2025-04-19, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solifera
Nej där håller jag med dig. Så tror jag också att det förhåller sig men som jag skrev i ett annat inlägg så KAN det hända. Och det kom från Kfm. Har du skulder och kör en dyr bil och blir stoppad så kan dom ta bilen. Men vid ett vanligt stopp, som typ körkorts/nykterhetskontroll, så slår ju polisen inte upp varenda bil eller person i registret. Så det ska nog till en maximal otur om detta ska hända en "vanlig" knegande Svensson.

Vad menar du?
Det är exakt vad dom gör.
Dom kollar så att bilen är besiktigad, försäkrad, skattad och inte anmäld stulen, sen kollar dom upp personen såklart, att körkortet inte är indraget, inte är efterlyst för något, ens brottsregister och t.ex skulder till kronofogden m.m.

Det är inte som att det tar så lång tid att kolla upp personer direkt.
Sist jag blev stoppad i en vanlig nykterhetskontroll längs vägen så kollade dom upp vems bilen var och dom frågade mig vems bilen var.
En annan gång körde jag lite för fort på natten och blev stoppad av en civilare, han frågade exakt samma frågor som i den "vanlig" körkorts/nykterhetskontroll, vems bilen var osv.
Så jo dom slår upp varenda person samt bil som blir stoppad, oavsett om det är körkorts/nykterhetskontroll eller annat, menar du att dom bara ska kolla om man har körkort och sen låta en blåsa så är det färdigt?

Så här har det gått till varenda gång jag blivit stoppad, att dom ställt dessa frågor.
Citera
2025-04-19, 10:00
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Kanske för att ägaren till firman är hans dotter?

Var det dottern som körde hem bilen då eller var det en av hennes anställda?
Citera
2025-04-19, 10:09
Medlem
Varken Kenneth eller hans fru Anna äger någon bil. Dottern (?) Åsa äger dock 2 bilar, men bor själv. Kenneth säger själv att han inte står som registrerad ägare på bilen. Jag tror dottern Åsa är registrerad ägare. Hon är också vd och bolagsengagemang på bilförtaget. Vad har dottern för relation till personen som fått bilen beslagtagen vore ju intressant att veta.
Kenneth kan ju visst tala sanning, men det lutar väl åt att han hjälper dottern och hennes skuldsatta "kompis".
Senast redigerad av Jelonet 2025-04-19 kl. 10:15. Anledning: fel formulering.
Citera
2025-04-19, 10:15
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Det är en lag i sverige, tror inte att det kan bli mer tydligt än så.
En lag som tillämpas enligt godtycklig tolkning. Men visst är det så myndigheter jobbar "vi har en lag, vi följer lagen". Det är det svagaste argument man kan ha. När man inte kan objektivt förklara sitt agerande så kommer lagen fram.
Du kan inte förklara hur lagen definierar besittning av egendom.
Citera
2025-04-19, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
En lag som tillämpas enligt godtycklig tolkning. Men visst är det så myndigheter jobbar "vi har en lag, vi följer lagen". Det är det svagaste argument man kan ha. När man inte kan objektivt förklara sitt agerande så kommer lagen fram.
Du kan inte förklara hur lagen definierar besittning av egendom.
Jag kan förklara det men det vore slöseri med tid då du gör det absolut sämsta man kan göra, du lyssnar inte på andra synpunkter.
Citera
2025-04-19, 10:25
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Jag kan förklara det men det vore slöseri med tid då du gör det absolut sämsta man kan göra, du lyssnar inte på andra synpunkter.
Det var synd. Hela Sverige väntar på en förklaring men du tycker det är slöseri med tid.
Vi vet nog vad det egentligen beror på, förklaringen är tunn.
Citera
2025-04-19, 11:00
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jelonet
Varken Kenneth eller hans fru Anna äger någon bil. Dottern (?) Åsa äger dock 2 bilar, men bor själv. Kenneth säger själv att han inte står som registrerad ägare på bilen. Jag tror dottern Åsa är registrerad ägare. Hon är också vd och bolagsengagemang på bilförtaget. Vad har dottern för relation till personen som fått bilen beslagtagen vore ju intressant att veta.
Kenneth kan ju visst tala sanning, men det lutar väl åt att han hjälper dottern och hennes skuldsatta "kompis".

Då hamnar ju saken i ett helt annat läge. Hur ska det kunna vara Kenneths bil om varken han eller frun äger den? Artikeln ligger dessutom bakom betalvägg så det går inte att läsa mer än rubriken.
Citera
2025-04-19, 11:05
Medlem
elbels avatar
Undra hur fogdens spaningsarbete såg ut? det var ju inte en slump

de ugglar utanför verkstan och väntar tills hans kör?

brukar han köra kunders bilar?
jävla slump att det blev just kenneth? han är ju inte den vanligaste kunden tänker
jag

vilken bil och värde?
Citera
2025-04-19, 11:15
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Då hamnar ju saken i ett helt annat läge. Hur ska det kunna vara Kenneths bil om varken han eller frun äger den? Artikeln ligger dessutom bakom betalvägg så det går inte att läsa mer än rubriken.
Precis. Dessa fall handlar ju om att den juridiska ägaren mister sin egendom genom godtycklig tolkning . Om Kenneth inte står som ägare finns inget "case" längre.
Citera
2025-04-19, 12:04
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nidbilden
Ja och ännu dummare blir det om man betänker att mekanikern har skulder och behöver därmed arbeta för att betala till kronofogden. Samtidigt avråder kronofogden kunder från att göra affärer med en mekaniker som har skulder. Hur ska mekanikern ha förutsättningar att betala tillbaka skulden utan några kunder?

Menar Kronofogden att mekanikern ska lägga ser sin verksamhet och kvarstå med en skuld han aldrig kommer kunna betala?
Om vi får veta mer om mekanikerns skuldhistorik så kanske saken kommer i ett annat läge. Det kan ju vara så att mekanikern haft skulderna under lång tid och förhalat och uppgett att han har haft så låg inkomst att så lite kan betalas av på skulden per månad. Det har i alla fall varit så att den skuldsatte själv har kunnat uppge sin inkomst och brist på utmätningsbara tillgångar genom att mörka vad denne äger. Jag vet själv om personer som har ljugit sig blåa om sin brist på inkomst och utmätningsbara tillgångar för kronofogden i flera år. Numera vet jag att detta är svårare att komma undan med. Någon av borgenärerna kan ju ha tipsat Kfm om att mekanikern använder inlämnade bilar privat….

Men om vi inte vet mycket mer om mekanikern och de andra inblandades relation med varandra så är det svårt att ta ställning i saken. Om någon har personuppgifter på mekanikern så hade det varit hjälpsamt. Hans skulder hos Kfm är väl offentlig handling?
Citera
2025-04-19, 12:10
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:

Var framgår att Kenneth sagt att han inte står som registrerad ägare?
Citera
2025-04-19, 12:38
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Om nu Åsa är dottern och hon är VD/arbetsgivare så har ju arbetsgivaren skyldighet att uppge mekanikerns inkomst för Kronofogden OM mekanikern har löneutmätning. Är det någon som vet om mekanikern har löneutmätning? Förmodligen har denne det, men eftersom det i bästa fall bara kommit in småsummor för att betala av skulden så är det väl tänkbart att borgenären har tröttnat.
Det är ju synd om Kenneth som har protes blir av med ”sin” bil, men det är ju inte otänkbart att det har ingått i planen från början…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in