2025-04-18, 20:39
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Min verkstadskille hämtar min bil hemma hos mig, fixar bilen OCH kör sedan hem den till mig.

Men men.. det händer ju aldrig fattiga dig, som hela världen kretsar kring, så då är det väl inte sant? 😂
Tar han sen en taxi tillbaka till verkstan?
Citera
2025-04-18, 20:39
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Denna lagstiftning som politikerna skapade var väl avsedd för att komma åt organiserad brottslighet, sk gängkriminella som de skapat med sin galna invandringspolitik. Ännu ett tommt slag i luften för att göra något åt detta, men slår blint mot vanliga medborgare, om än som inte har så bra koll.
Det blev ju liknande med de sk knivlagen, den var inte avsedd att komma åt vanliga medborgare som hade någon kniv som adekvat redskap. Men nu har polisen gett den ett annat inehåll.
All skuld för detta är 100 % hos våra inkompetenta politiker som skapar dessa lagar.

Kenneth och hans dotter anses väl vara ett gäng? 😂
Citera
2025-04-18, 20:45
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
100% att han jobbar svart om det nu är sant. Vad heter hans firma?

Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Tar han sen en taxi tillbaka till verkstan?

Min bilmek är en granne. Han tar min bil till sin verkstad och återvänder med den efter arbetsdagens slut.

Fatta att folk är olika, har olika förutsättningar och olika erfarenheter. Bara för att saker är på ett visst sätt för er, så behöver det inte vara så för andra.
Citera
2025-04-18, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifegoeson1
Men om man vill flytta in hos någon och har CSN skulder då går det alltså inte att flytta in hos sin sambo kvinna/man om den har en köpt lgh? Så med det sagt så är ens framtid körd i botten om man har skulder hos kronofogden även om det gäller 20:000kr?
Först måste skulden ha förfallit och gått till utmätning.
Jag har haft fodran på någon och gått till KFM, de utredde och meddelade att det fanns inget att mäta ut och undrade om de skulle fortsätta.
Citera
2025-04-18, 21:37
Medlem
Xeliouss avatar
Fel frekvens, Kenneth.
Det här är ännu en snyfthistoria fuöl med lögner som inte håller i rätten.
Citera
2025-04-18, 21:47
Medlem
Aldrig att historian bara kan va " meh meh , mekanikern körde min bil , han hade skulder mehh meh"
Citera
2025-04-18, 21:54
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Tidigare liknande "snyfthistorier" har inte fått min sympati, men detta fall är ju larvigt. Kanske inte att KFM först utmätte bilen mot bakgrund av besittning, men att de vägrar rätta sig efter att det gjorts uppenbart att innehavet var en del av yrkesutövning och inte privat innehav.

Hoppas verkligen att tingsrätten har lite vett alternativt att Kenneth orkar driva det till HD, för det behövs nog ett prejudikat på området.

Du verkar ha blundat i tidigare "snyfthistorier". Bara för att de drabbade varit lite trashiga så har du liksom många andra tänkt att staten har nog rätt. "Kläm åt buset bara."

Först när det träffar lite hårdare så vaknar vissa. Många andra såg ett problem redan för länge sen men den stora sömniga skaran vaknar sent.
Citera
2025-04-18, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nidbilden
Ja och ännu dummare blir det om man betänker att mekanikern har skulder och behöver därmed arbeta för att betala till kronofogden. Samtidigt avråder kronofogden kunder från att göra affärer med en mekaniker som har skulder. Hur ska mekanikern ha förutsättningar att betala tillbaka skulden utan några kunder?

Menar Kronofogden att mekanikern ska lägga ser sin verksamhet och kvarstå med en skuld han aldrig kommer kunna betala?

Mekanikern får gärna jobba men inte köra runt med sina kunders bilar.
Tingsrättens dom kommer väl om ca en vecka så kan vi läsa mer då hur de resonerat (om den är offentlig).

Om det verkligen varit så att mekanikern enbart kört hem bilen till kunden så ser jag det som uteslutet det skulle räcka för att de tar bilen.
Vem vet, kanske hade han eller hon sin familj i den. Kanske var den full av ica-påsar. Man ska inte tro allt man läser.
Citera
2025-04-18, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snairbox
Jag tror att tråden handlar om att en snubbe lämnade in sin bil på verkstad o vips blev den beslagtagen när mekanikern körde den.

Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Vad bevisar då rimligen att man är den faktiska ägaren och brukaren av ett fordon om nu denna omvända bevisbörda ska råda? Hur ska gemene medborgare faktiskt hävda sin äganderätt till fordon och annat? Märk väl att detta är en genuin fråga.

Ska kronofodgen kunna ta en stuga om ägaren har en bekant som besöker denna där ochägaren skälv bara ska inom kiosken och köpa småsaker? Ja han satt ju uppenbarligen där själv så helt klart är han den faktiska ägaren och brukaren av stugan.

Kan de baxa en bil kan de lika gärna baxa en stuga.

Så rätt så, och anmärkningsvärt att man inte får låna ut sina ÄGODELAR till vem man vill.
Citera
2025-04-18, 22:12
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Jo det löser sig nog men att han ska behöva dra det till tingsrätten visar hur trasigt Sverige är.

Problemet är att han troligtvis hamnar att betala sina rättskostnader. Det brukar vara så när man processar mot myndigheter. Eftersom myndigheten hade skäl att tro att de gjorde rätt så blir de inte ansvariga för sitt misstag. Det spelar ingen roll att de hade tokfel utan bara någon får krystat ur sig "skäl att tro" så blir de befriade från ansvar för sitt fel. Så funkerar det i Finland iaf och jag tror det är lika illa i Sverige.
Citera
2025-04-18, 22:19
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Trådens rubrik är helt åt helvete.

Rubriken borde vara "riskabelt att låta skuldsatta köra din bil?" (det som faktiskt har hänt).

Rubriken borde inte vara "riskabelt att besiktiga bilen" (det som inte har hänt, förutom i din fantasi)

Att provköra en bil på besiktningsplatsen, är inte samma sak som att framföra fordonet på allmän väg.

Hur skulle Kenneth kunna veta att mekanikern hade skulder?
Citera
2025-04-18, 22:21
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Man får väl tacka invandringspolitiken för detta också, är ju en följd av alla fall med målvaktar.

Tingsrätten har iallafall nekat én person som lånade ut bilen bilen tillbaks.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vgzOmm/ebba-25-lanade-ut-sin-bil-till-en-kompis-saldes-av-kronofogden

Det där var ju två olika situationer. Kenneth har inte lånat ut sin bil. Han har lämnat in den p.g.a att den behövde besiktigas, vilket det är lag på i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in