Citat:
Ursprungligen postat av
MrBarnaby
Jag vet inte vad han sagt i nutid men han sa i mars 1986 "att han kunde vara påverkad av vad han sett i media" och "men jag kan inte minnas att jag sett honom (SE) men det kom fram en man till bilen som hade glasögon men om han hade keps minns jag inte. Han frågade om vi hade biltelefon ...".
Den mannen har identifierats som JÅS. Tyvärr blev LL med tiden än mer påverkad av vad han sett i media och påverkade polaren JA så att denne också så småningom började få (mycket vaga) minnen av någon person som med mycket god vilja skulle kunna tolkas som om det kunde handla om SE. Han kunde dock inte alls tala om vad denne gjort på brottsplatsen, däremot tolkade Ström JA:s beskrivning av JÅS agerande på brottsplatsen som att det handlade om Engström, vilket ledde till att Engström avfördes eller lades ad acta.
Jo jag vet att JA har "reagerat" på ett foto på Engström men med hänsyn taget till ovan skrivet så är inte det värt nånting.
Leif har lämnat en förklaring på varför det där förhöret ser ut som det gör och varför Skandiamannen inte kom med. Han säger att han uppfattade att förhörsledarens fråga var för snäv och bara gällde om han sett SE
uppehålla sig kring mordplatsen. Men eftersom han bara sett SE springa i gränden kunde han inte påstå att han sett SE uppehålla sig ”på platsen”.
Man kan förstå varför han gjorde den tolkningen när man ser hur slarvigt frågan ställdes av Håkan Ström:
FHL Håkan Ström: Lade du märke till någon man iklädd en mörkblå rock, keps och glasögon som tydligen var omedelbart i närheten av den här platsen när skotten föll och som sen stannade kvar tills polismännen kom till platsen, en man i 40-50-årsåldern?
Ström frågar alltså om SE uppehöll sig och stannade kvar kring mordplatsen en längre tid. Men eftersom LL bara såg SE springa därifrån kunde han inte påstå att det stämde in på frågan som ställdes.
Hör själv hans förklaring:
https://youtube.com/watch?v=SXkrfolK9jQ&t=1028
Falska minnen? Inte omöjligt, men man kan heller inte konstatera att de garanterat är falska. Vilket verkar vara en vanlig hobby här i tråden.
Det är då de tunga trosförklaringarna åker fram, som till exempel att det inte råder någon som helst tvekan om att JA mindes fel och gjorde ett felaktigt utpekande av SE. Eller att Anders Björkman mindes helt fel när han var 100% övertygad om att GM bar blå ribbstickad mössa med upprullade kanter. För annars är ju spelet slut.
De där trosförklaringarna kan låta nog så högtidliga, men påminner i själva verket mer om den trosförklaring som Långben lägger fram när Musse Pigg frågar vem det är som kör egentligen.
”Det är ju jag som kör!”