Citat:
Nej där håller jag med dig. Så tror jag också att det förhåller sig men som jag skrev i ett annat inlägg så KAN det hända. Och det kom från Kfm. Har du skulder och kör en dyr bil och blir stoppad så kan dom ta bilen. Men vid ett vanligt stopp, som typ körkorts/nykterhetskontroll, så slår ju polisen inte upp varenda bil eller person i registret. Så det ska nog till en maximal otur om detta ska hända en "vanlig" knegande Svensson.
Vad menar du?
Det är exakt vad dom gör.
Dom kollar så att bilen är besiktigad, försäkrad, skattad och inte anmäld stulen, sen kollar dom upp personen såklart, att körkortet inte är indraget, inte är efterlyst för något, ens brottsregister och t.ex skulder till kronofogden m.m.
Det är inte som att det tar så lång tid att kolla upp personer direkt.
Sist jag blev stoppad i en vanlig nykterhetskontroll längs vägen så kollade dom upp vems bilen var och dom frågade mig vems bilen var.
En annan gång körde jag lite för fort på natten och blev stoppad av en civilare, han frågade exakt samma frågor som i den "vanlig" körkorts/nykterhetskontroll, vems bilen var osv.
Så jo dom slår upp varenda person samt bil som blir stoppad, oavsett om det är körkorts/nykterhetskontroll eller annat, menar du att dom bara ska kolla om man har körkort och sen låta en blåsa så är det färdigt?
Så här har det gått till varenda gång jag blivit stoppad, att dom ställt dessa frågor.