2025-04-21, 15:32
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Ser inte hur det är relevant i målvaktsfrågan för Kenneth. Vi kan redan konstatera att Kenneth snyftar fram en historia med så mycket detaljer om sanningen utelämnat att den får anses osann. Och mekanikern har uppenbart inte kunnat göra storyn om lagning och hemkörning sannolik, till exempel genom papper på jobbet såsom kvitto, offert eller arbetsorder.
Är bolagets ägare dotter till bilens ägare är det inte otroligt att hon bjudit på det hela (eller menar du att han ska förmånsbeskattas för det?). Att mekanikern inte vet vad som sagts dem emellan är väl inte heller så konstigt, hen utför det jobb (inom ramen för bolagets verksamhet och sin arbetsbeskrivning) hen blir tillsagd att görs.
Citera
2025-04-21, 15:43
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Det första jag tänkte när jag läste TS var att Kenneth, killen utan ben, var en "bilägare" som när den verklige bilägaren dvs "mekanikern"
Hanhar bara en mindre del av vänsterben borta. Mekanikern är pojkvän till ägaren, dottern.
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Jag har haft bil i decennier, och lämnat på alla möjliga verkstäder under årens lopp. Jag har ALDRIG hört talas om att få bilen hemkörd. Ingen jag någonsin pratat med har fått en bil hemkört från en verkstad.
Stämmer. Det finns helt enkelt inte. Som nån skrev, skulle de ske en olycka och bilen blir skadad, måste firman reparera den gratis. Inte en chans. Ägaren måste själv köra iväg bilen. Sen har ju flera ställt andra frågor - hur kom hr Westlin hem efter att ha lämnat bilen? Hur skulle mekanikern/föraren ta sig hem efter att ha lämnat bilen? Etc.
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Däremot saknar Kenneth bevisligen sina två ben
Nej, väster underben.
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
ännu en snyfthistoria fuöl med lögner som inte håller i rätten.
Precis! Som Tomtom79 skrev i en annan https://www.byggahus.se/forum/threads/bilmekanikern-hade-skulder-da-tog-kronofogden-kenneths-bil.547724/page-5.

Citat:
Ser man till firman så har de 2023 på en omsättning av knappt 800k lyckats få till en förlust på 300k. De har köpt varor och andra externa kostnader i firman för närmre miljonen men inte haft lönekostnader som överstiger 10 000. Så man kan ju fråga sig vad det är för bilfirma som drar in 800k, köper varor för 1000k men som bara betalar anställda 10k. Det är en firma som påstår sig syssla med service och rekond, så en viss personalomkostnad borde man ju ha. Vet att när jag själv vaxat och polerat bilen så är ju inte inköp av varorna det tyngsta...
Kan man tänka sig att den skuldtyngde bilmekanikern får betalt på alternativt vis för att slippa betala sina skulder?

Nä, jag skulle säga att det mesta talar för att polis och fogde vet vad de gör här.
Citera
2025-04-21, 15:45
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
Åsas pojkvän/”mekanikern” är den samma som satt som vice Vd i bolaget tills han avgick för någon månad sedan
Ja, det är samma.
Citera
2025-04-21, 15:46
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Är bolagets ägare dotter till bilens ägare är det inte otroligt att hon bjudit på det hela (eller menar du att han ska förmånsbeskattas för det?). Att mekanikern inte vet vad som sagts dem emellan är väl inte heller så konstigt, hen utför det jobb (inom ramen för bolagets verksamhet och sin arbetsbeskrivning) hen blir tillsagd att görs.
Men då hamnar vi ändå i sannolikhetsfrågan, vad är oddsen att följande saker inträffar på en och samma gång, som en perfekt storm?

- Bilen blir utvald och stannad av polisen i kontroll. Ytterst låg andel av alla bilresor som företas blir faktiskt föremål för stopp av polisen.
- Den gången bilen faktiskt blir stannad, då skall den dessutom ha en helt tillfällig förare, som normalt aldrig kör bilen.
- Den föraren skall dessutom ha skulder som medger utmätning av bilen, OCH den skall inte kunna göra storyn om att han kör den till en kund sannolik.

Jag har tidigare räknat på en chans på tusen att bli stannad ungefär - motsvarande att någon som kör bil en gång om dagen stannas i snitt var tredje år.
Sen har jag räknat på att kanske var femhundrade resa med en bil har en tillfällig förare, typ en mekaniker.
Och kronofogdens egen statistik visar att var 24:e person har skulder hos fogden.

Oddsen för att dom tre skall infalla samtidigt, ungefär en på tolv miljoner. Då känns firmans styrelseförhållanden rätt orelevanta i sammanhanget - att Kenneth far med osanning är tydligt ändå.
Citera
2025-04-21, 15:55
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Mtp allt du häver ut dig om Kenneth får jag intrycket av att du är bitter och sur på honom. Du har inte presenterat nån form av bevis utan bara svador som likaväl kan vara rent skitsnack
Tja. Jag umgås inte med såna som honom så jag är varken bitter eller sur. Bevis? Tror du jag har inspelade band som bekräftar det jag säger? Eller ett papper underskrivet och bevittnat som intygar mina fakta. Tro mig eller inte, se hur mycket jag bryr mig. Lyssna på hans musik själv. Sök "Åke Grus". Har du någonsin hört talats om "ikväll uppträder : Kenneth Westlin!" Nä, trodde väl det.
Citat:
aktum kvarstår dock - och det är att KFM kan norpa din bil om den är utlånad till någon med skulder hos dem. Du kan få tillbaka bilen, men inte utan besvär.
Ja, jo. Det är det saken gäller. Kapten Obviös?
Citat:
Ska dessutom dessa beslag ske rättssäkert så måste varenda sådan bil tas i beslag, eller menar du att polisen på plats ska göra en godtycklig bedömning?
Som framkommit massor med gånger i tråden finns det många konstiga fakta i målet: företagets skulder, att dotter är ihop med mekanikern, att dottern är skriven som VD, att mekanikern är invandrare, att företaget har löjligt låg omsättning, att firman inte kan presentera dokument på vad som reparerats/servats, att sannolikheten att bilen slumpvis blivit kollad är löjligt låg, att hr Westlin går med krycka på bilderna då han inte behöver den, att de har en historia av "whitetrash" beteende, att detta bara är en i raden av manipulation och parasitism och bidragsberoende.
Citera
2025-04-21, 16:01
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Är bolagets ägare dotter till bilens ägare
Det är ju just ägandefrågan som inte är klar.
Citat:
är det inte otroligt att hon bjudit på det hela
Precis. Det rör sig om svartjobb.

Kom inte med nån dum "huvetdude?". Jag vet.

Citat:
Att mekanikern inte vet vad som sagts dem emellan är väl inte heller så konstigt, hen utför det jobb (inom ramen för bolagets verksamhet och sin arbetsbeskrivning) hen blir tillsagd att görs.
"Han" inte hen. Och jodå, han visste allt. Jag vet hur det fungerar.

Dacapo: kom inte me "huvetdude?". Jag minns när min bror servade bilen hos dem.
Citera
2025-04-21, 17:15
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Var det dottern som körde hem bilen då eller var det en av hennes anställda?
Bara en jobbar på firman, pojkvännen. Det var han som körde.
Citat:
Ursprungligen postat av Jelonet
Vad har dottern för relation till personen som fått bilen beslagtagen vore ju intressant att veta
Pojkvän.
Citat:
Kenneth kan ju visst tala sanning, men det lutar väl åt att han hjälper dottern och hennes skuldsatta "kompis".
Den enda sanning han sagt är att han har sina böcker i bilen..... resten är mygel och svartjobb och skattesmitande.
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Dessa fall handlar ju om att den juridiska ägaren mister sin egendom genom godtycklig tolkning.
Godtycklig? Isåfall skulle jag vilja veta hur en korrekt tolkning ser ut.
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
Om vi får veta mer om mekanikerns skuldhistorik så kanske saken kommer i ett annat läge. Det kan ju vara så att mekanikern haft skulderna under lång tid
Jodå. Det rör sig om åratals fusk.
Citat:
Jag vet själv om personer som har ljugit sig blåa om sin brist på inkomst och utmätningsbara tillgångar för kronofogden i flera år. Numera vet jag att detta är svårare att komma undan med.
Det är precis det som hänt.
Citat:
Men om vi inte vet mycket mer om mekanikern och de andra inblandades relation med varandra så är det svårt att ta ställning i saken.
Tur att jag dök upp då.
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse94
Vi hör den här typen av berättelser hela tiden, och börjar man skrapa på ytan så visar det sig att fogden har mer på fötterna än man hade kunnat ana. Kriminella eller skuldsatta skriver över egendom--- så ligger man illa till.
Exakt. Det handlar om antisocialt beteende och bidragsfusk och mygel och svartjobb och skattesmitande som pågått i åratal. Alltid kul att den sortens myglare åker fast!
Citera
2025-04-21, 17:20
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Allt man äger SKA man få låna ut till precis vem man vill eftersom man ÄGER det. Fy fan för staten och åt helvete med lagar och regler.
Men om man har skulder som Kronofogden har fått i uppdrag att driva in åt antingen privatpersoner, företag eller myndigheter så försäkrar man ju ”på heder och samvete” att man inte har några tillgångar av betydande värde och då ska man ju inte bara helt plötsligt kunna låna ut de sakerna och förvänta sig att få behålla dem om Kfm utmäter dem… Eller hur föreslår du att andra ska göra rätt för sig? Hur gör du själv om någon hamnar i skuld till dig?
Citera
2025-04-21, 17:41
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Jodå. Det rör sig om åratals fusk.
Det är precis det som hänt.
Tur att jag dök upp då.
Det är ju ofta så att en del personer sätter det här i system och så länge det fungerar så fortsätter de. Tyvärr är straffen löjligt låga för sånt här. Det blir sällan mer än att de betalar tillbaka lite omständigare och det är ju egentligen inget straff. Det är ju något de ändå skulle göra!

Ja, ditt uppdykande i tråden har verkligen hjälpt till och varit en frisk fläkt! Fler borde vara så sanningsenliga och avslöjande om parasiters beteende som du! Jag önskar att jag själv skulle tordas det!

Liiiiite orättvist är det kanske att Kenneth ensam har blivit ansiktet för den här härvan. De andra inblandade förtjänar KANSKE också att klä skott. Jag har ju inte samma insikt som du har…
Citera
2025-04-21, 17:47
Medlem
Citat:
Intressant. Var fick du dessa fakta ifrån?

Ber om ursäkt, det stod i artikeln att dom bodde i olika områden. Inte var den stoppades.
Citera
2025-04-21, 17:49
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Godtycklig? Isåfall skulle jag vilja veta hur en korrekt tolkning ser ut.

Men... det är väl ändå inte så svårt att lista ut? Om du släpper din uppenbara illvilja (dumpades du av dottern eller liknande?) och fokuserar på trådämnet istället så borde du enkelt förstå följande:

1. Enstaka lån av en släktings/väns bil innebär inte att släktingen/vännen agerar bulvan/målvakt och att den som kör bilen är egentlig ägare. Att bilen är i tillfällig besittning av den skuldsatte ska självklart inte räcka som underlag för utmätning.

Inte ens regelbundna lån av bil bör ses som ägande eftersom en skuldsatt person av naturliga skäl oftast inte kan köpa egen bil. Och därför ofta tvingas låna bil av nästående.

2. Om någon (KFM) vill göra troligt att det är den skuldsatte som egentligen är ägare så bör det i normalfallet fastställas att den skuldsatte betalat för bilen och att det är den skuldsatte som huvudsakligen brukar bilen. INNAN den utmäts. Dvs att normal bevisordning gäller. I sådana fall kan bilen beläggas med överlåtelseförbud och GPS-puck etc, i avvaktan på utredning om skäl för detta föreligger. Och med rejäla påföljder med i skalan om bilen avyttras eller manipuleras.

Vidare så kan man tänka sig att omvänd bevisordning ska gälla i vissa fall. T.ex där föraren har historik av återkommande grov kriminalitet, eller koppling till gängkriminalitet. I sådana fall tas bilen i beslag inför utredning då uppenbar risk för brott och undanröjande av tillgång föreligger.

Och kriterierna för hur KFM agerar vid olika tillfällen bör vara transparanta och tydliga för att rättssäkerheten.

Som det är nu är direkt skrämmande.
Citera
2025-04-21, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Vad vet du om dessa bilars skick, tar du innehavet som inteckning för att det också är bilar som aktivt används, eller ens går att använda? Om bilarna var i skick och tillgängliga hade dom ju sannolikt redan varit utmätta och man slapp ta pappa Kenneths bil.

Har du någon gång sett att halvkriminella slödder (jfr den i familjen insatte användaren) förser sig med en massa bilar som är skräp? Och när de inte fungerar, då gör man sig inte direkt omaket att avregistrera bilar och greja - man ställer bara av dom och låter dom stå.
Klart jag inte har varit i Göteborg och inspekterat bilarna.
Är det något värde i dem tar KFM dem oavsett om de är avställda eller inte.
Vad som framkommit är det kanske troligt att "mekanikern" som körde, hade skulder, och var den påstådda sambon som var aktiv i bolaget. Varför skulle de ta dotterns bilar om KFM inte har utmätning på henne?

Dottern har bilverkstad, den trolige sambon är som det sägs mekaniker. De har hållit på med detta några år. Varför skulle de inte klara av att få bilarna i skick så de kan klara besiktning och ställas på om de är avställda?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in