Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-01-04, 20:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det låter väldigt krystat att någon GM skulle göra något liknande.

Hur skulle den mördaren kunna tro att övriga vittnen skulle säga att det fanns en person till på platsen strax före mordet som gick några steg bakom mördaren? De skulle väl säga att de bara såg tre personer (OP, LP och GM) på mordplatsen strax före skottet? Det är väl exakt det AB uppger?

Menar du att SE om han var mördaren inte ens såg AB? Jag tror mördaren faktiskt såg AB som var nära mordet. Som mördare anser SE således att AB skulle säga att han såg två personer framför sig som gick bakom LOP före skotten. Varför tror den påhittade mördaren SE att AB skulle säga det när han bara såg en person gå bakom LOP?

Den verkliga mördaren kan så klart inte veta att ingen såg mordet från avstånd eller från en bil?

Hur går detta ihop egentligen? För mig låter det som en fri fantasi eller som rent önsketänkande och ganska obegripligt önsketänkande dessutom.

Är man tre kan en försvinna....hur man nu ska tolka det😆
Citera
2025-01-04, 21:01
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Talar han egentligen om sina "kulor"? Det han menade var väl främst att man skulle kunna jämföra kulor med foton från de mikroskopiska undersökningarna av mordkulorna 1986? Jag lyssnade iofs mycket summariskt.

Jag tycker nog att poängen faller bort i och med att det till skillnad från vad SB uppger inte verkar vara ett konstaterande av kulornas skick 2020 som ligger till grund för NFC:s slutsats om svårigheterna att "binda" ett vapen till mordkulorna, utan grunden är utlåtanden från 1986 om svårigheten att med säkert säga att de utskjutits ur samma revolver. Det har aldrig varit möjligt att binda kulorna till ett vapen, är NFC:s poäng.

Det kan vara värt att påpeka att om SE skjutit statsministern med samlarens vapen och sedan tydligen lämnat tillbaka det, så torde det därefter aldrig använts igen. Kulor provskjutna med vapnet borde i sådana fall uppvisa samma grad av överensstämmelse med mordkulorna som finns dessa två sinsemellan. De skulle bli som en tredje och fjärde mordkula.

”Kulor” var lite slarvigt uttryckt; jag menade avgjutningarna av kulorna. För han nämner att han gjöt av dem i mars 1986. Och dessutom fotograferade dem. Och han verkar lägga fram det som att både fotona och avgjutningarna vore möjliga att jämföra med.

Jag förstod NFC:s poäng men ansåg inte att det förelåg någon motsättning mellan den och Sonnys poäng. Sonny verkar inte invända mot NFC:s slutsats om att det inte hade gått att binda kulorna ens 1986. Hans poäng är bara att man kanske ändå ”kan komma en bit på vägen”, och det tolkar jag som att man kanske skulle kunna få +1 eller i bästa fall +2. Då har man ju inte bundit kulorna men man har ”kommit en bit på vägen”. Och det är då det kanske vore bättre att jämföra med ”Sonnys kulor”, det vill säga avgjutningar/foton.

Min synpunkt på det var bara att om man hoppas på +1 vid en sådan jämförelse skulle det lika gärna kunna bli -1 istället. Det kan ju framkomma nya minimala spårbilder som pekar bort från vapnet istället. Så väntevärdet vid en jämförelse med Sonnys material torde fortsatt vara 0 i vapensamlarens fall.

Apropå väntetider hos NFC dröjde de visst två år med att kolla en puffra som LGWP lämnat in. Då kollade man också efter DNA – något som torde ha varit aktuellt även med vapensamlarens revolver kan tyckas. Stigs DNA på revolvern vore ju intressant även om vapnet sköt 0.
Citera
2025-01-04, 21:19
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Nope han vek ju av mot skyltfönstret innan AB såg en man gå framför honom..

Du kan väl Engströms berättelse ?

Ja i Cluedo-la-la-land verkar den påhittade GM-SE utgå ifrån att polisen spelar i gärdsgårdsserien.
Det får man ge GM-SE att han är en hejare på att gissa.

"Vuxensagan SE som GM" upphör aldrig att förföra lågintensiva tänkare. Det går inte att komma runt.
Citera
2025-01-04, 21:30
Medlem
Citat:
Ja i Cluedo-la-la-land verkar den påhittade GM-SE utgå ifrån att polisen spelar i gärdsgårdsserien.

"Vuxensagan SE som GM" upphör aldrig att förföra lågintensiva tänkare. Det går inte att komma runt.

Ja svarade enbart på din fråga ang AB ..

Är du högintensiv tänkare ?

Varför skriver du bara i denna tråd ang palmemordet isåfall ?

Du skulle ju gjort stor nytta i den stora tråden väl ?
Citera
2025-01-04, 21:38
Medlem
Gerhardts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Ja du känner vel statsaparaten ut och in du. Vet saker liksom. Stuff.

Yes maybe he knows a thing or two, about a thing - or two?!
Citera
2025-01-04, 23:42
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jag vet inte vad han sagt i nutid men han sa i mars 1986 "att han kunde vara påverkad av vad han sett i media" och "men jag kan inte minnas att jag sett honom (SE) men det kom fram en man till bilen som hade glasögon men om han hade keps minns jag inte. Han frågade om vi hade biltelefon ...".

Den mannen har identifierats som JÅS. Tyvärr blev LL med tiden än mer påverkad av vad han sett i media och påverkade polaren JA så att denne också så småningom började få (mycket vaga) minnen av någon person som med mycket god vilja skulle kunna tolkas som om det kunde handla om SE. Han kunde dock inte alls tala om vad denne gjort på brottsplatsen, däremot tolkade Ström JA:s beskrivning av JÅS agerande på brottsplatsen som att det handlade om Engström, vilket ledde till att Engström avfördes eller lades ad acta.

Jo jag vet att JA har "reagerat" på ett foto på Engström men med hänsyn taget till ovan skrivet så är inte det värt nånting.

Leif har lämnat en förklaring på varför det där förhöret ser ut som det gör och varför Skandiamannen inte kom med. Han säger att han uppfattade att förhörsledarens fråga var för snäv och bara gällde om han sett SE uppehålla sig kring mordplatsen. Men eftersom han bara sett SE springa i gränden kunde han inte påstå att han sett SE uppehålla sig ”på platsen”.

Man kan förstå varför han gjorde den tolkningen när man ser hur slarvigt frågan ställdes av Håkan Ström:

FHL Håkan Ström: Lade du märke till någon man iklädd en mörkblå rock, keps och glasögon som tydligen var omedelbart i närheten av den här platsen när skotten föll och som sen stannade kvar tills polismännen kom till platsen, en man i 40-50-årsåldern?

Ström frågar alltså om SE uppehöll sig och stannade kvar kring mordplatsen en längre tid. Men eftersom LL bara såg SE springa därifrån kunde han inte påstå att det stämde in på frågan som ställdes.

Hör själv hans förklaring:

https://youtube.com/watch?v=SXkrfolK9jQ&t=1028

Falska minnen? Inte omöjligt, men man kan heller inte konstatera att de garanterat är falska. Vilket verkar vara en vanlig hobby här i tråden.

Det är då de tunga trosförklaringarna åker fram, som till exempel att det inte råder någon som helst tvekan om att JA mindes fel och gjorde ett felaktigt utpekande av SE. Eller att Anders Björkman mindes helt fel när han var 100% övertygad om att GM bar blå ribbstickad mössa med upprullade kanter. För annars är ju spelet slut.

De där trosförklaringarna kan låta nog så högtidliga, men påminner i själva verket mer om den trosförklaring som Långben lägger fram när Musse Pigg frågar vem det är som kör egentligen.

”Det är ju jag som kör!”
Citera
2025-01-04, 23:43
Medlem
Citat:

Det är synd,tycker jag..att du alltför längesedan kollapsade på Walkie Talkies.
I öcrigt förefaller du ju vara en sund individ,som resonerar på rimligt sätt.
Jaja,det sa man om Aner också,när det begav sig.
Citera
2025-01-05, 00:12
Medlem
Buhu Anders Björkman mindes fel om mössan..

Alla jävla vittnen ser ju olika huvudbonader/ingen huvudbonad alls.

ALLA kan ju inte ha rätt.

Ett barn fattar det här.
Citera
2025-01-05, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ingen aning om händer något särskilt 1986 just. Jag vet bara att han verkar ha risig ekonomi från omkring 1980 och fram till att han lämnar 2000.

Ja det var den kunskapen jag mindes att du skrev om
Citera
2025-01-05, 03:39
Medlem
fp
Citera
2025-01-05, 05:30
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det är synd,tycker jag..att du alltför längesedan kollapsade på Walkie Talkies.
I öcrigt förefaller du ju vara en sund individ,som resonerar på rimligt sätt.
Jaja,det sa man om Aner också,när det begav sig.
Ja i historiens skrattspegel har Anérs anklagelser mot både SE och AA visat att han var fel ute.

I Cluedo-la-la-lands nöjesfälts skrattkammare färvränger "modern forskning" spegelbilen av efterspelsvittnet SE för SEktmedlemmarna tillfälligt.

Denna speglingsteori går kanske att skratta åt idag, men sanningen har en överlägsen förmåga att visa sitt omaskerade ansikte allt efter vad tiden lider.

Varför skulle det vara mer orealistiskt att OP blev skjuten av en walkie talkie än av en obeväpnad grafiker som inte ens hunnit ut på gatan?

"Den okända gärningsmannen" är också en intressant teori tycker jag.
Senast redigerad av ursprungligen 2025-01-05 kl. 05:34.
Citera
2025-01-05, 06:03
Medlem
Citat:
Ja i historiens skrattspegel har Anérs anklagelser mot både SE och AA visat att han var fel ute.

I Cluedo-la-la-lands nöjesfälts skrattkammare färvränger "modern forskning" spegelbilen av efterspelsvittnet SE för SEktmedlemmarna tillfälligt.

Denna speglingsteori går kanske att skratta åt idag, men sanningen har en överlägsen förmåga att visa sitt omaskerade ansikte allt efter vad tiden lider.

Varför skulle det vara mer orealistiskt att OP blev skjuten av en walkie talkie än av en obeväpnad grafiker som inte ens hunnit ut på gatan?

"Den okända gärningsmannen" är också en intressant teori tycker jag.

Ja tråkigt att folk hånar dig för din teori..

Trodde faktiskt inte du hade en Walkie talkie teori, men stå på dig istället och ta ingen skit från någon
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in