Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-01-19, 21:13
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Din blick är inte vidare kritisk, den är snarare främst oseriös och lider brist på nykterhet och objektivitet.

Gällande din kommentar om kepsen, idas jag givetvis inte att svara, då den är oseriös, rent av korkad. Som sagt, sluta citera mig, har noll intresse av att prata med troll och djupt oseriösa. Vänligen respektera detta.

Varför är den oseriös? Du gör ett ganska starkt antagande när du säger att han undviker bära kepsen för att han vill dölja något. Så behöver det så klart inte alls vara. Som sagt, du var inte med under fotosessionen. Ja, jag anser nog att kritisk blick är just att ifrågasätta den typen av väldigt starka antaganden som du gör.
Citera
2025-01-19, 21:16
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Jag får inte överdriven puls av rocken heller, dock går det inte att komma runt, att han bar olika rockar, det väcker några frågor. Det är dock mer intressant, att han ger fan i att uppträda i sin älskade keps, vilket var lite av hans signum. Det går jag igång på mer. Hade han fotograferats med keps, tror jag det hade löst en knut eller två i utrednings tidiga skede, anledningarna förstår du så klart.

Jag har länge haft en teori om det där som jag knappt vågat skriva ut eftersom den säkert lämpar sig för satir. Men kan det inte vara så att SE tillhörde generationen som nästan automatiskt tog av sig huvudbonad när man kom inomhus? Han är väl ensam om mordplatsvittnena att fotograferas inomhus – alla andra står ute. Tänk AB, HJ, IM och så vidare.

Kan han helt enkelt ha tagit av kepsen av bara farten när han kom in i polishuset? Jag är för ung för att uttala mig om det, så jag tar gärna emot input från en aning äldre skribenter.
Citera
2025-01-19, 21:19
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Varför är den oseriös? Du gör ett ganska starkt antagande när du säger att han undviker bära kepsen för att han vill dölja något. Så behöver det så klart inte alls vara. Som sagt, du var inte med under fotosessionen. Ja, jag anser nog att kritisk blick är just att ifrågasätta den typen av väldigt starka antaganden som du gör.

Men sluta citera?

Skrev jag att han undvek att bära keps för att han hade något dölja? Nä. Dock konstaterar jag att han gav fan i att bära keps, han ger alltså fan i att bära de kläder/mundering han bar på mordkvällen. Varför? Givetvis är detta intressant. Dock gör det honom inte till mördare. Gilla läget. Tramsa och tjafsa med någon som mäktar med ditt trollande, tack. Hej!
Citera
2025-01-19, 21:19
Medlem
DrComforts avatar
Hade det inte varit för mig hade ni fortfarande känt er pirriga över den där slitna täckjackan. Nu slipper ni slösa tid på det struntet. Mycket dödkött kring SE-spåret att skära bort. Och hela tiden tillkommer nytt att skära bort. Kill your darlings som det heter!
Citera
2025-01-19, 21:21
Medlem
«Margareta tillfrågas om hon minns på vilket sätt hon fick reda på att Olof Palme hade blivit mördad och det minns hon.

Hon satt hemma och var urförbannad för att Stig inte kommit hem. Dagen därpå skulle de åka till Idre och åka skidor.

Till slut så ringer Stig hem och klockan var då 10-15 minuter efter det att mordet hade inträffat.

Stig berättade då att Palme hade blivit skjuten. Hon trodde först inte på Stig men hon var sedan tvungen att ändra uppfattning i den saken.

Margareta var fortfarande förbannad och sade till Stig att han måste skynda sig hem för att de skall åka i morgon. Stig hade inte packat något inför resan

Inget nytt med det här, men det är endå lite intressant. SE blev försenad pågrund av mordet, men egentligen inte så mycket. Det hadde blivit en otroligt sen kväll oavsett.

Sen är ME förbannad OCH Stig har inte packat nåt inför resan..

Som jag tolkar det så var det INTE meningen att han skulle jobba så sent den kvällen. Deadline my ass, han hadde ju hållt på med det här i så många år att såklart hadde vetat om det blev sent.

Han hadde då såklart packat tidigare och ME skulle vetat om det och inte suttit där och surat.

DET VAR MENINGEN ATT HAN SKULLE KOMMIT HEM TIDIGARE.

Dök det upp något tidigare på kvällen som fick honom att dröja kvar på jobbet?
Jag får nästan den känslan när jag läser det här.
Senast redigerad av Ballalaila 2025-01-19 kl. 21:29.
Citera
2025-01-19, 21:25
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Jag har länge haft en teori om det där som jag knappt vågat skriva ut eftersom den säkert lämpar sig för satir. Men kan det inte vara så att SE tillhörde generationen som nästan automatiskt tog av sig huvudbonad när man kom inomhus? Han är väl ensam om mordplatsvittnena att fotograferas inomhus – alla andra står ute. Tänk AB, HJ, IM och så vidare.

Kan han helt enkelt ha tagit av kepsen av bara farten när han kom in i polishuset? Jag är för ung för att uttala mig om det, så jag tar gärna emot input från en aning äldre skribenter.

Givetvis kan det förhålla sig så, dock tvivlar jag på det i detta specifika fall, dessutom hyser han ju ingen större respekt och tilltro till polisen i nämnda ärende, vilket han var tydlig med under 1986.

Varför främmande för satir/ironi i just detta avseende?

Då SE verkar ha varit en petimäter, tror jag dock inte på denna teori. Jag tror snarare att han medvetet gjorde valet att inte bära keps. Anledningarna kan ha varit flera. Dock är det anmärkningsvärt, att utredarna/förhörsledarna inte reagerade, vare sig vid fototillfället eller senare, han borde givetvis ha fått gjort om fotosessionen, kepsen på hans skalle var som sagt av yttersta vikt.
Senast redigerad av pojkpingis 2025-01-19 kl. 21:30.
Citera
2025-01-19, 21:29
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Teorin ger en massa spring fram och tillbaka mellan Grand och Skandia. För mig hamnar den onekligen på krånglighetssidan i alla fall.

Nörd som jag är så gjorde jag ändå mätningen för att jag ville veta hur det förhöll sig med vad som basunerades ut om saken.
En sådan upprepad rörelse fram och tillbaka mellan Grand och Skandia kan det naturligtvis ha varit. Men jag antar att du då räknar in idén om att han skall ha varit vid biografen Grand inte bara vid 23-tiden, utan också vid 21-tiden. Och då blir det ju onekligen en del rörelse fram och tillbaka. Kanske det blir lättare (mindre "krångligt") att få ihop det här om man tänker sig att han aldrig var vid Grand vid 21-tiden, dvs. att man i stället tänker sig att första gången han ser/upptäckter Palme är vid 23-tiden när filmen har slutat?
Citera
2025-01-19, 21:31
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
«Margareta tillfrågas om hon minns på vilket sätt hon fick reda på att Olof Palme hade blivit mördad och det minns hon.

Hon satt hemma och var urförbannad för att Stig inte kommit hem. Dagen därpå skulle de åka till Idre och åka skidor.

Till slut så ringer Stig hem och klockan var då 10-15 minuter efter det att mordet hade inträffat.

Stig berättade då att Palme hade blivit skjuten. Hon trodde först inte på Stig men hon var sedan tvungen att ändra uppfattning i den saken.

Margareta var fortfarande förbannad och sade till Stig att han måste skynda sig hem för att de skall åka i morgon. Stig hade inte packat något inför resan

Inget nytt med det här, men det är endå lite intressant. SE blev försenad, men egentligen inte så mycket. Det hadde blivit en otrolig sen kväll oavsett.

Sen är ME förbannad OCH Stig har inte packat nåt inför resan..

Som jag tolkar det så var det INTE meningen att han skulle jobba så sent den kvällen. Deadline my ass, han hadde ju hållt på med det här i så många år att såklart hadde vetat om det blev sent.

Han hadde då såklart packat tidigare och ME skulle vetat om det och inte suttit där och surat.

DET VAR MENINGEN ATT HAN SKULLE KOMMIT HEM TIDIGARE.

Dök det upp något tidigare på kvällen som fick honom att dröja kvar på jobbet?
Jag får nästan den känslan när jag läser det här.

Ja, eller så var det så där om man var gift med SE? Jag får en känsla av att ME och SE var litegrann som mor och son för varandra. SE var vad det verkar tankspridd och lite i osynk med resten av vuxenvärlden. Han skulle levt som bohem i Berlin i stället.
Senast redigerad av DrComfort 2025-01-19 kl. 22:21.
Citera
2025-01-19, 22:11
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Menar du Netflix? Frågar hon inte SE i hallen varför han inte bär samma rock som han bar mordnatten, när han ska in på förhöret i april? I samma scen bär han väl ut en säck med kläder, som han slänger innan han åker iväg i sitt röda vrålåk?

Tittar man uppmärksamt i inledningen av varje avsnitt påpekas att en hel del har dramatiserats i Netflixserien.

Jag tycker att mycket tyder på att MEs fråga i hallen är lite väl spekulativ för att vara korrekt återgiven. En eftergift när man prioriterat att "baka ihop" en spännande serie, mer än att faktiskt återge exakt vad som hände.
Citera
2025-01-19, 22:22
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Tittar man uppmärksamt i inledningen av varje avsnitt påpekas att en hel del har dramatiserats i Netflixserien.

Jag tycker att mycket tyder på att MEs fråga i hallen är lite väl spekulativ för att vara korrekt återgiven. En eftergift när man prioriterat att "baka ihop" en spännande serie, mer än att faktiskt återge exakt vad som hände.

Netflix serien är fiktion. Detaljer, som det som diskuterades, är i grunden totalt ointressant. Det begriper de flesta. Dock går det inte att komma runt, att SE visade upp sig i olika rockar, vilket i kombination med väktarnas utlåtande om SEs klädsel aktuell kväll givetvis skapar viss förvirring. Dock är den uteblivna kepsen på polisens bilder mer intressant än rocken, känner jag, i flera led.
Citera
2025-01-19, 22:42
Medlem
ursprungligens avatar
"Den ofelbare."

TP skriver ett svar på Gunnar Ws recention av den osannolika boken.
https://offsidepress.se/ett-bokslut-utan-bett/
Någon gång i maj ger Gahn uppgiften om att hon hade anlänt till Skandia vid 20.30-tiden. Engström kom tillbaka till Skandia någon gång vid 21-tiden, och som hon mindes det släppte hon in honom genom ytterdörren. Det är vid detta tillfälle Engström första gången nämner att han ska jobba över för att bli klar med ett jobb innan sin semester. Tidsuppgiften finns med i den PM som Per Häggström lämnade till våldsroteln i juni. Det är alltså Gahns första uppgift om tidpunkten för Engströms entré på Skandia efter middagsätandet/drickandet.

I förhör med kriminalinspektör Erik Skoglund i juni tidigarelägger hon sin ankomst till 20.10 eller 20.20, och knyter Engströms ankomst till att han kom strax efter att hon kommit till jobbet.

I mitt samtal med Gahn tog vi upp de här två olika tidpunkterna för Engströms inpassering. För mig var detta viktigt, det fanns en iakttagelse av en walkietalkieförsedd person i Gamla Stan vid 20.30-tiden som liknade Engström. Då var jag inne på att Skandiamannen tillhörde en grupp som övervakat Palme. Om Gahns uppgift om Skandiamannens tidiga inpassering var rätt kunde han inte gärna vara i Gamla Stan 20.30.

Hennes uppgifter lugnade mig: hon hade lämnat fel tidsuppgifter i det senare förhöret med kriminalinspektör Skoglund. Den första uppgiften till Häggström var rätt, och hon ursäktade sig, på samma sätt som hon i polisprotokollen ursäktade sig för sitt dåliga minne, med att ”jag har lite svårt med tiderna”.
Vilken tur att TP blev lugnad av att ALG påpekade att hon hade lite svårt med tiderna, så att TP kunde ha rätt som vanligt.

Om mannen i Gamla Stan med WTn hade både "axelbredd" och "plagg" stämmer allt in på SE och då kan det inte vara någon annan som vittnet såg i Gamla Stan 20.30 på mordnatten?
I boken finns ett tredje scenario där Skandiamannen kan ha varit en del av en grupp, förmodligen mindre och amatörmässig, som agerade under mordkvällen. Det kan ha rört sig om en enkel övervakning, ett vapen som hämtas eller ett tips om att makarna Palme synts på biografen Grand som rullat igång händelseförloppet.
Det är spännande att TP strösslar med lite olika fantasifulla teorier om GM-SE i sin bok. Det är väl att jämföra med att kasta skit på en vägg och titta efter vad som fäster?
Förmodligen rörde sig dock flera grupper försedda med walkie-talkies på eller i närheten av Sveavägen under mordkvällen. Vad det gäller Barbrogruppen finns det konkreta uppgifter att medlemmar befann sig på stan under mordkvällen. Att de varit aktiva en fredag kväll under en lönehelg stämmer väl överens med vad vi vet om hur den gruppen brukade agera.

Här tyckte jag att det mest intressanta var vad gruppens medlemmar kunnat se av själva händelseförloppet på Sveavägen, snarare än att de varit inblandade i mordet. Problemet var, och är, att inga walkie-talkiemän kunnat knytas till delaktighet i mordet.
Lustigt nog ser TP inga problem i att knyta SE såväl till mordvapnet och mordplatsen, trots att inget tyder på att SE var varken beväpnad eller på själva mordplatsen när skotten föll. SE är således inte knuten vare sig till mordvapnet eller mordplatsen när skotten faller.

Slutsats: När det gäller att avfärda WT-observationer för TP gäller inte samma regler som när det gäller de påhittade "misstankarna" mot SE tydligen.

Edit: Den "erfarne mordutredaren" TP misstänkte SE för mordet om jag fattat det hela rätt.
Han drog sig inte ens för att lägg sig i utredningen:
För undertecknad är det tvärtom: målet med min research har en längre tid varit att få Palmeutredarna att starta förundersökningen mot Engström igen. Beskedet förra hösten om att utredningen återupptagits var därför en oerhörd lättnad. Och att jag aktivt bidragit till det är jag förstås riktigt nöjd med.
Senast redigerad av ursprungligen 2025-01-19 kl. 23:17.
Citera
2025-01-20, 04:11
Medlem
Citat:
Menar du Netflix? Frågar hon inte SE i hallen varför han inte bär samma rock som han bar mordnatten, när han ska in på förhöret i april? I samma scen bär han väl ut en säck med kläder, som han slänger innan han åker iväg i sitt röda vrålåk?

Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna

Tänkte precis föreslå detta. Lägg till ett slarvigt polisarbete och en nervös SE.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in