2025-05-01, 19:20
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missanthropy52
Hun påstår også på siden sin å ha gitt ut mange bøker, noe som ikke stemmer... 😫

Det stemmer, jeg så dette. Søkte på Nasjonalbiblioteket, som tar inn absolutt alt som trykkes eller publiseres i Norge. SM sin bok er naturligvis der. Men 0 treff på henne.
Citera
2025-05-01, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio
SM er sannsynligvis ikke skrudd sammen som deg og meg og kan ha solide soningsskader, så ikke sikkert det har noen hensikt å lete etter logikk og mening - hvis han er skyldig/medskyldig

Du mener en soningsskade gjør ham til drapsmann? Da bør han jo ikke slippe ut mer, eller?

Per nå er det ikke klart om hva hans rolle var i drapet på MB, (om noen rolle i det hele tatt) men det som er klinkende klart er at han, i den posisjon han var, med frigang, skrivefri, og mulig snarlig liv i frihet, overhodet ikke skulle nærmet seg verken MB eller andre kriminelle. Altså, det ligger det en vanvittig dårlig vurderingsevne til grunn her. Han må på et eller annet tidspunkt ha tatt valg som strider i mot sine utsagn om ønske om et liv uten kriminalitet.
Citera
2025-05-01, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkimedes
Du mener en soningsskade gjør ham til drapsmann? Da bør han jo ikke slippe ut mer, eller?

Per nå er det ikke klart om hva hans rolle var i drapet på MB, (om noen rolle i det hele tatt) men det som er klinkende klart er at han, i den posisjon han var, med frigang, skrivefri, og mulig snarlig liv i frihet, overhodet ikke skulle nærmet seg verken MB eller andre kriminelle. Altså, det ligger det en vanvittig dårlig vurderingsevne til grunn her. Han må på et eller annet tidspunkt ha tatt valg som strider i mot sine utsagn om ønske om et liv uten kriminalitet.

Stig Millehaugen skriver på en bok om forvarings-soning. I den forbindelse har han intervjuet andre forvaringsdømte.

Deriblant Metkel Betew, som tidligere hadde sonet 16 års forvaring og som ble endelig løslatt i juni 2024.

Identiteten på de andre forvaringsdømte er ukjent for oss. Kriminalomsorgen og politiet vet hvem Millehaugen har vært i kontakt med i forbindelse med den nye boken.

Det er litt spesielt i og med at Millehaugen hadde legitime grunner for å kontakte forvaringsdømte.
Citera
2025-05-01, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Stig Millehaugen skriver på en bok om forvarings-soning. I den forbindelse har han intervjuet andre forvaringsdømte.

Deriblant Metkel Betew, som tidligere hadde sonet 16 års forvaring og som ble endelig løslatt i juni 2024.

Identiteten på de andre forvaringsdømte er ukjent for oss. Kriminalomsorgen og politiet vet hvem Millehaugen har vært i kontakt med i forbindelse med den nye boken.

Det er litt spesielt i og med at Millehaugen hadde legitime grunner for å kontakte forvaringsdømte.

Joda, min formulering var kanskje krass, men å møte andre kriminelle i skauen med avslått mobil? Det sier seg vel selv at det ikke handler om noe vanlig intervju eller research til et bokprosjekt?

Beviset på et et slikt møte er feil, sett opp mot et mulig intervju/research er jo møtets resultat, et drap.
SM har åpenbart hatt flere jern i ilden.
Citera
2025-05-01, 20:43
Medlem
Citat:
Det har vært lite aktivitet fra Politiet synes jeg. Når de har en varetektsfengslet pleier de som regel å komme med en nyhet (lekkasje) som selvfølgelig er til den varetektsfengsledes ugunst og således påvirker media og opinionens syn på saken. Men denne gang er det merkelig stille. Kan det komme av at de har gjort en blemme? Jeg vil bli veldig overrasket om det skulle vise seg at SM ikke var nøye overvåket under sin permisjon. Og at de ikke har klart å forhindre drapet på MB selv om de var nære. Jeg vet jeg skriver nå ut fra magefølelse, men tankene går til Hadelandsdrapene på 70-tallet, der politiet skygget og var meget nær da to stykker ble drept i et internt oppgjør mellom nynazister. I ettertid sa politiet at de ikke turte å gripe inn fordi det var for farlig for dem. Det kan man jo på et vis forstå, de visste at nynazistene var bevæpnet.

Ellers er jeg like forvirret som de andre her som ikke ser logikken i at SM skulle begå drap nå, like før han er en fri mann. Han virker oppegående, men er han nå det? Selv en kynisk skurk og drapsmann vil skjønne når man skal la kriminaliteten ligge på is mens man venter på friheten, men her skjer det et drap og SM snubler på målstreken for frihet. Så jeg melder meg inn blant de mange som ikke ser logikken i dette, og spør igjen: Hvor oppegående er SM?

At han drepte Jeddi, rett før han var ferdig med å sone 17 år i fengsel, sier noe om motivasjonen for å anskaffe seg raske penger. Det var jo denne dommen som ga han forvaring. Ble btw også dømt for likskjending. Retten sier i dommen at de finner han har et svært mangelfullt menneskesyn og menneskeverd. Noe som de tviler på vil komme til å endre seg i fremtiden.
Citera
2025-05-01, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Det stemmer, jeg så dette. Søkte på Nasjonalbiblioteket, som tar inn absolutt alt som trykkes eller publiseres i Norge. SM sin bok er naturligvis der. Men 0 treff på henne.

Tror ikke Nasjonalbiblioteket utgir bøker og publikasjoner herfra:

https://tilda.cc/
Citera
2025-05-01, 20:53
Medlem
Citat:
Joda, min formulering var kanskje krass, men å møte andre kriminelle i skauen med avslått mobil? Det sier seg vel selv at det ikke handler om noe vanlig intervju eller research til et bokprosjekt?

Beviset på et et slikt møte er feil, sett opp mot et mulig intervju/research er jo møtets resultat, et drap.
SM har åpenbart hatt flere jern i ilden.

Akkurat dette møtet i mørket og regnet, mellom to tidligere Tveita-gjeng-medlemmer, der én er løslatt fra forvaring, Betew, og én er i overgangsfase mot løslatelse, Millehaugen.

Var det nødvendig å arrangere et hemmelig møte mellom de to, samtidig som det fantes legitim kontakt mellom dem i forbindelse med boken.

Hvorfor skulle det være nødvendig for de å møtes i skogen.

Vi vet vel ikke sikkert engang, om Millehaugen var i Godlia-skogen.

Det er noen som har sagt at Millehaugen og Betew skulle møtes der.

Så ble Betew drept skjærtorsdag kveld, og Millehaugen ble pågrepet 1. påskedag, og da tror alle at Betew skulle møte Millehaugen, og at Millehaugen er skyldig i drapet på Betew. Eller medskyldig.

Jeg tror det er veldig mye faktainformasjon her som vi ikke vet.
Citera
2025-05-01, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexdeLarge99
At han drepte Jeddi, rett før han var ferdig med å sone 17 år i fengsel, sier noe om motivasjonen for å anskaffe seg raske penger. Det var jo denne dommen som ga han forvaring. Ble btw også dømt for likskjending. Retten sier i dommen at de finner han har et svært mangelfullt menneskesyn og menneskeverd. Noe som de tviler på vil komme til å endre seg i fremtiden.

Nettopp! Så om han har drept MB, hvorfor tok han ikke pengene og stakk? Ut av landet, bort vekk, til et sted som ikke har utleveringsavtale med Norge. Hvorfor gikk han ikke under jorden for evig? Med et glass sangria i hånden.

Men jeg ser at jeg foregriper begivenhetenes gang her, vi vet jo helt sikkert hva hans rolle i denne saken er. Eneste vi vet er at det er nok til at dommeren gav politiet medhold til varetektsfengsling, så noe tilknytning må det være. Mulig at SM har gode kort på hånden og spaserer tilbake til skrivestua etter 4 uker i varetekt? Politiets ordknapphet indikerer at ikke alt er så åpenbart som det kan synes.
Citera
2025-05-01, 21:01
Medlem
Det som overrasker meg mest her er det manglende forståelsen over hvordan rettsvesenet fungerer. SM er kun SIKTET! Det medfører kun at det etter en vurdering er 51% sannsynlighet for at han har vær medvirkende til drap. Og eventuelt drap. Altså sannsynlighetsovervekt. Politiet sikter en person for å kunne foreta ransakinger, telefonsjekk osv. En siktelse kan frafalles like fort som den kan komme. Et helt 100% overordnet postulat i enhver demokratisk rettsstat er at INGEN ER SKYLDIGE før de er DØMT. Det vil atså si når siste ankeinstans er brukt opp. Slik jeg bedømmer saken per i dag, så viler jeg på om politiet kommer til å reise tiltale mot SM. I alle fall ut fra det som er kommet fram til nå. Jeg holder fortsatt på at SM ikke har drept MB.
Citera
2025-05-01, 21:51
Medlem
Dere som er lokalkjente, vet kanskje hvor langt det er fra åstedet, Godlia-skogen, og til SMs barndomshjem på Hellerud.

Kanskje foreldrene hans fortsatt bor der. Kanskje SM, som startet permisjonen sin på skjærtorsdag, besøkte foreldrene sine den kvelden. Kanskje han pleide å gjøre det den første kvelden han hadde permisjon.

Hvis disse to stedene er nære nok, vil jo kanskje bilen SM kjørte være registret i de områdene politiet har søkt etter personer som kan være interessante for etterforskningen.

Det "hemmelige" møtet er det visst flere som snakker om nå. Noen hevder å ha advart Betew og sagt at han ikke må dra dit.

Synes dette ligner på at noen forsøker å sette opp SM som syndebukk for drapet på Betew.
Citera
2025-05-01, 22:00
Medlem
Citat:
Nettopp! Så om han har drept MB, hvorfor tok han ikke pengene og stakk? Ut av landet, bort vekk, til et sted som ikke har utleveringsavtale med Norge. Hvorfor gikk han ikke under jorden for evig? Med et glass sangria i hånden.

Men jeg ser at jeg foregriper begivenhetenes gang her, vi vet jo helt sikkert hva hans rolle i denne saken er. Eneste vi vet er at det er nok til at dommeren gav politiet medhold til varetektsfengsling, så noe tilknytning må det være. Mulig at SM har gode kort på hånden og spaserer tilbake til skrivestua etter 4 uker i varetekt? Politiets ordknapphet indikerer at ikke alt er så åpenbart som det kan synes.

Godt spørsmål.

Angivelig skulle SM få 1 mill kr for bestillingsdrapet på Jeddi. Han fikk ingenting. Annet enn 21 års forvaring.

Skulle han gjenta den samme feilen? Ordne opp i andres konflikter og selv bli sittende i forvaring til evig tid.

Er ikke det selve definisjonen på en idiot. En som gjør den samme tabben om og om igjen. Uten å lære.

Eller som du sier. Hvis SM hadde drept Betew, ville han ikke ha krevd pengene på forhånd og rømt landet øyeblikkelig etter drapet.
Citera
2025-05-01, 22:00
Medlem
Den utenlandske psykoterapeuten er også bare falsk. På omvendt bildesøk finner jeg denne profilen hennes på flere forskjellige språk, og feks på den russiske siden heter hun Zhenya og ikke Kate. Svært spesielt det her

Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Har sjekket litt mer om denne påståtte kjæresten til SM.

Hun har egen nettside i tillegg til facebookprofilen.

Det jeg finner litt spesielt er at hun på nettsiden oppgir sin utdannelse til å være fra to irske utdanningsintitusjoner. Mens hun på facebookprofilen ikke oppgir disse, men en rekke andre institusjoner som altså ikke oppgis på nettsiden.

Enda mer spesielt - de to irske utdanningsinstitusjonene hun oppgir på nettsiden, får ved verbatim google-søk kun to treff. Det ene er på hennes egen nettside, det andre er på en utenlandsk psykoterapist. Men gjett hva - utdannings- og arbeidsoppsummeringen til denne siste er blåkopi av den andre! Eneste forskjell er at MTBK oppgir 10 års erfaring, mens den andre oppgir 7 år.

Det kan med andre ord se ut som denne "psykoterapisten" er en juksemaker!

Hun oppgir også på facebook bl.a. å ha "studert strafferett ved UiO" - uten å vise til grad eller tittel.

Det store spørsmålet er altså - jobber hun for å hjelpe straffedømte tilbake i samfunnet?
Og ikke minst - er SM en av hennes klienter?

Hvis dette stemmer, og det i tillegg stemmer at hun er kjæreste med den hun skal behandle....
...er det kanskje ikke så rart at SM har fått frigang. Men det er en skandale. Uten tvil.

Edit:

Ved litt nærmere undersøkelser lokaliserte jeg denne "psykoterapisten" sin privatadresse til å være
B*ggerødg*t* (*=a) 16 i Horten. Ved å sammenligne streetview og bildet i denne reportasjen
ser man tydelig at det er riktig adresse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in