Citat:
Ursprungligen postat av
csvens
Du är en klok man och har helt rätt i det du säger om SE och hans alibi. Tidsalibi behövs.
Nu är jag ingen anhängare av teorin om att SE var Grandmannen som senare mördade Palme. Man kan inte matematiskt utesluta den tidsmässigt om SE inte följde efter till korvkiosken.
Då återstår två grejor att bestämma om vi ser på det som en fristående händelse som skulle ge tidsalibi. Det första är att han som Grandman skulle hunnit fram till stämpelklockan i rätt tid, dvs någon gång under 23.19. Utifrån materialet finns uppgifter om att paret lämnade Grand runt 23.15. Siffror som inte går att bevisa/motbevisa naturligtvis.
Det andra är ratiot mellan SEs hastighet och makarna Palmes i ett icke helt orimligt scenario.
Jag vet inte om det gick att röra sig inne i Skandiahuset överhuvudtaget från baksidan fram till stämpelklockan aktuell tid. Var det inte möjligt så har SE tidsalibi i föreslagen teori. Vad jag sett så långt, så är det inte bevisat att det inte gick att röra sig på det sättet.
Då får man försöka simulera föreslagen väg för att få ett tidshum. Det kan man göra genom att gå motsvarande sträcka i en liknande byggnad. Man går i trappor, öppnar några dörrar etc. Den möjligheten finns på mitt jobb och kanske för andra att testa. Avläst tid 1.50 för mig. Ett hum i alla fall, men inte mer. Annat måste dock motbevisas för att slå hål.
Som jag sagt tidigare kan man röra sig från Grand till baksidan på Skandia på ca 2.20 på ett inte det minsta orimligt sätt. Fler än jag har lyckats med bedriften. Se Skivis video.
Stämpelklockan till mordplatsen är uppmätt till ca 1 min av PH. Då drog han benen efter sig. Det finns ingen anledning att ifrågasätta den tiden. Det ger ca 5.10 sammanlagt för mig utan större stopp.
Jag bemödade mig även att gå i mycket lugn takt från mordplatsen till strax söder om Grand. Jag landade runt 5.50. Det finns stöd i en uppskattning i GK att makarna Palme att det tog mer än 5 min att gå sträckan i maklig takt
Vill man säga att materialet aldrig kan vara helt exakt, kan man kanske inte hävda en exakthet när det gäller tider och placeringar för Lisbeth, Mårten och Grandmannen. Kan t o m något gömma sig i materialet? Kan paret ha stannat för att släppa fram bilar etc, eller stannat av någon annan för oss okänd anledning.
Ett alibi borde innebära att det omöjligen kan vara på något annat sätt, snarare än något som bygger på uppskattningar om vad man själv tycker är orimligt.
Att jag rörde mig sträckan var inte orimligt för mig, jag har rört mig på motsvarande sätt både före och efter. Det måste därför bevisas att det är helt orimligt.
Om nästan allt pekade på att en person mördade och att detta scenario fanns med, måste man fråga sig om en förvarsadvokat skulle få godkänt på att sådant här scenario är ett klockrent alibi tidsmässigt?
Slutligen så måste man fråga sig varför jag som inte är anhängare av teorin hävdar det nyss skrivna. Skulle jag medvetet sitta och ljuga om detta? Tror man det så synar man mina mätningar naturligtvis.
Det var snällt sagt det, Csvens. Sedan kommer du med en massa funderingar som jag nog inte begriper nyttan med. Jag har i ett otal inlägg både här och i huvudtråden påvisat att Engström har tidsalibi. Han hinner inte utföra mordet, inte ens om man utgår från den "officiella" mordtiden 23.21.30 och låter honom stämpla ut så tidigt som det går, vid 23.18.45. Tiden räcker inte till, och dessutom lägger "Fauzzis 43 sekunder" krokben för varje modell med en efterföljande gärningsman. Så det går inte.
Den enklaste vägen till vad jag kallar för ett kategoriskt tidsalibi är att studera själva mordtiden, vilket jag gjort till förbannelse. Då har jag funnit att den officiella mordtiden ligger fel och att den måste flyttas tillbaka till 23.19.00. Då finns alltså bara 15 sekunder mellan tidigast möjliga utstämplingstid för Engström och mordet. Han hinner inte ens ut från Skandia innan det smäller. I verkligheten verkar han komma till mordplatsen cirka en och en halv minut efter skotten, vilket stämmer bra med en utstämpling vid 23.19 och ett kort "trevlig semester"-samtal med väktarna på typ en halvminut.
Mer än det jag sagt här behöver man egentligen inte veta om Engström när det gäller skuldfrågan. Som Ursprungligen brukar säga är Engström ett "efterspelsvittne", och frågan är bara om han traskar in i mordet av en ren slump ("Vittnes-SE" = slumpvittne) eller om han varit där i någon slags uppdrag ("Tjänste-SE" = planterat vittne). Om han är där av ren slump så är han totalt ointressant för Palmemordet och då gör man klokt i att använda sin tid till andra saker – typ en kall på altanen då. Om han däremot är där på uppdrag så kan det kanske finnas något i hans beteende som röjer något om det uppdraget, och som därmed utgör en ingång till konspirationen bakom mordet. Då talar vi dock bara om yttersta lagret i den där löken som man måste skala lager för lager för att komma in till kärnan.