørte fler enn to skudd.
Citera
2025-04-23, 22:36
Medlem
Sherlock83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bletchley-Park
Interessant. Det skal jo endel til å mistolke kun to skudd til å bli mellom fem og syv. Så hvorfor snakker da politiet om kun to skudd? Er det fordi liket inneholdt to kuler? Hvor havnet i tilfelle de andre skuddene? I lufta og langt vekk? eller godt gjemt i skogbunnen, i nærheten av liket? Nå avsluttet jo politiet undersøkelsen av brottsplassen ganske så raskt, så utelukker ikke at de har oversett en del. Og politiet hørte jo knappest skuddene selv, så her stoler jeg nok mer på vitnet som hørte fler enn to skudd.

Nå vet ikke jeg hvem disse vitnene er, men nærmeste nabo til åstedet ble intervjuet på nrk nyhetene rett etter drapet, og de var tydelige på at de hadde hørt to høye smell
Citera
2025-04-23, 23:08
Medlem
Skruel0ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klinke
Hvor lenge har denne YB-lederen igjen av soningen sin? Han sitter jo inne sammen med SM, i følge det som har blitt sagt her inne. Jeg tviler på at SM skulle bes om å ta knekken på YB-lederen inne i fengselet. Så da slipper han kanskje ut snart, da, hvis SM skulle ta ham om ikke lenge? Hvis den lederen har lagt opp et plot hvor SM har blitt lurt, blir det vel neppe til at de 2 fortsetter å sone på samme sted.

4 år igjen tror jeg. Dommen falt i 2023, og da ble han dømt til 6 år og 6 måneder i fengsel. Står her: https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/lederen-er-domt-men-young-bloods-fortsetter-kriminaliteten/o/5-95-1537435
Citera
2025-04-23, 23:15
Medlem
Bletchley-Parks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherlock83
Nå vet ikke jeg hvem disse vitnene er, men nærmeste nabo til åstedet ble intervjuet på nrk nyhetene rett etter drapet, og de var tydelige på at de hadde hørt to høye smell

Nå har jeg søkt litt og fant ikke det vitnet du refererte til på dagsrevyen. Men når det gjelder å ha hørt 5-7 skudd, så det ser ut som om det bl.a. er opplysninger som Aftenposten har videreformidlet. Jeg har ikke abonnement der så jeg får lest artikkelen, men på søkemotoren Duckduckgo står dette gjengitt:

Citat:
3 dager siden Nabo sier hun hørte flere skudd. Aftenposten har snakket med en nabo, Monica, som bor like ved skogholtet der Betew ble funnet. - Jeg satt i sofaen og så på TV, datteren min var på rommet og mannen min på kjøkkenet. Plutselig så hørte vi fem til syv...
Citera
2025-04-23, 23:17
Medlem
Angående antall skudd. Siterer fra Nordstrands Blad:
Citat:
Det sier Monica Gerda Ricke etter drapet på Oppsal. Hun satt hjemme da hun hørte skuddene i området i titiden torsdag kveld. En time senere ble Metkel Betew funnet skutt drept.
– Jeg trodde først var fyrverkeri. Jeg hørte først et høyt pang, også kom det flere skudd etter hverandre.

https://www.noblad.no/flere-naboer-horte-skuddene-skummelt-og-falt/s/5-56-926015
Citera
2025-04-23, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lotepusen
Angående antall skudd. Siterer fra Nordstrands Blad:
https://www.noblad.no/flere-naboer-horte-skuddene-skummelt-og-falt/s/5-56-926015
Og fra samme artikkel:

Citat:
Gunn Frederiksen bor et lite stykke unna åstedet, men var ute å gikk tur med hunden 10–15 minutter før skuddene ble avfyrt.

– Jeg hadde tenkt å være ute med hunden en stund til, men det begynte å regne så jeg dro hjem tidligere enn planlagt.

Hun sier hun ble sjokkert da hun kom hjem og sjekket nyhetene.

– Jeg var der kun minutter i forveien. Dette er et fint og stille området med mange turgåere, og et område jeg er veldig glad i.
Citera
2025-04-23, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronsangel
Jeg skjønner ikke hvorfor politiet stiller opp i pressekonferanser. Det eneste de sier er at de ikke kan kommentere eller si noe. De skal hele tiden "ha", men vil aldri "gi" noe som helst.

Det er vel strengt tatt Politiets privilegium å få og ha informasjon og kunnskap, og bestemme hvilken informasjon de mener er riktig å dele og tidspunktet for dette.
Senast redigerad av exitevolve 2025-04-23 kl. 23:25.
Citera
2025-04-23, 23:22
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Sherlock83

Vitneuttalelsen er nevnt i samme artikkel som jeg linket til tidligere.
Aftenposten 20. april 2025
Person pågrepet etter drapet på Betew

Politiinspektør Grete Metlid, om antall skudd.
Metlid vil ikke kommentere antall skudd, men bekrefter at det er «flere skudd».

– Obduksjonen og åstedsundersøkelsen blir viktig for å fastslå dette, sier Metlid.
Og så naboen som Aftenposten har snakket med.
Aftenposten har snakket med en nabo, Monica, som bor like ved skogholtet der Betew ble funnet.

– Jeg satt i sofaen og så på TV, datteren min var på rommet og mannen min på kjøkkenet. Plutselig så hørte vi fem til syv skudd, sier hun.

Monica ønsker ikke å stå frem med etternavn.

Hun forteller at det har vært en økning i uønskede hendelser i området, alt fra voldshendelser til påtenning av kinaputter.

– Vi tenkte med en gang «shit, hva var det?». Det hørtes ut som skudd. Det var helt uvirkelig, for det var så mye lyd i forhold til kinaputter.
Citera
2025-04-23, 23:29
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skruel0s
4 år igjen tror jeg. Dommen falt i 2023, og da ble han dømt til 6 år og 6 måneder i fengsel. Står her: https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/lederen-er-domt-men-young-bloods-fortsetter-kriminaliteten/o/5-95-1537435
Neppe, 2/3 soning gir 4 år og 4 mnd minus utholdt varetekt. Slipper vel ut 2026 eller 2027.
Citera
2025-04-23, 23:34
Medlem
Ut fra dronebildet av åstedet i Aftenposten antar jeg at Betew, Milleh. og evt. flere har gått inn i skogen fra villaområdet nedenfor Godliaskogen. De har enten kommet og dratt i bil eller til fots (og evt. t-bane/buss). Garantert at noen av naboene rundt har sett en eller flere av dem.

Dette er et rolig, blendahvitt område så disse karakterene hadde skilt seg ut. Det er så veldig pussig sted både å møtes og å drepe noen, for risken for å bli observert på et eller annet tidspunkt er så veldig stor.
https://www.aftenposten.no/norge/i/yEj7EE/person-paagrepet-etter-drapet-paa-betew
Citera
2025-04-23, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skibidibabbapadupp
Her er en en liten hypotetisk tanke:
SM rømte i 2022 og gjemte seg i Østmarka (som Godlia er en del av). Han var ikke på flukt – han ventet.
Noen skulle møte ham. Noen skulle lose ham videre, kanskje han skulle motta klær, ny ID, reisepapirer?

Ingen kom.

Han ble funnet i en gapahuk etter flere dagers venting. Ikke slått ned, ikke sporet, bare forlatt.

To år senere blir MB lokket ut og drept i Godlia.
Gangavtand fra der SM satt og ventet.
Samme skog.

Det lukter ikke tilfeldig.
Det lukter hevn.

En beskjed:

“Du sviktet meg her. Nå forlater ikke du denne skogen.”

MB kunne vært tatt hvor som helst. Men det skjedde her. Og brutalt.
SM glemmer ikke.

Dette var personlig.

My two cents.

Det virker for meg som en ganske søkt hypotese. Jeg vil ikke si at det er samme skog. Godliaskogen er en relativt liten skog mellom blokkene i Kranveien og Mekanikerveien, eneboligene på Godlia, idrettshall og skoler på Trasop og Tveitasenteret.
Da SM rømte i 2022 befant han seg ved Ulsrudvann/Østmarksetra. Ikke så veldig langt fra sivilisasjonen det heller, men i det minste i Østmarka. Det er drøye 2 km i luftlinje.
Citera
2025-04-23, 23:38
Medlem
Sherlock83s avatar
Citat:
Nå har jeg søkt litt og fant ikke det vitnet du refererte til på dagsrevyen. Men når det gjelder å ha hørt 5-7 skudd, så det ser ut som om det bl.a. er opplysninger som Aftenposten har videreformidlet. Jeg har ikke abonnement der så jeg får lest artikkelen, men på søkemotoren Duckduckgo står dette gjengitt:

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/horte-smell-men-ikke-noe-skrik/17658233/

– "Vi hørte to skudd. Det hørtes veldig nære ut, sier Stian. "
Kjapt googlesøk. Var ikke så vanskelig å finne

Om nevnte Monica sitter i leiligheten sin i de nederste etasjene i blokka, med en fire etasjers terrasseblokk på hver side så kan det jo tenkes at lyden spretter litt og at det derfor kan oppfattes som mer enn to skudd. Skjønner ikke helt hvorfor det spekuleres i dette uansett. Hvorfor skulle politiet gå ut med færre skudd enn det som var virkeligheten?
Senast redigerad av Sherlock83 2025-04-23 kl. 23:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in