2025-04-21, 14:06
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toalettdykare
Hade Kenneth rent mjöl i påsen?
Det har väl ingen som heter Kenneth?
Citera
2025-04-21, 14:09
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Lol. Du kommer (kanske) att förstå vad som menades om du klarar av att ta dig längre fram i meddelandehistoriken.
Nu har jag läst ikapp, fortfarande har jag inte sett dig beskriva vad i denne insatte persons utsago som bekräftar att myndigheterna gjort fel? Enlighten me?

Citat:
pruttsveda
Kul ord, dock ger den lite intrycket av att du är rätt omogen som debattör. Rentav att du inte kan förklara vad du menar, så du provar att peka på någon och ropa pruttsveda så kanske du framstår som vinnare. Tveksam framgång.
Citera
2025-04-21, 14:43
Medlem
Citat:
Så... 60 årige Kenneth med benproteser har en 6 år gammal bil, som han köpte för 2 år sedan. Värd ca 100k. Hans dotter är ihop med en bilmek med skulder och som stoppas då denne kör bilen. Invandrare till råga på allt.

Oavsett om bilmeken bara lånat bilen, eller fixat bilen privat eller "svart" och är på väg tillbaka till Kenneth, så tycker alltså församlingen att mycket talar för att en-bils-och-noll-bens-Kenneth troligen är en målvakt? Som agerar förkläde för kriminella? För en bil värd 100k? 😂😂

Och att en vanlig människa inte ska kunna låna ut sin bil till anhöriga eller bekanta, skuldsatta eller inte, utan att riskera att bli av med sin bil?

Vilket fint samhälle och gemenskap ni är med och skapar. Ni förtjänar verkligen all kriminalitet ni drabbas av.
Inte bara en sex år gammal, dessutom en fransk bil.
Jag antar att mekanikern och pojkvännen är den samma som var vice VD på imoter. Enligt fordonsregistret har han en Saab 9-3 Vector Sportsed från 2004, dottern står på två bilar en Polo från 2015 och en Golf från 2013.
Varför skulle dessa hålla på med sk bil-målvaktsupplägg?
Kenneth är även:
Ledamot Bostadsrättsföreningen Solstaden
Suppleant BD bygglov och detaljplan AB

Det är förstås totalt irrelevant hur osympatiska folk är, man ska inte kunna beslagta folks egendom hur som helst.
Citera
2025-04-21, 14:57
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Inte bara en sex år gammal, dessutom en fransk bil.
Jag antar att mekanikern och pojkvännen är den samma som var vice VD på imoter. Enligt fordonsregistret har han en Saab 9-3 Vector Sportsed från 2004, dottern står på två bilar en Polo från 2015 och en Golf från 2013.
Kenneth är även:
Ledamot Bostadsrättsföreningen Solstaden
Suppleant BD bygglov och detaljplan AB

Det är förstås totalt irrelevant hur osympatiska folk är, man ska inte kunna beslagta folks egendom hur som helst.

Jag är helt enig. Men det visste du nog redan.

Och bra info. Fransk! Ja, jävlar!

Jag har för den delen en polare som har skulder sedan ett borgensåtagande efter en olycklig konkurs. Polaren fick en tvåa på besiktningen och hann inte få fram reservdelar och få bilen fixad inom 30 dagar, så han fick körförbud. Eftersom han behövde åka och handla så fick han låna min bil. Bara en jävla tur att jag inte blev av med bilen. Skulle ha skitit i honom och låtit honom svälta naturligtvis.

Det är ju så man bör göra i dagens Sverige. Om man är "smart".

Det finns naturligtvis mängder av åtgärder myndigheterna kan välja att ta, istället för att bara sonika beslagta bilen. Belägga den med överlåtelseförbud t.ex. Och GPS-pucka den till ägarfrågan är utredd. Det räcker med en 12-årings intellekt att komma fram till åtgärder som dessa som alternativ för att minimera att oskyldiga drabbas, eller minimera betungande och komplicerande svårigheter för folk med skulder.
Citera
2025-04-21, 15:03
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Enligt fordonsregistret har han en Saab 9-3 Vector Sportsed från 2004, dottern står på två bilar en Polo från 2015 och en Golf från 2013.
Vad vet du om dessa bilars skick, tar du innehavet som inteckning för att det också är bilar som aktivt används, eller ens går att använda? Om bilarna var i skick och tillgängliga hade dom ju sannolikt redan varit utmätta och man slapp ta pappa Kenneths bil.

Har du någon gång sett att halvkriminella slödder (jfr den i familjen insatte användaren) förser sig med en massa bilar som är skräp? Och när de inte fungerar, då gör man sig inte direkt omaket att avregistrera bilar och greja - man ställer bara av dom och låter dom stå.
Citera
2025-04-21, 15:06
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Nu har jag läst ikapp, fortfarande har jag inte sett dig beskriva vad i denne insatte persons utsago som bekräftar att myndigheterna gjort fel? Enlighten me?

Jag tror han syftade på att Kenneths f d svåger ursprungligen skrev att Kenneth blev av med ”sin” bil i utmätningen, vilket han SENARE ändrade till den som brukade den.
Det är fortfarande intressant om Åsas pojkvän/”mekanikern” är den samma som satt som vice Vd i bolaget tills han avgick för någon månad sedan
Citera
2025-04-21, 15:08
Medlem
Helt otroligt, det har gått överstyr den här lagen. Den skulle vara för att gå på kriminella men uttnyttjas mot alla numera.
Citera
2025-04-21, 15:10
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
Jag tror han syftade på att Kenneths f d svåger ursprungligen skrev att Kenneth blev av med ”sin” bil i utmätningen, vilket han SENARE ändrade till den som brukade den.
Det är fortfarande intressant om Åsas pojkvän/”mekanikern” är den samma som satt som vice Vd i bolaget tills han avgick för någon månad sedan
Ser inte hur det är relevant i målvaktsfrågan för Kenneth. Vi kan redan konstatera att Kenneth snyftar fram en historia med så mycket detaljer om sanningen utelämnat att den får anses osann. Och mekanikern har uppenbart inte kunnat göra storyn om lagning och hemkörning sannolik, till exempel genom papper på jobbet såsom kvitto, offert eller arbetsorder.
Citera
2025-04-21, 15:10
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Helt otroligt, det har gått överstyr den här lagen. Den skulle vara för att gå på kriminella men uttnyttjas mot alla numera.
Utsökningsbalken, den lag som ger kronofogden rätt att utmäta egendom, skrevs 1981. Den är 44 år gammal.
Citera
2025-04-21, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Utsökningsbalken, den lag som ger kronofogden rätt att utmäta egendom, skrevs 1981. Den är 44 år gammal.

Jag pratar om denna lag som är ny. https://regeringen.se/pressmeddeland...as-tillgangar/

Ny lag ger nya och effektivare möjligheter att ta kriminellas tillgångar
Publicerad 08 november 2024

I dag, den 8 november, träder en ny förverkandelagstiftning i kraft, som syftar till att skapa ett tydligare och mer effektivt regelverk för att ta brottsvinster och tillgångar från kriminella.

Den nya lagen ger brottsbekämpande myndigheter nya möjligheter att ta egendom som härrör från brottsliga verksamheter. Detta genom en helt ny förverkandeform, självständigt förverkande. Till skillnad från tidigare lagstiftning kan förverkande nu beslutas även om personen inte är dömd för brott.

Det innebär till exempel att om någon har stora summor kontanter, pengar på banken eller lyxartiklar och samtidigt saknar en laglig inkomst, kan dessa tillgångar tas ifrån dem om inte personen i fråga kan lämna en godtagbar förklaring om egendomens legitima ursprung.
Citera
2025-04-21, 15:17
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Jag pratar om denna lag som är ny. https://regeringen.se/pressmeddeland...as-tillgangar/

Ny lag ger nya och effektivare möjligheter att ta kriminellas tillgångar
Den lagen är ny, men den handlar om polisens möjlighet att förverka egendom mot bakgrnd av att den måste ha finansierats genom brott, även om man inte kan specificera exakt vilket brott. Egendom som förverkas tillfaller staten, du får inget som helst utbyte av värdet.

Det är något helt annat än vad tråden handlar om, "Kenneths" bil har utmätts på klassiskt sätt enligt utsökningsbalken för att inkomsterna från att sälja bilen sedan kommer att reglera skulderna för den som ansetts som ägare. Den enda skillnaden som gjorts i det avseendet är att man underlättat en del byråkrati så att utmätning kan ske på distans, det vill säga polisen ringer fogden som kan meddela beslut om utmätning utan att fysiskt komma till platsen. Så har det varit tidigare.

Äpplen och päron.
Citera
2025-04-21, 15:20
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Kenneth Westlin är en misslyckad musiker som bor i kriminella "utsatta" området Biskopsgården. I hela sitt liv har han försökt leva på sin musik som är så kass att ingen vill lyssna på den eller köpa den. Han har två fula, dumma värdelösa ungar som inte kan eller vet någonting.
Vem är det som är bitter på livet tror du?
Mtp allt du häver ut dig om Kenneth får jag intrycket av att du är bitter och sur på honom. Du har inte presenterat nån form av bevis utan bara svador som likaväl kan vara rent skitsnack.

Faktum kvarstår dock - och det är att KFM kan norpa din bil om den är utlånad till någon med skulder hos dem. Du kan få tillbaka bilen, men inte utan besvär.

Ska dessutom dessa beslag ske rättssäkert så måste varenda sådan bil tas i beslag, eller menar du att polisen på plats ska göra en godtycklig bedömning?
Är ett kriterium för att få sin beslagen att man är ”tråkig”? Har en ”misslyckad musikkarriär”? Eller vars ordförråd begränsas till ”äru dômm”?!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in