Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-20, 11:09
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
För att bekräfta sig som vittne.

Alternativet hade varit att vänta på ett samtal från polisen, kanske efter ett tips från HO/ALG.

En vild gissning är ju att det bokstavligen bubblade i hela SE:s lekamen på morgonkvisten 1 mars? Han hade varit med om något stort (om än fruktansvärt), och visste att mordet saknade motstycke i den moderna svenska historien. Att han (delvis) gick bananer och hängde på låset till RB angående hans utstämplingstid är ju därför inte vidare konstigt? Inte heller att han bokstavligen slängde sig på telefonen ute i Täby för att kontakta polisen om sina iakttagelser; minuten efter att Holmérs presskonferens var avslutad.

Det hela känns väldigt naturligt, och inte det minsta misstänksamt, om man tar på sig de glasögonen. Dock kan man ju välja att se det misstänksamt - som TP gjorde - och själv gå bananer om detta i sin bok. Och därpå tjusa och förtrolla allehanda läsare om att så handlar världens mest jagade person drygt tolv timmar efter sitt dåd.
Citera
2024-10-20, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
En vild gissning är ju att det bokstavligen bubblade i hela SE:s lekamen på morgonkvisten 1 mars? Han hade varit med om något stort (om än fruktansvärt), och visste att mordet saknade motstycke i den moderna svenska historien. Att han (delvis) gick bananer och hängde på låset till RB angående hans utstämplingstid är ju därför inte vidare konstigt? Inte heller att han bokstavligen slängde sig på telefonen ute i Täby för att kontakta polisen om sina iakttagelser; minuten efter att Holmérs presskonferens var avslutad.

Det hela känns väldigt naturligt, och inte det minsta misstänksamt, om man tar på sig de glasögonen. Dock kan man ju välja att se det misstänksamt - som TP gjorde - och själv gå bananer om detta i sin bok. Och därpå tjusa och förtrolla allehanda läsare om att så handlar världens mest jagade person drygt tolv timmar efter sitt dåd.

Men inga andra av vittnena på platsen beter sig så direkt dagen efter mordet. Varför är det bara SE som gör det?
Citera
2024-10-20, 11:22
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Men inga andra av vittnena på platsen beter sig så direkt dagen efter mordet. Varför är det bara SE som gör det?

Flertalet vittnen delgav ju sina upplevelser (och kontaktuppgifter) till polisen redan efter att ambulanserna åkt? Somliga förhördes även på mordnatten på Kungsholmen? Några vittnen slarvades bort och fick själva kontakta polisen efter ett par dagar?

SE lämnade inga uppgifter på plats. Anledningarna kan ha varit flera. Därför kontaktade han polisen rätt omgående dagen efter? Sedan kan man ju lägga till SE:s förmodade personlighet, om varför han var "ivrig" att kontakta polisen? Han tillhörde en äldre generation med andra värderingar än de övriga på platsen kanske? Ingen aning. Mig veterligen arbetade inga andra vittnen omkring mordplatsen, så de behövde inte kolla upp tider?
Senast redigerad av pojkpingis 2024-10-20 kl. 11:26.
Citera
2024-10-20, 11:31
Medlem
Redan 1 mars 1986 uppstod det förvirring kring larmtiden.

"Själva tidsproblematiken fick sin upprinnelse redan under natten till den 1 mars 1986, då poliskommissarie Gösta Söderström ringde upp vakthavande kommissarien på Stockholmspolisens sambandscentral (SBC), Hans Koci, för att ytterligare kontrollera tidpunkten för polislarmet, d v s det områdesanrop som han och hans kollega Ingvar Windén hade hört på polisradion i kommissariebil 2520 en kort stund före deras ankomst till mordplatsen. Tvärtemot Söderströms och Windéns samstämmiga uppgifter om att larmet ifråga gått ut kl 23.29 hävdade Koci att det var larmtiden 23.23 som gällde. Det skilde sig alltså så mycket som sex minuter mellan de båda versionerna - sex minuter som kunde ha varit av avgörande betydelse för polisens möjligheter att gripa gärningsmannen."

https://www.politiskamord.com/p4gosta.html
Citera
2024-10-20, 11:41
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Är din fotbollsbild också desinformation?

Du bygger upp din argumentation på saker jag inte påstått.

Min animation är bättre än ditt fotbollsmål.

Är den perfekt? Nej

Skillnaden är att jag redan i första inlägget redovisade reservationerna med bilden jag postade. Jag skrev till exempel att målvakten borde vara upp till 2,75 meter ut från målet om de 43 sekunderna gäller. På det svarade du helt kort att din bild var en ”bättre uppskattning”. Då faller det ju sig naturligt att jag ifrågasätter om så är fallet, speciellt när du inte redovisade några betänkligheter med din animation över huvud taget förrän jag bad om mer information.

Vi kan enas om att ingen av bilderna är perfekt. Om jag får lite tid över nästa vecka ska jag försöka svänga ihop en bild med korrekta perspektivberäkningar ur NF:s synvinkel med och utan 43 sekunder.
Citera
2024-10-20, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Skillnaden är att jag redan i första inlägget redovisade reservationerna med bilden jag postade. Jag skrev till exempel att målvakten borde vara upp till 2,75 meter ut från målet om de 43 sekunderna gäller. På det svarade du helt kort att din bild var en ”bättre uppskattning”. Då faller det ju sig naturligt att jag ifrågasätter om så är fallet, speciellt när du inte redovisade några betänkligheter med din animation över huvud taget förrän jag bad om mer information.

Vi kan enas om att ingen av bilderna är perfekt. Om jag får lite tid över nästa vecka ska jag försöka svänga ihop en bild med korrekta perspektivberäkningar ur NF:s synvinkel med och utan 43 sekunder.

Ja det blir spännande då nästa vecka...

Lägg lite tid på dessa bilder och övertyga oss gärna
Citera
2024-10-20, 13:28
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Redan 1 mars 1986 uppstod det förvirring kring larmtiden.

"Själva tidsproblematiken fick sin upprinnelse redan under natten till den 1 mars 1986, då poliskommissarie Gösta Söderström ringde upp vakthavande kommissarien på Stockholmspolisens sambandscentral (SBC), Hans Koci, för att ytterligare kontrollera tidpunkten för polislarmet, d v s det områdesanrop som han och hans kollega Ingvar Windén hade hört på polisradion i kommissariebil 2520 en kort stund före deras ankomst till mordplatsen. Tvärtemot Söderströms och Windéns samstämmiga uppgifter om att larmet ifråga gått ut kl 23.29 hävdade Koci att det var larmtiden 23.23 som gällde. Det skilde sig alltså så mycket som sex minuter mellan de båda versionerna - sex minuter som kunde ha varit av avgörande betydelse för polisens möjligheter att gripa gärningsmannen."

https://www.politiskamord.com/p4gosta.html

Intressant.
GM-SE lyckades blanda bort korten för polisen redan där tydligen.

Edit: Krussel skrev väl någon artikel i polistidningen när polishuset "kokade av GM-SE-feber"? Är det någon som har länk till den?
Senast redigerad av ursprungligen 2024-10-20 kl. 13:31.
Citera
2024-10-20, 13:50
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Flertalet vittnen delgav ju sina upplevelser (och kontaktuppgifter) till polisen redan efter att ambulanserna åkt? Somliga förhördes även på mordnatten på Kungsholmen? Några vittnen slarvades bort och fick själva kontakta polisen efter ett par dagar?

SE lämnade inga uppgifter på plats. Anledningarna kan ha varit flera. Därför kontaktade han polisen rätt omgående dagen efter? Sedan kan man ju lägga till SE:s förmodade personlighet, om varför han var "ivrig" att kontakta polisen? Han tillhörde en äldre generation med andra värderingar än de övriga på platsen kanske? Ingen aning. Mig veterligen arbetade inga andra vittnen omkring mordplatsen, så de behövde inte kolla upp tider?

Efterspelsvittnet SE kanske trodde att han kunde tillföra något med sin utstämplingstid men insåg efter studier i media att mordtiden redan var känd?

Märkligt att SE blir en misstänkt mördare när han bara försöker hjälpa till i utredningen som vilket rättskaffens vittne som helst.
Citera
2024-10-20, 14:11
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skandiahuset
Ja, visst snurrade Engström upp polisen. Även skribenter som Ursprungligen och Knattarna m fl. är uppe på läktaren och köper korv utav Stickans finter.
Han snurrade dock inte upp (f.d polisen) Häggström. Totalsnurrade ej heller bort Irvell och Lindner.

Är inte så övertygad dock om att han snurrade bort Hans Holmér, han kan ha varit en så pass svagbegåvad utredare att han snurrade bort sig själv. Man kan nog heller inte helt utesluta att Holmérs ageranden (eller icke-ageranden) också kan ha berott på andra motiv.

Varmkorvparadoxen: "Bara för att någon är klädd som en korv på en maskerad betyder det inte att de är en korv bara för det."

- Häggström släppte SE som GM efter ett kortare "euforiskt Cluedorus". PH trodde senare att hans namne PH mördades för att de som låg bakom mordet ville tysta honom.
- Irvell antecknade noga i sina efterlämnade anteckningar att han trodde SÄPO låg bakom mordet enligt LB.
- Linder verkar inte varit speciellt entusiastisk över "elefanlösningen SE som GM" heller vad det verkar.
- HH var upptagen med viktigare saker.

Det är tur att HS lyckades hålla huvudet kallt och avfärdade SE som GM i sitt väl genomarbetade PM redan 1987 innan privatspanarstollarna slog klorna i PHs SE-euforiska PM. Ett PM som för nyktra betraktare verkar vara ett försök att komma åt miljonbelöningen för "LÖSNINGEN" på mordet.

(Stundvis undrar jag om TP var riktigt nykter när han skrev sin osannolika bok.)

"Ibland får man lite bättre perspektiv och överblick om man betraktar det hela från läktaren utan skymmande staffagefigurer."
Citera
2024-10-20, 14:11
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Efterspelsvittnet SE kanske trodde att han kunde tillföra något med sin utstämplingstid men insåg efter studier i media att mordtiden redan var känd?

Märkligt att SE blir en misstänkt mördare när han bara försöker hjälpa till i utredningen som vilket rättskaffens vittne som helst.

Så kan det ju förhålla sig så klart. Men med tanke på att detta var en mer manuell och analog tid mot idag, så var det så klart på sin plats att han var noga med utstämplingen.

Otack är världens lön, hävdar ju somliga? Man lär ju säga att maken till otack, har världen sällan skådat genom historien iaf. Bomber och granater, hade andra frustat.
Citera
2024-10-20, 14:15
Medlem
"– Jag trodde att det skulle vara mer konkreta saker, det som redovisades var inga nyheter. Lite besviken är jag allt, jag hoppades att det skulle komma någon sorts teknisk bevisning, säger Dag Andersson, tidigare spaningsledare för Palmegruppen."

"Den numera pensionerade polisen Dag Andersson var spaningsledare för Palmegruppen mellan 2013 och 2016 och är en av landets mest erfarna mordutredare. Då Polistidningen talade med honom efter presskonferensen nämnde han också Sydafrikaspåret.

– Jag trodde att det var Engström eller Sydafrika som skulle lyftas fram. Under min tid i Palmegruppen fick vi in en hel del material om Sydafrika som vi var tvungna att gå igenom och se var det passade in i det andra materialet. Det höll vi på med när jag slutade. Jag blev lite förvånad då Melander sa att det inte finns något konkret annat i materialet att utreda ytterligare, men oavsett vilket är det ju inte aktuellt om förundersökningen nu läggs ner."

https://polistidningen.se/2020/06/polistraumat-lever-vidare-trots-utpekad-palmemordare/
Citera
2024-10-20, 14:20
Medlem
quggels avatar
Nu var det ett tag sen jag läste TPs osannolika bok, men kan någon berätta vad TP har för teori om vapen och ammunition?

Den biten är ju den allra svagaste länken i resonemanget om SE som GM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in