"Den ofelbare."
TP skriver ett svar på Gunnar Ws recention av den osannolika boken.
https://offsidepress.se/ett-bokslut-utan-bett/Någon gång i maj ger Gahn uppgiften om att hon hade anlänt till Skandia vid 20.30-tiden. Engström kom tillbaka till Skandia någon gång vid 21-tiden, och som hon mindes det släppte hon in honom genom ytterdörren. Det är vid detta tillfälle Engström första gången nämner att han ska jobba över för att bli klar med ett jobb innan sin semester. Tidsuppgiften finns med i den PM som Per Häggström lämnade till våldsroteln i juni. Det är alltså Gahns första uppgift om tidpunkten för Engströms entré på Skandia efter middagsätandet/drickandet.
I förhör med kriminalinspektör Erik Skoglund i juni tidigarelägger hon sin ankomst till 20.10 eller 20.20, och knyter Engströms ankomst till att han kom strax efter att hon kommit till jobbet.
I mitt samtal med Gahn tog vi upp de här två olika tidpunkterna för Engströms inpassering. För mig var detta viktigt, det fanns en iakttagelse av en walkietalkieförsedd person i Gamla Stan vid 20.30-tiden som liknade Engström. Då var jag inne på att Skandiamannen tillhörde en grupp som övervakat Palme. Om Gahns uppgift om Skandiamannens tidiga inpassering var rätt kunde han inte gärna vara i Gamla Stan 20.30.
Hennes uppgifter lugnade mig: hon hade lämnat fel tidsuppgifter i det senare förhöret med kriminalinspektör Skoglund. Den första uppgiften till Häggström var rätt, och hon ursäktade sig, på samma sätt som hon i polisprotokollen ursäktade sig för sitt dåliga minne, med att ”jag har lite svårt med tiderna”.
Vilken tur att TP blev lugnad av att ALG påpekade att hon hade lite svårt med tiderna, så att TP kunde ha rätt som vanligt.
Om mannen i Gamla Stan med WTn hade både "axelbredd" och "plagg" stämmer allt in på SE och då kan det inte vara någon annan som vittnet såg i Gamla Stan 20.30 på mordnatten?
I boken finns ett tredje scenario där Skandiamannen kan ha varit en del av en grupp, förmodligen mindre och amatörmässig, som agerade under mordkvällen. Det kan ha rört sig om en enkel övervakning, ett vapen som hämtas eller ett tips om att makarna Palme synts på biografen Grand som rullat igång händelseförloppet.
Det är spännande att TP strösslar med lite olika fantasifulla teorier om GM-SE i sin bok. Det är väl att jämföra med att kasta skit på en vägg och titta efter vad som fäster?
Förmodligen rörde sig dock flera grupper försedda med walkie-talkies på eller i närheten av Sveavägen under mordkvällen. Vad det gäller Barbrogruppen finns det konkreta uppgifter att medlemmar befann sig på stan under mordkvällen. Att de varit aktiva en fredag kväll under en lönehelg stämmer väl överens med vad vi vet om hur den gruppen brukade agera.
Här tyckte jag att det mest intressanta var vad gruppens medlemmar kunnat se av själva händelseförloppet på Sveavägen, snarare än att de varit inblandade i mordet. Problemet var, och är, att inga walkie-talkiemän kunnat knytas till delaktighet i mordet.
Lustigt nog ser TP inga problem i att knyta SE såväl till mordvapnet och mordplatsen, trots att inget tyder på att SE var varken beväpnad eller på själva mordplatsen när skotten föll. SE är således inte knuten vare sig till mordvapnet eller mordplatsen när skotten faller.
Slutsats: När det gäller att avfärda WT-observationer för TP gäller inte samma regler som när det gäller de påhittade "misstankarna" mot SE tydligen.
Edit: Den "erfarne mordutredaren" TP misstänkte SE för mordet om jag fattat det hela rätt.
Han drog sig inte ens för att lägg sig i utredningen:
För undertecknad är det tvärtom: målet med min research har en längre tid varit att få Palmeutredarna att starta förundersökningen mot Engström igen. Beskedet förra hösten om att utredningen återupptagits var därför en oerhörd lättnad. Och att jag aktivt bidragit till det är jag förstås riktigt nöjd med.